Otázka by spíše měla znít, zda může nový prohlížeč konkurovat těm, které mají dnešní trh celkem neprodyšně rozdělený.
Internetové prohlížeče vždy poutaly větší pozornost než jiné programy, protože představují bránu k webu. Jsem dost starý na to, abych pamatoval slavnou "browserovou válku" v druhé polovině devadesátých let (což je v internetovém běhu času ekvivalent "Dědečku, povídej, jak vypadali mamuti", případně "Pane partyzáne, a jak jste ty nacisty hnali klacky pryč?").
První byl Netscape
Mým prvním prohlížečem byl Netscape Navigator (matně si pamatuju na logo s námořnickým kormidlem), který dotyčnou válku s Microsoft Explorerem prohrál. Společně s dalšími komentátory jsem plakal, že vyhrál ten horší, a to proto, že Microsoft ten svůj prohlížeč nejprve nabídl zákazníkům v balíku s Windows 95 a o pár měsíců později zdarma ke stažení komukoliv.
Zaměstnanci Microsoftu umístili přes noc velké logo Exploreru ve tvaru písmene "e" na trávníku před sídlem Netscape |
Ale nic to nezměnilo na tom, že dominantním prohlížečem se nakonec stal Explorer, že i ten nabídl uživatelům postupem času kvalitní produkt a že i díky této lapálii bereme prohlížeče jako něco, co roste na stromech, případně v hlavách programátorů, každopádně je to však k mání zdarma.
Bez ohledu na to je segment prohlížečů pro nováčky stále lákavý, a to právě proto, že browsery zůstávají branami k webu. Jejich význam může postupem času klesat díky uzavřeným ohrádkám aplikací (například pro mobilní telefony či tablety), ale nebude to tak dramatické ani rychlé, jak v srpnovém čísle předpovídal časopis Wired v článku Web je mrtvý.
Internet Explorer pod palbou
Exploreru se nepodařilo udržet silné postavení a dnes ho používá něco kolem 45 procent uživatelů. Největší část trhu podle Wikipedie odevzdal Microsoft Firefoxu (téměř 30 procent) a prohlížeči Chrome od Googlu (skoro 10 procent).
Právě Chrome, který byl uveden v září 2008, je dobrým příkladem toho, že i relativně nový příchozí může zaznamenat úspěch. I když záleží na měřítkách a úhlu pohledu.
Mnozí naopak tvrdí, že deset procent (podle některých zdrojů jen osm) pro Chrome je naopak důkazem, jak je souboj o místo na slunci těžký. Vždyť za tímhle prohlížečem stojí gigant jak s bezednými kapsami plnými peněz, tak s ohromným vlivem přímo na webu.
RockMelt ze Silicon Valley
Čímž se dostávám k čerstvému nováčkovi, a tím je prohlížeč RockMelt.
Za RockMeltem stojí právě mnozí z bývalých zaměstnanců Netscapu |
Devětatřicetiletý Andreessen, který byl poprvé na obálce časopisu Time už ve čtyřiadvaceti, je podle některých dnes vůbec nejvlivnějším mužem v Silicon Valley. Spoluvlastní firmu Andreessen Horowitz, které se podařilo navzdory finanční krizi a recesi "postavit" dva investiční fondy, ve výši 300 a 650 miliónů dolarů.
Andreessen a Horowitz investují do nadějných a ostře sledovaných firem, namátkou třeba FourSquare, Picloud, Zynga nebo Skype. Sám Andreessen sedí v představenstvech silných globálních společností jako Facebook. eBay nebo HP. Mimochodem, právě Andreessen byl "hybnou silou" nedávné rezignace šéfa HP Marka Hurda (obviněného z neetického jednání, spočívajícího v mimopracovním vztahu s konzultantkou) a výběru nového šéfa Léo Apothekera.
Podíváme-li se na uvedené portfolio a vazby, pak pochopíme, proč je firma Andreessen Horowitz hlavním investorem v projektu RockMelt. Určitě to není jen sentiment a bláhová snaha si "dodatečně" vylepšit skóre v browserové válce. Na to je Andreessen příliš chytrý a pragmatický.
Nová firma přichází s browserem ušitým na míru sociálním médiím |
RockMelt se uživatelům poprvé představil v pondělí, byť zatím formou "uzavřené bety". Znamená to, že se na stránce Rockmelt.com musíte zaregistrovat - prostřednictvím Facebooku, jak jinak.
Pak čekáte na zaslání pozvánky. I to se děje sociálně, takže pozvánku vám pošle někdo z vašich rychlejších přátel (v mém případě to byl kolega Adam Javůrek), a vy pak dostanete k dispozici další tři pozvánky, které můžete poslat dál. Řekl bych, že i tímto způsobem získá RockMelt v Česku celkem rychle stovky až tisíce uživatelů. Jiná věc je, zda se pro prohlížeč nadchnou a začnou ho opravdu používat.
První zkušenosti
Jaké jsou první dojmy? RockMelt hodně připomíná Chrome: je podobně jednoduchý, rychlý a elegantní. Co ho činí odlišným, je samozřejmě ona integrace s Facebookem a taky Twiterem, kanály RSS atd. Není to nic převratného ani geniálního - a pokud si v Chromu nebo jiném prohlížeči otevřete Facebook, necháte ho v jednom otevřeném oknu a v těch dalších budete normálně surfovat na webu, docílíte stejného výsledku. Jen u RockMeltu je ten Facebook jakoby zabudovaný přímo v prohlížeči.
Hodně věcí to usnadňuje a činí tak práci na webu elegantní. Propojení se sociálními sítěmi se z uživatelského pohledu děje dvěma lištami. Ta nalevo obsahuje seznam vašich přátel, kteří jsou online (s ikonkami), a ta napravo pak ikonky samotných sociálních sítí, s možností prohlédnout si jedním kliknutím například facebookový nebo twitterový newsfeed (byť zrovna ten twitterový teď první dva dny nefungoval).
Lišty jdou snadno zavřít (trojhmat Shift-Ctrl-Mezerník) i otevřít. V horním menu je pak tlačítko "share", kterým lze snadno sdílet a publikovat články z aktuálně otevřených stránek. Vaše nastavení, surfovací historie a mnohé další se ukládá v "mraku", tedy na serverech RockMeltu. Pro paranoiky je to další důkaz zločineckého spiknutí současných webových podnikatelů, pro ty ostatní pak příjemná možnost pracovat komfortně z různých počítačů či míst světa. Jen je třeba se zalogovat.
RockMelt mně nenabídl nic, nad čím bych zalapal po dechu |
Nejsem si jistý, jestli to pro zteč na nasycený trh prohlížečů není málo. Ale budu tomuhle projektu držet palce. Řečeno facebookovou řečí: je to "lajk", doplněný lehce pochybovačným komentářem.