ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Práce a studium z domova vedly k nejvyššímu nárůstu prodejů PC za deset let

  • 13
Možná i vy jste v době největší krize narazili na nedostatek některých druhů počítačů nebo jejich příslušenství. Přesun aktivit ze sdílených prostor do domovů a nutná výbava domácích kanceláří a studijních koutků se prostě musely projevit na prodeji, což potvrzují i výzkumné agentury.

Práce a učení z domova kvůli koronavirové pandemii loni pomohly trhu s osobními počítači k nejvyššímu růstu za deset let. Vyplývá to z údajů, které zveřejnily výzkumné společnosti IDC a Gartner. Vysoký byl prodej i za samotné čtvrté čtvrtletí. Firmy se přitom musely potýkat s nedostatkem komponentů a logistikou.

„Každý segment dodavatelského řetězce byl napjatý až na hranici svých možností, protože výroba v tomto čtvrtletí (Q4 – pozn. red.) opět zaostávala za poptávkou,“ uvedl výzkumný manažer Jitesh Ubrani z IDC. „Nejen že se výrobci počítačů a jejich specializovaní dodavatelé zabývali nedostatkem komponentů a výrobních kapacit, ale problémem byla i logistika, protože se prodejci byli nuceni uchýlit k letecké dopravě, což zvýšilo náklady na úkor zkrácení dodacích lhůt,“ uzavírá.

„Výdaje na firemní počítače byly v tomto čtvrtletí opět slabší, protože urgentní nákupy, které souvisely s prací na dálku, vyvrcholily počátkem roku. V některých regionech, jako je Čína, kde ekonomické oživení z pandemie již začalo, byl růst mírně silnější,“ vysvětluje analytička firmy Gartner Mikako Kitagawaová.

Pozice prodejců počítačů podle celosvětových prodejů v tisících kusech a podílech na trhu (třetí a pátý sloupec) v meziročním srovnání ve čtvrtém kvartálu podle společnosti IDC. Poslední šestý sloupec udává procentuální nárůst prodejů.

Podle IDC vzrostl loni celkový odbyt o 13,1 procenta na 302,6 milionu přístrojů. Za říjen až prosinec pak meziročně vzrostl o 26,1 procenta. 

Pozice prodejců počítačů podle celosvětových prodejů v tisících kusech a podílech na trhu (třetí a pátý sloupec) v meziročním srovnání ve čtvrtém kvartálu podle společnosti Gartner. Poslední šestý sloupec udává procestuální nárůst prodejů.

Podle firmy Gartner stoupl loňský prodej o 4,8 procenta na 275,1 milionu přístrojů a v posledním čtvrtletí roku o 10,7 procenta.

Jedničkou na trhu počítačů loni byla podle IDC i Gartneru s téměř čtvrtinovým podílem čínská společnost Lenovo, za ní skončila americká HP s více než pětinovým podílem. Další příčky patřily firmám Dell, Apple a Acer. Podle obou výzkumných společností přitom prodej počítačů Apple prudce rostl: podle IDC o 29,1 procenta a podle Gartneru o 22,5 procenta. 

Údaje firem Gartner a IDC se liší, protože Gartner do údajů o prodeji nezapočítává chromebooky, tedy notebooky s operačním systémem Chrome od společnosti Google, a iPady od firmy Apple. Chrome je oblíben zvláště při vzdělávání a podle samostatných údajů Gartneru se odbyt chromebooků loni zvýšil o 80 procent na téměř 30 milionů přístrojů, hlavně díky poptávce v Severní Americe.

S rozvojem chytrých telefonů mnoho spotřebitelů ztratilo zájem o počítače a jejich prodej tak od roku 2010 klesal. Mírné oživení však trh zaznamenal ještě před koronavirovou krizí. Důvodem bylo především ukončení podpory operačního systému Windows 7, který nutil především firmy přejít na novější Windows 10 a s tím nakoupit i nové počítače. 

Nyní se podle analytičky Kitagawaové počítače opět staly nepostradatelným zařízením. „Před rokem 2020 se spotřebitelé zaměřovaly na telefony, ale pandemie tento trend zvrátila. Počítače se znovu vrátily jako základní zařízení, protože spotřebitelé, včetně mladších dětí, se na ně spoléhají při práci, ve škole, ve společnosti a při domácí zábavě,“ řekla Kitagawaová.  

Kolega z analytické firmy IDC Ryan Reith upozornil, že i prodej herních počítačů a monitorů byl rekordní.

Zda se tento růst udrží i v následujících letech, je diskutabilní. „Trend bude pravděpodobně pokračovat alespoň v první polovině roku 2021, ale zbývá zjistit, zda se udrží v éře po pandemii, protože to bude záviset na trvalosti změn, které jsou hnací silou poptávky,“ popisuje situaci analytička Gartneru a dodává, že například online vzdělávání může pokračovat i po otevření škol, spotřebitelé mohou nakupovat potraviny online a některé podniky mohou pokračovat ve vzdálené práci na plný nebo částečný úvazek. 

„Pokud tyto scénáře přetrvají, počítače se vrátí do každodenního života spotřebitelů jako základní zařízení,“ uzavírá Kitagawaová.

,