Intel ve veletrhu CES 2022 představil mobilní procesory 12. generace Alder Lake

Intel ve veletrhu CES 2022 představil mobilní procesory 12. generace Alder Lake | foto: screen ze streamu CES Keynote Intelu

Intel ukázal, co jeho čipy dovedou ve škodovce i vašem příštím notebooku

  • 41
Konference Intelu ukázala, že navzdory čipové krizi se vývoj nezastavil a z linek již sjíždějí nové mobilní čipy dvanácté generace Alder Lake a konečně i grafické čipy Arc. Jejich kombinace bude podmínkou certifikace Intel Evo, na trh se dostanou v příštích týdnech a je se na co těšit. Rychlý vývoj je i u asistenčních a autonomních systému dceřiné firmy Mobileye.

Zatímco procesory dvanácté generace pro desktopy představil Intel loni na podzim, ty pro notebooky mají premiéru na právě probíhajícím veletrhu CES 2022. Ale ne všechny, jen ty nejvýkonnější modely „H“ – uvedení úspornějších modelů „P“ a „U“ přijde na řadu později. Zda je to kvůli vyčerpané kapacitě továren, nebo je důvod jiný, výrobce neupřesnil.

Hned zkraje se Gregory Bryant, výkonný viceprezident Intelu, pochlubil tím úplně nejvýkonnějším modelem Core i9-12900HK. Ten má být ve hrách výkonnější než Ryzen 5900HX od AMD a v nástrojích pro tvorbu obsahu má výkonově deklasovat i M1 Max od Applu. Těšíme se, až to v reálných testech vyzkoušíme.

V nové řadě Alder Lake „H“ procesorů najdeme na vrcholu nabídky již zmíněný Core i9-12900HK se 14 jádry (6 výkonných, 8 úsporných), která zvládnou dohromady zpracovat 20 programových vláken a mají k dispozici až 24 MB L3 cache. Na opačném konci je Core i5-12450H s osmi jádry (4 výkonná, 4 úsporná), která současně zpracují až 12 programových vláken a k dispozici má 12 MB L3 paměti. Všechny mají TDP 45 W.

Součástí nových čipů je i rychlá konektivita podle standardů Thunderbolt 4 a PCIe 4.0, bezdrátový standard Wi-Fi 6E a podpora DDR5 pamětí. Oproti desktopovým modelům jim chybí třeba HDMI 2.1, mobilní čipy mají specifikaci 2.0b (a umí maximálně 4K při 60 Hz).

Grafický čip Alchemist dorazí v Q1

O samostatném grafickém čipu Intel Arc se hovoří již dlouho, podle informací z prezentace by se ale měly již v příštích týdnech a měsících dostat na trh prostřednictvím systémů OEM partnerů Intelu. Grafické čipy s kódovým označením Alchemist by letos měly být dostupné v padesátce různých modelů předních výrobců jako Acer, Asus, Dell, Gigabyte, Lenovo nebo MSI.

Intel Arc Alchemist míří k výrobcům notebooků i desktopů.

Výrobce trochu tajuplně pomlčel o jejich podrobnějších specifikacích nebo výkonech, takže ani nevíme, které varianty se na trh dostanou. Podle uniklých benchmarků z předprodukčních čipů se ale ví, že třeba desktopová karta A380 bude výkonově poblíž mobilní RTX3050Ti. Zatím tedy půjde spíše o entry-level karty, na výkonnější verze si ještě počkáme.

Důležité ale je, že díky technologii Intel Deep Link budou s novými procesory od Intelu pracovat v hybridním režimu – budou moct jednak dynamicky sdílet napájecí zdroje (ubrat na CPU a přidat na GPU, nebo opačně – podle potřeby) a také společně spojit síly na některých úlohách.

Hyper Encode využije v noteboocích jak vestavěný, tak diskrétní grafický čip

Intel ukázal například Hyper Encode, který při renderování videa úkol rozdělí mezi integrovanou a samostatnou grafiku a proces se tak značně urychlí. Přítomnost grafiky Arc bude také jednou z podmínek pro splnění specifikace nové třetí generace platformy Intel Evo.

Intel nejsou jen čipy

Nemalý prostor Intel věnoval prezentaci své společnosti Mobileye, která vyvíjí asistenční a autonomní systémy pro automobily. Stojí například za systémem Travel Assist 2.5, který dostanou v podobě update vozidla na platformě MEB od Volkswagenu, tedy například VW ID.3, ID.4, Škoda Enyaq nebo Seat el-Born.

Společnost Mobileye, kterou Intel akvíroval v roce 2017, je na poli asistenčních a autonomních systémů poměrně významným hráčem.

Travel Assist 2.5 využívá cloudový Road Experience Management. Na serverech se neustále optimalizuje extrémně přesná a informačně bohatá mapa silniční sítě – na základě dat, která do systému přes datovou síť dodávají přímo vozidla z provozu. Vozidlo pak dostává k dispozici přesná data pro cestu, na které je. Díky tomu se bude umět plynule a přesně udržet ve svém pruhu, i pokud na silnici chybí vodorovné dopravní značení nebo je překryto sněhem či blátem. Lépe také může automaticky korigovat rychlost třeba podle zatáčky za horizontem.

REM data umožní korektní jízdu v jízdním pruhu i bez vodorovného dopravního značení.

Aktuálně je v Evropě takto zmapování dva a půl milionu kilometrů silnic. Množství dat je obrovské a proto je zpracováváno i uchováváno na cloudových serverech a vozidla si pro ně sahají dle potřeby.

Působivá byla i ukázka autonomního řízení, které je testováno například v Paříži a Tokiu. V Paříži (jednom z dopravně nejdivočejších měst Evropy) přitom test probíhá v podobě autonomních taxíků, které mohou využívat zaměstnanci slavného obřího obchodního centra Galeries Lafayette Haussmann.

Autonomní testovací jízda v Paříži

Autonomní testovací jízda v Tokiu

Na screenshotech si lze povšimnout jaké množství objektů a jejich chování systém v rámci počítačového vidění (z pracovávaného přímo elektronikou vozu) najednou řeší.