... A je na baterky (8)

aktualizováno 
Vodíkové články v noteboocích? Několikahodinový provoz bez nutnosti připojení do elektrické sítě nemusí být fantazií.

Je libo trochu vodíku?

Takhle nějak by se vás mohl v budoucnosti zeptat prodavač v obchodě s elektronikou. Nebojte se, nechtěl by vás otrávit nebo něco podobného ani by si z vás nedělal legraci, ale nabízel by vám baterie, které jsou malé, výkonné, ekologické - tedy vodíkové články. Zejména na trhu notebooků by mohli právě tyto články způsobit skutečnou revoluci. Zatímco současné baterie vydrží tak okolo 3hodin provozu bez sítě, vodíkové články slibují provoz až desetihodinový.

Na druhou stranu je nutno říct, že palivové vodíkové články nejsou žádnou převratnou novinkou. Fungují totiž na principu převodu energie pomocí vodíku, který je znám už z poloviny 19. století. Novinkou v tomto směru je membránový palivový článek, který mění vodík na proud. V dnešní době se o těchto článcích mluví stále častěji zejména proto, že jejich budoucí využití není omezeno pouze na nějakou oblast "bateriového" trhu, ale mají univerzální uplatnění. Se svou výkonností jsou schopny nahradit i některé slabší vznětové a zážehové motory. Důkazem toho je velmi rozsáhlý výzkum prováděný automobilkou Daimler - Benz, která garantuje, že někdy okolo roku 2005 vyrobí automobil, který bude poháněn elektromotorem s vodíkovým palivovým článkem. Osobně si myslím, že to bude skutečně zlomový okamžik, protože velkou nevýhodou současných elektro - článků byl nízký výkon a trvanlivost. Odpověď na to, jak je to možné, je jednoduchá. Stačí si představit energii, kterou v sobě má vodíková puma a je asi každému jasné, kolik energie může poskytnout vodíkový článek. Firma Daimler - Benz uvádí, že její automobily s vodíkovými články budou mít až čtyřikrát větší dojezdovou vzdálenost než stávající elektromobily. Co je to ale platné, když to "nesouvisí" z mobilní technikou a malými bateriemi obecně. Zdání ale klame. Ve Fraunhoferově ústavu pro solární a energetické systémy ve Freiburgu si totiž řekli, proč bychom se nepokusili vyrobit obdobu automobilového palivového článku, jen v mnohem menším provedení. A tak vznikla myšlenka vodíkových článků pro notebooky. V době zvětšujících se displejů, CD - ROMek a DVDeček stále zůstává velkým omezujícím faktorem mobility právě výdrž akumulátoru (psal jsem o tom, již v minulých částech, např. v povídání o LCD displejích). Proč tedy nevybavit špičkovou techniku technologicky špičkovým napájením.

Je jasné, že myšlenka vodíkového článku není vůbec od věci a že její autoři vědí o čem mluví.

Jak vlastně funguje přeměna vodíku na elektrický proud?

Možná si někteří z vás všimli, že už v názvu niklmetalhydridových článků (o kterých jsme hovořili v minulé části) se vyskytuje slovo hydrid. Nejedná se přímo o vodík, ale je to v podstatě sloučenina vodíku s nějakým kovem (metal). Proces vzniku energie v tomto článku je vidět na obrázku. U vodíkového článku je princip podobný, ale mnohem jednodušší.

Jediné, co potřebujeme pro průběh katalytické reakce je vodík, kyslíkové elektroda, vodíková elektroda a polymerová membrána. Protože by však samotný vodík natropil více škody než užitku (zvlášť ve styku s kyslíkem, kdy je silně výbušný), je vázán v hydridu železa - metalhydridu. K tomu, abychom vůbec získali vodík, je zapotřebí přístroj zvaný elektrolyzér, který dokáže štěpit vodu na vodík a kyslík. Vyloučený vodík se poté skladuje v zásobníku připojeném k palivovému článku. V palivovém článku pak dochází k reakci mezi vyloučeným vodíkem a okolním vzduchem - a výsledkem této reakce je elektrický proud. Celá věc však není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Uprostřed palivového článku je umístěna ještě tzv. polymerová membrána. Ta je skutečným místem, kde vzniká elektrický proud reakcí vodíku a kyslíku. Samotný palivový článek by ale nebyl schopen utáhnout některá energeticky náročnější zařízení - notebooky nevyjímaje. Proto se u notebooků používá zpravidla 5 palivových článků propojených mezi sebou. První palivové články pro notebooky byly představeny už počátkem minulého roku na hannoverském CeBITu. V současné době se celá záležitost nachází ve fázi hledání sponzorů, kteří by byly ochotni investovat do nové - a určitě perspektivní - technologie.

A jaká nás čeká budoucnost? Dozvíte se zítra.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

VIDEO Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal...

 

Nejčtenější

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Další z rubriky

Výrobce grafických karet Nvidia vám chce pomoci s vařením

Nvidia  kuchyni zkoumá, jak využít robota s umělou inteligencí ve spolupráci s...

Nvidia plánuje vyrobit roboty řízené umělou inteligencí, kteří budou moci bezpečně pracovat vedle lidí. Zkusit to chce...

Asus se chlubí nejmenším notebookem se samostatnou grafikou

Čtrnáctipalcový Asus ZenBook v rukou slovenské marketingové manažerky.

Asus u notebooků pro rok 2019 sází na jedné straně na tenký design včetně rámečků kolem displeje a na druhé se chlubí...

Sledování pohybu očí mění virtuální realitu. Novinka HTC se povedla

I baseballový trénink na HTC Vive Pro Eye využívá sledování pohybu oči.

Skoro až nečekané možnosti přináší sledování pohybu očí v novém headsetu pro virtuální realitu HTC Vive Pro Eye. Pomocí...

Najdete na iDNES.cz