Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejrychlejší vlak na kolejích vozí cestující běžně rychlostí 350 km/h

  11:41
Španělské dráhy Renfe zahájily v těchto dnech provoz nejrychlejšího vlaku Velaro E na kolejích s cestujícími na trati Madrid - Barcelona. Všechny ostatní rychlejší vlaky byly speciály bez cestujících nebo nejezdí po kolejích.

Velaro E | foto: Siemens

Tato jednotka drží  rekord pro sériové vysokorychlostní jednotky. Velaro E jako „AVE S 103“ ho dosáhlo během testovacích jízd na trati mezi Madridem a Barcelonou v září 2006 a má hodnotu 403,7 km/h. Předchozí rekord sériových vlakových jednotek z roku 2000 činil 368 km/h. Dosáhla jej vysokorychlostní vlaková jednotka ICE 3.

„Náš vlak Velaro E této rychlosti dosáhl jako sériové vozidlo, ve stávajícím stavu, bez úprav. Existují sice vlaky, které jely ještě rychleji, vždy se ale jedná o prototypy, nebo o zvlášť k tomuto účelu vybavená zkušební vozidla,“ zdůraznil Hans M. Schabert, předseda představenstva divize Transportní systémy společnosti Siemens. Pro úplnost ještě jednou zmíníme, že vyšší rychlosti dosáhly speciály a pro překonání rekordu bylo uděláno maximum, např. v troleji bylo vyšší napětí, jednotka byla zkrácena, kola měla větší průměr, pro snížení hmotnosti byly vozy bez sedadel, atd. Nebo vlaky nejezdí po kolejích ale na magnetickém polštáři a proto jejich rekordy se vedou samostatně.

Konstrukce jednotky Velaro E 

Konstrukce jednotky Velaro E vychází z  vysokorychlostních jednotek ICE 3 pro Německé dráhy (Deutsche Bahn AG). Předchůdce dnešního Velara, vlak ICE 3, jezdí od prvního představení na mezinárodní výstavě Expo v roce 2000 na německých tratích a v Nizozemí.

U vlakové jednotky jsou pohon a jednotlivé technické moduly rozmístěny pod podlahou po celé délce vlaku, na rozdíl od železničních vozů tažených lokomotivou, kde se pohon nachází jen na začátku (případně na konci vlaku) na lokomotivě. Při stejné délce vlaku to znamená asi o 20 % více míst k sezení, neboť namísto lokomotiv zbývá více místa pro cestující. Konstrukce přispívá rozložení pohonu po celé délce vlaku k nižšímu zatížení jednotlivých dvojkolí, čímž je dodržena mezinárodní norma (TSI) maximálně 17 tun na nápravu. Díky délce vlaku, která činí 200 metrů, je možné nasazovat vlaky i ve dvojnásobné trakci, popřípadě vlaky křídlit.

Velaro E ve Španělsku běžně dosahuje 350 km/h

Provoz byl slavnostně zahájen 22. června 2007 za přítomnosti španělské vlády a provozovatele španělských železnic Renfe. Po kolejích mezi Madridem a Barcelonou se bude prohánět 26 vysokorychlostních vlakových jednotek Velaro E (označení Renfe AVE S 103). První vlak Velaro E byl zákazníkovi představen ve Španělsku v červnu 2005. Ze 26 objednaných vlaků bylo zatím dodáno 18. Díky výkonu 8 800 kW dosahuje vlak běžné cestovní rychlosti s cestujícími 350 km/h.

Velaro E třída Club
Velaro nabízí cestujícím 404 míst k sezení ve třech třídách: Club, Preferente a Turista. Každá třída nabízí výjimečné pohodlí, protože téměř všechna sedadla lze otočit, takže ve vlaku můžete vždy sedět po směru jízdy. V přední části vlaku se nachází zvláštní vůz ve třídě Club, jehož součástí je konferenční prostor a samostatná kuchyň. Cestující si mohou jízdu zpříjemnit poslechem jednoho ze šesti zvukových kanálů nebo sledováním některého ze zábavných programů, které běží na velkých obrazovkách umístěných ve vlaku.  Další displeje poskytují cestujícím různé informace ve španělštině, katalánštině a angličtině. 

