Grafická karta Elsa Gladiac 920
Na většině běžných kancelářských počítačů se používají pouze textové editory a jiné, na výkon méně náročné aplikace. Avšak diametrálně odlišné nároky jsou kladeny na domácí a multimediální počítače. U nich není nadměrný výkon nikdy na škodu. Je to dáno povahou jejich použití, neboť mají sloužit především k zábavě. A jak jistě sami uznáte, škubající a trhající obraz připomínající spíše slideshow, není při hraní nové akční hry rozhodně zábavný. Jedinou pomocí je pak urychlený upgrade počítače - třeba právě grafické karty, protože ta se na výkonu počítače podílí nejvíce.
A co nabízí Gladiac?
Základním stavebním kamenem každé grafické karty je její čip. V případě Gladiacu je to GeForce 3 od nVidie (též označovaný kódovým jménem NV20). Ten si již vydobyl pověst nejrychlejšího grafického čipu na trhu. A i když mu Ati se svým Radeonem tvrdě šlape na paty a v některých směrech dokonce GF 3 překonává, není se co divit, že se GF 3 snaží do svých grafických karet osazovat doslova kde kdo.
Technické specifikace:- Čip: NVIDIA GeForce3
- Frekvence čipu: 200 MHz
- Počet tranzistorů: 57 milionů
- Výrobní technologie: 0,15 mikronů
- Renderovacích cest: 4
- Paměť: 64-MB DDR SDRAM
- Sběrnice paměti: 128-bit
- Frekvence paměti: 230 MHz (460 MHz DDR),
- Udávaná rychlost paměti: 3.8 ns
- Propustnost paměti: 8.0 GB/s
- TV výstup
Zpracování
Při prvním pohledu na kartu zaujme velký větrák zapuštěný do čtvercového heatsinku. Heatsink je přilepený na vrchní stranu grafického čipu a pro jistotu ještě opatřen kolíčkovými pojistkami. Stejnou barvu jako heatsink mají i pasivní chladiče pamětí a i ty jsou přilepené. Prakticky nic zvláštního, dalo by se říci, že se jedná o osvědčený standard. Při bližším zkoumání je ale patrné, že něco není v pořádku. Patrně tomu nebudete věřit, ale faktem je, že chladiče jsou přibližně o 1 milimetr užší, než je plocha jednotlivých pamětí!
Komentář: U grafické karty za 2000 Kč bych asi dokázal pochopit, že nebude 100% kvalitní. U akcelerátoru, jehož cena je na trhu vyšší jak 10000 Kč, to chápu, ale opravdu, opravdu jen stěží. Vysvětlení přitom může být velice prosté. Elsa Gladiac 920 se totiž velice podobá své o generaci starší předchůdkyni - Else GeForce 2 Ultra. Z toho důvodu se musím domnívat, že výrobce chtěl prostě jenom ušetřit a na novou kartu namontoval staré chladiče.
Kvalita 2D obrazu
Kvalitou obrazu se Gladiac nijak neliší od svých sourozenců. Bohužel. Ačkoliv je 2D vykreslování rychlé a není nutné k němu mít nějaké připomínky, samotný obraz je jakoby rozmlžený a rozostřený. Větší stupeň ostrosti by tedy určitě neškodil. V celkovém porovnání s kartami od ATi (tj. Elsa vs Ati) to rozhodně není žádný zázrak a s kartami od Matroxu ho snad ani nemá cenu srovnávat. Rozdíly viděné okem jen mírně zkušenějšího uživatele jsou značné. To samé lze říci o barvách a o barevnosti vůbec, neboť u Gladiacu vytvářejí dojem vybledlosti. Pokud do systému zapojíte například TV kartu, nebudete se nad výslednou kvalitou obrazu stačit divit. Možná tak kroutit hlavou a lomit rukama.
Kvalita 3D obrazu
Kvalita 3D obrazu už se dá s klidným svědomím nazvat "kvalitou". Výrazně jí napomáhají nové technologie, které jsou obsažené v jádru GeForce3. Mezi tyto speciální funkce patří 256ti bitový engine s HyperTexelovou architekturou, optimizace pro Direct3D a OpenGL, kompletní podpora DirectX verze 8, 32 bitový Z a stencil buffer, až 4x FSAA, high-quality texture filtering a tak dále. Některé z těchto technologií byly obsažené již v GeForce2, jako například FSAA (Full Scene Anti Antialiasing), nutno však podotknout, že zapnutí této matematicky značně náročné funkce ve vyšších rozlišeních neuvěřitelně zpomalovalo systém.
Komentář: Nejlepší technologii FSAA měly karty 3dfx Voodoo5. Ty k vyhlazení na pohled ošklivých a zubatých částí scény využívaly vlastní metodu. Tedy skoro vlastní, neboť tato metoda původem pochází od Silicone Graphics. Byla vyvinuta pro výkonné grafické stanice stejnojmenné firmy a dodnes přináší nejlepší výsledky v poměru kvalita/výkon. Celý princip spočíval v tom, že Voodoo napřed vyrenderovalo několik obrázků za sebou, a potom je při vytváření scény zprůměrovalo. Pokud jste v ovladačích zapli 2x FSAA, tak karta průměrovala dva obrázky, když 4x FSAA, tak čtyři a celkový výsledek byl na pohled více než uspokojivý. Pro klasickou GeForce 2 se pak zavedl tak zvaný "supersampling". Například 2 x FSAA v takovém případě funguje tak, že čip vyrenderuje scénu v dvojnásobě vyšším rozlišení, a potom ji zmenší. Je logické, že výsledky jsou kvalitativně dobré, ale výkon tím ke škodě hráčů nesmírně trpí. Pokud někdo chtěl hrát při rozlišení 1024x768 bodů se zapnutým FSAA, muselo GeForce renderovat, a potom zmenšovat šílené rozlišení 2048x1536 bodů. Inu, ďábelská metoda, co říkáte...
V současné době naštěstí čipy GeForce 3 vytvářejí Antialiasing zcela jiným způsobem. NVidia včas zareagovala a přišla s výrazným vylepšením v podobě "Quincunx high resolution Antialiasingu" (zkráceně Quincunx). Ten spočívá zjednodušeně řečeno v tom, že se nyní vyhlazují jenom ty části scény, kde je to právě potřeba, a nikoliv scéna celá, jak tomu bylo doposud. Výkonu se výrazně pomohlo, ale přesto si troufám tvrdit, že to ještě není úplně ono a že je v dané oblasti i nadále co zlepšovat.
I když je kvalita obrazu krásná věc, nás pochopitelně nejvíce zajímala rychlost a výkon.
Výkonnostní testy
(Ovladač Detonator™ XP v23.11 Windows® 95/98/Me, Default hodnoty)
Quake III Arena Time Demo | ||
Gl Driver Default, GL Extensions on, Color Depth 32bit, FullScreen on, Lighning Lightmap, Geometric Detail High, Texture Detail Full, Texture Quality 32bit, Texture Filter Trilinear | ||
Rozlišení (bodů) | demo 1 | demo 2 |
640 x 480 | 50.1 | 45.2 |
800 x 600 | 49.4 | 44.6 |
1024 x 768 | 48.9 | 44.2 |
Quake III Arena Time Demo | ||
Gl Driver Default, GL Extensions on, Color Depth 16bit, FullScreen on, Lighning Lightmap, Geometric Detail High, Texture Detail Full, Texture Quality 16bit, Texture Filter Trilinear | ||
