Milovat Apple je stejné jako věřit v boha. Apple store je jako chrám

aktualizováno 
V hlavě zarytých fandů velkých značek se odehrává zřejmě něco velmi podobného jako v hlavách věřících. Naznačují to alespoň skeny mozku.

Svatá trojice Applu a její prorok se vznáší v nadživotní velikosti nad "věřícími" při představování iPadu 2 | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Fenomén velkých značek, které se bleskovou rychlostí rozšiřují po světě a vzbuzují nadšené reakce širokého publika, si vysloužil pozornost marketingových specialistů i komentátorů. Z nového úhlu si na něj podívali i neurologové, které oslovila společnost BBC.

V novém dokumentu se nespokojili jen s pohledem zvenčí. Chtěli pohlédnout nadšeným fandům přímo do mozku. Pokusným morčetem se stal Alex Brook, redaktor stránek World of Apple, které pokrývají události výhradně spojené se značkou s nakousnutým jablkem. Fandu americké značky přesvědčili novináři, aby si vlezl pod tzv. funkční magnetickou rezonancí (fMRI). Přístroj sleduje průtok krve mozkem.

Brookovi se při pohledu na výrobky Applu krev nalila do stejných oblastí jako u věřících, kteří přemýšlejí o Bohu. Při sledování výrobků stejné kategorie, ale jiné značky, Brookův mozek reagoval údajně zřetelně odlišně. Tvrdí to alespoň vědci, kterým reportéři předali pokusný "subjekt" k vyšetření.

Že by na postřehu mohlo něco být, ukázal v rozhovoru pro BBC i biskup z Buckinghamu. Na příkladu obchodu Applu v Covent Garden ukazuje na "výpůjčky" značky z oblasti náboženství. Produkty například stojí na malých podstavcích podobných malým oltářům a vysoký prostor nad hladkou kamennou podlahou prolamují světlé oblouky.

Jak reaguje mrtvý losos na gymnastku?

Sluší se poznamenat, že metoda sledování funkce mozku má stále svá omezení. Především je nepřímá. Například metoda funkční magnetické rezonance zaznamenává pouze průtok krve mozkem. Některé výzkumy ale přesvědčivě ukazují, že to není jednoznačný ukazatel činnosti samotných neuronů.

Navíc se u ní objevují "šumy" dané tím, že mozek zpracovává i během měření celou řadu signálů z těla, které je těžké odlišit od reakce na fotografii. Byť je na ní třeba iPad. V extrémní podobě ukázal omezení vědecký tým z Kalifornské univerzity. (Originál dostupný zde.)

Jeho členové sledovali reakci bezpečně mrtvého lososa na snímky osob a předmětů. Podle rezonance například pohled na slavící gymnastku rybu dokázal pohnout k mozkové činnosti ještě ze záhrobí. Bez pečlivé interpretace může rezonance naměřit téměř cokoliv.

V oblasti ovšem došlo v posledních letech k velkému pokroku v "čištění" dat a velké zkreslení údajů by nemělo být reálné. Přesto metoda stále přesně neukazuje, co se v mozku věřících (ať už v Boha nebo v Apple) skutečně děje. Navíc jde zatím o měření jediného člověka, který je pro svou značku evidentně zapálený více, než je běžné.

Lepší je stále ještě (většinou) věřit vlastním očím a mozku. A v tomhle ohledu se nabízí spousta zajímavého materiálu nejen v dokumentu Secrets of the Superbrands, ve kterém byly výsledky sledování zveřejněny, ale i okolo nás. Pokud věříte v teorii evoluce, asi vám nepřijde nic divného na tom, že mozek mezi značkou a bohem příliš nerozlišuje.

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Samé otázky. Vědci pronikli do neznámých prostor u hrobky zpovědníka krále

Podle jasně čitelného letopočtu na papírku se vzkazem od dělníků, kteří...

Skupina historiků a dalších odborníků v přímém přenosu vyzvedává schránu s ostatky králova zpovědníka Jindřicha...

Zelené peklo Normandie. Problém odhalených spodků vyřešil seržant Culin

Digitálně kolorovaná dobová fotografie lehkého tanku M5 Stuart s improvizovanou...

Během detailního plánovaní vylodění v Normandii a prvních fází následného postupu do nitra Francie se zapomnělo na...

Některé nejlevnější notebooky nedoporučí ani výrobce. Vyzkoušeli jsme je

Test nejlevnějších notebooků

Na rčení „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“ zákazníci často zapomínají. Otestovali jsme proto šest levných...

Odstartovala nejsilnější raketa světa. Nese desítky satelitů a plachetnici

SpaceX poslala do vesmíru Falcon Heavy 25.6.2019 v 8:30 našeho času. Na palubě...

V úterý 25. června ráno v 8:30 našeho času znovu odstartovala nejsilnější raketa současnosti, Falcon Heavy. Vynesla...

Havarovali v Čechách, těla se našla v Německu. Nehoda migů na Šumavě

MiG-15T. Pod kabinou je vidět součást vlečného zařízení.

Nehoda dvou vojenských MiGů-15 na šumavském hřebeni v roce 1963 stála dva piloty život. Byla důsledkem šlendriánu a...

Další z rubriky

Huawei má problémy i v počítačích. Omezuje výrobu a ruší nový notebook

Trojice notebooků Huawei pro rok 2019. Zprava MateBook 13, 14 a X Pro.

Omezení, které řada amerických firem uplatnila na společnost Huawei, se vedle mobilních zařízení a infrastruktury...

Chytrá trouba nahradí ledničku. Jídlo uchová čtrnáct dní a není to drahé

Místo ledničky trouba. Novinka, kterou letos představí Haier.

Společnost Haier letos uvede na trh troubu, která svým způsobem funguje jako lednička. Místo toho, abyste hotové jídlo...

Pero schová i nabije. Nový notebook Fujitsu má vše, co byste mohli chtít

Nový konvertibilní notebook Fujitsu U939X.

Fujitsu se do kilogramového konvertibilního 13" notebooku/tabletu podařilo vměstnat nabíječku digitálního pera, USB-C...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz