Rok s Googlem v obýváku: dokáže šetřit čas, pobavit i naštvat. Česky ne

aktualizováno  0:21
Digitální asistent Google Home se u nás v domácnosti přes naši počáteční nedůvěru zabydlel. Používáme jej více, než jsme čekali, především při přehrávání hudby a videí. Umí i odpovídat na otázky, a to překvapivě užitečně. Česky navzdory příslibu zatím neumí, ale nové kousky se učí každý měsíc.

„A je vám jasné, že první slovo vašeho dítěte bude Gůgů?“

Google Home (zadní strana s tlačítkem Mute)

Google Home, chytrý reproduktor, který už rok bydlí s námi v obýváku.

Ten vtip jsme slyšeli každou chvíli. Právem. Do domácnosti jsme si pořídili „chytrý reproduktor“ Google Home zrovna v době, kdy se naše rodina poprvé rozrostla. Ostatně právě to, že jsme kvůli miminku v náručí často neměli volné ruce, byl jeden argumentů k tomu, proč jsme si digitálního asistenta koupili. Hlasové ovládání je ostatně praktické zejména tam, kde jiné alternativy nejsou na dosah.

Domácí asistent funguje v kostce takto: sedí na poličce a „poslouchá“ vše, co doma řeknete. V případě, že padne „klíčová fráze“ (tzv. hotword) OK Google nebo Hey Google, nahraje váš následný dotaz a pošle jej „do cloudu“ k analýze. Následně vám strojovým hlasem přečte odpověď a případně vykoná požadovanou akci.

Chytrý reproduktor zatím česky neumí

Kdy bude česky?

Google slíbil asistenta v češtině do konce roku, ale termín se zřejmě posouvá na neurčito. Interně prý  testování probíhá více než rok.

Zatím umí Google Assistant mluvit: anglicky, německy, španělsky, francouzsky, indonésky, italsky, norsky, nizozemsky, portugalsky, rusky, japonsky a korejsky.

Jsou minimálně dva důvody, které od začátku hrály ve prospěch Asistenta Google. U nás doma jsme oba pevně zakotvení v „Google vesmíru“, tedy s telefonem Android, Chromecastem, e-mailem u Gmailu a sdílenými dokumenty i kalendářem. Také jsme dvojjazyčná domácnost, mluvíme anglicky i česky, a proto nám nevadilo, že Google před rokem komunikoval pouze v americké angličtině.

Od známých v USA jsme však věděli, že digitální asistent představuje pro řadu rodin pobavení na pár dnů či týdnů a pak jen chytá prach. Ožívá pak jen v případě, že přijde návštěva a chce si jej vyzkoušet.

Nemohli jsme předem tušit, jak to bude u nás. Zvykneme si na povel „OK Google“, nebo bude reproduktor ležet ladem? Na to můžu zodpovědně odpovědět až nyní, po více než ročním testování.

Jaká byla naše očekávání? Předpokládali jsme, že chytrý reproduktor použijeme hlavně k přehrávání hudby a zpráv. Protože jsem Google Home kupoval poté, co jsem měl příležitost otestovat jej (a Echo od Amazonu) v našem velkém testu digitálních asistentek, věděl jsem celkem dobře, jaké funkce reproduktor nabízí. Důležitější ale je, jak se zařízení osvědčí v běžném provozu.

Data místo dojmů

Google Takeout

Google Takeout

Málokdy máme realistickou představu o tom, jak používáme věci denní potřeby. Aby tedy moje hodnocení nebylo zcela subjektivní, využil jsem služby Google Takeout, pomocí které si můžete na svůj disk stáhnout prakticky všechny informace, které si o vás Google ukládá, včetně kompletní historie všech svých záznamů v kalendáři, dat o pohybových aktivitách, historie vyhledávání a také dotazů na Asistenta Google (skrývá se pod položkou Moje aktivita).

Výslednou tabulku aktivit si můžete stáhnout buď ve formátu HTML, která je sice čitelná, ale k analýzám se úplně nehodí, nebo jako JSON, což bylo pro analýzu příhodnější. Po konverzi už stačilo tabulku nahrát do Excelu a mohl jsem se šťourat v datech.

19 dotazů denně

(průměr za první rok užívání Google Home)

Okamžitě mě překvapilo, kolik těch dotazů a pokynů jsem Asistentovi Google za uplynulý rok položil - po očištění dat jich bylo přes sedm tisíc, tedy v průměru skoro dvacet dotazů denně. To je více, než jsem odhadoval. Ale z následujícího grafu je jasné, že některé týdny se postaraly o více dotazů, zatímco během léta jsem si s chytrým reproduktorem povídal méně.

Graf ukazuje počet dotazů v jednotlivých týdnech za poslední více než rok. Za...

Graf ukazuje počet dotazů v jednotlivých týdnech za poslední více než rok. Za lokální maxima mohou například návštěvy, které si chtějí Google Home vyzkoušet. Minima jsou v období dovolené mimo domov.

Sestupný trend v počtu dotazů zde vidět je, ale je spíše důsledkem nové funkce, kterou Google představil (dostaneme se k ní dále). Dotazy, které pokládala manželka, se do poloviny roku ukládaly na můj účet, zatímco od druhé poloviny roku pozná Asistent podle hlasu, kdo se jej ptá. Takže z tohoto pohledu jsou získaná data trochu nespolehlivá. Při analýzách na to musíme pamatovat. Takže třeba nenulové využití Asistenta během dne na následujícím grafu je dáno nejen víkendem nebo prací z domova.

Nejvíce dotazů a pokynů dáváme Googlu ráno, jde především o dotaz na počasí,...

Nejvíce dotazů a pokynů dáváme Googlu ráno, jde především o dotaz na počasí, dopravu, zprávy nebo kalendář. Další maximum je večer, kdy převažuje časovač, přehrávání videa apod. Čas je uveden v pásmu UTC+0.

Ale počet dotazů o ničem zásadním svědčit nemusí. Naopak, mohlo by to znamenat, že se musím ptát opakovaně, abych docílil toho, co jsem chtěl. Naštěstí Google do dat zahrnuje jak položenou otázku (dokonce včetně nahraného audia, což může být pro dost lidí, kteří nečtou podmínky použití, celkem šok), tak i text odpovědi. Můžeme se tedy podívat, k čemu nejčastěji Asistenta používám.

Graficky znázorněná frekvence nejčastějších slov v dotazech na asistenta Google

Graficky znázorněná frekvence nejčastějších slov v dotazech na asistenta Google

Přehrávání hudby a videa až na druhém místě

Každý řádek v tabulce jsme (na základě klíčových slov a manuálního řazení) označili podle toho, do jaké kategorie užití patří. Jak jsme předem čekali, jedním z hlavních využití je přehrávání hudby, videa nebo zpráv. K tomu je totiž reproduktor doslova stavěný. Pokud nejste audiofil, tak vám k základnímu poslechu hudby a mluveného slova postačí. Případně lze Home napojit na externí reproduktor nebo Chromecast. Hudbu a podcasty tak někdy přehráváme i prostřednictvím televize, která má přece jen lepší zvuk.

Přehrávání videa zvládá Google Home prostřednictvím Chromecastu. Využíváme především služby Netflix a YouTube. Možnost kdykoli pozastavit přehrávání filmu nebo seriálu bez nutnosti hledat ovladač či mobil je výborná a návyková funkce. Nevýhodou je, že pokud se zrovna na obrazovce děje něco hlasitého, musíte svůj povel „OK Google“ zavolat dost hlasitě a takové pokřikování působí směšně.

Jak funguje ovládání televize pomocí Google Home (video Technet.cz):

Přehrávání hudby a videa není jediným typem dotazů, který jsme Google Home kladli. Naopak, dohromady tvoří jen asi pětinu všech našich dotazů.

Poloautomatická analýza ukázala, že nejčastější otázkou jsou jednoduché pokyny...

Poloautomatická analýza ukázala, že nejčastější otázkou jsou jednoduché pokyny („stop“, sniž hlasitost“, „ano“, „ne“), následuje přehrávání hudby, na třetím místě jsou věcné otázky. Více než čtvrtina dotazů nepatřila do žádné kategorie, patřila do více kategorií apod.

Na prvním místě se však umístila kategorie „pokynů“. Nejčastějšími pokyny byly:

  1. stop
  2. play white noise (přehraj bílý šum) - k uspávání miminka i rodičů
  3. pause (pozastavit)
  4. next (další skladba)
  5. yes (ano) - potvrzení volby
  6. good morning (dobré ráno) - slouží ke spuštění ranní rutiny
  7. what’s the time (kolik je hodin)
  8. volume up (zvýšit hlasitost)
  9. volume down (snížit hlasitost)
  10. where is my phone (kde je můj telefon) - Home umí „prozvánět“

Právě tyto pokyny nejlépe ukazují sílu hlasového ovládání. Nenabízejí nic, co by nebylo možné udělat jinak, ať už přes telefon, dálkové ovládání, nebo otočením kolečka. Ale to, jak jsme si je oblíbili, svědčí o tom, že hlasové ovládání je v tomto ohledu praktické a návykové. Když funguje dostatečně spolehlivě.

Vyhledávání odpovědí funguje překvapivě dobře

V našem loňském testu jsme ukázali, že Amazon Echo i Google Home se snaží odpovídat na různé typy „encyklopedických“ otázek typu kdo byl první prezident USA, kolik lidí žije v Mongolsku nebo jak se jmenuje vynálezce dynamitu. Ale to jsou dotazy vhodné leda tak do reklamy, možná ještě do nějaké křížovky. Ale na to se snad doma nikdo nahlas neptá, říkali jsme si.

Ale v praxi jsme byli překvapeni, jak jsme si během roku zvykli na to položit Googlu řadu jednoduchých i složitějších otázek. Stejně jako si člověk zvykl vyhledávat v Googlu všechno možné i nemožné, dá se zvyknout i na pokládání dotazů hlasem.

Mario Queiroz představil Google Home

Mario Queiroz představil Google Home v květnu 2016.

Google Home se v tomto ohledu v posledním půlroce hodně zlepšil. Již od začátku čerpal své odpovědi z různých webových zdrojů (často z Wikipedie nebo Quory). Ze stránky odcitoval část, kterou považoval za relevantní odpověď na položený dotaz.

Ale ještě před rokem se  tyto části jen málokdy trefily do konkrétního dotazu. Často šlo o odpověď, která se sice trefila do tématu, ale mířila o kousek vedle. Zeptali jste se třeba, kolik žije v Británii Poláků, a dozvěděli jste se, Poláci tvoří v Británii početnou komunitu. Což je nesmírně frustrující – víte, že odpověď je na dosah, ale přesto si ji budete muset vygooglovat „ručně“.

Při zpětné analýze stovek „věcných dotazů“, které jsme reproduktoru Google Home položili, jsem však s překvapením zjistil, že použitelnost vytrvale roste a já si na to začal zvykat. Pokládám tak dotazy už ne proto, že mě zajímá, zda na ně Home dokáže odpovědět, ale skutečně proto, že mě zajímá odpověď a slovně položený dotaz je v tu chvíli skutečně nejrychlejší a nejpohodlnější způsob, jak tuto odpověď dostat. Nejsou to obvykle žádné „k životu nezbytné údaje“, ale nejsou to už dávno je otázky za jednoho bludišťáka.

  • Český překlad
  • Anglický originál
Otázka: „Jaká je normální vlhkost v místnosti?“
Google: „Na webových stránkách thermastor.com píšou: Každý majitel domu by měl mít vlhkoměr, který měří teplotu a relativní vlhkost. Ideální relativní vlhkost pro zdraví a pohodlí je mezi 40 - 50 procenty.“

Otázka: „Kolik lidí mluví českým jazykem?“
Google: „Na webových stránkách czech.cz se píše: Čeština je jediným oficiálním jazykem České republiky a mluví jím 96% obyvatel. Kromě toho zde zaslechnete i další jazyky, zejména slovenský, německý, polský a romský.“

