60 GB mobilní kapacity za deset tisíc

  9:09
Toužíte po větším disku? Nejste ochotni platit desítky tisíc distributorovi za nový disk? Podívejte se s námi na alternativní možnosti, které jsou přinejmenším stejně atraktivní - za příplatek kolem deseti tisíc můžete mít ve Vašem notebooku luxusních 60 GB kapacity, které by měly chvíli vydržet. A za méně menší kapacitu, ale stále zajímavou - i 20 či 30 GB může být pro mnoho z nás přijatelnou variantou.

Každý člověk potřebuje prostor. Chci větší disk!

Nedávno mi volal známý a položil decentní, nic zlého nezamýšlející otázku: "Poraď mi, potřebuju do notebooku větší disk, kde bych ho měl koupit. Nebo dá se vůbec rozšířit? Nějak jednoduše?" A čekal na odpověď shůry.

Po prvotním překvapení jsem se probudil - a s jistotou profesionála ho začal navigovat. "V pohodě, co máš za notebook? Acer? Hmm, tak to by mělo jít, to bys mohl zvládnout i sám. Teďka se prodávají disky běžně od 15 giga výš, cenově nejlíp vychází tak ta dvacítka, ale záleží na Tobě, co tam chceš. Není problém třicítka. A ten starej můžeš prodat. Co tam máš teď?"

"Třicítku." Při odpovědi ztuhnul úsměv na rtech - a jistota byla ta tam, jeho jako ostříleného stolního uživatele ani nenapadlo, že by běžné kapacity mohly končit tak "nízko". A právem, konec konců, u stolních PC není problém 120 giga, zpravidla instalovatelných samotným uživatelem. Proč tedy ne alespoň třetina nebo polovina v notebooku? Náklady zde nehrály prim, spíše prostá potřeba dostatečné kapacity pro pracovní databázi a jeho filmy.

Sice tento příklad není typický pro většinu uživatelů, ale přesto nebo právě proto - většinou v noteboocích nemáme ani oněch 30 GB. Velký disk v notebooku je něco, po čem touží většina mobilních pracujících. Když už máte notebook, proč nelze mít skutečně všechny informace s sebou? A notebookové disky mají v tomto klíčovém aspektu existence svůj strop daleko blíž nežli ty stolní.

Toshiba se 60 GB za cca 9.500 KčToshiba uvádí 60 GB pevný disk

Ale nic není ztraceno, v nezávislých distributorských sítích se objevil nový pevný notebookový disk, který je běžně k dostání jako samostatná komponenta. Disk Toshiby by mohl přiblížit i ty nejvyšší kapacity na dosah nás, běžných uživatelů, s daty přetíkajícími okraje ploten disků. Za cenu kolem devíti tisíc bez DPH lze získat nejmodernější dva a půl palcový disk s kapacitou "úžasných" 60 GB - a dostatečnými otáčkami, aby se nepřehříval, ale ani nepřekvapil přílišně rychlou přístupovou dobou: 4200 otáček za minutu je běžný standard, tomu odpovídá průměrná přístupová doba 12,5 ms.

Toshiba sice již uvedla inovovaný model, právě v minulých dnech, ale ten zatím není k dostání - pro srovnání jeho parametry: 5400 otáček namísto 4200, 16MB vyrovnávací paměť (!) oproti 2 MB, o cca 10 procent vyšší spotřeba. To nás sice čeká a nemine, nicméně tento v ČR zatím nedostanete. Co však dostanete, jsou levnější varianty téhož disku, s nižšími kapacitami - takže rozšíření může stát i podstatně méně a pro vlastníky notebooků s disky od 1 do 10 GB stále dávat smysl (u starších by mohla být výměna velmi komplikovaná - z důvodů kompatibility). Orientační ceny bez DPH: 20 GB cca 3500 - 4000 Kč, 40 GB okolo 5500 Kč, 40 GB s vyššími otáčkami o 500 více.

Individuální instalace u každého notebooku

Neptej se nás na konkrétní postup výměny disku u toho kterého modelu - snadná, jednoduchá rada je, pokud nevidíte na dně notebooku obdélníkový otvor s plochou cca krabičky na cigarety nebo někde z boku snadno vysunutelnou zásuvku s diskem, jištěnou zpravidla jedním nebo dvěma šroubky, není radno se do vnitřností notebooku pouštět - a ani pak ne: uživatelsky (a kutilsky) nejpřátelštější značky popisují výměnu pevného disku přímo v manuálu, podobně jako rozšíření operační paměti, ale takto vstřícných návodů je po málu.

