Facebook by v budoucnu mohl zveřejňovat obsah zpravodajských portálů a ne jen uvádět odkazy na cizí servery, jako je tomu nyní. Informoval o tom The New York Times s tím, že Facebook v uplynulých měsících v tichosti vedl příslušná jednání s několika mediálními společnostmi.
Facebook v minulosti opakovaně prohlašoval, že chce ještě více usnadnit a zrychlit přístup k elektronickému obsahu. V současné době je zpravodajství zpřístupněno formou odkazů a pro přečtení celého textu je třeba na odkaz kliknout, aby se otevřelo v prohlížeči nové okno zpravodajského portálu. To obvykle trvá asi osm vteřin, což je podle Facebooku příliš dlouhá doba, obzvláště pak pro mobilní zařízení, kde se v boji o přízeň čtenářů počítá každá milisekunda.
Nové možnosti, nebo sebevražda médií
Facebook s 1,4 miliardou uživatelů je pro zpravodajské portály velkým lákadlem, zároveň ho ale vnímají rozporuplně. Pokud by se vydavatelské domy rozhodly zmíněný plán uskutečnit, znamenalo by to pro ně odklon od dosavadní strategie. Zpravodajské portály jsou totiž navyklé na to, že čtenáři využívají jejich weby a aplikace a že tak mohou získávat cenná osobní data o svých čtenářích. A samozřejmě většina z nich je závislá na příjmu z reklamy.
Sociální síť se proto snaží obavy mediálních společností rozptýlit, podrobnosti možné dohody ale k dispozici nejsou. Její součástí očividně budou způsoby přerozdělování příjmů z reklamy, neboť komerční sdělení budou zpravodajský obsah doprovázet. Důležité bude nastavení příjmů, které média získají a také podmínky. V konečném důsledku by se totiž mohlo stát, že s příjmy nebudou vydavatelé spokojeni, jako je tomu v hudební branži a nabídce hudby. V poslední době se zde hovoří o tom, že by hudba zdarma měla skončit.
Hlavním přínosem pro uživatele má být úspora času a také peněz za připojení, když se jim nebude načítat stránka s textem zprávy ze serveru média.
„Pro vydavatele z toho vyplývá mnoho dalších důsledků,“ řekl pro The New York Times Edward Kim, šéf analytické firmy SimpleReach . „Bude opravdu důležité, jaký systém Facebook nastaví, aby zajistil, že to bude vítězství pro obě strany.“
Podle amerického serveru chce sociální síť v nadcházejících měsících začít s testováním nového zpravodajského formátu. Do zkoušek se údajně vedle listu The New York Times zapojí BuzzFeed a National Geographic a možná i britský deník The Times, se kterým se údajně Facebook již takřka dohodl.