Otázka: „Jak se říká předním zubům?“
Google: „Na webu colgate.com se píše: Na přední straně úst je osm tenkých přímých zubů, zvaných řezáky, čtyři nahoře a čtyři dole, které kousají do jídla, které jíte, a pomáhají vám vyslovovat slova. Řezáky také podpírají rty. Na každé straně horních a dolních řezáků je jeden špičák, celkem má člověk čtyři špičáky.“

Otázka: "Co znamená GDPR?"
Google: "Obecné nařízení o ochraně údajů. Podle Wikipedie: Nařízení o obecné ochraně údajů je nařízení, kterým Evropský parlament, Rada Evropské unie a Evropská komise hodlají posílit a sjednotit ochranu údajů pro všechny jednotlivce v rámci Evropské unie. Chcete-li si přečíst další informace, podívejte se na odkaz v aplikaci Google Home."
Question: "What's a normal humidity in a room?"
Google: "On the website thermastor.com, they say: Every homeowner should own a hygrometer that measures temperature and relative humidity . The ideal relative humidity for health and comfort is about 40 - 50%."

Question: "How many people speak Czech language?"
Google: "On the website czech.cz, they say: Czech is the only official language of the Czech Republic, and it is spoken by about96% of the population. Besides this, other languages can be heard here, particularly Slovak, German, Polish and Romany."

Question: "What are the front teeth called?"
Google: "On the website colgate.com, they say: At the front of the mouth are eight thin, straight teeth called incisors, four at the top and four at the bottom, which bite into the food you eat and help you pronounce words as you you speak. Incisors also support the lips. On each side of the upper and lower incisors is a single canine tooth, making four in total."

Question: "What does GDPR stand for?"
Google: "General Data Protection Regulation. According to Wikipedia: The General Data Protection Regulationis a regulation by which the European Parliament, the Council of the European Union, and the European Commission intend to strengthen and unify data protection for all individuals within the European Union . To read more, look for the link in your Google Home app."

Pochvalu si zde Google zaslouží za dvě věci. Jednak vždy uvádí zdroj informací a za druhé se nyní snaží poskytnout odpověď co nejdříve. Pokud by tedy byla schovaná kdesi v citovaném odstavci, přečte stručnou odpověď hned úvodem, a pak se teprve dostane k podrobnostem a kontextu.

Ne vždycky se samozřejmě odpověď trefí. Nejčastější chyby spočívají v tom, že Google vyhledá odpověď na otázku, která je tematicky příbuzná, ale ve výsledku neužitečná. Celkově nás však překvapilo, že užitečné odpovědi nad těmi neužitečnými výrazně převážily.

Asistent Google dává překvapivě užitečné odpovědi. Na čtyři pětiny otázek jsem...

Asistent Google dává překvapivě užitečné odpovědi. Na čtyři pětiny otázek jsem dostal užitečnou odpověď. Na 13 % otázek odpověděl Google způsobem, který nebyl užitečný (například odpověděl na něco jiného, než jsem se ptal) a u 8 % sám uznal, že otázce neporozuměl nebo odpověď na ni nezná.

Do určité míry to může být tím, že jsme se časem naučili Googlu ptát na to, na co odpovědět umí. Ale vzhledem ke konkrétním dotazům, které jsme po roce zopakovali s odlišnými výsledky, se domníváme, že jde o zlepšení reálné, nikoli jen subjektivní nebo vnucené.

Nové funkce přibývají každou chvíli, aniž o nich víte

Když jste si před deseti lety koupili například mikrovlnou troubu, mohli jste si být jisti tím, že bude mít ty funkce, které měla, když jste si ji odnášeli z obchodu. Nemohlo se stát, že by se třeba po dvou letech naučila také grilovat nebo naopak zapomněla rozmrazovací program číslo čtyři.

U zařízení typu Google Home tuto jistotu nemáte. Samotné zařízení je totiž skutečně jen branou do cloudu, ve kterém se všechny ty výpočty a analýzy odehrávají.

V praxi to znamená, že zařízení dostává neustále nějaké nové funkce, nebo naopak některé ztratí, a vy se o tom většinou dozvíte leda náhodou. Tak jsem třeba zjistil, že dlouho blokovaná funkce „where is my phone“ (kde je můj telefon) je najednou k dispozici – od té doby ji využívám každý týden.

