Konkurence iPadu má větší šanci v Evropě než USA.

Konkurence iPadu má větší šanci v Evropě než USA. | foto: cache.gawkerassets.com

Konkurenti iPadu musí zlevnit, aby měli úspěch

  • 108
Analytici z výzkumné agentury Forrester Research radí výrobcům tabletů, jak uspět proti konkurenci v podobě Apple iPad. Mnohem větší šanci prosadit se mají na neamerických trzích a musejí s cenou dolů.

Především Evropa by se mohla stát kolbištěm, na kterém by konkurenti iPadu mohli uspět. Apple zde totiž má pouhých 52 obchodů v porovnání s 238 v USA.

Hlavní překážku v šíření tabletů od firem jako Apple nebo RIM pak vidí v jejich vysoké ceně.

Prodej tabletů v roce 2011

Analytici Forrester předpokládají, že se v roce 2011 prodá na 48 milionů tabletů po celém světě.

Polovinu z nich udají výrobci na trhu ve Spojených státech, 30 procent v Evropě, 15 % v Asii a 5 procent v Latinské Americe. Apple bude mít podle těchto odhadů v USA podíl kolem 80 procent a Evropě o 10 procent méně.

Naproti tomu agentura Garner odhaduje, že letošní celoroční prodej tabletů dosáhne hodnoty 53,5 milionu.

Během čtyř let by se mohl světový roční prodej tabletů podle Gartneru dostat na 294 milionů. Podíl iPadů od Apple tak klesne mezi tablety pod 50procentní hranici kvůli konkurenci přístrojů s operačním systémem Android od Googlu, se systémem WebOS od HP a tabletů PlayBook od kanadské společnosti RIM.

"Konkurence je velmi roztříštěná. Soutěžit s Apple bude vyžadovat jiný přístup, než jaký jsme dosud viděli, "uvedla podle Reuters analytička Sarah Rotman Eppsová, autorka zprávy agentury Forrester.

Eppsová si myslí, že základem pro úspěch je obsah zaměřený na lokální uživatele, spolu s dobrou prodejní sítí a nízkými cenami.

Forrester se ptal v internetovém výzkumu ptal zhruba 14 000 uživatelů z Francie, Itálie, Německa, Nizozemí, Španělska, Švédska a Velké Británie. Zjišťoval také informace u výrobců, telekomunikačních operátorů a prodejců.

Zhruba 2 – 7 procent respondentů (v závislosti na zemi původu) prohlásilo, že tablet vlastní a dalších 10 – 14 procent tvrdilo, že se zajímají o jeho koupi.

Ve Španělsku je podle tohoto průzkumu nejvíce vlastníků tabletů, zatímco Francouzi jsou přesně na opačné straně. Největší podíl zájemců o koupi tabletů pochází z Německa.

Tablety nadále ujídají koláč počítačům

Počty prodaných osobních počítačů ve světě rostou, ale pomalým tempem. Může za to slabá spotřebitelská poptávka v USA a Evropě a vysoký zájem o konkurenční tablety, vyplývá z výsledků průzkumu společností Gartner a IDC. V předchozích čtyřech letech byl podle nich růst dodávek na trh výrazný.

Podle Gartneru se dodávky osobních počítačů ve druhém čtvrtletí zvýšily o 2,3 procenta na 85,2 milionu. Firma však původně čekala růst až o 6,7 procenta. IDC uvedla, že prodej stoupl o 2,6 procenta na 84,4 milionu, místo o 2,9 procenta. Firmy pro své výpočty používají odlišný postup.

Poslední dostupná čísla podle agentur ukazují, že zlaté časy pro výrobce osobních počítačů skončily. Ještě loni mohli počítat s dvouciferným procentním růstem, letos však mohou v Evropě a USA očekávat pokles, napsala například DPA.

Špatná situace je podle Gartneru zejména v jižní Evropě, kde země bojují s obrovskými státními dluhy a spotřebitelé zde kvůli nejisté budoucnosti prudce omezili výdaje. Rychlé zotavení zde Gartner nečeká. Světlými body v Evropě jsou Francie a Německo.

K poklesu přispívá také rostoucí obliba tabletů a chytrých telefonů, kvůli kterým prodej klasických osobních počítačů rostl jen na mladých trzích.

"Vzhledem k humbuku kolem počítačových tabletů, jako je iPad, jsou obchodníci velmi obezřetní při objednávání osobních počítačů," uvedla analytička Gartneru Mikako Kitagawová. Obchody tak podle ní raději uvolňují prodejní plochy pro tablety, u kterých na trhy přichází stále více nových modelů.

Největším výrobcem osobních počítačů zůstal ve druhém čtvrtletí americký Hewlett-Packard (HP) a jako druhý skončil Dell. Další příčky patří čínské společnosti Lenovo a tchajwanskému Aceru.

,