640 x 480 | 50 | 45.1 |
800 x 600 | 49.5 | 44.9 |
1024 x 768 | 49.1 | 44.5 |
MadOnion 3DMark2001 | ||||||
Demo Sounds Enabled No, Continuous Demo No, Game Sound Effects Enabled No, Game Music Enabled No, Game Detail Level Low | ||||||
640x480x16 | 640x480x32 | 800x600x16 | 800x600x32 | 1024x768x16 | 1024x768x32 | |
3DMark Score | 3754 | 3692 | 3674 | 3628 | 3537 | 3459 |
Game 1 - Car Chase - Low Detail | 43.5 fps | 41.6 fps | 43.6 fps | 41.9 fps | 44.0 fps | 44.0 fps |
Game 1 - Car Chase - High Detail | 10.9 fps | 10.0 fps | 11.1 fps | 11.3 fps | 11.0 fps | 10.5 fps |
Game 2 - Dragothic - Low Detail | 74.4 fps | 74.0 fps | 71.9 fps | 70.8 fps | 67.5 fps | 65.3 fps |
Game 2 - Dragothic - High Detail | 37.9 fps | 37.9 fps | 37.7 fps | 37.5 fps | 36.7 fps | 35.6 fps |
Game 3 - Lobby - Low Detail | 52.8 fps | 52.9 fps | 52.6 fps | 52.5 fps | 52.9 fps | 52.4 fps |
Game 3 - Lobby - High Detail | 21.9 fps | 22.0 fps | 21.9 fps | 21.7 fps | 22.0 fps | 21.9 fps |
Game 4 - Nature | 31.7 fps | 30.4 fps | 29.0 fps | 28.3 fps | 25.0 fps | 24.0 fps |
Fill Rate (Single-Texturing) | 620.4 MTexels/s | 501.0 MTexels/s | 641.8 MTexels/s | 520.5 MTexels/s | 666.1 MTexels/s | 539.2 MTexels/s |
Fill Rate (Multi-Texturing) | 1242.8 MTexels/s | 1063.2 MTexels/s | 1282.0 MTexels/s | 1130.4 MTexels/s | 1325.6 MTexels/s | 1180.1 MTexels/s |
High Polygon Count (1 Light) | 8.5 MTriangles/s | 8.4 MTriangles/s | 8.4 MTriangles/s | 8.4 MTriangles/s | 8.4 MTriangles/s | 8.3 MTriangles/s |
High Polygon Count (8 Lights) | 3.1 MTriangles/s | 3.1 MTriangles/s | 3.1 MTriangles/s | 3.1 MTriangles/s | 3.1 MTriangles/s | 3.1 MTriangles/s |
Environment Bump Mapping | 87.3 fps | 87.2 fps | 85.9 fps | 83.1 fps | 78.9 fps | 77.7 fps |
DOT3 Bump Mapping | 81.1 fps | 79.9 fps | 79.3 fps | 76.8 fps | 74.3 fps | 69.4 fps |
Vertex Shader | 41.6 fps | 41.2 fps | 41.2 fps | 40.7 fps | 40.5 fps | 39.7 fps |
Pixel Shader | 63.1 fps | 61.7 fps | 59.0 fps | 57.1 fps | 50.4 fps | 47.5 fps |
Point Sprites | 19.7 MSprites/s | 19.5 MSprites/s | 17.1 MSprites/s | 17.3 MSprites/s | 13.5 MSprites/s | 14.7 MSprites/s |
Hodnocení
Koupil bych si tuto kartu? Myslím že ne. A to zejména proto, že se nehodí do mého počítače. Z výsledků měření je totiž zřejmé, že Elsa Gladiac 920 se absolutně nehodí pro systémy s Pentiem III taktovaným na 850MHz a pro systémy výkonnostně slabší. Její ideální použití je v jiné výkonnostní třídě, a to konkrétně u počítačů s procesorem AMD Duron 900 MHz a vyšším. Pokud tedy váš procesor nemá odpovídající parametry, Gladiac 920 nekupujte. Její výkonnostní potenciál byste nedokázali ani z poloviny využít.
Klady: Instalace a detekce ovladačů, dobrá softwarová podpora ze strany nVidie, možnost přetaktování
Zápory: Jen průměrný výkon ve 3D oproti jiným GeForce 3 kartám