Ruské dráhy (RZD) budou od roku 2009 provozovat na trati mezi Moskvou a Petrohradem (dříve Leningradem) v drsných klimatických podmínkách jeden z nejmodernějších vlaků na světě.
Velaro RUS má blízko k vysokorychlostním vlakům ICE 3 Německých drah a Velaro E španělských drah Renfe. V deseti vozech, speciálně přizpůsobených technickým a klimatickým podmínkám cestování v Rusku, se nabízí prostor pro více než 600 cestujících. Kvůli většímu rozchodu kolejí jsou vozy o 33 cm širší než jednotky ICE 3 v Německu.
Na vývoji vozidla se podíleli i čeští konstruktéři z výrobního závodu Siemens Kolejová vozidla. Měli na starost hrubou stavbu, čelní modul, dveře, elektrokabeláž, pneumatické potrubí, klimatizaci a toaletní systémy.
Stavba vysokorychlostních tratí je velmi náročná. Na nové trati v Německu, kde se loni uskutečnil rekord nejrychlejší sériové lokomotivy na světě a po níž jezdí jednotky ICE 3 rychlostí 300 km/h, je povolená odchylka koleje jen jeden milimetr. Proto v ruských klimatických podmínkách (-30 °C až +40 °C) bude rychlost "jen" 250 km/h.