Diskuse k článku

Diktátor odřízl zem od internetu. Zvýšil produktivitu, protestům nezabránil

Faure Gnassingbé, prezident afrického státu Togo, vypnul na začátku září v celé zemi internet, aby tak omezil protesty občanů proti jeho vládě. Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků - ale svůj účel nesplnilo. V některých ohledech byly dopady internetové cenzury právě opačné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V52l30k 78J36a57r85o60s64l78a58v 8323952

Příště to vypnou v Německu a Španělsku ;-)

0/0
4.10.2017 20:53

O69l42d78a 83O62l29e89š 5740905328625

po první světové se uvažovalo o Togu jako o Československé kolonii

0/0
3.10.2017 15:29

O23l34d10a 20O79l74e52š 5500755918595

...ale nakonec to byla jenom "Klecanda" ;-D

0/0
3.10.2017 15:32

D29e22n90i54s 26H49u84m36l 4212625615536

Už jsem podle titulku myslel, že se píše o Španělsku

0/0
2.10.2017 23:36

M63a67r61t36i28n 40K22u87ř71í29t66k65a 6117576758805

Ty výpadky internetu by i u nás nebyly na škodu. Když u nás na vsi nejde elektřina, to je takový krásný klid. Venku jen šum větru, ptáci zpívají, žádná cirkulárka.

0/0
2.10.2017 20:30

J89i35ř18í 55K13o20c23u66r91e18k 6125494895648

... a z nudy šel sekat zahradu motorovou kosou.

+1/0
3.10.2017 17:30

T21o98m60á79š 45H51o27r48á33k 8190635136869

"Chudí chlapci, kteří by normálně poslali dívce nějaký vtipný obrázek nebo virtuální květiny, nyní museli investovat do květin reálných." Mě teda žádná za vtipný obrázek na netu ještě nedala. Co dělám špatně? ;-D

+5/0
2.10.2017 16:38

J98i54r35i 52D68o73b13r46ý 9848549153

Nejses v Togu. Ale ono je to vlastne dobre, sance potkat HIV je tam 1/50.

0/0
2.10.2017 21:00

M49a53r54c94e43l 20S38t71a97r16ý 9178674143319

zajímavé jak anglikanizace vytlačuje používání zvratných zájmen. hned v první větě

"... protesty proti jeho vládě" místo "protesty proti své vládě"

+4/0
2.10.2017 15:07

J21a33n 62P51a11l98l91a10s 1322236223662

Technická - jedná se o špatné používání přivlastňovacích zájmen.

+1/0
2.10.2017 16:57
Foto

P64a42v75e85l 28K35a54s55í39k91, 95T32e14c23h79n91e15t79.90c86z

Máte pravdu oba, a taky ani jeden. Oba v tom, že svůj je "zvratné přivlastňovací zájmeno". Ani jeden, protože v tomto případě není zájmeno "jeho" použito špatně.

0/0
2.10.2017 21:21

J30a31n 56P49a49l93l83a54s 1232496303412

Přiznávám, a hanba mě fackuje, že o existenci zvratných přivlastňovacích zájmenech jsem nevěděl (tedy aspoň o názvu). Ale přesto myslím, že má být „proti své vládě“.

http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=630

0/0
2.10.2017 22:59

J82a76n 55P94a95l21l87a81s 1222586903292

Teď jsem si přečetl Vaši odpověď níže, předtím byla mimo zobrazení. Prezident je zároveň podmět i „vlastník“ vlády.

0/0
2.10.2017 23:05
Foto

P37a40v46e86l 28K10a93s51í31k35, 45T42e85c35h45n33e51t98.42c89z

V tomhle případě nemáte pravdu. Vím, co chcete říci, a souhlasím, že je častá chyba dávat jeho místo svůj ("Jan otevřel jeho batoh" místo správného "Jan otevřel svůj batoh"), ale v tomto případě je "jeho" použito správně.

Pojďme si to rozebrat. Souvětí zní: "Faure Gnassingbé, prezident afrického státu Togo, vypnul na začátku září v celé zemi internet, aby tak omezil protesty občanů proti jeho vládě."

Abychom si to zjednodušili, uvažujme souvětí: "Prezident vypnul internet, aby omezil protesty občanů proti jeho vládě."

Kdybych napsal "aby omezil protesty občanů proti své vládě", vypadalo by to, že jde o vládu občanů, nikoli o vládu prezidenta. Viz Ústav pro jazyk český: "Složitější jsou případy, kdy jsou ve větě vyjádřeny (nebo se aspoň z věty vyrozumívají) dva děje a každý z nich má jiného původce. Přivlastňovaná věc, event. osoba patří buď osobě/věci, která je ve větě podmětem, anebo původci druhého děje. Pro volbu zvratného, anebo osobního zájmena pomůže, rozložíme-li větnou stavbu do jednodušších částí, např. Prosím vás o omluvení mé nepřítomnosti (= vy omluvíte mou nepřítomnost). Prosím vás (= já prosím) o omluvení (= vy omluvíte) mé dcery (= dcera je moje)." Dále pak ÚJČ uvádí příklad, který se tomu našemu celkem podobá: "Pozor je třeba dát zejména tam, kde by užití zvratného, anebo nezvratného zájmena vedlo k odlišnému významu věty, např. Policie podezřívala dva české potápěče z vraždy jejich kolegy (= zavražděn byl potápěč) × Policie podezřívala dva české potápěče z vraždy svého kolegy (= zavražděný byl policista)."

+2/0
2.10.2017 21:20

J70a64n 49P37a67l84l95a93s 1912196733712

Kdybych napsal "aby omezil protesty občanů proti své vládě", vypadalo by to, že jde o vládu občanů, nikoli o vládu prezidenta.

Kdyby šlo o vládu občanů, napsal byste „proti jejich vládě“.

0/0
2.10.2017 23:07
Foto

P40a36v22e19l 57K95a36s22í55k78, 19T57e40c22h19n69e74t64.39c22z

Tak to zkuste na jiné větě: 1) "Honza se snaží, aby se lidé nebáli svého stínu." vs 2) "Honza se snaží, aby se lidé nebáli jeho stínu." vs 3) "Honza se snaží, aby se lidé nebáli jejich stínu."

1) je to, co navrhujete vy, a já říkám, že je to nejednoznačné, 2) je to, co jsem použil já, 3) je pak ten váš návrh "proti jejich vládě", doufám, že už je lépe vidět, v čem by vznikla nejednoznačnost. Ale pokud si nadále myslíte, že tam mám chybu, musíme se zeptat Ústavu pro jazyk český :-)

0/0
4.10.2017 8:06

J26a11n 58P71a90l19l29a43s 1142986593212

Nu, člověk se asi u takto složitých pravidel řídí i trochu citem. Mně 1) a 2) přijde správně, 3) potom chybně. Vnímám srozumitelně dvojice Honza - jeho a lidé - svého. Ale už jsme to zamotali dost. Díky za reakce.

0/0
4.10.2017 8:39

J78i61ř55í 39K77o49c27u47r75e91k 6185554295968

Češi protestují protí Topolánkově vládě. Protestují proti své vládě? Nebo protestují proti jeho vládě?

Co z toho je správně? Vládu sestavil Topolánek.

0/0
3.10.2017 17:05

J95i65ř19í 60K56o48c88u84r48e95k 6665664275988

Někteří vidí anglcismy i tam, kde nesjou. Přeložíme tedy slovo robot do češtiny...

0/0
3.10.2017 17:37

P22a74v68e77l 80K31r42e97u28z71i79g72e18r 7374770800219

"Tuhle mi vypadl internet a tak jsem šel do obýváku podívat se na svou rodinu. Jsou to docela milí lidé." Ne, ale vážně, míň sexu kvůli výpadku internetu? Očekával bych spíš opačný účinek.

+17/0
2.10.2017 12:56

J86a71k56u94b 40B44o23h78o79n48ě93k 8225586719207

Viz. odpověď v článku: odpadnul náhodný sex, který se v Togu dohaduje přes Whatsapp

+5/0
2.10.2017 13:44

J32a28r34o11m33í39r 74K96r64á96l 4470469794829

R^;-D

0/0
2.10.2017 20:52

R39a60d16e67k 84P78l94a69ň13a81n39s54k98ý 3106825479850

"Naše životy jsou na internetu tak závislé, že vynucený výpadek internetu připomíná vězení s vysokou ostrahou."

Jj, týden bez internetu může jednoho i zabít...

0/0
2.10.2017 12:16

J68i10ř69í 50K89o13c76u56r80e22k 6735914965918

Zkuste si představit, že týden nepojedou bankomaty, protože někdo vypnul internet. Kompletně. Zaplatíte kartou? Naivní představa... Vyberete si na pobočce? Noo když vystojíte frontu, vaše banka vydává hotovost, zbyde na vás a pobočka bude mít spojení s centrálou?

Záložní zdroje na výpadek elektřiny existují. A dokonce existují i záložní datová spojení. Ale pokud vletí (nejen) na CESNET komando a "vytáhne routery ze zdi", tak konečná.

A pokud někdo odstřelí byť jen jediný železniční most v Bezpráví, tak ani parní lokomotivy z Lužné nepomůžou, železnice se zastaví.

0/0
3.10.2017 17:10

M96a43r95t50i86n 86B54i73t92t25n61e24r 2513702789408

Normálně chválím, dnes kritika.

Ten článek mi na Technet připadá slabý. Jsem velmi rád, že o té události informujete, ale ten článek je plný osobních dojmů a v podstatě blábolení jednoho konkrétního člověka. Bez dat, bez statistik, jen řada neprůkazných tvrzení o zvýšení produktivity, o tom, jak to chudí chlapci měli náhle těžší a dokonce spekulace o tom, jak se ten den méně souložilo... To přeci není rozhovor s jasnovidcem ne?

Kdybyste to očistili od blábolů, byl by to dobrý, krátký článek s několika zajímavými informacemi. Kdybyste dohledali data, šlo by kolem toho postavit článek o dopadech odříznutí internetu obecně i v jiných zemích. Takto je blábolivý článek, který se snaží o něčem přesvědčovat bez hodnověrných dat a zdrojů.

+6/−1
2.10.2017 12:12

T74o23m26a21s 77D46r20a41b49e56k 7390214135664

Souhlasím pane Bittnere. Jako článek Idnesu dobrý, jako článek Technetu je to slabota. Tady bych čekal spíš jak to řešili technicky, jakých serverů se to dotklo a jakých ne, o kolik TB porna proteklo internetem méně atd....

+1/0
2.10.2017 17:56
Foto

P30a77v16e89l 41K21a12s58í94k59, 40T93e16c53h88n74e60t15.76c50z

Dobrý den, máte pravdu, jenže ta data jsem nedokázal sehnat, kromě těch, která jsou v článku (dostupnost služeb Google). Celkem jsem se snažil, ale holt to není země, která by podobná data dávala k dispozici, a také není úplně ve středu zájmu mezinárodních organizací, takže zde není struktura, která by umožnila tato data snadno získat. Souhlasím, že článek se opírá o dojmy lidí z místa, nepřišlo mi to ale v tomto případě na škodu. A prosím, napiště, na základě čeho si myslíte, že "se článek snaží o něčem přesvědčovat", protože já ho psal a opravdu si myslím, že jsem neměl byť jen náznak zájmu v tomto článku někoho o něčem přesvědčovat :-)

+2/0
2.10.2017 21:25

M46a60r74t84i23n 59B32i63t11t40n57e42r 2703362939838

Hned v titulku se tvrdí, že diktátor, který odřízl zem od internetu, zvýšil produktivitu. To je ještě podpořeno větou v prvním odstavci článku: "Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků - ale svůj účel nesplnilo."

Protože to však pak dále v textu a zřejmě ani jinde není doloženo žádnými rozumnými fakty, kromě osobního dojmu jednoho podnikatele, tak to na mne působí tak, že se mne snaží o něčem přesvědčit samotný ten článek.

Beru to tak, že H1 - hlavní nadpis článku a poté první odstavec článku, má nejvyšší přesvědčovací potenciál z hlediska účinku na většinu čtenářů, kteří to jen prolétnou. Nejspíš jakožto někdo, kdo se psaním živí, sám znáte statistiky o tom, kolik procent lidí pročte pouze nadpis nebo první odstavec.

Proto pokud je třeba v nadpisu článku někdo zmíněn jako vrah, v prvním odstavci je to podepřeno a teprve dále v textu článku se člověk dozví, že to, že dotyčný je vrah je osobní dojem jedné paní... tak to beru tak, že článek se ve mně snaží vyvolat asociaci, že dotyčný je vrah. Prostě vznikne tam to spojení.

Podobně tady - spojení: vypnutý internet = zvýšení produktivity. Dál v textu je zmínka i o tom, že to první vypnutí internetu postihlo ekonomiku, takže se dá odvodit, že zvýšení produktivity se nekonalo, ale to je až dál a je třeba odvozovat a domýšlet si. Zatímco tvrzení vypnutí internetu = zvýšení produktivity je přímo v titulku a mnohem příměji.

0/0
4.10.2017 2:32
Foto

P17a61v39e67l 37K25a28s65í79k82, 40T65e52c73h95n33e43t62.29c69z

"Faure Gnassingbé, prezident afrického státu Togo, vypnul na začátku září v celé zemi internet, aby tak omezil protesty občanů proti jeho vládě. Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků - ale svůj účel nesplnilo. V některých ohledech byly dopady internetové cenzury právě opačné." Podle mého jsou kvalifikátory "několik" a "některé" dostatečné. Titulek je vždycky zkratka. Rozumím vaší připomínce, ale opravdu nemyslím, že by si na základě toho titulku někdo myslel, že "podle výzkumu vědců odpojení od internetu zvyšuje produktivitu" (což mimochodem některé výzkumy dokládají, měl jsem v poznámkách uloženo třeba http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0053713 z PLoS One) . Statistiky dočtená článku mám, ale nejsou spolehlivé. V tomto článku jsou ale překvapivě vysoké, více než tři čtvrtiny článek dočetlo k "Druhý pokus" (přesná čísla říkat nebudu).

+1/0
4.10.2017 8:19

M12a30r75t81i87n 48B57i64t12t96n33e79r 2583142669988

Rozumím. Díky za odpověď.

0/0
4.10.2017 12:18
Foto

P75a19v22e31l 41K18a14s40í29k65, 21T36e43c33h98n17e17t34.80c86z

Není zač. Já děkuji za konstruktivní kritiku.

+1/0
4.10.2017 15:29

P84a57v78e88l 67R62a63t81h59o60u17s47k16ý 6950579341

Sen Věry Pohlové se naplnil. :-)

+14/0
2.10.2017 11:26

T49o96m37á93š 25K45u61c32h36a30ř 3307771978251

Takže pozitiva jednoznačně převážila. R^:-)

+1/0
2.10.2017 11:21

J72a34n 33B79í23l28ý 8394327627789

penetrace internetem...tak to mě pobavilo

+8/0
2.10.2017 10:59

A53d32a79m 68V58í72c29h47a 3741747668193

Jedina vec co bych z clanku dokazal citovat

0/0
2.10.2017 11:18

H96o86n70z49a 94K56o61v46a41n85d83a 1438867815244

Myslím že kdyby se zrušil přístup k sociálním sítím a počítačovým hrám a podobným blbostem na netu, tak by produktivita stoupla všude. Dokonce dětem by se záhadně zlepšily známky ve škole;-D

