Odzvoní starším druhům flash karet? Organizace NDP Group sleduje, jakým způsobem se mění trh s různými produkty. Její poslední výstupy hovoří o tom, že se na poli paměťových flash karet začíná dávat přednost menším, tenčím, lehčím a vývojově modernějším produktům. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že se zanedlouho rozloučíme nejen s kartami Smart Media (SM). Zatímco u SM karet se tento vývoj očekával – jejich nástupce je karta xD Picture Card (xD) -, Compact Flash karty mají několik předností, které by je měly ještě poměrně dlouho udržet při životě. Hlavním tahounem vývoje vysledovaného ve výzkumu jsou karty standardu Secure Digital (SD). To patrně není překvapením, neboť jsou již na trhu dostatečně dlouhou dobu na to, aby si vydobyly silnou pozici. Podívejme se na některá čísla podrobněji.
Co říkají čísla
Z výsledků obchodování ve Spojených státech vyplývá, že se tržní podíl SD karet zvýšil z 10,8 procenta v roce 2002 na 22,9 v posledních dvou měsících letošního roku. Jedná se tedy o nárůst o více než sto procent a dá se předpokládat, že bude pokračovat i nadále, i když již pravděpodobně ne takovým tempem. To je na výrobek, který měl start v roce 2000, velice pěkná pozice. Druhým produktem, který se bude ucházet o trůn nejprodávanějšího druhu paměťové flash karty, je novinka s názvem xD Picture Card. Již nyní jí patří necelých šest procent trhu. Konec roku 2002 ji přitom zastihl na pozici 2,2 procenta. Tím, kdo má být z tohoto trůnu sesazen, je Compact Flash. Tento druh karet měl podle zjištění NPD Group v roce 2002 tržní podíl na úrovni 34,1 procenta. V současnosti je však již na 26,6 procentech. CF karty přitom zaznamenávají pokles již přes tři roky. Podobně jsou na tom SmartMedia (SM), které ještě minulý rok obhospodařovaly kolem 22,4 % trhu. Jejich aktuální tržní podíl je však již na úrovni 15,6 %. Z tohoto pohledu je zajímavé přičíst k tomuto údaji podíl xD karet. Na základě výsledků této jednoduché matematické úlohy lze předpokládat, že strategický tah přechodu na xD média se jeho plánovačům daří. Stabilní podporu kolem 20 % má u zákazníků Sony MemoryStick (MS), který je na světě již od roku 1998. Nárůst tohoto média se očekává s dalšími modifikacemi (jako je MS Pro) a se snížením ceny dané tím, že výrobu rozjely další společnosti mimo Sony.Poněkud jiné informace Vydaná studie má jeden velký nedostatek – bohužel se netýká celosvětového vývoje. Především asijský trh vykazuje poněkud odlišné stavy. Podle serveru Digitimes je v současné době rozložení celosvětového trhu přibližně následující. CF karty drží více než padesátiprocentní tržní podíl. Následují paměťové karty Memory Stick, které mají obsazen trh asi z 25 procent. Třetí nejrozšířenější flash kartou s 10% podílem na trhu je Secure Digital. Jen o dvě procenta méně má na svém kontě Smart Media. Tržní podíl kolem 3 % pak náleží MMC kartám. Z těchto čísel vyplývá, že se uživatelé starších formátů flash karet (vyjma SM) nemusí bát brzkého rušení jejich podpory. Zvláště u CF karet by to bylo více než překvapivé. Do jejich vývoje jsou investovány nemalé částky a k tomu nabízejí za nepoměrně menší peníz výrazně více kapacity než konkurence. Jejich nedostatkem je na druhou stranu velikost a váha.