Jak najít nejlepší cenu
Kdo shání konkrétní věc, můžete si v nějakém internetovém vyhledávači (např. centrum.cz, jyxo.cz, klikni.cz, seznam.cz....) vybrat sekci zboží a do příslušného políčka vložit název výrobku.
Výsledkem je výpis hledaného produktu s uvedením ceny a odkazem na obchody, kde jej nabízejí. Nezobrazí se sice všechny dostupné české obchody, neboť ne všechny dokáží s těmito vyhledávači spolupracovat, ale výběr je dostatečně široký. Hlavní výhodou je možnost rychlého řazení vyhledané věci podle ceny, takže je jednoduché zjistit, kde je nejlevnější.
Navíc jsou takové vyhledávací stránky zpravidla napojeny i na nějaký katalog služeb, kde lze najít sekci internetových obchodů. Pokud nehledáte určité zboží, ale chcete např. koupit své ratolesti nějakou předem nespecifikovanou hračku, pak je zde to pravé místo. Vedle těchto katalogů spojených s klasickými vyhledávači je možné využít i specializované katalogy internetových obchodů (např. www.shopy.cz, www.online-obchody.cz...). Zde jsou přímo sekce obchodů řazené podle druhu nabízeného zboží – v našem případě dětské zboží/hračky. Objeví se seznam obchodů, které dané výrobky prodávají. Je již jen na uživateli, které z nich si vybere k podrobnému průzkumu.
Už i v Česku jsou specializované stránky, které se zabývají pouze vyhledáváním zboží v internetových obchodech (např. 1-1.cz, srovnavame.cz…). Jejich výhodou je, že už mají rozdělené zboží do kategorií a někdy nabízejí i zkušenosti uživatelů s některými obchody, či odkazy na recenzi zboží. I tyto vyhledavače samozřejmě umožňují seřazení nalezeného zboží podle ceny.
Certifikované obchody zaručují zákazníkům bezpečné a bezproblémové nakupování na internetu. Certifikace APEK je zařazena od roku 2003 do vládního programu Česká kvalita. Každý internetový obchod by měl uvádět minimálně následující údaje: úplné a pravdivé informace o provozovateli - jméno nebo název, sídlo, kontakty na odpovědné osoby, obchodní podmínky, reklamační řád a informace o ochraně osobních údajů. |
Dvakrát měř, jednou řež - to platí i před nákupem
Najít hledané zboží za nejnižší cenu nemusí vždy znamenat nejvýhodnější koupi. Důležité je seznámit se s obchodními podmínkami či nákupním řádem. Tam se potenciální kupující dočte, jaké jsou dodací lhůty, kolik zaplatí za poštovné a jaké jsou další případné poplatky spojené s nákupem. Některé zboží se tak může hodně prodražit. Třeba za dobírku se účtují ceny přibližně od 60 Kč do 150 Kč včetně případného balného. Také se v takových podmínkách lze dočíst, jaké obchod využívá způsoby dodání, druhy plateb či nadstandardní služby. U elektrických spotřebičů tak některé obchody nabízí při poruše zboží zapůjčení náhradního produktu po dobu opravy, další zase prodlouženou záruku. Před nákupem by se měl každý seznámit s reklamačním řádem, který musí vycházet z platné právní úpravy.
Virtuální nákupní košík se funkcí od klasického příliš neliší
Nákup v internetovém obchodu má stejná pravidla, jako ten v kamenném. Vybrané zboží je možné zpravidla vkládat - či chcete-li zařadit - do nákupního košíku. K tomu slouží tlačítko s ikonou nákupního košíku, či nápisem "košík", "koupit" nebo "objednat". Tento virtuální košík tak eviduje, jaké zboží chce zákazník objednat a zakoupit a v jakém počtu. V košíku je také možné měnit počet kusů, či odebrat zboží, které kupující nakonec nechce.
Nákupní košík je sice virtuální, ale některé obchody vyžadují, aby si jej uživatelé před počátkem nákupu "vzali" - tedy aby se v daném obchodě zaregistrovali či přihlásili, jestliže tam již registraci mají.
Ta může mít různé výhody, ale je potřeba se seznámit s tím, co tato registrace přinese. Někdy například vyžaduje souhlas s tím, že kupující bude přijímat různé nabídky a informace z tohoto obchodu do své e-mailové schránky. Na oplátku, že poskytnete základní osobní údaje, které si obchodník podle některých podmínek registrace může ponechat ve své databázi, nabízí například možnost sledování stavu objednávky, případně uložení zboží do oblíbených položek. Toho lze využít, pokud si kupující není jist, zda chce zrovna v danou chvíli nákup uskutečnit, ale při příštím přihlášení již nechce tento výrobek hledat
Co obchod, to jiné služby
O nabízeném zboží by měl obchod podávat co nejvíce informací. Potenciální kupec by měl mít možnost zeptat se prodejce na doplňující údaje, ať už telefonicky či elektronickou poštou.
Pro zákazníky je také velmi důležitá dodací lhůta, jež obvykle činí několik málo dní až dva týdny, výjimečně déle, třeba u nábytku na míru. Většina obchodů buď u zboží přímo píše, zda je dostupné skladem či na objednávku, případně nabízí možnost ověření stavu skladu, ať již SMS zprávou, e-mailem nebo telefonicky.
Zde bývá jeden z kamenů úrazu. Prodejce, který nabízí nejnižší ceny, musí pracovat s minimálními náklady a zpravidla tak má k dispozici jen malý sklad, pokud vůbec nějaký. Objednané zboží pak musí on sám získat z jiného zdroje, čímž se doba dodání může prodloužit nebo se zákazník výrobku vůbec nemusí dočkat, když jej takový obchodník nedokáže sehnat.
Stejně tak jsou důležité náklady na přepravu (poštovné, balné). V některých případech mohou tyto poplatky přesáhnout hodnotu případné slevy a zboží velmi prodražit.
Platit je třeba i v internetovém obchodě
Vybrané zboží v košíku je nutné závazně objednat. Internetové prodejny to většinou řeší nabídkou pro přechod k virtuální pokladně. Ta se může skrývat za tlačítkem s názvem "přejít k pokladně", "zaplatit" apod.
Dále je nutné vybrat způsob platby. Dobírka, platba hotově při převzetí zboží a převod z účtu, to jsou nejběžnější způsoby úhrady. K těm dalším patří zaplacení zboží přímo na pobočce obchodu či ve skladu.
Určité riziko skýtá úhrada platební kartou, kdy je uživatel přímo z obchodu přesměrován na stránky internetového bankovnictví. Zde je již připraven předvyplněný příkaz k úhradě. Kromě klasické "plastové" platební karty vhodné pro platby na internetu, lze také použít virtuální (internetovou) platební kartu. Ta nemá podobu karty plastové, ale je opravdu virtuální - je to 16ti ciferné číslo přidělené bankou. Takovou "kartou" je možné platit pouze v síti internet, případně prostřednictvím pošty a telefonu. Vyplatí se ji zřizovat zákazníkům, kteří objednávají zboží ze zahraničí.
Další formou platby je prodej na splátky s možností on-line vypočítání částky, kterou bude kupující pravidelně splácet. Tato informace se samozřejmě zobrazí ještě před vyplněním objednávky.
Posledním krokem při nákupu v internetovém obchodě je výběr způsobu dodání. Nabídka by měla být co nejbohatší. Většina obchodů nabízí dopravu prostřednictvím České pošty jako obyčejný či obchodní balík, přepravní službou (PPL, DHL či DPD), případně osobní odběr na pobočce obchodu. Pokud není uživatel v daném obchodě registrován, musí vyplnit dodací adresu, případně telefonický a e-mailový kontakt.
Je důležité všechny údaje pečlivě zkontrolovat a odeslat objednávku. Z většiny internetových obchodů přijde elektronickou poštou potvrzení objednávky a při následné expedici i informace o tom, kdy bylo zboží odesláno.
Stejná práva i povinnosti
Internetoví prodejci mají stejné povinnosti jako obchodníci v "kamenných" obchodech plus ještě jednu zákonnou navíc. Zákazník má totiž právo vrátit nepoužité a nepoškozené zboží zpět i bez udání důvodu, a to nejpozději do 14 dnů ode dne jeho přijetí. Prodejce je pak povinen vrátit mu zpět plnou cenu zboží, ovšem bez poštovného a balného.
Občanský zákoník ale stanovuje několik výjimek, kdy zboží vrátit nelze. Je to zboží upravené podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání. Dále pak zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele. Stejné je to také s audio a video nahrávkami a počítačovými programy, porušil-li spotřebitel jejich originální obal. Vrátit v těchto případech nelze také noviny, periodika a časopisy.
Užitečné odkazy:
|