S tím může pomoct jen geniální psychopat. FBI (ztělesněná Edwardem Nortonem)...

S tím může pomoct jen geniální psychopat. FBI (ztělesněná Edwardem Nortonem) žádá o pomoc doktora Hannibala Lectera ve filmu Červený drak s novým případem. Možná přemýšlí, jestli podepsat smluvní podmínky iTunes? | foto: Profimedia.cz

Číst nové podmínky Googlu je jako číst horor, tvrdí jazyková analýza

  • 39
Pročíst nové smluvní podmínky služeb firmy Google je pro anglického čtenáře "obtížnější" než čtenářsky nepřístupné hororové povídky či překlad eposu z raného středověku. To jsou výsledky jednoduché textová analýzy, kterou si můžete vyzkoušet i sami. A Google na tom není nejhůře.

Podmínky používání webových služeb u firem typu Facebook, Google či Apple představují pro čtenáře oříšek, to je jasné každému, kdo je kdy otevřel. Méně z nás už ví, že existují poměrně jednoduché textové analýzy, které vám velmi názorně ukážou, jak veliký "ořech" to je.

Vyzkoušejte si sami

O výsledcích se můžete přesvědčit sami. Modul Literatin najdete mezi aplikacemi pro prohlížeč Chrome. Provede vám pak jednoduchou analýzu textu libovolné stránky a rovnou uvede i jeden z několika slavných literárních příkladů, které mají zhruba stejnou obtížnost. Nemůžeme zatím hodnotit, vyzkoušeli jsme ho jen krátce, ale pokud se učíte anglicky, může to být čas od času užitečný nástroj. Dodá vám třeba sebedůvěru, když vám ukáže, že stránka, které nerozumíte, není podle obecně rozšířené metriky vůbec jednoduchá. Nebo samozřejmě naopak.

Vlastně to není nic složitého a může si to vyzkoušet každý, byť pouze v angličtině. Dva mladí doktorandi z univerzity v Nottinghamu jednoduše použili na nové smluvní podmínky firmy Google vlastní softwarový nástroj Literatin.

Ten provede u libovolné webové stránky rozbor pomocí obecně uznávané metodiky nazývané zkratkou SMOG (Simple Measure of Gobbledygook, tedy doslova Jednoduchá stupnice hantýrky). Metoda vznikla už na konci 60. let a používá se například při kontrole srozumitelnosti zdravotnických informací. 

Bere ohled na délku průměrné věty v textu, množství dlouhých slov a množství použitých slov. Samozřejmě neřekne o složitosti textu ani zdaleka vše, jistou základní představu však poskytuje. Je použitelná také jen v angličtině, protože je založena na statistických výsledcích tohoto jazyka. V jiných jazycích její výsledky nedávají smysl.

Ewa Lugerová a Richard Mortier vyzkoušeli tuto jednoduchou metodu i na nové sjednocené podmínky firmy Google, které firma uživatelům překládala v říjnu (psali jsme o nich více zde). Plné podmínky mají podle Literatinu skore zhruba 18,3 na škále SMOG. Stejnou hodnotu má povídka Volání Ctulhu amerického spisovatele H.P. Lovecrafta, který je známý svým neotřelým (i když ne nezbytně vždy zcela podařeným) výrazivem.

Výsledek analýzy plného znění nových podmínek používání služeb Google. Výsledek na škále SMOG byl podle aplikace 18,31.

Náčrtek podoby Cthulhu z pera jejich tvůrce H.P. Lovecrafta. Byl to nejen podprůměrný malíř, ale také nepříliš úspěšný spisovatel. Jeho hororové povídky si ovšem i po téměř sto letech udržují svou oblibu a podivné kouzlo.

Pro srovnání, je to podstatně vyšší skóre než u Bible, Vojny a míru, anglosaského eposu Beowulf z raného středověku či Homérovy Iliady. Tedy u literatury, která je pro většinu čtenářstva příliš těžká. Navíc na rozdíl od těchto děl, která pro někoho stojí za to přečíst, z vás ovšem stejně pracné přečtení smluvních podmínek Googlu neudělá vzdělanějšího ani vnímavějšího člověka (čtení dobré literatury nás činí vnímavějšími, tvrdí někteří psychologové).

Není důvod samozřejmě zůstávat u Googlu. Podmínky Facebooku mají SMOG skóre 19,4 (zhruba na úrovni anglického překladu Machiavelliho Vladaře). To znamená, že na jejich porozumění potřebujete zhruba magisterský titul. Podmínky služby Windows Live si odnášejí skóre zhruba 17, což je na úrovni Moby Dicka od Hermana Melvilla. A nepleťte se: Melvillovo dílo přitom rozhodně není prostým dobrodružným románem, i když obecná představa o něm může být taková.

Úplně nejhůře si v krátkém textu vedly podmínky pro službu iTunes společnosti Apple: měly skóre 20,75. To je na úrovni Nietzscheova Mimo dobro a zlo, což není literatura pro každého.

Lugerová přitom pro web The Conversation uznává, že Google si nevede až tak špatně. Podle ní je vidět, že firma se snažila ke změně podmínek přistoupit zodpovědně a snažila se o srozumitelnost. Třeba tím, že připravila i podstatně jednoduší přehled změn v podmínkách, který je napsán přístupnějším jazykem (SMOG kolem 15,5). I tak bude ještě dlouho zřejmě velká část uživatelů souhlasit s něčím, čemu by těžko rozuměli, ani kdyby se náhodou začetli.

Čtete, co odkliknete?

Už jste se někdy pročetli podmínkami Googlu, Facebooku, Windows Live nebo iTunes až konce?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 24. října 2013. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 1499
Ano
Ano 270