náhledy
Chodit nebudete muset, kufr nebo třeba dětský kočárek pojedou před vámi nebo za vámi zcela automaticky a bez nutnosti vyvinout jakoukoliv sílu. Na veletrhu CES Asia je téměř vše autonomní nebo alespoň elektrické. Od dronů až po sedací vozítko od společnosti Honda.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Honda na veletrhu v Šanghaji předvedla první plně funkční verze svého sedacího "segwaye" nazvaného UNI-CUB. Poprvé bylo toto vozítko představeno v roce 2016. Je 62 centimetrů vysoké a řídí se jemným přenášením váhy. Na snímku stojí ještě motorka se systémem Riding Assist , který za řidiče udržuje stabilitu při pomalé jízdě nebo stání, a motorka dokáže i zcela sama majitele následovat například do garáže.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
UNI-CUB lze předprogramovat na danou cestu a může tak sloužit například k dopravě špatně pohyblivých osob po rozlehlých areálech.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Vozítko jezdí rychlostí nejvýše 6 km/h a stejná je i maximální dojezdová vzdálenost. Hmotnost židle na kolečkách je 25 kilogramů.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Vozidlu Honda Neuv se někdy přezdívá mozek na kolečkách. Uvedeno bylo poprvé na veletrhu CES v Las Vegas a je samozřejmě elektrické. Auto má vlastní virtuální asistentku Hana, která nejen že vám hlasem odpoví na pozdrav, ale zapamatuje si oblíbené podniky, kam jezdíte, začátečníkům doslova pomůže v řízení při obtížnějších situacích a samozřejmě dokáže řídit i zcela sama.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Neuv (vyslovuje se anglicky New V) může v době, kdy jej nepoužíváte, fungovat jako sdílené auto pro ostatní (přičemž se zase samo vrátí k vám před dům), a pokud nastřádanou energii vůbec nevyužijete, koncept společnosti Honda počítá s tím, že ji bude možné prodat zpět do sítě.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
BMW přišlo s ještě odvážnějším konceptem automobilu (lépe řečeno, kabiny vozu) budoucnosti. Zaujmou rozměrné sedačky připomínající spíše pohovku, zabudované dotykové displeje, obří televize a asi nejvtipnějším doplňkem je skutečná knihovna.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
BMW i v daleké budoucnosti počítá s tím, že řidič bude moci do "děje" zasáhnout, a proto i v tomto konceptu vidíme volant.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Ten však již zcela chybí v konceptu "čínského Saabu", který teď nosí jméno NEVS (National Electric Vehicle Sweden).
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Návrh zcela autonomního vozu nazvaný InMotion má interiér, který ze uzpůsobit podle potřeb majitele. Lze jej například přetvořit na miniaturní zasedačku (viz foto). Okna slouží zároveň jako zobrazovače, osvětlení je adaptabilní a klimatizaci si samozřejmě každý nařídí také sám.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Poprvé veřejně pod vodu se vydal dron společnosti PowerVision nazvaný PoverRay.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Při pohledu zepředu vypadají dva reflektory a 4K kamera téměř lidsky.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Dron by sice mělo jít řídit jen podle pohledu z kamery, ale na výstavišti evidentně ještě nebyla plná verze, protože vystavovatel jej neustále sledoval přímo. Chyběla také rybářská část s udicí na chytání ryb - dron bude schopen zavést udici přímo k vyhlédnutému hejnu ryb.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Společnost CowaRobot už před časem představila kufr, který majitele doslova pronásleduje. Stačí si nasadit speciální náramek, který se přes proprietální verzi wi-fi propojí s kufrem a ten bude za vámi jezdit, kam se pohnete.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Na výstavišti to fungovalo při nácviku téměř vždy. Přesto bylo patrné, že překážky typu sloup budou pro robotický kufr možná příliš. Zavazadlo se o něj prostě občas zasekne, pokud majitel udělá příliš rychlý manévr.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Kufr vás prý vydrží následovat plných 20 kilometrů. Nevýhodou je, že část prostoru zabírá vyjmutelná baterie a elektromotor. Hmotnost prázdného příručního zavazadla je 4,5 kilogramu.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
CowaRobot má však ještě odvážnější plány a představen byl i prototyp robotického kočárku. Ten by měl stejně jako kufr maminku nebo tatínka následovat či jet těsně před ním. Jestli bude zvolená technologie natolik spolehlivá, aby jí člověk svěřil dítě, teprve uvidíme.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Jízda na nejrůznějších osobních vozítkách je v Číně velmi populární a nepříliš regulovaná. Přilbu tady na ulici nepotkáte a co do provozu uvedete, to tam taky jezdí. Může tam tedy i elektrický YiiBoard.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Ačkoliv je to prý první elektrický skateboard jen se dvěma koly, jezdit na něm je překvapivě jednoduché. Už za několik minut jsem na něm pohodlně jezdil u stánku sem a tam. Bezdrátové dálkové ovládání drží člověk v ruce.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
YiiBoard dokáže uhánět maximální rychlostí 20 km/h a na jedno nabití ujede až 18 kilometrů.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Veškeré mopedy, které na ulicích Šanghaje potkáte, jsou elektrické a téměř neslyšné. Vzhledem ke stylu jízdy a prolínání chodníku s vozovkou je potřeba si dávat velký pozor.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Metro v Šanghaji je přehledné a příjemně klimatizované. Stanice jsou od sebe poměrně daleko a dlouhou chvíli si krátí všichni stejně.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
V Šanghaji je takový smog, že ani za slunného dne nevidíte modré nebe. Do vyhlášení zákazu venkovních aktivit chybělo v době našeho pobytu 10 "bodů". Stupnice prachových částic v ovzduší ukazovala 160 PM2,5 (v Praze je běžně 36 - 50). I osvětlené mrakodrapy se ztrácejí v "mlze". I proto uvidíte v Šanghaji víc elektromobilů než kdekoliv jinde. Kromě jejich ekologičnosti je žádanou funkcí i kabina s přetlakem a nejrůznějšími filtry proti vniknutí škodlivin z ovzduší.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz