Propaganda Islámského státu na síti se zadrhla

aktualizováno 
Obecenstvo zastánců ideologie Islámského státu na jejich oblíbené sociální síti Twitter se minimálně od poloviny loňského roku trvale snižuje. Stačila k tomu podle všeho poměrně jednoduchá opatření ze strany provozovatele.

Islámský stát se svou vlajkou propaguje po obsazení měst v Sýrii i Iráku. | foto: Profimedia.cz

Rychlý vzestup takzvaného Islámského státu je často spojován i s jeho propagandistickou kampaní na sociálních sítích. Bylo to první teroristické hnutí, které své zprávy dokázalo přes relativně nové kanály dostat do celého světa. Zprávy islamistů na Twitteru či jejich videa na YouTube viděly miliony lidí.

Ale jak se Islámskému státu daří na internetu s odstupem necelých dvou let od doby, kdy na sebe strhl pozornost médií? Je jeho propagandistická mašinérie stále nezastavitelná a všudypřítomná? Zřejmě moc ne, naznačuje práce J. M. Bergera a Heather Perezové z Programu o extremismu Univerzity George Washingtona (text je celý dostupný zde).

I když byly výsledky vydány letos v únoru, je v něm podrobně popsán vývoj stavu islamistické propagandy na sociální síti Twitter mezi červnem a říjnem 2015. Výzkumníci v podstatě jednoduše statisticky sledovali účty prominentních zastánců ideologie Islámského státu a pokoušeli se zhodnotit jejich dopad podle počtu odeslaných zpráv, počtu lidí, kteří je viděli, atp.

Účty na Twitteru byly do sledování vybrány na základně seznamu sestaveného jedním z propagandistických hlasů Islámského státu na internetu, který je známý pod uživatelskou přezdívkou Baqiya Shoutout (Shoutout je anglický výraz pro „veřejnou pochvalu“, baqiya je anglická transkripce prvního slova hesla Islámského státu „udržet se a rozšiřovat“). Seznam samozřejmě není neměnný, ale v jednu chvíli v něm nebylo více než zhruba tisíc účtů, které vyjadřovaly podporu Islámskému státu. V podstatě šlo o všechny účty, které lze jednoduše najít běžnými metodami (když se hodně pustíte do vyhledávání, našly by se asi dvě tisícovky dalších, většinou zcela nevýznamných, zjistili Berger a Perézová).

Ne všechny zařazené účty si své místo na seznamu zasloužily: Baqiya Shoutout na seznam totiž zahrnul i některé účty, které podporu Islámskému státu nikdy nevyjádřily, ba dokonce se otevřeně vyslovovaly proti němu. Tyto anomálie měly jedno společné: byly velmi populární, což naznačuje, že v podstatě jde jen o způsob, jak vyvolat dojem, že hlasy na podporu ISIS jsou na sociálních sítích silnější, než tomu ve skutečnosti bylo. Autoři analýzy se zkreslení brání tak, že z ní vyřadili všechny účty s více než 9 500 uživateli, protože žádný ISIS otevřeně nepodporoval a některé byly dokonce jasně proti němu.

Vliv opakovaných rušení účtů na popularitu na příkladu čtyřech anonymizovaných...

Vliv opakovaných rušení účtů na popularitu na příkladu čtyřech anonymizovaných uživatelů (možná konkrétních lidí, možná nějakých skupinek, nevíme jistě). Opakovaně se hlásili ke stejné identitě, Twiiter je zrušil, oni se vrátili pod jinou „přezdívkou“ (s jiným účtem). Přesto se jejich dosah postupně snižoval.

Počty účtů ideologicky podporujících ISIS se během sledovaného období příliš neměnil, pohyboval se zhruba kolem již zmiňované tisícovky (ale složení se rychle měnilo, jak byly účty rušeny), celkový trend byl přitom mírně sestupný. Ukázalo se také, že fanoušci těchto účtů tvoří velmi uzavřenou komunitu, která komunikuje prakticky výhradně mezi sebou. Za zmínku stojí i to, že mezi nimi postupně podle údajů Twitteru ubývalo počtu uživatelů z Iráku a Sýrie. Možná proto, že lidé z ISIS začali být opatrnější a část jich také byla postupně zabita.

Co se týče podoby průměrného propagandistického účtu, měl kolem 300 až 400 fanoušku. V důsledku rušení účtů se však průměrný počet uživatelů postupně snižoval. Největší úbytek návštěvnosti byl u uživatelů, kterým Twitter opakovaně rušil účty (oni si založili nový, ale ten už nebyl tak sledovaný, pak byl znovu zrušen atd.). Ale i když k rušení nedocházelo (třeba na konci loňského léta, kdy Twitter trochu „spal“), počet „fanoušků“ účtů s přibývajícím časem nerostl, ale zůstával stále stejný.

Klesala i výkonnost účtů. Počet tweetů z jednoho účtu za den dosáhl vrcholu v červnu 2015, kdy propagandistické účty stihly v průměru poslat před zrušením 14,5. V říjnu už to bylo jen 5,5. Celkový počet zpráv za den poslaných z účtů na seznamu klesl ve stejném období z 8,6 na 6.

Průměrný počet tweetů za den z jednoho účtu na seznamu Baqiya Shoutout během...