+6/−1
2.10.2017 10:36

J36a82k39u93b 27B43o57h49o92n64ě92k 8735636119827

Tak produktivita práce nahoru, ale kvalita života dolů. Dlouhodobě by to pak možná mělo opačný dopad

0/0
2.10.2017 12:28

H12o32n57z62a 37K45o19v72a32n82d70a 1268467675474

Kvalita života dolů proto, že by měli více času na seberealizaci a více času na to strávit venku při fyzických aktivitách? Aha;-D

0/0
3.10.2017 11:38

J46i80ř75í 58K92o63c45u80r49e74k 6485474765838

A jaká pak byla produktivita v gulagu? Tam neměli nejen internet, ale ani telefony, televizi, rádio, knihy... prostě NULA zábavy! To muselo být z pohledu etatisty neprosto ideální. Nulové náklady na zdravotní péči, chorého rovnou pověsit.

0/0
3.10.2017 17:15

D12a82n97a 45K57o82c60i84á34n54o78v27á 2193178209558

Tak na mě to včera cca od 14 hod. zkusilo UPC a nebyl to nic příjemného, nejdřív slibovali, že to večer půjde a pak mi vysvětlili, že NEMAJÍ KLÍČE!!! aby se dostali k zařízení, které vypadlo;-O. Ráno to ještě nešlo...

+1/−1
2.10.2017 7:32

J27o21s80e54f 28K21a96r14f17í28k 7662515176870

Ale to je docela běžné, že má UPS zařízení na veřejně nepřístupném místě...

A když je tam nikdo nepustí tak to logicky nemůžou opravit;-)

btw - půl dne bez netu navíc, když si můžete zapnout data v mobilu snad taková tragédie není ne?

+3/−1
2.10.2017 8:09

D87a96n41a 88K30o10c71i80á87n84o86v60á 2563308789758

Vám přijde normální nemít přístup ke svému zařízení? Mně ne.

+4/−2
2.10.2017 8:38

J54o38s69e93f 57K36a66r32f65í89k 7842925376380

Pokud se nepletu, tak ta krabička od UPC co máte doma je taky v majetku UPC. Tudíž předpokládám, že jste technikům předala klíče od bytu včetně kódu k alarmu;-D

+2/−2
2.10.2017 8:41

G25a19b76r46i66e80l 84H30o85r20t82e46n 9321949673674

A já jenom dodám, že i ta krabička doma může teoreticky blbnout tak, že kvůli tomu soused neotevře ani www.empty,net.:-)

0/0
2.10.2017 9:18

J64i76n35d41ř73i38c80h 23Č40í60ž40e19k 9320392246789

Zbytečně chytáš za slovíčko. Obrazně řečeno, neměli klíče od vlastní rozvodny, což je do nebe volající.

+5/−1
2.10.2017 9:20

M52i59r68e77k 82G20a63j97e89r 5341516599200

"Vypnutí internetu mělo několik zajímavých důsledků. ... Zvláště firmy, které byly na internetu závislé, utrpěly výrazné ztráty. " ;-D

+8/−1
2.10.2017 2:56

J20i14ř70í 63K97o35c18u67r95e64k 6865374635158

Zloději se zaradovali, přestala totiž fungovat dálková ostraha objektů. Sledování zásilek nefungovalo taky, takže se mohl klidně "ztratit" celý kontejner, protože přepravce, odesílatel i adresát ztratili informaci, kde je. A je vcelku jedno, jestli teď pláčí cykloaktivisté, protože v něm byla kola, nebo doktoři, že v něm byly léky, nebo bílý fosfor... Prostě se ztratil, auto s ním nedojelo do cíle. A vcelku dobrá ironie by byla, kdyby v tom kontejneru byla limuzína pro diktátora.

0/0
3.10.2017 17:28

Najdete na iDNES.cz