Konkrétně se jedná o výrobek společnosti SEGWAY, který by měl dle slov výrobce být revolučním zařízením mezi prostředky osobní dopravy. Jistě si všichni vzpomínáte na hit loňského roku - tedy na minikoloběžku, kterou od dětí převzali dospělí. Nyní se však objevil dopravní prostředek, který sice není již tak malý, lehký a přenosný (skládací); přesto umožňuje poměrně rychlý přesun z místa na místo - a to bez toho, aby jeho uživatel musel vynaložit tělesnou námahu.
Firma SEGWAY se poučila z chyb svých předchůdců a přišla s výrobkem, který by měl uspokojit potřeby většiny uživatelů (ovšem za značně vyšší cenu, než kolik stála zmiňovaná minikoloběžka).
Výrobek je novou formou dopravního prostředku pro jednotlivce. Firma SEGWAY ho nazývá buďto "IT", nebo "GINGER", celý název však zní "SEGWAY HUMAT TRANSPORTER". Na první pohled vypadá toto dvoustopé vozítko velmi vratce, ale zdání klame. GINGER se naopak nedá vyvézt z rovnováhy a proto se jezdec nemusí bát, že by byl po cestě vyklopen. O bezpečnost a balanc se stará celá řada mikropočítačů, které vypočítávají během jízdy aktuální polohu těžiště jezdce a té přizpůsobují vyrovnávací komponenty vozítka samotného. Skutečnost, že GINGER není žádnou levnou náhražkou dopravního prostředku, potvrzuje i nadšení předních lidí IT branže. Mezi gratulanty patřili např. Steve Jobs (Apple), Jeff Bezos (Amazon) či Andy Grove (donedávna ředitel společnosti Intel). Je na místě zmínit, že "otcem" tohoto vozítka je pan Dean Kamen, který byl již mimo jiné za své předchozí úspěchy vyznamenán minulým prezidentem spojených států Billem Clintonem.
Velký rozdíl oproti všem předchůdcům nalezneme v systému ovládání tohoto vozidla. To totiž reaguje na reakce těla svého pasažéra, tedy na nachýlení těla či jeho natáčení. Mozkem všeho je instalovaný počítač, který je dokonce tak chytrý, že dokáže jezdce ochránit i před prudkými čelními nárazy. Řídítka, jsou v tomto případě spíše "přidržovátka" a lze pohodlně jezdit i bez jejich držení.
GINGER si získává sympatie uživatelů nejen snadností ovládání, ale i tím, že je poháněn elektromotorem, takže cestující může v pohodě užívat jízdy bez nadbytečné tělesné námahy. Maximálně dosažitelná rychlost je 20 km/h a dojezd na jedno nabití je ca.28 km. Použité baterie dobře známe z notebooků - jedná se o NiMH baterie, a k jejich dobití stačí po dojezdu jen zapojit vozítko k elektrické zásuvce. Oba dva parametry nejsou náhodně zvolené, ale dobře vykalkulované. Vývojáři totiž počítali s použitím ve městě a jezdci by neměli jezdit po silnicích, ale měli by se pohybovat na chodnících mezi chodci. Tomu jsou přizpůsobeny i další jízdní vlastnosti, jako je např. možnost otočit se na místě (kola mají schopnost otáčení se v protisměru). Rychlost i dojezd jsou optimalizovány právě pro motorizované chodce.
Pasažér by ovšem neměl vážit více než 110 kg živé váhy. GINGER samotný pak váží 34 g (pro náročnější uživatele výrobce připravuje i verzi nákladní). Vozítko by mělo být schopno projet i po českých chodnících, vyznačujících se (stejně jako vozovky) značnými nerovnostmi. Výška podvozku od země je 20 cm. Platforma, na které se stojí, je 48 x 63,5 cm. V současnosti již byli těmito mini-vozidly vybaveni někteří američtí pošťáci a jak říká výrobce: "žádný z nich si zatím nestěžoval". Ještě snad poznámku ke startování - to zajišťuje inteligentní elektronický klíč, který kromě možnosti startu nabízí i schopnost uchovávat si v paměti data konkrétního uživatele.
GINGER má bohužel jednu nehezkou vlastnost a tou je již zmiňovaná cena, která by se měla pohybovat na úrovni ca. 3.500,-EUR (a to jak jistě uznáte, je poměrně hodně). Výše zmiňovaný dopravní prostředek není ovšem zdaleka jediným zajímavým produktem tohoto výrobce - konkrétně mám na mysli iBOT, neboli "INDEPENDENCE iBOT MOBILITY SYSTEM", který není ničím jiným, než velmi inteligentním vozíkem pro lidi se sníženou pohybovou schopností.
Jak ukazuje obrázek, iBOT skutečně není jen tak obyčejným vozíčkem. Opak je pravdou, umí totiž uživateli pomoci v překonávání běžných problémů, jakými jsou např. schody, terénní nerovnosti apod. A nejen to, vozíček se umí i se svým uživatelem postavit na zadní a umožní tak svému jezdci, aby dosáhl i na místa do té doby pro něj nedosažitelná. Jedná se samozřejmě o vozíček poháněný baterií a dalo by se říci že on a GINGER jsou sourozenci takže by jeho užívání mělo být stejně jednoduché.
Dokáži si velmi dobře představit, že by tento druh inteligentní dopravy jistě rád využil každý, kdo je na pobyt na vozíku odkázán a proto doufám, že snad někdy v brzké budoucnosti bude dostupný i našim potřebným spoluobčanům.
Doufám, že Vás dnešní článek zaujal a těším se na setkání nad dalšími zajímavostmi.