Video bylo zablokováno. Jak Youtube zvládá kontrolovat miliardy videí

  0:01aktualizováno  0:01
Běžní uživatelé o programu Content ID mnohdy neslyšeli. Autoři mu fandí, protože díky němu získali miliardy dolarů. A někteří s ním svádí boj, když je neprávem zablokuje. Pojďte nahlédnout do fungování softwaru, který jako internetový kriminalista bdí nad ochranou autorských práv na serveru YouTube.

Dnes se podíváme blíže na software, který nepřetržitě skenuje nahraná videa. | foto: Fotomontáž Tomáš Hegedüš

Jak je možné, že některou píseň najdete na YouTube jen od originálního autora a jinou vyhledáte mnohokrát na různých kanálech?

Kdo někdy nahrával video na YouTube, mohl se setkat s hlášením, že bylo ztlumeno nebo zcela vymazáno. Server se v kontrolování autorských práv spoléhá na dvě věci. Okrajově na uživatelskou komunitu, která může zejména nevhodné i práva porušující video nahlásit. Následně vám po schválení může přijít podobná zpráva:

Youtube stížnost

Zatímco uživatelé spíše odhalí nevhodné video, hlavní zbraní proti zneužívání práv je specializovaný software Content ID. Ten spustil Google v roce 2007, tedy rok poté, co platformu YouTube dostal pod svá křídla. Abychom pochopili, jak funguje, nejprve si v krátkosti představíme software na rozpoznávání hudby.

Rozpoznávání hudbyRozklad zvuku na data

Programů na rozpoznávání zvuku je vícero a každý k detekci přistupuje jinak. Některé spoléhají na analýzu rytmu a tempa, jiné frekvenci a amplitudu nebo dokonce orientační body, které se vyznačují výraznou změnou akustiky. Vždy však musí zvukovou stopu dekódovat na měřitelná data.

Rozpoznávací programy

Na trhu najdete řadu specializovaných softwarů, jedním z největších je Audio Analytic.

Běžní uživatelé ovšem znají spíše Shazam, který je prima pomocník při hledání jména písničky. Fungují na stejném principu - písně se rozloží na numerickou stopu, které se následně porovnávají s databází provozovatele.

Pokud chcete převést byť několik sekund zvuku na tyto série dat, musíte mít něco, co si s tím rychle poradí. Programy k analýze používají algoritmus, mezi rozpoznávacími mechanismy nejčastěji vede technika zvaná Rychlá Fourierova transformace. Ta zvládne provést bleskovou analýzu dat, najít charakteristické rozdíly (tempo, hlasitost) a vygenerovat unikátní stopu (většinou v číselné formě).

Programy si takto vytvoří databázi originálních záznamů. Jakmile pak chcete najít, jak se jmenuje některá píseň, dáte programu tuto nahrávku k dispozici. Ten provede stejnou analýzu jako u originálních a následně algoritmus porovná stopu s těmi, které má v databázi. Stanoví pravděpodobnost shody a uživatel programu si může vybrat hranici, při které mu software shodu ohlásí (např. na 95 %). A teď si to pojďme zjednodušit a podívat se přímo na Content ID.

ScotTube YardKaždé video má svůj „otisk prstu“

Práci softwaru bychom mohli přirovnat ke kriminalistům, kteří používají metodu zvanou daktyloskopie. Na místě zločinu získají otisk prstu, který naskenují a porovnají ho s databází. Jakmile je shoda, pachatel je jednou nohou za mřížemi, protože každý otisk je jedinečný. Content ID funguje velmi podobně s jedním rozdílem: sází na presumpci viny a preventivně kontroluje všechny otisky.

Daktyloskopie

Každý z nás má jedinečné kožní papilární linie na prstech. Jelikož ruce neustále vylučují pot, zanechávají naše doteky otisky prstů. Policie otisků nebo fotografií linií následně využívá k identifikaci osob. Jedním z prvních, kdo si začal linií všímat, byl v polovině 19. století Jan Evangelista Purkyně.

Vlastník autorských práv může YouTubu poskytnout svůj výtvor (audio a/nebo vizuální stopu). Content ID stanoví „digitální otisk“ jeho zvukové stránky, v případě samotného videa ho rozloží na tisíce obrázků.

Kvantum těchto informací shromažďuje v jedné velké databázi. Jakmile nahrajete video, software začne jeho stopu automaticky porovnávat s otisky originálních videí. Aby počítače stíhaly porovnávat rychleji, než je kadence nahrávání, vstoupil na scénu Google Brain tým, parta programátorů, kteří mají na starosti například i algoritmus na doporučování videí. I Content ID funguje na neuronové síti, která jakmile najde shodu, upozorní vlastníka některá z partnerských platforem (AdRev, Audiam). 

Originální autor má vícero možností, které si může přednastavit. Některým vlastníkům stačí, že jim z vašeho videa budou chodit statistiky (jako v kterých zemích se video sleduje a podobně). Nejčastější volbou je tolerance videa a „za trest“ do něj systém vloží reklamy, jejichž zisky chodí vlastníkovi, což činí zejména hudebníci a zpěváci. Dalšími možnostmi je ztlumení zvuku nebo zablokování videa, k čemuž většinou přistupují například filmová studia.

Jak se bránit?I mistr program se někdy utne

Díky programu a vložení reklam se autorům vrátily dohromady miliardy dolarů. Jenže software má i své mouchy. Dokáže porovnávat nejen přesnou kopii zvukové stopy, ale i melodie. Což může být problém například pro uživatele, kteří nahrávají předělávky originálních písní.

A tady někdy vyvstává problém - Content ID je program, který chybuje. A shodu může rozpoznat i tam, kde není. Uživatel má v tomto případě možnost bránit se protioznámením, které řeší přímo správci služby.