Průměrný počet tweetů za den z jednoho účtu na seznamu Baqiya Shoutout během sledovaného období.

Zastavený ISIS

V podstatě to znamená, že propaganda ISIS se už ve druhé polovině loňského roku alespoň na Twitteru nijak nešířila a okruh odběratelů se v podstatě jen zmenšoval. Nepřišlo to jen samo sebou, hlavní podíl na poklesu dosahu islamistických účtů a zmenšení publika má vylepšená kontrola ze strany Twitteru. Společnost najala nové lidi včetně odborníků na arabskou oblast a vylepšila i své interní postupy - v druhé polovině roku tak podle svých prohlášení zrušila celkem 125 tisíc propagandistických účtů spojených s ideologií ISIS (kolik lidí si tyto účty postupně založilo, bohužel nevíme). V určité míře pomohla zřejmě i více či méně oficiální spolupráce s dalšími organizacemi, zřejmě včetně bezpečnostních složek (na druhou stranu, mediálně „provařená“ spolupráce s hnutím Anonymous moc velký reálný dopad neměla).

Mimochodem, celkové množství propagačních materiálů na Twitteru také klesalo, protože při zrušení účtu obvykle zmizí i jeho příspěvky. A to výzkum probíhal ještě před listopadovými útoky v Paříži, po kterých se tlak ještě stupňoval. Twitter třeba ještě zkomplikoval tvoření nových účtů, a i když opatření nejsou rozhodně všemocná a dají se obejít (mimo USA musíte například při vytvoření nového účtu dodat ověřené telefonní číslo nebo e-mail), účinek to podle údajů Bergera a Perézové zřejmě má.

Uživatelé propagující ISIS se pokoušeli proti mazání účtů různými způsoby bojovat, třeba vytvořením nástrojů na zrychlení procesů založení nového účtu atp., ale jejich opatření měla omezený účinek a všechny ztráty nahradit nedokázala. Zajímavé je však i to, že byť „tažení“ ISIS na Twitteru nebylo příliš úspěšné a jeho zastánci jsou v neustálé defenzivě, stále se na tuto sociální síť stále vracejí. Přítomnost na Twitteru (a také na Facebooku) považují podle všeho za velmi důležitou.

Islamisté samozřejmě internet stále používají, třeba pro komunikaci (i když jejich vlastní domnělá šifrovaná chatovací aplikace Alrawi vlastně neumí komunikovat ani šifrovaně, ani jinak). Ale pokud se chtějí propagovat, musí do veřejného prostoru, jakým jsou právě sociální sítě. Ty se vůči nim ale zřejmě dokáží poměrně účinné bránit i za pomoci relativně jednoduchých prostředků.

Upozornění: V článku jsme opravili nepravdivou informaci, že aplikace Alrawi byla komunikační nástroj. Ve skutečnosti jde podle všeho (alespoň zatím) o špatně sestavenou čtečku.

Autor:

Nejčtenější

Na Měsíci je život. Pochází ze Země, zanesla jej tam izraelská havárie

Na Měsíci je nyní tisíce želvušek (Milnesium tardigradum), které přežijí...

Člověk na Měsíc nevkročil od roku 1972. Přesto lze říci, že na něm je pozemský život. Izraelská sonda Berešit totiž na...

Co zabilo turisty v Tatrách? Výboj, který urazí miliony metrů za sekundu

Ilustrační snímek

Pět lidí zemřelo a tři desítky jsou zraněny. To vše dokázal způsobit „jen obyčejný“ blesk. Změny, které jsou potřeba...

Na prahu objevu. Hledali středověký příkop, narazili na neznámé podzemí

Nejen na svatého Jiří vylézají hadi a štíři. Na snímku odhalený průhled do...

Mohla to být jen zavezená díra nebo bezcenné zbytky pobořeného zdiva. Na místě georadarem nalezené anomálie se však...

„Opravdu všichni přežili?“ Pilot bez motorů zázračně přistál v kukuřici

Let SV R178 společnosti Ural Airlines po úspěšném nouzovém přistání v...

„Zázrak nad Ramenskoje“, tak ruský tisk překřtil leteckou nehodu z 15 srpna 2019, která se odehrála nedaleko Moskvy....

První test v ČR: Sennheiser Ambeo je soundbar z kategorie zázraků

Sennheiser Ambeo

Třináct reproduktorů, třináct zesilovačů, roky vývoje algoritmů a obvodů pro zpracování prostorového zvuku, reprodukce...

Další z rubriky

Webové stránky prodejce CZC.cz šířily vir. Mohl za to reklamní systém

Ransomware je velmi nepříjemným druhem virů.

Návštěvníci webových stránek prodejce elektroniky CZC.cz mohli za určitých okolností čelit útoku vyděračského viru....

Twitter a Facebook blokují čínské účty o protestech v Hongkongu

V Hongkongu protestují statisíce lidí proti vládě. (21. července 2019)

Sociální sítě Facebook a Twitter zablokovaly stovky účtů. Chtějí tak zabránit šíření propagandy o protestech v...

Tipy na zajímavé weby: nejlepší města podle cyklistů nebo prodej věcí

Ilustrační foto - cyklo

Která města jsou k cyklistům nejvstřícnější, zjistíte na webu Cyklobarometr.cz. Staré, nefunkční či ještě funkční, ale...

Najdete na iDNES.cz