Facebook slibuje revoluci. Zuckerberg otočil, soukromí prý bude priorita

aktualizováno 
Ne náměstí, ale obývák. Sociální síť Facebook by se podle šéfa Marka Zuckerberga měla brzy zásadně proměnit. Soukromá komunikace bude hrát větší roli, naopak klesne význam veřejných příspěvků. Facebook přidá šifrování a nabídne uživatelům větší kontrolu nad soukromými daty. Naplnit tuto vizi nebude jednoduché.

Mark Zuckerberg představil svou vizi budoucnosti Facebooku: šifrování, omezení trvanlivosti dat a důraz na soukromé zprávy namísto veřejných příspěvků | foto: koláž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Jste už unavení všemi skandály kolem úniku soukromých dat uživatelů na Facebooku? Mark Zuckerberg, šéf největší sociální sítě na světě, prosí, abyste mu dali ještě šanci. Na svém profilu představil nový koncept zabezpečení a soukromí s názvem „Vize pro sociální sítě: Důraz na soukromí“.

„Musíme zaujmout jasné stanovisko v otázce budoucnosti internetu,“ podtrhuje Zuckerberg. A podle něj to znamená, že se musí Facebook zásadně proměnit.

Soukromí už není mrtvé, soukromí je budoucnost, obrátil Zuck

„Během posledních 15 let pomáhali Facebook a Instagram uživatelům spojit se s přáteli, jejich komunitami a koníčky na digitálním ekvivalentu náměstí,“ přirovnává Zuckerberg sociální sítě k veřejnému prostranství. Tak ostatně o své sociání síti mluvil i dříve, jako o prostoru, kde se setkávají lidé z celého světa. Tato poloveřejná povaha Facebooku má velký podíl na jeho rychlém růstu, kdy Facebook postupně povzbuzoval uživatele ke sdílení se stále větším a větším okruhem lidí. Fotku viděli nejen vaši přátelé, ale i přátelé přátel nebo rovnou celý svět.

„Éra soukromí je už překonaná.“

Mark Zuckerberg, 2010

Sám Zuckerberg přitom v roce 2010 prohlásil, že éra soukromí je už překonaná: „Lidé si opravdu zvykli na to sdílet nejen více věcí, ale také sdílet je s více lidmi. Společenské normy se zkrátka posunuly.“ Zuckerberg tak mimo jiné vysvětloval, proč Facebook koncem roku 2009 přistoupil ke kontroverznímu kroku a změnil nastavení všem tehdejším 350 milionům uživatelů. Vše, co uživatelé od té doby sdíleli, bylo ve výchozím nastavení publikováno jako „veřejné“.

„Komunikační platforma zaměřená na ochranu soukromí bude ještě důležitější než dnešní otevřené platformy.“

Mark Zuckerberg, 2019

O deset let  – a desítky skandálů – později slyšíme úplně opačnou Zuckerbergovu vizi. „Ale lidé se stále častěji chtějí setkávat soukromě v digitálním ekvivalentu obývacího pokoje,“ obrací nyní šéf Facebooku. „Když přemýšlím o budoucnosti internetu, domnívám se, že komunikační platforma zaměřená na ochranu soukromí bude ještě důležitější než dnešní otevřené platformy.“

Nový Facebook: Šifrování, soukromí, dočasnost, bezpečnost

Zuckerberg tedy chce udělat z Facebooku místo, kde se lidé cítí bezpečně a kde je respektováno jejich soukromí. Jaké konkrétní kroky k tomu podle něj směřují? Šéf Facebooku je rozdělil do pěti kategorií:

  • Soukromé interakce –  mnohem větší důraz bude kladen na soukromé zprávy a konverzace (Facebook vlastní populární kecálky Messenger a WhatsApp).
  • Šifrování – Zuckerberg zdůrazňuje především end-to-end encryption, tedy šifrování zpráv tak, že si je může přečíst pouze odesílatel a příjemce, nikdo jiný. Ani Facebook by tak neměl přístup k obsahu zpráv. „Nemůžeme dát někomu přístup k datům, která nemáme,“ ukazuje Zuckerberg důležitost a sílu end-to-end encryption.
  • Bezpečnost – z pohledu Zuckerberga bude kvůli šifrování obtížné zajistit bezpečnost, nebude totiž tak snadné monitorovat například šíření poplašných zpráv nebo nezákonného obsahu. Zuckerberg to představuje za výzvu, kterou je potřeba vyřešit, aniž by bylo kompromitováno soukromí uživatele získané právě šifrováním. Zdůraznil také, že Facebook nebude ukládat data v zemích, které nedodržují lidská práva, i kdyby to mělo znamenat, že v těch zemích Facebook nebude moci působit (nejmenuje konkrétně, ale nabízí se např. Čína).
  • Interoperabilita – uživatelé nebudou muset řešit, přes jakou platformu spolu komunikují, zprávy budou putovat i mezi Messengerem, WhatsAppem a možná i SMS zprávami. To odpovídá Zuckerbergovu plánu, který unikl na veřejnost již v lednu 2019.
  • Dočasnost dat – zatímco většina dat, které na Facebook nyní nahrajete, zde zůstává „navěky“, v budoucnu by mohla data po nějaké době kontrolovaně mizet. Například fotky z večírku byste nastavili tak, aby byly viditelné jen týden po akci, pak by se automaticky smazaly. Takový krok by měl rovněž omezit, jaká data a metadata Facebook shromažďuje o svých uživatelích a jak dlouho.

Tyto kroky jsou velmi ambiciózní a obecně je lze považovat za rozumný způsob, jak získat zpět důvěru uživatelů i odborné veřejnosti. 

Dokáže Facebook vybudovat novou pověst?

Zuckerberg si uvědomuje, že tato důvěra byla patnácti lety skandálů mnohokrát významně pošramocena: „Rozumím, proč si řada lidí si myslí, že Facebook nedokáže či by dokonce nikdy nechtěl vytvořit platformu zaměřenou na ochranu soukromí – protože upřímně řečeno v současné době nemáme pověst tvůrce služeb na ochranu osobních údajů a v minulosti jsme se zaměřovali na nástroje pro otevřené sdílení.“

Velkým slibem je třeba to end-to-end šifrování. To by znamenalo, že by se Facebook vzdal kontroly nad obsahem. Na základě obsahu (z nějž odvozuje „zájmy“) přitom Facebook do značné míry volí, jakou reklamu uživatelům zobrazit. A na reklamě je Facebook existenčně závislý. Facebook je firma s obratem 55 miliard dolarů (1 200 miliard korun, to je víc, než rozpočet českého státu) a takováto velká změna proto bude nejspíše bedlivě sledována nejen uživateli, ale také inzerenty a investory.

End-to-end encryption

Šifrování na koncových zařízeních využívá již nyní komunikační platforma WhatsApp

Na rozdíl od Facebooku nebo Instagramu není WhatsApp sociální sítí. Díky tomu může být komunikace šifrovaná už na úrovni uživatelských zařízení (end-to-end encryption). Provozovatel sítě tak sice ví, kteří uživatelé spolu komunikují, ale nemá možnost prohlédnout si obsah této komunikace.

Z hlediska počítačové bezpečnosti je šifrovaná komunikace pochopitelně žádoucí. Jenže šifrovaná komunikace také znamená, že provozovatel nemůže kontrolovat, jaké zprávy po jeho síti kolují. Výsledkem je, že se po síti v některých zemích šíří poplašné zprávy nebo dokonce výzvy k násilí, a neexistuje způsob, jak jejich šíření centrálně zastavit.

Ovšem bez ohledu na to, v jaké části města se právě nacházíte, všude můžete...

Placení pomocí chatovací aplikaci v mobilu je v Číně již běžné

Do jisté míry lze v Zuckerbergově vizi spatřovat inspiraci čínskou komunikační platformou WeChat (Weixin). Ta je už od roku 2011 zaměřená na klasické chatování, ale postupně přidávala další a další funkce. Přes soukromou konverzaci si tak lidé mohou nejen vyměňovat vzkazy nebo fotky, ale také objednat jídlo, zjistit aktuální informace nebo platit účty. Vzhledem k narůstajícímu významu mobilních zařízení je důraz na soukromé konverzace radikální, ale pro Facebook logický krok.

Skeptici ale varují, že Facebooku nelze věřit, že by sám sebe dokopal k nějaké skutečné změně: „Problém Facebooku je v tom, že vydělává peníze invazivním způsobem a neexistuje nad ním žádný dohled,“ domnívá se Zeynep Tufekci, profesorka informačních věd na University of North Carolina. Naráží tak na to, že Facebook vydělává na tom, že prodává pozornost svých uživatelů inzerentům. „Dokud se toto nezmění, nečekám, že by ten nový důraz na soukromí sehrál nějakou významnou roli.“

Další ukázky z Zuckerbergova článku v českém překladu i originále:

  • Český překlad
  • Anglický originál

V několika posledních letech jsem se zaměřil na řešení největších problémů, kterým Facebook čelí. To znamená, že musíme zaujmout jasné stanovisko v otázce budoucnosti internetu.

