Spanilou jízdu po nových grafických kartách jsme začali novinkami Nvidie, konkrétně RTX 5080 a 5090, které jsou určené pro náročné hráče se 4K monitory a uživatele produkčních nástrojů zejména na zpracování videa, grafiky, nebo práce s AI modely – Test: Největší síla nových grafických karet není v hrubém výkonu.
Poté jsme se věnovali novince ARC B580 od Intelu, která míří na spořivé hráče především s 1080p a 1440p monitory. Zatímco u Nvidie je z peněženky potřeba vytáhnout zhruba 80 tisíc za vyšší a 35 tisíc za nižší model, skromnější karta Intelu je k mání za zhruba 8 300 Kč – Byl to propadák, nyní je ARC od Intelu atraktivní volbou pro spořivé hráče.
A nyní se nám do rukou dostala i novinka AMD, přesněji nižší představený model Radeon RX 9070. Tou AMD cenově míří mezi nabídku Intelu a Nvidie. Kartu s tímto čipem koupíte například v provedení od Sapphire za 17 790 Kč, my jsme testovali její luxusnější zhmotnění od Asusu, konkrétně TUF Gaming RX 9070 OC 16G za 20 490 Kč. Cílí na hráče se 1440p monitory s vysokou obnovovací frekvencí a 4K monitory, tedy spíše na ty náročnější.
Kartu jsme zkoušeli ve stejném stroji, jako ty výše zmíněné. Pro připomenutí šlo o počítač HAL3000 MČR 2025, který nám zapůjčila společnost 100mega. Je postaven na procesoru AMD Ryzen 9 9950X chlazený vodním okruhem NZXT Kraken Elite. Systém má k dispozici 64 GB DDR5 paměti HyperX Fury s rychlostí 6 000 MT/s a 4TB Samsung SSD 990 Pro. Základní deskou je Asus ROG Strix X870E-E Gaming Wifi, o napájení se stará zdroj BeQuiet! Straight Power 12 s výkonem 1,2 kW. To vše v obrovské skříni BeQuiet! Light Base 600 LX. Dohromady s grafickou kartou RTX 4090 je to sestava téměř za 130 tisíc korun.
DisplayPort výstup grafických karet jsme připojovali do 32″ 4K monitoru Samsung Odyssey OLED G8 s obnovovací frekvencí až 240 Hz a celek jsme doplnili klávesnicí Logitech Pro X TKL Lightspeed s myší Pro 2 Lightspeed.
Stručně o RX 9070
Nová grafika je první na architektuře RDNA 4, což především znamená výkonnější grafická jádra, vylepšené zpracování Ray Tracingu a vylepšená tensor jádra pro práci se strojovým učením a umělou inteligencí. Právě poslední vylepšení je (pro někoho možná překvapivě) důležité – vylepšuje upscalovací technologii FSR, což je obdoba DLSS technologie společnosti Nvidia. Při jejím použití karta renderuje obraz v nižším rozlišení a na rozlišení monitoru jej uměle přepočítává, tedy upscaluje. Karta může nabídnout vysokou snímkovou frekvenci i v situacích, kde by její hrubý výkon nestačil.
Někdy je to může být trochu na úkor kvality zobrazení, ale hráč má zpravidla možnost upřesnit nastavení – zda klade důraz na „fps“, nebo kvalitu obrazu – a výsledek vybalancovat. A musíme říct, že u FSR 4, například ve hře Horizon Forbidden West, se výsledek nebojíme označit jako zcela perfektní.
FSR ve čtvrté generaci aktuálně podporuje jen asi 30 herních titulů, ale počet by měl růst. I tam, kde podporu ze stran producenta titulu nemá, ale můžete využít funkci HYPR-RX, která se pokusí aplikovat FSR a další související nástroje i na tituly, které nativní podporu nemají. Vše si hráč celkem podrobně nastaví v programu AMD Adrenaline.
Čip v RX 9070 má 3 584 grafických jader, 56 jader pro Ray Tracing a 112 tensorových jader pro AI výpočty. Na kartách má k dispozici 16 GB paměti, což v rámci současné konkurence patří mezi její silné stránky.
Pro plné využití karty potřebujete základní desku s PCI Express Gen 5 rozhraním.
Karta se napájí dvojicí osmipinových PCIe kabelů, přičemž v plném výkonu se její příkon pohybuje kolem 230 W ... to vzhledem k výkonu značí výbornou efektivitu. Pomocí přepínače na kartě může hráč volit mezi prioritou maximálního výkonu, nebo tiššího provozu. Nicméně i v tom výkonném nastavení je karta celkem příjemně tichá. Že je chlazení karty (i celého počítače HAL3000 s deseti ventilátory ve skříni) výborně vyřešené potvrzuje teplota, která ani v dlouhé plné zátěži prakticky nepřesahuje 50 °C.
Výsledky testů
Nejprve se můžete podívat na tradiční baterii syntetických testů a porovnat ji s výsledky svého aktuálního systému nebo třeba ostatních dříve testovaných karet. V případě těch čerstvých výše odkazovaných je to spíše pro představu, protože nejde o cenově konkurenční modely.
3D Mark – Speed Way | 5 784 |
---|---|
3D Mark – Steel Nomad | 6 046 |
3D Mark – Port Royal | 15 841 |
3D Mark – Time Spy Extreme | 12 868 |
3D Mark – Fire Strike Ultra | 15 825 |
3D Mark – DX Raytracing | 44 fps |
3D Mark – AMD FSR (FSR2) 1080p | off: 77,3 fps on: 132,6 fps |
3D Mark – AMD FSR (FSR2) 1080p | off: 37,6 fps on: 85,4 fps |
VR Mark – Orange Room | 17 194 |
VR Mark – Cyan Room | 11 008 |
VR Mark – Blue Room | 6 676 |
PC Mark 10 Extended | 15 169 |
PC Mark 10 Applications | 19 544 |
Procyon – Office Productivity | 283 000 |
Geekbench 6 – OpenCL | 154 787 |
Geekbench 6 – Vulkan | 175 622 |
Geekbench AI – ONNX/DirectML | SP: 32 005 HP: 45 594 QS: 27 749 |
A jak je na tom ve hrách?
V herních benchmarcích jsme používali nativní rozlišení monitoru (4K) a zkoušeli, jaký vliv na výkon má systém FSR 4, s tím spojené umělé generování snímků a nakolik výkon sníží využití vykreslování pomocí Ray Tracingu.
Novinka od AMD by měla – a v testech se ukázalo, že je to pravda – značně oproti předchůdcům vylepšit výkon v Ray Tracingu. To byla dříve slabina karet AMD.
Horizon Forbidden West 4K, very high bez AMD FidelityFX Super Resolution 4, bez Frame Generation | prům: 68 fps |
---|---|
Horizon Forbidden West 4K, very high s FSR 4, bez FG | prům: 92 fps |
Horizon Forbidden West 4K, very high s FSR 4, s FG | prům: 136 fps |
Marvel’s Spider-Man Remastered 4K, very high, Ray Tracing bez FSR 4, bez FG | prům: 102,9 fps |
Marvel’s Spider-Man Remastered 4K, very high, RT s FSR 4, bez FG | prům: 128,3 fps |
Marvel’s Spider-Man Remastered 4K, very high, RT s FSR 4, s FG | prům: 220,4 fps |
Cyberpunk 2077 4K, RT bez FSR 3, bez FG | prům: 21,3 max: 26,6 min: 18,8 |
Cyberpunk 2077 4K, RT s FSR 3, bez FG | prům: 61,9 max: 72,9 min: 54,8 |
Cyberpunk 2077 4K, RT s FSR 3, s FG | prům: 114,8 max: 133,5 min: 102,4 |
Shadow of the Tomb Raider bez RT | prům: 115 |
Shadow of the Tomb Raider s RT | prům: 75 |
Red Dead Redemption 2 bez FSR 2 | prům: 109,9 max: 137,3 min: 63 |
Red Dead Redemption 2 s FSR 2 | prům: 153,5 max: 190,7 min: 105,1 |
Jak vidíte, i ve 4K jsou snímkové frekvence zpravidla výborné i bez FSR, s výjimkou Cyberpunk 2077, kde se bez něj neobejdete. V případě nouze můžete aktivovat Frame Generation – z hlediska odezvy při hře to sice nic nemění, ale plynulost pohybu na monitoru to může zvýšit.
Nejblíže jsou výsledky cenově srovnatelné RTX 5070, kterou jsme zatím podrobnější netestovali. Podle zjištění zahraničních kolegů mívá RX 9070 o trochu vyšší výkon ve hrách a efektivnější práci s energií. Kde má naopak náskok Nvidia, jsou produkční aplikace optimalizované na využití CUDA jader.
Závěr
Pokud vám jde zejména o hraní her, představuje RX 9070 velmi zajímavou koupi – poměr výkonu a ceny a velikosti paměti a ceny je velmi příznivý. Díky efektivnímu využívání energie nemá vysoké nároky na napájecí zdroj a FSR 4 je příslibem, že si poradí i s budoucími náročnými tituly.