Diskuse k článku

Nová analýza: Ruská dezinformační kampaň v USA byla plná překvapení

Před prezidentskými volbami USA 2016 vedli Rusové sofistikovanou dezinformační kampaň. Cílem bylo polarizovat americkou veřejnost a odradit skupiny lidí od účasti ve volbách. Nové informace z amerického senátního bezpečnostního výboru osvětlují tradiční i nové taktiky využité ruskými organizacemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M45a36r73e53k 17T21e59t23u33r 9859364536

Transparentní vláda a nemají šanci - ale to by byl problém, co? :-)

0/0
3.1.2019 14:06
Foto

V13l75a59d97a 48V47a47n82e98k 9203616614848

Zaostalé nesnášenlivé Rusko, není schopné ani přes obrovské přírodní bohatství zajistit občanům životní úroveň jako na západě! Může šířit pouze svojí nesnášenlivost! !Zplundrovalo východní Evropu,a sami si vyvraždili 30 milionů vlastních občanů..;-€Rv

+1/−1
1.1.2019 10:22

P98e41t82r 70K11l26o44s 3962679754951

... a kde je napsáno, že toto všechno není vyrobeno na politickou zakázku teď a nyní jen proto, aby se "už konečně něco" dokázalo ... ?!!

;-D;-D;-D

+4/−5
24.12.2018 0:58

J22a43n 15P37o54k29o89r74n69ý 1883929510703

Vaše poznámka je určitě fake news! ;-D;-D;-D Vyběhl jste mimo linii. ;-)

+1/0
25.12.2018 10:49

O15t41a83k51a76r 60T76r83u13t97n25o17v95s41k16ý 4625376163700

Velmi kvalitní práce, palec nahoru R^.

A teď už je to jen na mozcích čtenářů, to bude teprve něco. ;-D

+7/−3
23.12.2018 18:30

F96r75a41n50t25i68š84e11k 18S24c37h84l55i93c30h13t89s 9155472881975

Facebook, Google, Tetris, všude Rusovè!

To je konec demokratů v USA!

+2/−6
23.12.2018 17:29

O98t25a66k72a85r 38T60r15u73t60n73o65v66s25k21ý 4215796603710

To někdo řekl?

+1/0
23.12.2018 18:35
Foto

J22a86n 84K14u82l57í43s20e12k 8557573638541

Jistěže, pan František Schlichts!

+4/0
23.12.2018 19:46

K95a48r40e59l 29E39n44d17l22e88r 3303380330125

A teď tu o Červené Karkulce a jejím vlivu v ČR podle BIS.;-D

0/−9
23.12.2018 16:05

R96o59b19e10r43t 57V82a43š12í59č84e16k 6522554927525

Je to hnusné, že Rusi pravdivými správami z falošných účtov sa snažili polarizovať americkú spoločnosť, keď dvaja hlavní kandidáti volieb vynaložili v rámci svojich kampaní stovky miliónov dolárov (tisícnásobne viac prostriedkov), aby šírili lásku a porozumenie medzi prívržencami republikánov a demokratov.

+5/−11
23.12.2018 9:56

O91n83d40ř45e41j 64Č28e61c11h 6793272243388

Vy jste evidentně nečítal članok celý. Ale ti Rusi jsú asi úplně hloupí, že vynakládají tolik času, usilí a prostredkov na něco, co němá žádný smysel, že? K'lučová otázka: Prečo tedy nenechali těch američanov, aby se hádali v kampani sami?

+5/0
23.12.2018 11:32

J52i82ř53í 96Ř50e89z63n19í12k 4642792243595

Právě proto muselo jít o operaci pod falešnou vlajkou. A tu Rusové nevztyčili, ani vztyčit nemohli.

0/−2
23.12.2018 13:03

J29i51ř53í 19Ř74e84z27n37í62k 4932342633895

Tak nějak. Důkaz neefektivnosti vynaložených prostředků, vždy jednáme tak, aby mezní přínosy z nějaké aktivity převyšovaly mezní náklady spojené s touto aktivitou. Že by to dělali jen proto, aby ukázali své softsvaly a toužili být proto odhaleni? Vždyť by to bylo zcela kontraproduktivní. Nic přece nestmeluje společnost jako vnější nepřítel.