Je tu spousta práce a my jsme odhodláni během vývoje spolupracovat a konzultovat naše kroky s odborníky ze všech oborů.

Během posledních 15 let pomáhali Facebook a Instagram uživatelům spojit se s přáteli, jejich komunitami a koníčky na digitálním ekvivalentu náměstí. Ale lidé se stále častěji chtějí setkávat soukromě v digitálním ekvivalentu obývacího pokoje. Když přemýšlím o budoucnosti internetu, domnívám se, že komunikační platforma zaměřená na ochranu soukromí bude ještě důležitější než dnešní otevřené platformy.

Soukromí dává lidem svobodu být sami sebou a komunikovat přirozeněji, a proto vytváříme sociální sítě.

Rozumím, proč si řada lidí si myslí, že Facebook nedokáže či by dokonce nikdy nechtěl vytvořit platformu zaměřenou na ochranu soukromí - protože upřímně řečeno v současné době nemáme pověst tvůrce služeb na ochranu osobních údajů a v minulosti jsme se zaměřovali na nástroje pro otevřené sdílení.

Věřím, že budoucností komunikace budou ve stále větší míře soukromé, šifrované služby, u kterých uživatelé mohou mít jistotu, že jejich rozhovor zůstane v bezpečí a jejich zprávy a obsah se nebudou uchovávat navždy. Doufám, že k vytváření takové budoucnosti přispějeme.

My focus for the last couple of years has been understanding and addressing the biggest challenges facing Facebook. This means taking positions on important issues concerning the future of the internet.

There's a lot to do here, and we're committed to working openly and consulting with experts across society as we develop this.

Over the last 15 years, Facebook and Instagram have helped people connect with friends, communities, and interests in the digital equivalent of a town square. But people increasingly also want to connect privately in the digital equivalent of the living room. As I think about the future of the internet, I believe a privacy-focused communications platform will become even more important than today's open platforms.

Privacy gives people the freedom to be themselves and connect more naturally, which is why we build social networks.

I understand that many people don't think Facebook can or would even want to build this kind of privacy-focused platform - because frankly we don't currently have a strong reputation for building privacy protective services, and we've historically focused on tools for more open sharing.

I believe the future of communication will increasingly shift to private, encrypted services where people can be confident what they say to each other stays secure and their messages and content won't stick around forever. This is the future I hope we will help bring about.

 

Nejčtenější

Soukromá kosmická loď pro lety s posádkou při zkoušce vybuchla

Elon Musk a vpravo záběr z jediného zatím dostupného neoficiálního videa, které...

Firma SpaceX během testů únikových raketových motorů přišla o jeden exemplář lodě Crew Dragon. Stroj, který za sebou...

„Převrat“ od Nikoly Tesly, který se v praxi nikdy neujal

Dobový snímek prototypu Teslovy turíbny s odhalenými disky rotoru.

Když se Nikoly Tesly na konci jeho života ptali, co považuje za svůj největší vynález, označil za něj údajně svou...

Většinu domácností čeká nový formát a možná i placení části pozemní TV

Nenechte se zaskočit přechodem na nové televizní pozemní vysílání.

Letos v listopadu se podle současných plánů odmlčí první televizní vysílače, které šíří pozemní televizní signál ve...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Neuvěřitelné výmluvy. Vyzkoušejte si, co o vás prozradí vaše klávesnice

Prediktivní klávesnici se učí, kdo jste a co píšete

Klávesnici na mobilním telefonu používáme každý den. Většina z nich se postupně učí, aby mohly lépe předvídat, jaké...

Další z rubriky

Tipy weby: objevte síť pražských parků a hřišť či závadné výrobky

Ilustrační foto - příroda

V české metropoli je několik stovek dětských hřišť a parků. Kde se nacházejí a co mohou nabídnout ukazuje web...

Policie varuje před spamem, kterým útočníci lákají peníze

Vyděračský e-mail, před kterým varuje Policie ČR.

Možná i vy jste ve své poštovní schránce nalezli e-mail, který vás nabádal k zaplacení výpalného za údajně napadený...

Microsoft zařízl svůj knižní obchod, lidem zmizí i zakoupené tituly

Microsoft končí s prodejem a půjčováním knih

Z obchodu Microsoft Store zmizí kategorie elektronických knih. Nové tituly již koupit nejdou, ty zakoupené bude možné...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz