Údaje, z nichž vycházíme, mapují stav jak v USA, tak i Evropě - tedy té západní části. Vzhledem k blížícímu se termínu konání výstavy PDA EXPO je na čase zamyslet se nad tím, která z kapesních "hraček" by byla pro Vás tou nejvhodnější. K tomu, aby jste si dobře vybrali, by možná mohl napomoci i tento globální přehled rozdělení trhu.
Začneme geograficky blížeji - v západní Evropě. Zdejší trh je již rozdělen - tedy alespoň to vyplývá ze studie Britské společnosti CANALYS. Tato neoddělovala při svých průzkumech a analýzách PDA od tzv. SmartPhones, neboli chytrých telefonů a to způsobilo, že na prvním místě v prodejnosti je Finská společnost NOKIA.
Toto místo obsadila díky svým "komunikátorům" - jak nové 9210, tak staré dobré 9110 (9010) mají prostě úspěch. Těchto přístrojů se prodalo 152.335 kusů. Druhá místo si ponechal PALM a na třetím místě jsou výrobky společnosti COMPAQ. Jak vypadal zbytek pelotonu, můžete vidět na výše uvedeném koláčovém grafu.
Celá studie má ovšem jeden velký nedostatek - nezohledňuje totiž příchod nových značek. Velký zlom nastal již při představení platformy PocketPC koncem roku 2000. Právě tento krok umožnil poprvé v historii překonat některému konkurentovi (COMPAQ) objem prodeje společnosti PALM. V přehledu se objevují i společnosti, které již s výrobou kapesních počítačů skončily (nebo končí) a proto se dá předpokládat, že konec roku 2001 a začátek roku 2002 s pozicemi na trhu opět zamíchá.
Přehled by pak mohl vypadat následovně:
-
COMPAQ-HP
-
NOKIA
-
PALM
-
CASIO
-
HANDSPRING
-
PSION - doprodej
-
SONY - TOSHIBA - NEC
-
další
Na stav Amerického trhu se podíváme z jiného hlediska - z hlediska ceny výrobků, resp. cenové války výrobců. V této válce nebojují mezi s sebou jen dvě hlavní platformy PALM a Windows (příp. LINUX), jak tomu bylo ještě v nedávné minulosti, ale především i mezi výrobky užívajícímu stejnou platformu - v tomto případě hovořím o PALMu.
Pro upřesnění je nutno dodat, že skutečné přebíjení cen začalo až se vstupem třetího výrobce, kterým je společnost SONY. Do doby příchodu této firmy na trh PDA, resp. PALMů, si trh dělil jen PALM a HANDSPRING a ani jedna z těchto firem nepřipustila otevřenou cenou válku. To se ovšem změnilo s příchodem výrobků SONY.
Vývoj cen vypadal následovně:
Výrobek | Původní cena | Přechod | Současná cena |
PALM | |||
m505 | 449,-USD | 399,-USD | |
m500 | 399,-USD | 359,-USD | 329,-USD |
m105 | 199,-USD | 149,-USD | |
m100 | 129,-USD | 99,-USD | |
SONY | |||
CLIE 610C | 399,-USD | ||
PEG S320 | 199,-USD | ||
HANDSPRING | |||
PRISM | 499,-USD | 399,-USD | 299,-USD |
EDGE | 399,-USD | 299,-USD |
Hlavní problém byl v tom, že společnost SONY nasadila u svých v úvodu nejvyšších barevných modelů cenu, za kterou se prodávala střední třída PALMu a černobílý HANDSPRING.
Výrobci PDA na platformě Windows se zatím do podobné soutěže nenechali zatáhnout. Ceny výrobků sice klesají, ale to je způsobeno nástupem nových modelů a nikoli cenovou politikou konkurence. Ceny kapesních počítačů s PocketPC, nebo Windows 2002, se drží na stejné úrovni, a jen čas od času se objeví nějaký méně známý výrobce, který přijde na trh s produktem o 100,-USD levnějším. Takovýto konkurent je však jen malou hrozbou a neovlivní rozdělení pozic na trhu.
Při koupi nového PDA to znamená jediné: stanovit si cenu, kterou jste ochotni utratit, rozmyslet si požadavky na takovéto zařízení - dle toho si vybrat a pak jen doufat, že se právě tento výrobce nerozhodne, že s kapesními modely raději skončí.