Diskuse k článku

Nejpoužívanější prohlížeč měl skromné plány. Chrome zásadně změnil web

Prohlížeč Google Chrome používá k brouzdání po internetu většina uživatelů. Před deseti lety to přitom byl nenápadný projekt. S vedoucím vývoje prohlížeče Chrome jsme se bavili o tom, jak vzpomíná na „válku prohlížečů“ a co by dnes na Chromu udělal jinak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S83a23m53u65e68l 33C26a88s84t29i56l71l70o 7165867747363

Pouze mírná oprava:

Multithreading neoznačuje rozdělení aplikace na více procesů, ale rozdělení procesu na více vláken. Zpravidla se to hodí v případě, kdy lze nějaký složitý výpočet rozdělit na méně složité, na sobě nezávislé výpočty, které mohou probíhat zároveň. Zároveň mohou sdílet paměť a vytvoření/spuštění vlákna je zpravidla efektivnější než spouštět nový proces.

Přiřazení každé stránce vlastní proces je spíše prvek ochrany než optimalizace. V případě nějakého závažného problému na jedné stránce spadne akorát daný proces namísto celého prohlížeče. Navíc zde ještě figuruje ochrana OS proti pokusu jednoho procesu přistoupit do paměti jiného, což je lepší způsob ochrany dat jednotlivých stránek před těmi ostatními.

0/0
21.11.2018 23:40

V51i83k68t74o75r 35S57v89o37b57o18d11a 8662428752586

Vím, že je Chrome opensource a ty zdrojáky si můžu přečíst. Myslete si o mně, že jsem paranoidní, ale prostě se mi nějak nechce používat prohlížeč od firmy, jejíž hlavním businessem je získat o mě maximum osobních informací a tyto pak používat pro cílení reklamy.

Když na mě začala vyskakovat reklama s obsahem prokazatelně založeným na tom, co jsem si zapsal do kalendáře google calendar, a to na jiném zařízení, kde daný google účet vůbec nepoužívám, tak jsem o těchto věcech začal více přemýšlet a postupně se snažím tomu šmírování maximálně zamezit. Ale je to hodně těžký boj.

+1/0
20.11.2018 0:13

J64i31ř58í 15M50a16c78e75k 3715365144531

Naprosto souhlasím. Dalším důvodem, proč Chrome nepoužívám, je vlezlé vnucování, abych si ho nainstaloval, od Avastu a různých dalších prográmků. Na takové vnucování jsem dost alergický. (Mimochodem, ouška karet chci mít ve spodní řadě. Ve Firefoxu, který se občas od Chromu opičí, to jde, ale to nastavení je stále složitější.)

0/0
21.11.2018 14:01

J43a29n 91V61l94č88e35k 3561387734

Civilizovaní lidé používají Safari na MacBooku.

0/−5
19.11.2018 22:03
Foto

P70a69v96e92l 57K89a40s94í91k97, 63T68e48c53h97n76e53t29.35c63z

Safari používá pro vykreslení stránek Webkit, který pochází právě z Chrome.

+5/0
19.11.2018 22:20

P33e69t55r 81N28o11v53á64k 1675471509248

MacBook je pro běžného člověka opravdu výhra ;-D

+2/0
20.11.2018 8:11

J95i11ř75í 75M44a19c78e77k 3775245224481

A co používají divoši?

0/0
21.11.2018 14:03

M37i92c97h35a49l 81Z58e60l29e51n44ý 6434683875436

Ja pamatuju jeste doby, kdy "svetu" vladnul Netscape, takze o udrzitelnosti vedouci role v oblasti browseru neco vim.

Nespornym faktem je, ze Chrome v posledni dobe velmi casto pada a to uplne, zadne "Au...", proste tvrdy pad. A predchazi tomu narustajici zatizeni procesoru a pozirani pameti.

Proto se pozvolna vracim k Firefoxu a to i presto, ze vyuzivam G Suite, takze Chrome je pro me de facto nativni browser.

Myslim, ze v teto oblasti nikdo neni prorokem a dlouhodobe udrzeni nejake hegemonie je velmi obtizne.

+1/−1
19.11.2018 20:18

J58a76k89u54b 98C11h11l13á83d24e76k 8333338862572

Chrome je Satanovo dílo. Proč by jinak byly v logu tři šestky? :-P

+2/0
19.11.2018 19:42

M35i45l12a49n 32V38o51l28e19k 5569263366369

Poprvé jsem ho nainstaloval na staré PC, kde to jiný prohlížeč již odmítl, protože již nepodporoval starou verzi Windows. V tomto případě jim tedy nahrála spíš mizerná konkurence.

0/0
19.11.2018 17:54
Foto

P21a62v96e55l 36M67a25r56t81i90n55e67k 9865505191803

A prave protoze Chrome uz nepodporuje XP jsem nainstaloval na stary laptop Mozillu. Chrome uz je nepodporuje.

+1/0
19.11.2018 22:27

J71a10n 42Š70t67e40f41a58n 9871565721187

Osobně jsem v začátcích Chrome zkusil a mám ho jako záložní prohlížeč. Ale nějak mi nejvíc přirostla k srdci Mozilla (ikdyž občas to nebylo jednoduché soužití ;-D )

Nicméně díky za článek, velmi mě zaujal a je fajn si poslechnout začátky R^

+5/0
19.11.2018 16:57

P26e12t87r 45N77o77v14á72k 1645871959378

No jestli to taky nebude tím, že instalaci Chrome cpou do všech možných instalátorů jiných aplikací... takže psousta neznalých uživatelů (ruku na srdce- málo jich není) si to prostě nevědomě nainstaluje. I mě se to jednou stalo, když jsem horlivě klikal next-next-next.... Fuj, tuhle praktiku si Google mohl odpustit... Hnusí se mi.

+8/−2
19.11.2018 16:19

P81e17t44r 78N32o51v51á56k 1325161599108

Za co ty minusy? Však je to pravda, že to prali do každého instalátoru... Resp předpokládám, že za to nabízeli štědré odměny, aby to tam autoři aplikací dávali. Hunus největší, tyhle přibalené instalace různých aplikací do instalátorů něčeho úplně jiného.

+2/0
20.11.2018 8:01

D19a38v83i21d 29R36y87c94h35e66t67s34k27ý 9476501830620

Díky za tipy v diskusi, Vivaldi určitě vyzkouším, Operu teď znásilňují číňani šíleným způsobem.

0/0
19.11.2018 15:52

J73a12n 93Č94e68r15n78ý 6443144756

Nikdy jsem neměl Operu před čínským znásilněním 8-) Docela by mě zajímalo, co s ní ti číňani provedli, momentálně je to můj nejlepší prohlížeč.

+1/0
19.11.2018 16:17

P80e22t93r 84Š73k60o40d23a 5717280144630

Chrome se dostal mezi lidi vlastně jako vir. V nějakou dobu byl součástí instalace tolika programů, že by bylo spíš k podivu, kdyby se tak nerozšířil. Další část úspěchu je v tom, že využívá lenosti lidí, kteří (v nadsázce) "klidně podepíší smlouvu s ďáblem, jen aby měli klid". Za skvělý projekt považuju Firefox, kdysi Operu a teď Vivaldi, nikdy ne Chrome.

+14/0
19.11.2018 15:27

S35t14a84n17i55s28l48a52v 65N82o26v38o83t64n74ý 2473456369889

Chrome je nejhorší prohlížeč všech dob

+4/−4
19.11.2018 14:40

R25i59c31h19a60r30d 90A86u22b33r61e75c32h32t 1592391756900

Zkuste IE a pak něco povídejte.

+9/0
19.11.2018 15:25

S15t78a73n58i95s30l61a72v 50N29o89v44o11t38n17ý 2523656289989

Ten taky stojí za .....

0/0
19.11.2018 16:18

V25e68r56o33n19i87k31a 74K95r13á15s31n87á 8519246848959

Sakra, ja vam chtela dát mínus :(

0/0
19.11.2018 17:19

S22t34a54n51i45s11l33a69v 35N48o81v42o85t87n31ý 2313326339349

Mínus můžete dát Chrome prohlížeči větší paskvil jsem neviděl jo rp lidi co si prohlídnou pár stránek a nic víc tak to snad stačí, nejlepší byl Maxthon 2 a pak Firefox než z něj udělali klon Chrome. RvRv

+1/0
19.11.2018 17:54

F85i79l57i89p 48T95ř51e84b28a 6533930408946

Tohle všechno uměla Opera už v době, kdy Google byl ještě vyhledávač...

+11/−1
19.11.2018 14:13

F92i62l73i88p 98T67ř71e86b21a 6843730828626

Pokud jsem v článku něco nepřehlédl, tak všechno jmenované.

Samozřejmě kromě toho jádra, po jehož "upgradu" jsem se s Operou musel rozloučit.

+1/0
20.11.2018 14:57
Foto

P63a87v90e56l 35K24a13s32í82k52, 76T54e54c46h24n78e98t30.49c34z

Ze zmíněného:

1) Karty na vrchní liště okna - Opera pokud vím neměla

2) Omnibox - Opera měla něco podobného, ale přímo omnibox ne, měla adresní políčko a vyhledávací políčko

3) Multithreading - pokud vím, až do verze 12 (možná déle) běžela Opera v jednom procesu (což označovali tvůrci za výhodu z hlediska rychlosti), takže také ne

Takže to jsou minimálně tři věci, které Opera neměla a které jsou v článku jmenované.

+2/0
21.11.2018 13:54

T75o72m27á26š 46P57r79o38c22h45á43z20k85a 2731227393860

1) úplně nahoře nebyly, ale zas se dalo okno lépe chytnout

2) nebyl to omnibox, ale mnohem lepší styl používání znaku pro vyhledávání, v opeře dodnes(vyhledávání v různých vyhledávačích, v historii)

3) tady nevím :)

Co se dalších věcí týká byla opera opravdu jinde, možnost přehrávání flashe až po kliknutí, blokování prvků atp.

Mnohem rychlejší vykreslovací jádro.

0/0
22.11.2018 2:19

J11a68n 10Č21e16r67n47ý 6693664256

Že prý karty navrhli oni. Kdepak, rozšíření od společnosti Maxthon je měl dávno. To chlapci jen okopírovali. A chrome jsem přestal používat úplně, jsem na Opeře.

+2/0
19.11.2018 12:48

M24a93r41e66k 47Š59i14m63o42n 2484667808618

Neříká, že je navrhli oni, ale že je nacpali to do toho titulkového řádku. V tom byli první.

+2/0
19.11.2018 13:32

J96a85n 85Č35e72r47n42ý 6193124136

do toho řádku dali - sloučili vyhledávání (omnibox) , ale jednotlivé listy okoukali podle mně právě od Maxhthonu.

0/0
19.11.2018 14:33
Foto

P91a34v18e19l 47K73a14s27í15k39, 89T41e67c55h29n29e25t53.17c74z

Karty měli v té době už skoro všichni, včetně IE.

+3/0
19.11.2018 15:05

J79a81n 47Č35e61r53n35ý 6153504836

Původní IE je neměl, ale to jsou opravdu dřevní doby internetu, právě to řešila nadstavba. A samozřejmě jsem byl nejprve uživatel IE, pak Firefox, Chrome. Ten mě zklamal právě řízením paměti a následnou pomalostí. Poslední roky jsme na Opeře jen díky zabudované VPN a malými drobnostmi, které přinášejí radost, jako třeba automatický přepočet kurzů, snímky výřezů obrazovky nebo možnost použití doplňků právě z Chrome (pokud by vám nějaký chyběl). Možná by neškodilo, napsat tady na technetu, nějaký článek o srovnání prohlížečů.

+1/0
19.11.2018 15:25
Foto

P79a89v51e56l 98K56a44s55í21k38, 34T38e29c16h57n79e79t56.44c41z

Špatně jste četl, nikde nepíše, že předtím karty nebyly. Píší, že je umístili jinam, než všichni ostatní, to horní lišty aplikace. To Maxthon v té době podle mne rozhodně neměl. Pokud ano, ukážete mi screenshot z té doby, kde to je doložené?

+5/0
19.11.2018 15:09

J78a85n 88Č82e87r48n27ý 6423394646

Ano, máte pravdu. Ovšem karty jako takové byla naprosto převratná myšlenka a Maxthon je měl hned na oknem, ne tedy nahoře. Ovšem osobně mi to bylo jedno, šlo jen o ty karty. https://bit.ly/2BhNq92

0/0
19.11.2018 15:30

T36o77m65á60š 14T83a90t83í74č38e76k 5680532590398

Jako by Internet Exploreru z oka vypadl.

0/0
19.11.2018 16:06

J33a69n 18Č11e32r34n28ý 6573704136

to je z roku 2002 právě jako nadstavba pro IE - Chrome vznikl až v roce 2008.

0/0
19.11.2018 16:11

T33o54m19á76š 22T66a61t66í71č21e90k 5970632790788

Aha, ona to byla původně jen nadstavba, to jsem nevěděl, díky.

0/0
19.11.2018 16:17

T23o29m52á60š 50H94r21a60b15e29c 2948664131159

už popravdě ani nevím, co jsem používal před chrome. ale semtam zkouším jiné prohlížeče. nedávno jsem zkusil vivaldi. přestože pohrávání se vzhledem je příjemné, byl nakonec dost pomalý, takže jsem ho zas odinstaloval. teď jedu zas na firefox a asi si zvyknu. ale chrome bylo dlouhodobě pro mě top. je fakt, že ta propojenost s googlem jako takovým je nejintuitivnější a přestože se teď firefox zdá být rychlejší, některé uživatelské záležitosti jsou příjemnější právě v chrome.

0/0
19.11.2018 11:34

J27a75k42u35b 84B36o29h79o50n82ě67k 8915406919767

Další prvek, kterým se trh inspiroval, byly karty (taby) na samotném vrchu okna, tam, kde je obvykle ve Windows jen název aplikace. Dnes to vypadá jako logické umístění, ale Chrome byl první velký prohlížeč, který to zkusil.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/rozhovor-derin-fisher-google-chrome-prohlizec-fq6-/sw_internet.aspx?c=A181114_145438_sw_internet_pka

A za tohle jim rozhodně nepoděkuju. Sice to efektně využilo jinak dost prázdné místo, ale uživatelsky je pro mě nejlogičtější mít taby právě hned nad aktivním oknem, protože klikání mezi taby a práce v okně je nejčastější operace, kterou v prohlížeči dělám a takhle vždycky musím zbytečně přejíždět ještě přes záložky a adresní řádek...

Ano, člověk si zvykne, ale je to prostě horší.

0/0
19.11.2018 10:53
Foto

P65a97v95e20l 34K70a48s77í56k83, 80T93e68c80h11n16e55t47.76c54z

Zkuste Vivaldi, tam si karty můžete dát kamkoli.

0/0
19.11.2018 11:29

J86a91n 68P61a12v80e92l66k34a 3307241694761

Na správu stránek je nejlepší stromová struktura. Nová okna se řadí k nodům stránek, ze kterých byly otevřeny. Pak můžete jedním klikem zavřít všechny child stránky.

Např. toto s běžnými záložkami neuděláte: ve vyhledávači otevřete 15 odkazů a ony se zařadí jako větve k vyhledávači. Kliknutím přepnete na první a čtete zatímco ostatní se ještě načítají. Případně otevřete další "podvětve". Po skončení zavřete jedním klikem nody (a jejich stromy), které vás nezajímají, případně celou strukturu nad vyhledávačem.

0/0
19.11.2018 11:59

J47a37k63u73b 35B48o95h31o65n18ě64k 8455576729957

Díky za tip. Já to vždycky střídám, když mě jeden prohlížeč něčím naštve. Teď je to sice Firefox, ale až moc často mi poslední dobou začíná zbytečně zatěžovat procesor, takže se asi podívám o dům dál. Buď návrat k Opeře a nebo tenhle Vivaldi

0/0
19.11.2018 13:22

J69a88n 97N20a39v85r31á28t30i51l 7327416116865

cmd(ctrl)+(1-9) pokud člověk nemá víc jak 10 tabů.

+2/0
19.11.2018 11:46

J75a75k89u23b 68B47o66h40o38n18ě20k 8225796619527

Alternativní řešení vždycky existují, ale tohle mi zní ještě víc křečovitě než jezdit s myší delší vzdálenost :-)

0/0
19.11.2018 12:04

J72a40n 46N72a38v30r76á57t27i10l 7867496266345

Pro lidi co moc nepíší a myš je jejich hlavní ovladač, je to asi trochu overkill, ale pro mě, pracujícím na kávesnici k ntb a touchpadu je to ideál.

+2/0
19.11.2018 12:18

J87a14k30u74b 78B43o75h62o58n81ě95k 8165556299597

To určitě, kdybych ještě jezdil tolik vlakem jako kdysi, tak bych to asi využil. Teď už jsem ale tak usazený, že jsem úplně přesel na stolní PC

0/0
19.11.2018 13:16

S53i97m56o23n17a 17R71a70d87o37v56a 8380126614914

Dobrý článek.. Možná by se v tomto smyslu mohl Technet zamyslet a přepracovat své stránky, které jsou zbytečně složité, plné trackerů a iframes... Ještě že mi ten můj DNS firewall funguje spolehlivě... ;-)

0/0
19.11.2018 10:39

J91o89s48e40f 50K67a92r87f91í56k 7322965606120

Tak ono by stačilo alespoń udělat něco s vláky diskuze. Mnohdy aby si člověk na monitor položil pravítko aby odhadnul pod kterým přispevkem se to zařadilo;-D

+5/0
19.11.2018 10:45

M95a74r71t93i60n 21N53á67p88r72a35v41n90í22k 1662174725861

Pomatuju si přesně když s tím začali a byl jsem velkej skeptik. Neveřil jsem, že se může Chrome prosadit. Na PC byl králem explorer, v mobilu to byl žrout výkonu, dat a paměti. Spletl jsem se, na PC to microsoft vzdal a v mobilech už data nikoho nezajímají a chrome funguje dobře, takže proč ho nepoužít.

+3/0
19.11.2018 10:27

I35g12n52á93c 54M62r37k69v14i67č15k54a 2248292799235

I přes řadu idiotských kroků (zkryplení UI - hlavně nemožnost přizpůsobení "jako dřív" atd) se každý soudný jedinec musí držet Firefoxu. (Stabilně od r. 2004)

+3/−16
19.11.2018 9:36

Najdete na iDNES.cz