Protioznámení

Problémy až donedávna nebyly jen v programu, zneužívaly se i stížnosti. Zpracování trvalo až třicet dní a ačkoli uživatel nepoužil cizí materiál, po tuto dobu bylo video zablokované nebo přišel o příjmy z reklamy, které chodily ohlášenému autorovi. V dubnu 2016 proto přišel YouTube s řešením

„Dnes přicházíme se zásadním vylepšením. Jakmile se autor videa i podavatel stížnosti (údajně originální autor) rozhodnou do videa vložit reklamy, peníze z ní nebudou chodit ani jednomu z nich, ale budeme je izolovat ve speciální peněžence. Po vyjasnění situace se peníze přepošlou právoplatnému majiteli,“ oznámil tehdy produktový manažer programu David Rosenstein.

Pokud je tedy zablokování neprávem a po protioznámení se stížnost stáhne, peníze z přidané reklamy jdou zpět autorovi videa, nikoli vyhledanému vlastníkovi údajně shodné nahrávky.

Oddělená peněženka

Content ID může rozpoznat falešnou shodu a pravou naopak neobjeví. Mezinárodní federace hudebního průmyslu si předloni stěžovala, že systém nerozpozná 20 až 40 % nahrávek jejích členů a přichází tak o značný zisk. Uživatelé se v průběhu existence programu učili, jak ho obejít a on se snažil s triky držet krok a adaptovat se. Známými technikami bylo zrychlení o několik setin, lehké navýšení tónu a další triky, které tu ovšem rozepisovat nebudeme.

„Dříve jsme s těmito kličkami měli problémy. Ale dnes dokážeme systém mnohem rychleji učit, jak tyto klamavé techniky rozpoznat,“ říká jeden z členů týmu Harris Cohen.

Zvuková knihovnaBezplatná hudba do videí

Pokud chcete vytvářet videa s reklamami, jaké zvuky můžete použít? YouTube k tomu účelu vytvořil Zvukovou knihovnu. Do obsáhlé hudební databáze se dostanete na svém účtu v sekci Studio pro autory pod záložkou Vytvořit.

V bezplatné hudbě můžete vyhledávat dle žánru, nástroje nebo dokonce nálady. V druhé části lze najít zvukové efekty, ve kterých lze brouzdat dle kategorií nebo využít fulltextové vyhledávání. Nahrávky je možné zdarma stahovat nebo pokud plánujete zvuk používat častěji, jde jej kliknutím na hvězdu přidat do oblíbených.

Příště se podíváme na to, kolem čeho se vše točí: peníze a fungování reklamního systému na YouTube.

Jak funguje Content ID (video: YouTube, anglicky)

Kdo ovlivňuje podobu vaší hlavní stránky Facebooku a jak na něj vyzrát

Jak vám facebook sestavuje obsah hlavní stránky na míru?

Zajímalo vás někdy, proč na Facebooku vídáte příspěvky v pořadí, v jakém jsou? Odpovědí je News...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají...

Jak vám Google vnucuje videa? Nahlédněte pod pokličku YouTube

Youtube pod pokličkou

Při brouzdání po YouTube vás zřejmě napadlo, na základě čeho vám doporučuje videa. Ponořte se s...

Video bylo zablokováno. Jak Youtube zvládá kontrolovat miliardy videí

Content ID

Běžní uživatelé o programu Content ID mnohdy neslyšeli. Autoři mu fandí, protože díky němu získali...

CES 2019

Veletrh spotřební elektroniky CES se koná od 8. do 11. ledna. Tradičně se představí novinky ze světa smartphonů, televizí a ostatních IT odvětví. Sledujte dění z veletrhu CES 2019 online.

Mezi žhavá témata letošního veletrhu patří sítě 5G a autonomní automobily. Samsung představil modulární microLED televizi, LG srolovatlenou OLED obrazovku do podstavce. Vyzkoušeli jsme také první smartphone s ohebným displejem.

Nejčtenější

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Televizor jako roleta: nové LG se po vypnutí sroluje do podstavce

LG Signature OLED TV R je prvním televizorem, který se po vypnutí sroluje do...

Ve vypnutém stavu je to televizní stolek s vestavěným soundbarem, po zapnutí se z něj vyroluje 65" OLED obrazovka. Nový...

U Sony mi nacpali mikrofony do uší a já pochopil nadšení slavného rapera

360 Reality Audio

Hudební hvězda Pharrell Williams přišel na tiskovou konferenci Sony na veletrhu CES podpořit nový projekt 360 Reality...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Už brzy bude mít den „25 hodin“. Trendy, které vás potěší, ale i vyděsí

Přímé přenosy jsou extrémně oblíbené od té chvíle, kdy Facebook funkci Live....

V Česku jsou to zatím jen slova, která plní titulky technologických i zpravodajských webů. Letos se však řada z nich...

Další z rubriky

Tipy na zajímavé weby: tvorba moderních on-line dotazníků

Ilustrační foto - formuláře

Naklikáním vytvořit grafický dotazník, a tak snadno zjistit třeba názor z lidu, umožní služba Click4survey.cz. Položit...

Nová analýza: Ruská dezinformační kampaň v USA byla plná překvapení

Nové analýzy rozplétají taktiky ruské agentury IRA při dezinformační kampani v...

Před prezidentskými volbami USA 2016 vedli Rusové sofistikovanou dezinformační kampaň. Cílem bylo polarizovat americkou...

Šéf Googlu tvrdí, že nyní neplánuje spuštění vyhledávače v Číně

Čínská vlajka před budovou firmy Google v Pekingu

Již několik měsíců se spekuluje, že by se společnost Google mohla se svým vyhledávačem vrátit na čínský trh, ale se...

Najdete na iDNES.cz