Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Twitter spustil systém chránící před nebezpečnými tweety o koronaviru

  • 13
Sociální sítě hledají cesty, jak své uživatele ochránit před problematickými zprávami, které je mohou nějakým způsobem poškodit. Nově tak Twitter přichází s upozorněním u zavádějících zpráv, které souvisí s onemocněním covid-19.

Není to poprvé, co firma zavedla upozornění, které má u potenciálně zavádějících informacích přivést uživatele ke kontextu. Nyní ale reaguje na konkrétní problémy, které vznikají v rámci šíření zpráv o koronavirové pandemii.

U potenciálně závadných tweetů je sociální sít Twitter schová a překryje vysvětlující zprávou a odkazem.

Twitter oznámil, že označí nebo skryje příspěvky, které mohou být v souvislosti s nemocí covid-19 zavádějící. Již v březnu se zaměřil na příspěvky, které mohly v souvislosti s nákazou uživatele nějakým způsobem poškodit či uvést v omyl.

„Rozšiřujeme nyní využití těchto štítků a varovných zpráv, abychom poskytli kontextové informace nebo objasnili fakta i v situacích, kdy jsou rizika poškození spojená s konkrétním tweetem méně závažná, ale kde mohou být lidé stále uváděni v omyl,“ vysvětlují Yoel Roth a Nick Pickles z Twitteru.

Uživatelé při diskusích na téma koronaviru mohou narazit na štítky upozorňující uživatele na problematické tweety, které je budou směrovat k důvěryhodným zdrojům.

Twitter nově ukáže u potenciálně problematických příspěvků odkaz na faktické informace o covidu-19

Lidé také u problematičtějších tweetů budou informováni, že tweety jsou v rozporu s pokyny zdravotnických odborníků. Tyto budou schovány, překryty upozorněním a zobrazeny pouze po rozkliknutí.

Vše o koronaviru

Speciální příloha iDNES.cz.

  • příznaky nemoci
  • zpravodajství a rozhovory
  • kontakty a pomoc

Tyto štítky budou odkazovat na twitterem spravovanou speciální stránku nebo na externí důvěryhodný zdroj obsahující další informace o tvrzeních, která se v tweetu objevují.

K odhalování podobných tweetů budou firmě sloužit neustále aktualizované automatické systémy a spolu s tím budou tyto zprávy odhalovat i týmy spolupracujících partnerů.

„Počítáme s tím, že při používání těchto nových štítků se budeme hodně učit, jsme připraveni na úpravy a hodláme zkoušet různé štítky pro různé typy zavádějících informací,“ uzavírají zástupci Twitteru.

Boj proti koronavirovým dezinformacím

Twitter při vyhledávání slova "coronavirus" nabízí v USA odkaz na tamní Ústav...

Podobná iniciativa jde napříč sociálními sítěmi. Samotný Twitter již dříve při vyhledávání zpráv o koronaviru dával ve Spojených státech odkaz na Centrum pro kontrolu nemocí (CDC).

Facebook zase bojuje s šířením falešných zpráv spojených s onemocněním covid-19 tak, že uživatele, který dá takové zprávě lajk nebo ji bude chtít přeposlat, odkáže na oficiální stránky WHO, které vyvracejí nejčastější mýty.

Informační centrum Facebooku umožní uživateli rychle se dostat k relevantním informacím.

Již dříve společnost zavedla „Informační centrum covid-19“, které umožní uživateli dostat se rychle k relevantním údajům od Světové zdravotnické organizace (WHO) a dalších zdravotnických organizací. Zároveň Facebook také odmítá zavádějící reklamy související s koronavirem.

Strategii boje s dezinformacemi o koronaviru ke konci února projednávali zástupci WHO a technologických společností.

Právě dezinformace označil za jeden z problémů při boji proti epidemii nového typu koronaviru i generální ředitel WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus. „Ve WHO nebojujeme jen s virem, bojujeme také s trolly a konspiračními teoriemi,“ prohlásil.