O rok později, na stejném místě. Loni na veletrhu CES společnost HTC představila headset pro virtuální realitu Vive Pro, letos představuje vylepšenou verzi Vive Pro Eye. Novinkou je systém pro sledování pohybu zorniček, který je ukryt uvnitř headsetu v sousedství čoček, přes které uživatel virtuální obraz sleduje.
Systém je již v době uvedení využíván ke třem různým věcem.
1 Ovládání
To základní je ovládání - pohybem očí můžete aplikaci ovládat. Stačí se na daný prvek podívat a nechat pohled chvíli upřený a systém to vyhodnotí jako „kliknutí“. Základní obsluha se tak obejdete bez ovladačů.
My jsme to vyzkoušeli v simulátoru ovládání stíhacího letounu F16 od společnosti Lockheed Martin. Hlas ve sluchátkách nás prováděl předletovými úkony pilota a abychom měli volné ruce na základní fyzické ovladače v křesle simulátoru, spoustu věcí jsme ovládali právě pohledem.
2 Kontrola pohledu
To, kam se uživatel dívá, může být zpětnou vazbou pro systém, případně třeba školitele nebo trenéra.
My jsme to vyzkoušeli opět v leteckém simulátoru společnosti Lockheed Martin, kdy některé úkony prováděl systém sám, ale vždy počkal, než jsme se dívali na správné místo tak, abychom si pro příště zapamatovali, který ovladač k čemu slouží - a to by bez sledování pohybu očí nešlo.
Pokud je headset využit například k marketingovým účelům (předvádění zboží klientům), může pro budoucí analýzu zaznamenat, kam se uživatel díval a jak dlouho. Zajímavý je i trenažér projevů na veřejnosti Ovation VR, kde mluvčí dostává zpětnou vazbu, jak komunikuje s publikem.
3 Rendering zorného pole
Renderování obrazu pro virtuální realitu je výpočetně velmi náročné a i nejlepší grafické karty s ním mohou mít mnoho práce - v případě složité scény a nedostatku výkonu klesá rozlišení a snímková frekvence obrazu, chybí v něm pak detaily a pohyb není plynulý.
Takzvaný „field-of-videw rendering“ šikovně snižuje nároky na výkon tím, že v nejlepší kvalitě renderuje jen tu část obrazu, na kterou se uživatel zrovna dívá. To podstatné tak dostane nejlepší péči a to, co uživatel vidí spíše periferněji, je renderováno v kvalitě nižší. To jednak zabezpečí skvělou kvalitu obrazu tam, kde to divák vnímá nejvíce, a zároveň umožňuje aplikaci virtuální reality dobře provozovat i na slabších strojích.
V nejvyšším rozlišení se obraz renderuje tam, kam hledíte, v odklonu od této osy rozlišení ve dvou krocích klesá.
FOV rendering jsme vyzkoušeli v aplikaci BMW M Virtual Experience a rozdíl v kvalitě s aktivním FOV renderingem a bez byl zásadní - v obrazu bylo vykresleno mnohem více detailů a podrobností, oblé hrany byly hladší a spojitější.
Tato funkce nejlépe funguje na nových kartách RTX, kde je pro tento systém lepší podpora, ale i na starších GTX může být rozdíl výrazný.
Aplikační obchod VivePort nabídne předplatné
Oblíbeným místem pro pořizování aplikací pro virtuální realitu je aplikační obchod VivePort. Za poslední rok se jeho nabídka rozšířila o 1 000 her a aplikací a protože jednotlivé tituly nebývají nejlevnější (stojí typicky v řádu desítek dolarů), uživatel musí pečlivě vybírat, kterou si pořídí. Podobně jako u her, kde například Microsoft nabízí předplatné Xbox Game Pass, i VivePort nabídne model předplatného.
VivePort Subscription umožní instalaci pěti titulů z omezeného předvýběru více než pěti set titulů, VivePort Infinity pak neomezený přístup k celé nabídce aplikačního obchodu. Poprvé bude možné předplatné využít 5. dubna, ceny jsme se zatím nedozvěděli.
Teaser: Vive Cosmos zprovozníte během pár sekund
Nejspíše letos HTC uvede ještě jeden nový headset pro virtuální realitu, ale zatím o něm mnoho podrobností nevíme. Jeho základní vlastností má ale být jednoduchá instalace: bude stačit připojit jej k počítači a to je vše - všechny senzory pro pohyb prostoru budou součástí headsetu. Přepracován bude i postroj po uchycení na hlavě a tak se má podle výrobce stát vhodným i pro použití na cestách. HTC naznačilo, že v budoucnu počítá i s propojením s chytrými telefony a tablety.
Chystaný HTC Vive Cosmos byl důkladně střežen s heslem „koukat, ale nesahat“.
Vive Cosmos bude součástí strategie „VR pro masy“ - virtuální realita nemá být záležitostí pro geeky a profesionály, ale úplně běžný produkt denního použití. Pomoci tomu má i nový webový prohlížeč Firefox Reality, který je určen pro prohlížení webových stránek ve virtuálním prostoru.