Prodeje tabeltů padají a iPad není výjimkou

Prodeje tabeltů padají a iPad není výjimkou | foto: screenshot Technet.cz, Profimedia.cz

Apple nepřišel s novým iPadem, a tak se prodej tabletů zpomalil

  • 7
Zájemci o nový iPad se dosud mohli těšit vždy na jaro, kdy firma Apple pravidelně uváděla na trh novou verzi nejpopulárnějšího tabletu současnosti. Letos je to poprvé, co se nový iPad neobjevil a hned to bylo znát na výsledcích za druhé čtvrtletí. Poprvé totiž prodej tabletů zpomalil.

Výzkumná společnost IDC zveřejnila výsledky prodeje tabletů za poslední čtvrtletí. Vyplývá z nich, že od dubna do června výrobci na celém světě dodali do prodejen 45,1 milionu tabletů, což je o 9,7 procenta méně než v prvním čtvrtletí. V meziročním srovnání však byl prodej tabletů vyšší o 59,6 procent.

Je trochu škoda, že IDC nemá k dispozici i finanční výsledky prodeje tabletů. Dá se totiž předpokládat, že s příchodem levných modelů se propadne i celková částka, kterou zákazníci za tablety v druhém kvartálu zaplatili. Právě levné a poměrně kvalitní tablety s Androidem nyní nejvíce konkurují iPadům a snižují jejich tržní podíl.

Pokud bychom měli tedy shrnout aktuální výsledky do jedné věty, dá se říci, že  když se na jaře neobjevil nový iPad, zbytek pelotonu to prostě sám neutáhl.

Nové modely sice představily firmy Acer, Asus, Lenovo nebo Samsung, ale to nestačilo.  Podle IDC podíl Applu meziročně klesl ze 60 na 32 procent. Stále to však stačí na první místo se 14,6 miliony prodaných iPadů, což je o necelých 15 procent méně než v druhém čtvrtletí 2012.

Nový iPad "vždy vyvolává zájem o kategorii tabletů, což značně pomáhá jak Applu, tak jeho konkurentům," píše v tiskové zprávě ke zveřejnění výsledků ředitel výzkumu IDC Tom Mainelli.

Byť si myslí, že se slabší trh bude projevovat i v dalším čtvrtletí, my máme opačný názor. Dá se totiž očekávat, že toto a následující čtvrtletí ukážou mnohem příznivější čísla.

Na trh se totiž dostává jeden z nejslibnějších malých tabletů, Nexus 7 druhé generace, a Microsoft zlevnil své tablety Surface. Apple pak na podzim určitě uvede nové tablety. Také bychom měli počítat s podzimním útokem Amazonu, který byl mezi prvními, kdo ve velkém prodával poměrně levné tablety Kindle Fire a narušil tak v této oblasti hegemonii Applu. Aktuálně se však nepohybuje ani v první pětce prodejců tabletů.

Prodeje tabletů (zdroj IDC)
2Q 2013 prodej v mil. ks 2Q 2012 prodej v mil. ks meziroční změna v 2Q2Q 2013 podíl na trhu2Q 2012 podíl na trhu 
Apple14,617-14,7 %32,4 %60,3 %
Samsung8,12,1227 %18 %7,6 %
Asus20,9120,3 %4,5 %3,3 %
Lenovo1,50,4313,9 %3,3 %1,3 %
Acer1,40,4247,9 %3,1 %1,4 %
Ostatní17,57,4136,7 %38,8 %26,2 %
Celkem45,128,359,6 %100 %100 %

Mnohem lépe se vede firmě Samsung s téměř čtyřnásobně vyššími prodejními čísly, což konkrétně znamená 8,1 milionu prodaných tabletů v druhém čtvrtletí 2013. Její podíl se tak zvýšil na 18 procent ze 7,6 procenta ve druhém čtvrtletí minulého roku.

Trojkou světového trhu tabletů je tchajwanský Asus, který prodal dva miliony těchto přístrojů. Následovalo čínské Lenovo s 1,5 milionu prodaných tabletů a tchajwanský Acer s 1,4 milionu. Z první pětky vypadl vedle Amazonu také Microsoft se svým tabletem Surface.

,