elektronické noviny

elektronické noviny | foto: Profimedia.cz

Válka Applu a Googlu o digitální předplatné novin začala

  • 64
Google a Apple se perou o přízeň vydavatelů novin a časopisů. Obě firmy tím chtějí vydělat na podílu z předplatného a zároveň zatraktivnit tablety a mobilní telefony s jejich OS.

Na druhé straně je to i zkouška pro vydavatele, jak velký podíl z předplatného novin a magazínů si nechají ukousnout výměnou za větší čtenářskou obec. Zatím se to týká jen speciálních aplikací pro čtení obsahu, klasický webový přístup ke stránkám novin a časopisů Apple ani Google nemohou omezovat a tím pádem za něj chtít platby.

Někteří vydavatelé tištěných médií už delší dobu sami experimentují s různými modely, jak svůj obsah dostat ke čtenáři a neprodělat na tom. Mohou žádat platbu za článek, financovat vše z reklam nebo vytvořit vlastní způsob předplácení.

Pro vydavatele i čtenáře by byl nejjednodušší jednotný systém plateb. Čtenář ví, že dostane, co si zaplatil, a platba proběhne snadno a bez nutnosti zadávat pořád dokola číslo platební karty. Vydavatel zase ví, že osloví více čtenářů a nemusí řešit logistiku.

S univerzálním systémem plateb přišla společnost Apple, která je díky úspěchu svých iOS zařízení (iPhone, iPad, iPod Touch) na koni. Ví, že její zákazníci jsou zvyklí obchod iTunes používat pro nákupy aplikací, hudby nebo videa.

Titulní strana deníku The Daily. První noviny s předplatným pro iPad

Její podmínky se ale vydavatelům zdají trochu nevýhodné. Firma chce 30 procent z ceny, pokud si uživatel noviny objedná přes iTunes.

"Jako na zavolanou" s protinabídkou přišla firma Google, její One Pass chce být univerzálnější a flexibilnější. Podmínky pro vydavatele nabízí v mnoha ohledech lepší, čtenáře by ale mohlo rozladit, že jejich e-mail má vydavatel k dispozici, pokud mu to přímo nezakáží.

Apple chce 30 %, Google jen 10 %

Společnost Apple věří, že díky dominanci na trhu s aplikacemi i hudbou v USA si mohou dovolit žádat po vydavatelích třicetiprocentní podíl z částky, kterou lidé zaplatí prostřednictvím jejich iTunes.

Navíc v navrženém schématu Apple skryje čtenářovu identitu - přitom vydavatelé jsou dosud zvyklí na to, že znají přinejmenším oblast, kam předplacený časopis či noviny zasílají. Tyto informace po nich chtějí inzerenti, aby mohli lépe cílit reklamu. Apple ale tyto informace skrývá, a pouze pokud čtenář výslovně zaškrtne, že je chce s vydavatelem sdílet, dostanou se až k poskytovateli obsahu.

Google svou nabídkou služby One Pass reaguje přímo na tyto výtky vydavatelů. Nejenže chce svou službou zasáhnout širší škálu zařízení,  ale vychází vydavatelům vstříc i co se týče financí a uživatelských dat. Z částky si ukrojí jen jednu desetinu a uživatelův ZIP kód (americký ekvivalent PSČ) a e-mail by mu poskytl, pokud to ovšem čtenář přímo nezakáže.

Obě řešení jsou zatím spíše úvodními nabídkami ve vyjednávání. Bude jistě zajímavé sledovat, které firmy přijdou s vlastními nabídkami (Amazon, Netflix...) a které se budou snažit navázat partnerství s Googlem či Applem.

Apple i Google mají také své vlastní systémy pro čtení knih a oba zatím fungují i na konkurenčních platformách. Uvidíme, zda na této bitvě čtenáři vydělají, nebo se stanou rukojmími v boji o procenta.

Apple má mírný náskok

Firma s nakousnutým jablek ve znaku přípravu na uvedení vlastní předplatitelské služby rozhodně nezanedbala. Ještě před uvedením služby smazala z nabídky aplikaci Sony Reader, která mohla tento způsob předplatného obcházet.

Navíc vydavatelům ukázala přímo na konkrétním příkladu, jak by jejich aplikace s předplatným novin mohla fungovat. Apple sám se totiž podílí na novinách určených výhradně pro iPad. (viz starší článek o uvedení novin The Daily).

Zdroje a odkazy:

,