Výběr nových funkcí asistenta Google Home

  • Routines - můžete si nastavit sérii akcí, které se spustí, když přijdete domů, když přijdete do práce, když jdete spát apod.
  • Voices - asistenta můžete přepnout do jednoho z desítky hlasů, na výběr jsou mužské i ženské, každý uživatel může mít nastavený jiný hlas.
  • Broadcast - domácí rozhlas, můžete mobilem poslat vzkaz, který se (vaším hlasem) přehraje ve všech Home reproduktorech u vás doma.
  • Pretty Please - Google vám poděkuje za to, když jej o něco požádáte laskavě, má tak především děti povzbudit ke zdvořilosti.
  • Multi-lingual support - Google Home umí komunikovat ve dvou jazycích zároveň, dotazy lze tedy pokládat jedním, či druhým jazykem a Google stejným jazykem odpoví.
  • Nepřetržitá konverzace - experimentální funkce umožňuje přirozenější dialog, nemusíte totiž každou otázku začínat aktivační frází „OK Google“. Pokud asistent rozpozná, že po jeho odpovědi následovala otázka, zodpoví ji i bez této aktivace.
  • Kontext a složené dotazy - asistent nyní umí navázat na předchozí otázky (Kolik lidí žije v Polsku? A v Německu?) nebo poslechnout dva příkazy za sebou.

Řada funkcí se „odemkla“ poté, co se Google naučil pomocí možnosti „Voice Match“ rozpoznat, kdo se ho ptá. Nyní tedy mohou směřovat dotazy na konkrétní „osobní“ agendu, tedy na kalendář nebo připomínky v programu Google Keep. Ale pozor, identifikace mluvčího rozhodně nefunguje stoprocentně, takže s trochou snahy dokáže jistě někdo váš hlas napodobit. Zatím vám může leda tak nastavit nějaký vtipný budík na třetí hodinu ráno, ale dokážu si představit i zákeřnější zneužití takové mezery, a rozhodně bych nedoporučoval tuto možnost využívat jinde než doma.

Neustálé aktualizace s sebou přinášejí ale i nepříjemnosti. Třeba když reproduktor Google Home začal z nějakého důvodu při přehrávání bílého šumu blikat všemi diodami. Jelikož bílý šum používáme na uspávání, bylo diskotékové stroboskopické osvětlení to poslední, o co bychom v tmavé místnosti v daný okamžik stáli. Šok jsme proměnili v rozespalý e-mail na podporu. Podobný e-mail asi dostali od více uživatelů, protože ráno už tato nevyžádaná novinka zmizela. Stejně tak zmizela experimentální funkce, která umožnila číst české názvy česky. Škoda, při čtení kalendáře člověk pak nemusel luštit, co syntéza řeči provedla s českými slovy.

Zkušenosti dalších uživatelů: hudba, počasí a otázky

Aby nebyli čtenáři odkázáni jen na naše domácí statistiky, podívejme se na výsledky výzkumu, který proběhl na tisícovce majitelů chytrých reproduktorů (především Amazon Echo a Google Home) v USA.

Výsledky jsou do jisté míry podobné těm, které jsem vypozoroval a naměřil na naší domácnosti. Lidé řadu věcí vyzkouší, ale pravidelně pak používají jen několik funkcí. V každodenním použití se o přední příčky dělí poslech hudby a předpověď počasí.

Podle průzkumu z ledna 2018 lidé nejčastěji zkoušejí různé otázky, ale...

Podle průzkumu z ledna 2018 lidé nejčastěji zkoušejí různé otázky, ale každodenně používají především přehrávání hudby a předpověď počasí

Naprostá většina lidí zkusila svému chytrému reproduktoru položit otázku, ale jen třetina lidí se na něco ptá každý den. „Zprávy a poslech hudby dominují aktivitě uživatelů na chytrých reproduktorech. Podobné to bylo i u chytrých mobilních telefonů před deseti lety,“ všímá si Michael Fitzpatrick z firmy PullString zaměřené na strojovou konverzaci. „Věříme, že v další fázi přijdou hry, komunikační platformy a nakupování, které výrazně urychlí adopci chytrých reproduktorů, podobně, jako to udělaly u chytrých mobilních telefonů.“

Právě snadný nákup prostřednictvím asistenta je něco, co se snaží prosadit jak Amazon, tak Google. Amazon se už v lednu 2017 proslavil tím, že nákup přes jeho reproduktor byl až příliš snadný, když si šestiletá holčička přes digitální asistentku Alexu objednala domeček pro panenky. Nyní Amazon i Google umožňují uživatelům nastavit způsob, jak „nákupy provedené hlasem“ schválit, aby k podobným omylům nedocházelo.

Celkový dojem: Už to není jen hračka

Jestliže na začátku roku 2017 jsme Google Home a Amazon Echo testovali coby hračky, na konci roku 2018 je můžeme s klidem označit za užitečné – byť občas dost vrtošivé – pomocníky do domácnosti. Zvláště pokud nechcete kvůli každé maličkosti vytahovat mobilní telefon, může se vám hlasové ovládání hodit nejen při přehrávání hudby, ale i rychlé praktické vyhledávání. U nás doma například často používáme konverzi ze stupňů Fahrenheita na Celsia a naopak.

Rozpoznávání řeči už je u Googlu na tak dobré úrovni, že přeslechnutí se stávají jen velmi zřídka. Když už se stane chyba, je to způsobeno hlukem v domácnosti, například když se v místnosti baví deset lidí nebo když běží mixér. Jinak je rozpoznávání řeči téměř dokonalé. Také odpovědi jsou svižné a obvykle smysluplné. Google Home se pomalými krůčky blíží k přirozenému dialogu, nedávno uvedená funkce nepřetržitých konverzací tomu hodně nahrála.

„Je to teda umělá inteligence, která vám rozumí?“ ptají se občas lidé. To je trochu zavádějící otázka. Není to žádná obecná umělá inteligence, která by uměla pochopit smysl vět, uvažovat nad nimi a dospět na základě analýzy k samostatným závěrům a názorům. Na druhou stranu, různé prvky strojového učení zde Google využívá k tomu, aby:

  • převedl vaši řeč na text
  • tento text analyzoval a rozpoznal úmysl
  • v případě faktického dotazu vyhledal a zestručnil příslušnou odpověď
  • tuto odpověď zpracoval do textu
  • tento text následně převedl do přirozeně znějícího mluveného slova
  • čekal na případnou doplňující otázku a navázal v rámci možností na kontext již položených dotazů

Jistě, zatím je velká část odpovědí stále výsledkem pečlivě sestavených scénářů, ale z pohledu uživatele je to nakonec jedno. Pokud záleží na výsledku, tak za sebe mohu konstatovat, že Google Home mě po roce používání přesvědčil o tom, že už nyní má co nabídnout. A vzhledem k rychlosti, s jakou přibývají nové funkce, si myslím, že může brzy oslovit nejen technologické nadšence, ale i běžné uživatele.

Pro koho je a pro koho není digitální asistent
proč koupit proč nekoupit
Rychlý poslech hudby, podcastů a rádia bez nutnosti cokoli mačkatOvládání hlasem je pohodlné, pokud vám asistent rozumí, jinak je k vzteku
Velké množství funkcí a každý měsíc přibývají novéŘada funkcí externích aplikací a služeb je těžko dostupná a neohrabaná
Pokud si chcete trénovat angličtinu nebo jiný z podporovaných jazykůPokud chcete komunikovat pouze v češtině nebo v jiném nepodporovaném jazyce
Návykově jednoduché ovládáníNěkdy je potřeba překřičet hluk
Vtipné odpovědi a chytré nápady tvůrcůNěkdy jsou vtipy kontraproduktivní
Máte veškerá data ve „vesmíru Google“Nechcete Googlu dávat žádná data navíc
Rádi experimentujete s novými technologiemiRádi máte věci tam, kde byly včera
Překvapivě dobré odpovědi na hlasem položené otázkyPři „ručním“ vyhledávání znáte kontext
Pokud máte kompatibilní „chytrou domácnost“Pokud se vám při představě „chytré domácnosti“ otevírá EMP v kapse
Pokud chcete mít odpovědi vždy na dosahPokud se nechcete učit, na co se má cenu ptát a na co ne

Google Home je před Vánocemi v USA k dostání za 100 dolarů, varianta Google Home Mini dokonce jen za 29 dolarů. V Česku se ceny pohybují kolem 4 tisíc korun za Google Home a 1 500 Kč za Home Mini.

Kam dál? Svěříte asistentovi výchovu dětí?

„Každé rozšíření vás o něco připraví.“

Mít v domácnosti mluvícího asistenta, který umí pomoci se stovkou drobných věcí, je zkrátka návykové. Což je zároveň i připomínka toho, že je třeba být trochu opatrný. Skoro všechny služby Googlu jsou nějakým rozšířením našich schopností hledat a zpracovávat data. Jak řekl mediální teoretik Marshall McLuhan: „Každé rozšíření vás o něco připraví.“ (v originále: „Every extension is also an amputation.“)

Google se chlubí tím, že Asistent je cílený i na nejmenší uživatele:

Je vhodné se zamyslet, čeho nás v dlouhodobém časovém horizontu zbavuje digitální asistent, který vždy čeká na náš povel a má pod palcem databázi všech známých faktů a vědomostí.

Připraví nás o soukromí? O samostatnost? O trpělivost? O schopnost pamatovat si základní věci? Kvůli Google Home se možná už nikdy nenaučím konvertovat z hlavy teplotu. „OK, Google, kolik je 23 stupňů Celsia ve Fahrenheitech?“ zeptám se úplně automaticky.

Když první slovo našeho dítěte nebylo Gůgů, docela jsme si oddechli. Ale nemohli jsme si nevšimnout, že kdykoli někdo to „slovo na G“ řekne, otočí dítě hlavičku k malému reproduktoru, který sedí vedle televize. Ví už, že dospělí vždy pečlivě poslouchají, co ta krabička říká. Doufáme, že bude vždy vědět, že se nás může zeptat kdykoli a na cokoli. Časem totiž asi bude docela těžké s vševědoucím asistentem soupeřit. Je to pro nás lidi výzva – nabídnout v konverzaci více, než umí nabídnout „robot“.

Tak to s tou učenlivostí zas tak nepřeháněj, OK, Google?

Aktualizace: Do článku jsme doplnili podrobnosti o přístroji Google Home a Google Home Mini. Přidali jsme video. Doplnili jsme výsledky průzkumu.


Autoři:
 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Jeden „drát“ by stačil pro celou ČR. Nové elektrické vedení láme rekordy

Transformátor pro 1 110 kV vedení v Číně, který postavila firma Siemens. Na...

Provozovatel čínské přenosové sítě spustil nejvýkonnější a nejdelší vedení světa. Putuje jím elektřina o napětí více...

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

Skylink znovu zdražuje servisní poplatek i nejlevnější balíček

Logo Skylink

Satelitní platforma Skylink přistoupila po roce ke zdražení tzv. servisního poplatku, který platí uživatelé základní...

Další z rubriky

Panasonic představil první elektrickou motorku Harley-Davidson

LiveWire EV motocykl značky Harley-Davidson

Japonská společnost Panasonic se stále více profiluje i jako dodavatel technologií pro třetí strany. Na veletrhu CES v...

Sledování pohybu očí mění virtuální realitu. Novinka HTC se povedla

I baseballový trénink na HTC Vive Pro Eye využívá sledování pohybu oči.

Skoro až nečekané možnosti přináší sledování pohybu očí v novém headsetu pro virtuální realitu HTC Vive Pro Eye. Pomocí...

Pořiďte si vlastní satelitní službu za pár korun. Může hlídat třeba ryby

Nanosatelit společnosti Astrocast má velikost tří standardních cubesatů (3x 10...

Švýcarský projekt Astrocast má na orbitě svou první družici a začal nabízet služby, které si až dosud mohly dovolit jen...

Najdete na iDNES.cz