O konkurenci Matroxu si můžete přečíst v těchto dvou článcích:
Společnost Matrox se vrátila mezi nejlepší výrobce akcelerátorů pro hry a náročné 3D aplikace svojí nejnovější grafickou čipovou sadou Parhelia 512. Toto GPU pojmenovali podle atmosférického účinku, který nastane, když slunce sestoupí nad obzor a výsledkem je iluze tří menších sluncí, jedno velké uprostřed a dvě po stranách. Grafická karta zaručuje prvotřídní kvalitu, vysoký výkon a zobrazení na třech monitorech zároveň (3x slunce), odtud název Parhelia s označením 512.
Výkon a zaměření
Matrox nehodlá soutěžit s předními výrobci 3D karet, jako jsou nVIDIA a ATI Technologies. Není však úplným nováčkem v oblasti 3D grafických akcelerátorů. Již dříve uvedl kartu s označením G400 MAX, která ve své době byla velkou konkurencí pro čipy společnosti nVIDIA (TNT a TNT2). Ale dnes je v úplně jiné pozici, zatímco ATI a nVIDIA se snaží o vývoj co nejideálnějších karet s co největším výkonem (fps), Parhelia je spíše určena pro uživatele, který nepotřebuje nejsilnější výkon, ale zároveň nebude mít problémy s náročnými programy. Proto je karta optimalizována pro vysokou kvalitu zobrazení, tedy pro profesionální grafické řešení. Dnešní aplikace potencionál této karty nedokážou využít.
AGP 4x nebo 8x?
Ani ne za týden od uvedení karty na trh se začaly objevovat první nesrovnalosti v prezentacích. Výrobce tvrdil ve svých propagačních materiálech, že čip zvládá plnou podporu standardu AGP 8x, ale podle informací ze zahraničních serverů zvládá jen AGP 4x. Na popud předních společností Matrox vzápětí potvrdil, že grafická karta opravdu podporuje jen AGP 4x a dodal, že v současné době stejně na trhu není dostatek základních desek s touto podporou. Již dnes pracují na revizi tohoto GPU, kde by již měla být plná podpora AGP 8x.
Podpora tří monitorů
Dva monitory někdy pro práci na počítači nemusí stačit, proto se firma zaměřila na vývoj podpory ještě třetího. Ovšem nemusíte si kupovat nutně nejnovější kartu od Matroxu, abyste i vy mohli využívat podporu třech monitorů, můžete si pomoci přidáním další karty do počítače (pouze do PCI slotu), ale výsledek není vždy zaručen a nemusí fungovat. Rozložení jedné pracovní plochy na tři monitory má určitě velké výhody, zejména hráči uvítají jeden monitor ve středu a další dva po bocích. Periferní vidění v tomto uspořádání je mnohem větší, a proto je větší šance zareagovat okamžitě. Nemusí se přepínat mezi různými zobrazeními kamer, například při pilotování simulátoru vidíte v bočních monitorech nepřátele jak na levém, tak pravém křídle, a vy se můžete plně věnovat řízení letadla. Otázkou jen zůstává, zda i software je náležitě propracován pro tuto podporu?.
Ovladače a takt
Plnohodnotná výroba se teprve rozjíždí, ale již dnes je jasné, že bez dobrých ovladačů budou karty (ostatně jako jakékoliv jiné) nefunkční, proto neustále pracují na doladění některých neduhů, aby byla zaručena jejich bezchybovost. Z tohoto důvodu uvedou s kartami jen plně funkční drivery, které budou stabilní. I nadále platí strategie firmy o nesdělení přesné frekvence, protože podle vedení společnosti nelze zaručit shodné kmitočty na všech kartách osazených těmito GPU. Pokud budete chtít zjistit takt Parhelie, určitě vám pomohu některé overclockerské programy, které vám tuto informaci zjistí.
Plány a budoucnost
I nadále se chce společnost věnovat vývoji špičkovým profesionálním grafickým kartám, které by měly nejlepší barevné spektrum, gama a jas. Jako jedna z prvních přišla s podporou dvou a více monitorů a tuto zkušenost budou i nadále implementovat do svých nových a nových karet. Uživatel tak není omezen používáním jednoho monitoru a může pracovat až na třech zároveň. Na rozdíl od nVIDIe a ATI nehodlá uvádět s železnou pravidelností nové čipy. V současné době počítají spíše s vylepšením stávající architektury před radikálními změnami.
Bližší specifikace ohledně nové grafické karty Parhelia 512 se dozvíte v preview a v tomto článku.