Pozn. Kladl jsem si otázku, jak bych to dělal já sám. Samozřejmě, že bych USA rozdíral podněcováváním rasismu, ale hesla, která měla třeba odradit někoho od účasti ve volbách, mi připadají příliš jemná na to, aby dala použít bez hluboké instinktivní znalosti amícké společnosti. Takže bych uvažoval o tom, že nejprve Cambridge Analytical si to vyzkouší na Facebooku, a výsledky svého přezkumu bojem skrytě použije k ovlivnění voleb. Nepřítele je třeba vždy hledat uvnitř hradeb.

0/−1
24.12.2018 11:37

V62l60a72d90i55m88í85r 31K35o33v40á10ř 3875752150462

Pane Kasíku, vidím, že jste "on line"; jsem hlavně čtenář, do diskuzí se zapojuji minimálně. Nicméně tentokrát mi to nedá a mám dotaz - proč cítíte potřebu se téměř neustále vyjadřovat, vysvětlovat, konfrontovat s lidmi odlišného názoru než máte vy? Upřesnění, vysvětlení technických věci k článku bych chápal, přesvědčovat o tom jak to máme my správně politicky chápat ne.

+1/−11
23.12.2018 9:14

A49l70e55x59a68n52d24r 67Š75í82r 5741130753

Tak vy také prosazujete tu novou módu, že když někdo lže, tak je to jeho názor, a kdo upozorňuje na lži, tak má "potřebu se konfrontovat s lidmi odlišného názoru". Dřív se říkalo lež, dnes je to "jiný názor", "politické chápání", případně "alternativní pravda".

+2/0
23.12.2018 12:44

J34a53n 24P77o25k78o63r18n19ý 1903319570683

Kde berete tu jistotu, že nelže také? :-)

0/−1
23.12.2018 23:08
Foto

P82a10v94e16l 18K44a62s59í27k98, 19T75e84c44h92n37e46t79.94c10z

Můžete uvést konkrétní příklad, kde někomu říkám, jak něco politicky chápat? Díky.

+3/0
23.12.2018 16:32
Foto

J76a63n 57K10u92l68í95s12e28k 8887523558491

Například v bodu 3. proč se jedná o kontroverzní téma. A tam by mělo být místo pro kontext, o kterém jsem už tolikrát psal.

Ale bohužel, kde nic tu nic a čtenář si tak může naprosto mylně myslet, že americký prezident byl zvolen díky ruskému vlivu.

Pane Kasík, vy dokonce připouštíte, že, cituji: "Druhý rozměr je případná předvolební spolupráce někoho z Trumpova týmu s někým z ruského týmu"

To je jedna z absurdit, o které se sice mluví, ale nikde není ani náznak, že by k něčemu takovému došlo. Kdo by konkrétně měl být ten ruský "tým"?

Ani po dvou a půl letech ani vidu ani slechu...

0/−3
23.12.2018 20:19
Foto

P67a79v74e48l 45K94a18s74í56k88, 66T77e32c20h66n16e89t11.78c12z

Vždyť to tam píšu, že to je věc, která je odlišná od té, která se řeší v článku.

0/0
23.12.2018 22:08
Foto

P28a88v41e24l 41K68a97s66í51k51, 51T30e19c16h21n81e69t39.88c92z

Podle čeho z mého článku si může čtenář myslet, že byl Trump zvolen díky ruskému vlivu?

0/0
23.12.2018 22:08
Foto

J31a74n 44K68u68l77í36s37e13k 8617473108131

Hodně mě zaráží, že vám zrovna tohle nedochází. Například:

"dezinformační kampaň byla nesmírně rozsáhlá a propracovaná"

...dále z vašeho článku jasně vyplývá, že ruské memy oslovily 126 milionů Američanů. A tak dále a tak dále.

V minulosti během Studené války pristřednictvím tisku, rozhlasu a televize přímo či nepřímo KGB oslovovala prakticky všechny Američany. A přesto dopad toho oslovování byl mizivý, takřka žádný.