 
Velaro používá standardní zabezpečovací systém ETCS 2. stupně (European Train Control System – Evropský vlakový zabezpečovací systém). Systém ETCS monitoruje nejen rychlost vlaku a vzdálenost mezi jednotlivými soupravami na dané trase, ale i další bezpečnostní parametry důležité pro jízdu vlaku. Tento systém může potenciálně nahradit 15 momentálně existujících systémů vlakového zabezpečení v Evropě, které v Evropě vznikly v průběhu historického vývoje a nejsou navzájem kompatibilní. Velaro tak splňuje požadavky na evropskou interoperabilitu vysokorychlostních vlakových jednotek a může být tedy nasazeno i v mezinárodní dopravě.
Autor:
  • Nejčtenější

Evropa se vrátila do vesmíru. Nová raketa Ariane 6 úspěšně dokončila první let

Z kosmodromu Korou ve Francouzské Guyaně odstartovala nová evropská raketa Ariane 6. Loni se do vesmíru vydala na svou poslední cestu raketa Ariane 5. A protože je druhá a menší evropská raketa...

9. července 2024,  aktualizováno  10.7 6:25

Dynamitové beranidlo nahánělo strach – hlavně posádce. Zrod prasečích člunů

Třebaže se počátky ponorkové zbraně datují do raného novověku, teprve průmyslová revoluce z přelomu 19. a 20. století dodala lidstvu technologie, díky nimž se ponorné čluny staly opravdovými...

7. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Důmyslné zbraně příkazového řádku Windows

Někomu tento způsob ovládání může přijít archaický, jiný na něj nedá dopustit. Řeč je o ovládání Windows prostřednictvím příkazů. Příkazový řádek je nedílnou součástí tohoto operačního systému od...

12. července 2024

Start Ariane 6 – kterak evropská kosmonautika dosáhla úrovně Severní Koreje

Pokud se podíváme na statistiku kosmických startů v roce 2023, tak v ní najdeme dvě entity, které uskutečnily tři starty do vesmíru. Evropa a Severní Korea. Což hodně vypovídá o stavu, do jakého se...

10. července 2024  17:49

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte vesmírné objekty podle obrázků?

Existuje řada krásných záběrů nebo jinak unikátních objektů v blízkém i vzdálenějším vesmíru, které pořídily dalekohledy umístěné ve vesmíru nebo sondy, které zkoumají Sluneční soustavu. Některé z...

11. července 2024

Před 100 lety vybojovalo Československo první zlatou olympijskou medaili

V pořadí VIII. olympijské hry se konaly od 5. do 27. července 1924 ve francouzské metropoli, nicméně již 4. května 1924 začaly některé soutěže na hrách. Zúčastnilo se jich 3089 sportovců (z toho 135...

13. července 2024

VIDEO: Pokochejte se přehlídkou unikátních tanků v provozuschopném stavu

Je považován za jednu nejlepších světových přehlídek provozuschopné tankové techniky na světě. Na Tankfestu v anglickém Bovingtonu se letos představila řada světových unikátů. Možnost vidět tyto...

13. července 2024

Co se opravdu stalo při katastrofické události staré 66 milionů let

Letos si připomínáme 33 let od oficiálního objevení obřího impaktního kráteru Chicxulub. Místa, kam dopadla planetka, která vyvolala katastrofu, jež způsobila jedno z největších vymírání na naší...

13. července 2024

Podívejte se na elektrické létající taxi. Bude sloužit na olympiádě

Plovoucí přistávací plocha na řece Seině a lety elektrického létajícího taxi budoucnosti. Němečtí vývojáři společnosti Volocopter budou létat v rámci Letních olympijských her v Paříži se svým...

12. července 2024  12:45

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Jeden z nejhorších filmů vůbec slušně vydělává i po 30 letech od natočení

První filmová adaptace kultovní bojovky Street Fighter z roku 1994 se umísťuje v žebříčcích nejhorších snímků všech...

Oběti žrali vepři. Hororové zlo páchal sériový vrah ve svém Prasečím paláci

Injekce, motorové pily, sexuální orgie, motorkáři. A hladoví vepři. Scény, při nichž vyhasínaly životy vancouverských...