Na dračku šly během pandemie například chytré zvonky. | foto: Ring

V pandemii lidé více utrácejí za technologie a preferují drahé značky

  • 5
Jak se pandemie covidu-19 projevila na trhu spotřební elektroniky a služeb? V předvečer veletrhu CES 2022 o tom hovořil šéf agentury CTA Steve Koenig. Závěry představených průzkumů ukazují, že pandemie urychlila rozšíření moderních technologií v domácnostech.

„Spotřebitelé během pandemie vylepšují technické vybavení svých domácností,“ konstatoval na konferenci šéf agentury CTA (Consumer Technology Association) Steve Koenig. Data za americký trh ukazují v roce 2021 devítiprocentní růst v hardwaru a více než jedenáctiprocentní růst ve službách a softwaru. Růst má pokračovat i v roce 2022, i když podstatně zpomalí. Na dvě procenta u hardwaru, na šest procent u softwaru a služeb. Což není hodně, ale stále je to růst.

V oblasti hardwaru nejvíce oproti předchozímu roku rostly 4K televizory (16 %), notebooky (10 %), chytré spotřebiče (7 %), chytré zvonky (7 %), k internetu připojené sportovní a fitness vybavení (7 %), soundbary (6 %), chytré televizory (6 %), videoherní konzole (5 %), bezdrátová sluchátka (5 %) a chytré žárovky (5 %). Jsou to tedy zpravidla zařízení pro zpříjemnění pobytu doma nebo reagující na nové potřeby – kupříkladu nárůst u chytrých zvonků, tedy zvonků, které se i se zvukem a videem spojí s vaším tabletem, telefonem nebo televizorem, má zřetelnou souvislost s nástupem online nákupů a kurýrního doručování zboží.

To, že jde o trendy platné i pro evropský trh, pak naznačuje průzkum ve Velké Británii, Francii a Polsku, který zjišťoval plány obyvatel na nákup nové techniky v příštích 12 měsících.

Plánovaný nákup nové techniky v příštím roce

Čtyřicet procent zákazníků si plánuje pořídit nový chytrý telefon, 35 % notebook, 33 % televizor, 31 % chytré hodinky, 30 % tablet, 29 % chytrý reproduktor, 28 % herní konzoli a 27 % stolní počítač.

Navzdory finanční nejistotě a komplikacím nejen roste trh, ale i se daří prémiovým značkám. Podle GFK rostl v regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika) obrat prémiových značek o 27 %, zatímco těch „obyčejných“ o 16 %. v Latinské Americe a Asii jsou rozdíly ve prospěch prémiových značek ještě podstatně vyšší.

Explozi zaznamenal segment služeb, zejména streamovacích, herních a sportovních. Pro představu o velikosti trhu – jedničkou ve službách videa na přání je Netflix s 214 miliony předplatitelů, následuje Amazon Prime Video se 175 miliony účtů. Na třetí místo se rychle vyhoupl nováček, služba Disney+ (v českém prostředí zatím nedostupná).

Za 12 měsíců se počet uživatelů zvýšil u streamovacích služeb (video i hudba) o 52 % v Evropě (47 % v USA), u wellnes/lifestyle služeb o 40  %  v Evropě (54 %  v USA) a u služeb doručování potravin o 47  % v Evropě (53 % v USA). Co je podstatné, že ve všech případech si je noví uživatelé plánují předplácet/používat i nadále, v Evropě se tak u streamovacích služeb rozhodlo 84 %  předplatitelů, u wellness/lifestyle aplikací 64 %  a u služeb doručování potravin 73 %.

Uživatelé u nových služeb zůstanou.

Opět není složité tyto jevy vysvětlit. Lidé byli více doma, měli více volného času a zároveň často nesměli jít do kamenného obchodu nebo restaurace - a daná služba pomohla čas atraktivně zaplnit a omezení kompenzovat. A tak se k nim dostali i konzervativnější lidé a díky „nucenému“ vyzkoušení v nich mnozí našli zalíbení.

Trh je samozřejmě nemálo ovlivněn špatnou dostupností čipů. Jednak nedostupností některých verzí, jednak dlouhou průměrnou dobou dodání od objednávky – v září 2021 činila 22 týdnů, o rok dříve polovinu. V roce 2021 přitom výrobci zvýšili produktivitu továren o 8 % , letos by to podle odhadů agentury SIA mělo být 16 %. Tři největší výrobci, tedy Intel, Samsung a TSMC pracují na rozšíření výroby, přičemž Intel chce postavit dvě továrny v Evropě, dvě v USA a rozšířit závod v Mexiku, čímž hodlá snížit evropskou i americkou závislost na výrobě v Asii.