Zmiňujete například toto ve svém článku? Jakýkoliv kontext ve vašem článku prostě není, ať historický či ten nynější.

Čtenář neznalý politické situace a základního dějepisu si skutečně může myslet, že Trump vyhrál díky Rusům.

+1/−2
23.12.2018 23:29
Foto

P29a83v61e67l 91K78a15s16í25k53, 81T54e97c19h54n82e39t13.38c63z

Vlastně potvrzujete, co jsem napsal v článku: "Právě motivované uvažování („když s tím budu souhlasit, ohrožuje to můj pohled na věc“) tak často brání tomu, aby se dalo o ruských informačních operacích diskutovat bez stranického nádechu."

+2/0
23.12.2018 22:11

M78a97r97t14i79n 55Ž49e89l91i59n36s97k69ý 9748219969662

Tak trebas muj pripevek, kde jsem vyjadril udiv, ze se pise pouze o ruskych propagandistickych aktivitach a ne o Zapadnich, jste zesmesnil jako relativizujici a me odkazal na clanky o Zapadnich tajnych sluzbach, takze predpokladam o odposlesich, o kterych kdyz se pise, tak je to podano jako opravnene, protoze to bylo proti SSSR, nebo proti teroristum, ale to je trosku mimo tema, kdyz je rec o propagande a ovlivnovani.

O systemu Zapadni propagady u nas si nevybavuji ani jeden clanek pricem by se dalo vytvorit tolik komplikovanych analyz mapujicich neziskovky u nas, zahranicni vlady, ktere je sponzoruji, cim se zabyvaji, kolik clanku, prispevku na socialnich siti zverejni, jakym politkem, cim se zabyvaji, co propaguji. Take to, jak jsou politici, novinari trenovani v USA na ruznych programech, jak si USA zavazuje lidi v zemich jejich zajmu... ale nic. Prazdno.

0/0
24.12.2018 1:01

M98i39r36e59k 38G52a75j45e63r 5871316869460

Pane Kasíku, máte v překladu chybku. Slovo complex se do češtiny nepřekládá jako komplexní, ale jako složitý.

+2/−6
23.12.2018 7:39

P20e11t21r 11S43v54o72b63o11d92a 9485787564850

Oboji je mozne, v odbornem textu se complex ve smyslu komplexni pouziva bezne.

+2/0
23.12.2018 11:13

A11l15e18x43a30n32d95r 91Š91í37r 5511760643

Máte samozřejmě pravdu, jenže dnes se už používá "překlad" komplexní zcela běžně. Ostatně jako u mnoha jiných anglických slov se už nepoužívají česká slova, jen se to anglické počeští. Je to už dost dlouho, co jsem se setkal s výrazem "právnická klinika" (studenti právnické fakulty poskytovali zdarma právní porady) - byla to samozřejmě právnická poradna.

0/0
23.12.2018 12:33

A53l41e26x54a56n50d23r 13Š50í95r 5631650763

Než jsem pochopil, že je chyba v překladu, tak jsem si fakt myslel, že je to nějaké zdravotnické zařízení pro léčbu studentů práva.

+1/0
23.12.2018 12:48
Foto

P76a43v13e46l 44K32a86s75í21k91, 31T71e76c40h95n96e96t70.15c78z

Máte pravdu, complex může znamenat i složitý (viz například Lingea: https://slovniky.lingea.cz/anglicko-cesky/complex překládá complex jako složitý, spletitý, komplexní). Vzhledem ke kontextu jsem zvolil překlad "komplexní", to slovo používám i jinde v textu. Ale právě proto, že je někdy možno přeložit originál více způsoby, přikládám vždy odkaz na originál. A poslední dobou experimentuji i s tím, že dávám čtenáři možnost interaktivně přepínat mezi originálem a překladem. Díky za připomínku.

+1/0
23.12.2018 16:31

K87a95r86e67l 88N11o43v33á97k 5350930262213

Perfektní článek. Dobrá práce. Jako důkaz sledujte diskuzi pod článkem :-)

+18/−3
23.12.2018 6:47

H57o55n64z95a 94K39o80v71a84n64d45a 1388867665484

Člověk který tomuto uvěří, musí mít IQ za hranicí svéprávnosti. Že nějaké vtipné memy ovlivnily 300 milionů Američanů.;-D;-D Zdravím z Petrohradu, chystáme světové spiknutí spolu s Židy.

+3/−16
23.12.2018 1:39
Foto

P78a78v51e70l 69K48a64s28í86k47, 50T49e91c16h14n35e36t85.42c88z

Tady se neřeší, kolik lidí to ovlivnilo, ale jen, zda a jak to probíhalo. Řeší se "pokus ovlivnit", nikoli "zda se kvůli tomu změnil výsledek voleb". Já si třeba nemyslím, že ruské informační operace změnily názor velkého množství lidí, protože byly většinou koncipované spíše tak, že upevňovaly názor stávající. Ale to neznamená, že operace neprobíhaly a neprobíhají a že by to nebylo zajímavé.

+12/−2
23.12.2018 2:45
Foto

J73a56n 27K28u29l43í18s49e40k 8677793518601

Pane Kasík, vy si třeba nemyslíte, že memy mohly výsledek voleb ovlivnit, ale spousta čtenářů si to po přečtení vašeho článku myslet může.

A v tom já vidím zcela zásadní problém. Už jsem o tom napsal níže...

0/−2
23.12.2018 20:07
Foto

J93a40n 91C31i67b89u34l25k65a 9902488760209

A tohle se mi líbí:

Podle amerických zákonů mají cizinci zapovězeno vměšovat se do amerických federálních voleb.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/rusko-volby-dezinformace-analyza-facebook-internet-research-agency-trump-clintonova-goh-/sw_internet.aspx?c=A181218_182251_sw_internet_pka

Vzal bych si to za příklad, jak se suverénní demokracie brání zlořádu a rovněž bych se zaměřil na identifikaci zahraničních vlivů na naši politickou scénu, veřejné mínění a náš mediální i společenský prostor - vše to ve finále směřuje na utváření názoru voliče. A tyto cizí činitele = agenty žaloval a soudil. USA náš vzor, ne? Nebo nejsme suverénní demokracií?

+7/−7
23.12.2018 0:08
Foto

J60a37n 76K25u14l70í16s24e87k 8837473588481

Máte pravdu, ale v minulosti Sověti plně financovali Komunistickou stranu USA a její generální tajemník Gus Hall pravidelně každý rok až do pádu komunismu kandidoval na prezidenta USA.

Holt zákon je děravý a jeho vynucování v plném měřítku skutečně není možné. A navíc, v anglosaském právu platí princip precedentu, takže když v minulosti nezavřeli všechny členu Komunistické strany USA a nechali je klidně kandidovat do zákonodárných institucí včetně prezidentského úřadu, tak těžko lze vynucovat jeho dodržování i dnes.

+1/−2
23.12.2018 0:33
Foto

P12a58v39e13l 31K56a12s71í81k54, 75T58e21c81h71n81e58t68.43c79z

Určitě Gus Hall nekandidoval každý rok, že? Dokonce není pravda ani to, že kandidoval každé čtyři roky až do pádu komunismu. Možná vám to přijde jako příliš nepodstatný detail, ale proč to píšete, když to není pravda? Přijde mi to jako hrozně zbytečné, zvlášť, když si to za 20 sekund můžete ověřit.

+5/0
23.12.2018 0:39
Foto

J69a94n 16K89u11l64í58s94e57k 8317583478541

Zase se jak ten tonoucí stébla chytáte nepodstatných detailů. Dobře, Gus Hall nekandidoval každý rok, a možná určitě ne každé volby po celou Studenou válku. Ale to nemění nijak kontext mého příspěvku, nebo ano? Oni ty komunisty v USA pozavírali?

0/−7
23.12.2018 1:07
Foto

P19a78v52e52l 82K41a79s43í40k90, 42T69e34c12h15n57e29t39.61c87z

Jen říkám - proč psát věci, které nejsou pravda, když je lze snadno ověřit? Když něco napíšu a někdo tam najde faktickou chybu, poděkuji a chybu opravím. Nechci totiž, aby někdo třeba později kvůli mému textu měl chybnou představu o dané věci. Je opravdu tak těžké domluvit se aspoň na tom, že je dobré psát pravdu?

+11/0
23.12.2018 1:33
Foto

J20a93n 91K79u86l59í47s25e32k 8387513628431

Možná je to z lenosti, prostě se mi nechce všechno ověřovat. Tohle je diskuze, můžete mne opravit a je to. Já na rozdíl od vás uznám, že jsem udělal chybu nebo dokonce řadu chyb.

Ale i když mé vyjádření bylo nepřesné a s chybami, tak přesto kontext v danném měřítku byl pravdivý. Sověti a pak Rusové vždy ovlivňovali západní veřejnost seč jim síly a finance stačily už od roku 1917.

To dnešní ovlivňování ale není zdaleka tak brutální jako během Studené války soudě už jenom podle faktu, že Rusové v USA už dávno nevydržují politickou stranu a nefinancují kandidáty do zákonodárných institucí a ani na prezidenta.

Takže bohužel váš článek je totálně mimo a lze ho dokonce interpretovat jako lživý i když vlastně necituje ani jedinou lež. Je lživý tím, že ho není zasazen do kontextu s ostatními událostmi jako např. se Steele Dossier a sérii dalších skandálů "Demokratické" strany, které jsou opravdu obludné.

+1/−10
23.12.2018 6:34

R88o85b79i66n 34Ž39i38ž80k90a 2598104246206

Jen jestli ta obludnost není zase dána vaší leností si ověřit nějaká fakta. A neobtěžujte se odpovídat bez argumentů a zasazení do kontextu.

Vágně někoho obvinit z omylu nebo dokonce že lži a pak po chtít po něm, aby lovil argumenty, je vrchol diskusní arogance.

+7/0
23.12.2018 12:10
Foto

J24a15n 21K78u35l92í17s83e20k 8307913718851

Pane Žižka, skandály "demokratické" strany jsou v USA obecně známá věc. Emailový server, Steele Dossier, Uranium One, koupení primárek Clintonkou, atd, to opravdu nebudu vyhledávat.

A každý z těchto skandálů je daleko horší než svého času Watergate. Ale bohužel v české kotlině nejsou jiné informační zdroje, na to je vaše zemička moc malá a nedůležitá a tak se tam Daily Caller nebo The Hill prostě neuživí.

Je to pak na jednotlivých novinářích aby vám zprostředkovali, co se tam v těch USA s tím hrozným Trumpem vlastně děje.

Ale bohužel prakticky všichni čeští novináři propadli syndromu TDS a myslí si, že americká "Demokratická" strana má něco společného s demokracií jako takovou. A ona ale vůbec nic s tou demoškou společného nemá!

0/−3
23.12.2018 20:29
Foto

P58a12v50e61l 48K41a41s55í24k86, 10T46e49c14h68n79e35t82.71c86z

Máte pravdu, moje oprava byla v tomto případě zbytečné slovíčkaření. Gus Hall kandidoval čtyřikrát, vy jste si to pamatoval trochu jinak a tak jste to napsal špatně, ale nemělo to podstatný vliv na význam toho, co jste říkal. Měl jsem vám tu opravu napsat citlivěji, když si to teď čtu, opravdu to z mojí strany znělo konfrontačně, za což se omlouvám.

+2/0
23.12.2018 16:34
Foto

P24a73v87e22l 80K75a12s31í12k42, 70T91e66c86h88n34e21t21.33c27z

Co se týče vašeho označení článku za lživý, tam musím zdvořile nesouhlasit, protože s pojmem "lež" pracujete velmi volně. Vy totiž za lež označujete to, co nezmiňuje všechno, co vy byste chtěl, aby zmíněno bylo. Ale ty věci, které uvádíte jako příklad, se tohoto tématu ruského vlivu vůbec netýkají. V článku to dokonce vysvětluji - tento článek není o republikánech nebo demokratech nebo skandálech republikánů nebo demokratů. Článek je čistě o technikách, které použila IRA v letech 2012 až 2018. To se netýká demokratů nebo republikánů. Rozumím tomu, proč si myslíte, že to je "protirepublikánské" téma, ale opravdu není (viz ostatně vysvětlení v článku).

Já nepíšu primárně o politice, ale primárně o společenských dopadech nových technologií. Proto vyhledávám témata, která s tím souvisí. Vy se na mne snažíte naroubovat kritéria, která se mne netýkají.

+4/0
23.12.2018 16:38

M51i32l98a40n 32Z66e53i26d14l62e17r 2862311786289

;-D;-D;-D

0/0
24.12.2018 0:51

M71a22r26t50i37n 17B23u13s91i87d68e23a 4823590

No, velice "sofistikovaná" analýza..

Ale nemám pochyb, že podobně sofistikovanou analýzu amerického (resp. západního) vměšování do vnitřní politiky Ruska a snahy polarizovat ruskou společnost by mohli Rusové vysypat z rukávu natotata.. Vždyť ze strany Západu je to mnohonásobně masivnější a přímo se finančně podporují různé neziskovky, opozice, informační kanály + různé formy ekonomického a politického nátlaku.

Nejsem fanda na Rusko, ale připadá mi neuvěřitelné, jak americká administrativa vnímá rozdíl mezi tím, co sama provozuje různě po světě, a tím, jak by se cizí vliv projevit u nich..

+4/−10
22.12.2018 23:53

M52a75r72t74i84n 65K45a54l25e10n64s35k74ý 8235885394781

Tak šup. Nějakou analýzu určitě rád dodáte.

+5/−2
23.12.2018 7:34

M14a96r72t15i74n 67Ž44e59l51i66n66s63k85ý 9178659889892

Aby nekdo mohl delat nejake vetsi analyzy, tak na to musi mit zdroje. Napriklad na televizi RT podavaji celkem vtipne a dlouhe analyzy jako protipol k Zapadni propagande. Napriklad si vybavuji srovnani informovani o osvobozovani Aleppa versus Mosulu v Zapadnich mediich... podavaji to vtipnou formou i s odkazy na zdroje, muzete na to mrknout. Celkove "proruska" strana u nas nema v podstate zadne zdroje ve srovnani s protiruskou, takze v analyzach oponentu si moc nepoctete. Po napsani par prispevku totiz musi mazat do prace.

0/0
23.12.2018 21:22

M39a48r28t57i51n 74K30a97l16e51n82s91k57ý 8705465354331

Takže žádnou nedodáte. Stačilo napsat pouhé ne. Nemusel jste se plácat s tak dlouhým nesmyslem.

+2/0
23.12.2018 23:28

M82a16r26t70i61n 46Ž34e55l36i23n69s33k27ý 9928239529822

Priklady jsem dodal v jinych vlaknech, projdete si diskusi, neni tak velka. V tomto vlakne se pise o ruske analyze, ty delaji napriklad na RT, tak se tam mrknete. Sleduji anglickou verzi, mozna tak jednou tydne, nebo i min. ale predpokladam, ze ve vsech bude to same. Nejsem pracovnik neziskovky, abych mrkl do databaze, vybral vam neco, hodil na cloud a dodal link za par vterin... budete muset venovat vlastni cas a studium, jestli se k necemu chcete dopracovat... o cem teda hodne pochybuji.

0/0
24.12.2018 0:45

M65a27r91t53i79n 24K65a88l13e15n97s35k95ý 8395525934611

Nebudu se nikam mrkat, nemám na to čas. ;-D Vy tu něco tvrdíte, tak dodejte patřičné relevantní důkazy potvrzující Vaše slova. To je základ každé slušné diskuze. Napsat blábol a pak někoho odpálkovat s tím, ať si to někde najde, umí každý s IQ 80. Já chci příklady těch lží a manipulací. Ne odkaz na stránku TI, která někde udělá nějaký workshop, o kterém ani nevím, jaké informace se tam předávají. Mluvíte o lžích, buďte konkrétní. Času máte evidentně habaděj.

0/0
24.12.2018 5:46

Najdete na iDNES.cz