Nedaleko přístavu (v Amsterdamu to jinak ani nejde) se koná již třetí ročník konference The Next Web. Zaměřuje se na nové trendy, se kterými se na internetu setkáváme a budeme setkávat. Kromě známých jmen a již zavedených společností zde dostávají prostor i tzv. "start-upy", tedy začínající projekty, které by rády prorazily se svojí myšlenkou, jak změnit web.
Zajímáte-li se o webové trendy a internetové projekty, zavítejte na stránku www.thenextweb.org. Najdete zde aktuality a videa z konference, která se zabývá současným a budoucím děním na webu. Pokusíme se vás o všem co nejlépe informovat, nicméně v rychlosti a obsáhlosti oficiálnímu blogu rozhodně nehodláme konkurovat. |
"Začneme koncem"
Úvod byl vskutku netradiční. Holandský buddhistický mnich nedávno položil znepokojivou otázku – co se stane s vaší virtuální identitou poté, co vy na světě již nebudete? Jaký život po životě čeká vaše virtuální já? Ve svém umělecko-technologickém projektu hledá "od konce" odpověď na otázku, jaká část, jaký stín naší osobnosti se to po virtuálním světě vlastně pohybuje.
Adeo Ressi pak se svou přednáškou Get Funding for Your Dream uvedl potenciální webové podnikatele do zásad, které by měly usnadnit hledání sponzora pro rozvoj vašeho projektu.
"Nemohli jste si vybrat lepší chvíli pro to, abyste začali podnikat. Náklady jsou minimální a, ač se to nezdá, jsou tu tisíce firem, které jsou připraveny sponzorovat nový Google nebo příští Facebook," říká a jedním dechem dodává: "Nedejte se lacino. Sežeňte si dobrého právníka a pak mu stejně nevěřte. Věřte svému nápadu. Pokud budete mít dostatek trpělivosti, dostane se míč na vaši půlku a vy budete rozhodovat o podmínkách dohody se sponzory."
Wikia - "lidé jsou v podstatě dobří"
O projektu Wikia Search jsme vás již informovali. Gil Penchina, šéf společnosti Wikia, se ale tohoto vyhledávače ve své úvodní řeči dotkl jen okrajově, když přiznal, že zatím jde o alfa verzi, která potřebuje ke svému rozvoji mnoho nadšených programátorů. Jedná se především o platformu, která může v budoucnu změnit situaci na trhu vyhledávačů svým open-source přístupem.
Zato na poli uživateli generovaného obsahu mohl Penchina mluvit mnohem sebevědoměji - úspěch Wikipedie je totiž celosvětově očividný. Dodal, že důvěra v uživatele není snadná záležitost. "Nesmíte to vzdát poté, co se někdo rozhodne vaši titulní stránku předělat na odkazovou farmu. Důvěřujte, že uživatelé jsou v jádru dobří a že chtějí něco vytvořit. Jejich nadšení převáží tu hrstku vandalů," vysvětlil, proč věří v uživatelsky generovaný obsah a nerad vidí, když některé wiki-systémy svým přispěvatelům platí.
Digg.com - služba nadšenců nadšencům
Kdo by neznal službu digg.com, kde každý hlas pomáhá třídit aktuální webový obsah. Rozhovor s Kevinem Rosem ukázal tuto službu nejen jako dominantní hlasovací server, ale také jako svého času (říjen 2004) start-up, který Kevina bavil.
Dnes zajišťuje Digg.com zaměstnání 55 lidem v San Franciscu, ale také zde v Amsterdamu. "Spravovat a inovovat takto velkou síť znamená extrémě složitou implementaci, už to nemůžeme dělat jen tak na koleni jako prvního půl roku provozu," vysvětluje s očividným nadšením Kevin. Pracují teď na větším propojení zájmů. Algoritmus bude "přemýšlet" o tom, proč jste "diggli" právě konkrétní stránku, a doporučí vám podobné stránky (v originále "stories", tedy příběhy). Vyhmátne také uživatele, kteří často předem odhadnou, který příběh se stane trhákem dne, což umožní ještě snazší a rychlejší řazení úspěšných článků na titulní stránku.
"Diggu jsem věřil od začátku. Říkal jsem si: jestli dokážu vytvořit společnost, která zaplatí můj nájem, a budu dělat to, co mě baví, tak budu spokojen. A akvizice je dobrá jen tehdy, když pomůže myšlence. Některé start-upy prostě jen usilují o to, aby je někdo koupil. My jsme spokojení s tím, kde jsme," odmítá Kevin spekulace o tom, že by chtěl společnost výhodně prodat.
"Pořád je před námi hodně práce. Budoucnost Diggu vidím v tom, že budeme všude, meziplatformní, meziweboví. Odpadne nutnost se přihlašovat, opouštět stránku, vyplňovat to, co není třeba vyplňovat, atd. Chceme dostat váš profil kamkoli, kde to bude užitečné."
A jak zpeněžit tyto weby? "Digg je služba, kam se lidé chtějí vracet. Ale klidně oželím zisk z reklam, pokud to bude pro uživatele znamenat snazší a příjemnější používání jejich oblíbené služby. Dokud jsme ziskoví a uživíme se, nepotřebujeme naše zisky zvětšovat na úkor uživatelů. Rád bych, aby se větší procento z 25 milionů uživatelů měsíčně zapojilo do posuzování a hodnocení a samozřejmě do obohacování, přidávání nového obsahu. Takovéto zapojení bude mít výhody pro všechny, i pro samotné uživatele – digg.com se jim přizpůsobí a bude nabízet relevantní příspěvky ostatních. (Right content to right people!)"
Obrovské množství lidí se stránku snaží napadat. "Máme celý tým, který se zabývá ochranou sítě před útoky a manipulací."
A jaká je rada pro začínající webové podnikatele (kterých je mimochodem v sále plno)? "Just do it!" směje se Kevin. "Dělal bych to, i kdyby se to nepovedlo takhle úžasně. Nejde prodávat myšlenku, je potřeba prodávat funkční službu. Důležitá je vášeň pro věc, jinak to vzdáte po prvním neúspěchu. Nebo po prvním úspěchu..."
Jak nastartovat?
Podstatnou částí programu je představení začínajících webových služeb a projektů. Jedním z nich je i český Webnode, který nás na konferenci pozval. O něm a dalších zajímavých start-upech vás budeme informovat v dalších zápiscích do deníku redakce. (Pokud se mi povede najít zásuvku a wi-fi připojení, o které se nás tu pere osm stovek účastníků konference.)
Každý tu totiž evidentně musí neprodleně na svůj blog, flickr nebo twitter uploadovat své dojmy v reálném čase a jedině přísun čerstvých baget sítím trochu ulevil. Takže těm, co ovládají angličtinu, doporučuji sledovat novinky na www.thenextweb.org.