Těm šťastnějším stačí jen povolit šroubky, vyjmout původní disk a vložit nový - spustit notebook, aktualizovat nastavení parametrů disku - a začít instalovat software. Ostatním vřele doporučujeme konzultace s jejich prodejcem nebo ještě lépe místním autorizovaným servisem té které značky. V každém případě lze samostatnou instalaci disku doporučit jen podmíněně, po důkladné konzultaci s manuálem - nepříjemných překvapení se může naskytnout více než dost: deska by měla podporovat disky větší 32 GB, disk by měl mít správnou výšku (velmi pravděpodobně bude příliš malý pro věštšinu subnotebooků), je nutno předem odzálohovat data na síť či CD, protože nelze připojit oba disky současně (notebooky nemají kabely se dvěma konektory) - a ještě jednou, ideálně se před tím poradit se servisem nebo odborníkem přes danou značku.

Přenechte instalaci odborníkovi za přijatelnou úplatu

Těm méně odvážným se vyplatí domluvit si výměnu v servisu, kde Vám mohou za příplatek (a při ochotě personálu) i překopírovat data na nový disk, a přesto Vás inovace vyjde zpravidla levněji nežli si nechat koupit a nainstalovat tento disk přes oficiální kanály a původní distributorské firmy - místo těchto odhadovaných cca 10 až 12 tisíc (drahý servisní technik započítán) by Vás mohl takový disk běžně přijít i na více než dvacet tisíc. Což už je rozdíl, který stojí za zamyšlení.

Zatím jsme tento disk objevili pouze v distribučních kanálech, ale pro schopné prodejce by neměl být problém tento disk za přijatelnou cenu dodat. Předběžná cena se pohybuje okolo 9500 až 10 tisíc Kč bez DPH, což je sice podstatně více nežli za stolní disk srovnatelné kapacity, ale zdaleka ne tolik v kategorii mobilních disků. Jen pak vzniká otázka, kam s ním. S Vaším starým diskem.

Kam s ním? Veterán na vejminek? Pryč s ním!

Buď bazar nebo strategické rezervy - disky jsou notoricky nespolehlivá zařízení, a tak nemusí být od věci, mít jeden rezervní pro strýčka Příhodu, ale vzhledem ke stále klesajícím cenám a jak fyzickému zastarávání citlivých součástek, tak morálnímu opotřebení bude podstatně výhodnější, prodat jej, pokud se Vám podaří správně zadat vhodný inzerát. Notebookové disky jsou snad vždy malé, a zájemců o trochu větší disk za dobrou cenu může být dostatek - a alespoň částečně se pokryjí náklady na nový disk.

Data Storage Physical:
Per drive, formatted 60.0116GB
Data Heads 4
Number of Disks 2
Logical Configuration:
Heads 16
Cylinders 16,383
User Sectors/Track at zone 0 63
Logical Blocks (LBA) 117,210,240
Rotational Speed: 4,200rpm
Data Transfer Rate:
Max transfer rate to host 100MB/sec
Seek Time:
Track-to-track 2ms
Average 12ms
Maximum 22ms
Average Latency: 7.14ms
Interface:

ATA-2/3/4/5

Buffer: 2,048KB
Nominal Power Requirements:
Logic +5V(±5%)
Start 4.7watts
Seeking 2.6watts
Reading/Writing 2.3watts
Idle 0.9watts
Standby 0.25watts
Sleep 0.1watts
Physical & Environmental Specs
Dimensions:
Height 0.37" (9.5mm)
Width 2.75" (69.85mm)
Depth 3.94" (100mm)
Weight: 3.457 oz (98g)
Ambient Temperature:
Operating 41° - 131°F (5 to 55°C)
Non-Operating -4° - 140°F (-20 to 60°C)
Shipping -40° - 158°F (-40 to 70°C)
Vibration and Shock:
Operating Vibration 9.8 m/s2 (1.0G), 5 - 500 Hz
Operating Shock 200g
Non-Operating Shock 800g
Reliability Characteristics
MTTF (Power on hours): 300,000
Preventive Maintenance: None
Error Rates:
Non-recoverable 1 in 1013 bits
Seek 1 in 106 seeks
Product Life: 5 years or 20,000 power ON hours
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence zvětšováním hloupne. Nesečte ani 47309068053 s 95464

Premium

Velké jazykové modely jsou už na webu k dispozici nějakou dobu. Spousta lidí si je zvykla používat každý den. Je však třeba dávat pozor. I ty nejlepší AI pořád selhávají při zdánlivě primitivních...

3. října 2024

Slunce umí i „táboráky“, ale největší překvapení připravilo letos, říká astronom

Premium

Díky družicím, které se přibližují k naší mateřské hvězdě, snad lidstvo jednou poodhalí největší záhadu sluneční fyziky: Proč je povrch Slunce chladnější než jeho atmosféra? Do té doby si ovšem s...

6. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak

Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...