Krátké zprávy

V chytré domácnosti se stále častěji obejvují i digitální asistenti

V chytré domácnosti se stále častěji obejvují i digitální asistenti | foto: GE

Počet chytrých věcí připojených k internetu se u nás zdvojnásobí

  • 9
Česko se nebojí chytrých zařízení. I tak by se dala interpretovat nejnovější čísla výzkumné společnosti Gartner.

Počet chytrých spotřebičů a dalších zařízení připojených v českých domácnostech k internetu se v letošním roce oproti loňsku zdvojnásobí. Celkově by mělo být podle analytické firmy Gartner připojeno více než 5,9 milionu zařízení.

Tři chytrá zařízení na osobu

K pevnému internetu je podle studie KPMG v Česku připojeno téměř 71 procent domácností. Chytré náramky a další chytrá zařízení se vyskytují ve zhruba 15 ze 100 domácností s internetem. V průměru má každý člen domácnosti k dispozici tři zařízení. Z pohledu datové náročnosti připadá na průměrnou domácnost šest datově náročných zařízení, jako jsou mobil nebo notebook, a pouze 0,4 datově nenáročných připojených zařízení, jako jsou chytré náramky nebo pračky.

Rostoucí zájem o chytré domácí spotřebiče se projevuje u obchodníků. Češi podle produktového manažera Kasa.cz Petra Štursy kupují sofistikované velké bílé spotřebiče, ale i chytré televize nebo kávovary. „Obecně velmi růstovou kategorií jsou přenosné reproduktory a partyspeakery, jejichž prodeje již druhým rokem výrazně dominují v audio produktech,“ uvedl.

Mezi velkými spotřebiči vedou zařízení s parními programy, hlavně pračky, sušičky nebo trouby. Například u praček se praní přizpůsobí dennímu režimu zákazníka. „Zákazník si sám vybere, kdy má být prádlo vyprané/usušené a spotřebič podle toho přizpůsobí start programu. Zákazník je pak přes mobil informován, že je hotovo. Pračka také automaticky vybere nejvhodnější program nebo ji lze zapnout přímo z aplikace v mobilu,“ dodala mluvčí Euronics Lenka Mastešová.

Chytré televize vedou

Na trhu televizních přijímačů jasně dominují chytré televize s připojením na internet. Celkově více než 80 procent prodaných televizorů má funkci SMART TV. „Tento trend bude pokračovat i dále, je to ovlivněno i tím, že již velká část modelů v nabídce touto funkcí disponuje. Například v kategorii nad 50“ je to kolem 99 procent nabídky,“ doplnila Mastešová. Významným impulsem pro nákup nového televizoru bude vypínání terestrického příjmu ve standardu DVB-T v rámci přechodu na modernější DVB-T2. K zahájení vypínání vysílačů má dojít na konci roku 2019.

Hitem mezi malými spotřebiči jsou automatické kávovary. Ty se nejvíce prodávají na jaře a potom ve čtvrtém čtvrtletí. Trendem jsou kávovary ovládané přes mobilní aplikaci pomocí bluetooth a kávovary s dotykovými displeji i ovládáním. Naopak klesají prodeje kapslových kávovarů a pákových přístrojů.

V kurzu jsou nyní beznámrazové lednice. Ty se nemusí odmrazovat, a zákazníkům tak odpadne starost s nepříjemným čištěním. Výhodou beznámrazových ledniček je rovnoměrnější udržení teploty. Teplota je rychleji obnovena po otevření dveří.

U vaření a pečení je trendem příprava pokrmů za pomoci páry. Jídlo tak neztrácí vitaminy a chuť, pečivo je vláčnější a křupavější. Některé trouby jsou vybaveny praktickou teplotní sondou, která se zapíchne do pokrmu a hlídá správné propečení masa.