Počkejte, říká Decide.com, kupte si raději nový model.

Počkejte, říká Decide.com, kupte si raději nový model. | foto: Profimedia.cz

Mám tu televizi koupit hned, nebo bude zítra levnější? Poradí vám Decide

  • 75
Pokud vybíráte nový notebook, foťák nebo televizi, nechte si poradit od automatického experta. Nová služba Decide.com využívá údaje o minulých cenách ke statistické předpovědi jejich budoucího vývoje. Snaží se také odhadnout, zda se na trhu brzy objeví nový model, na který byste možná chtěli počkat.

Dva roky sbíral tým Decide.com peníze, data a zkušenosti, než odhalil výsledek: nový nástroj, jenž má nabídnout transparentní nakupování elektroniky i pro ty, kteří se v ní vůbec nevyznají. Kupujete foťák a našli jste si konkrétní model? Decide vám řekne, jestli má cenu jej kupovat, nebo chvíli počkat, případně si raději prohlédnout novější model ze stejné řady.

Decide.com - celkový pohled na stránku s doporučením obsahuje také graf s vývojem ceny v čase, související modelovou řadu a srovnání cen.

Decide.com analyzuje vývoj cen za posledních cca 24 měsíců z několika zdrojů a snaží se vysledovat závislosti, souvislosti a předpověditelné vzorce chování. Sleduje také produktové řady jednotlivých výrobků, a tak například poradí, že nástupce se nejspíš v následujících třech měsících nedočkáme, a proto není třeba otálet.

Decide.com - některé produkty nenajdeme, třeba iPad nebo Kindle.

Decide.com - doporučení počkat s koupí, až cena klesne.

Decide.com - doporučení koupit, než cena stoupne.

Zatím má Decide v hledáčku pouze fotoaparáty, televizory a notebooky. Uživatelé ale mohou hlasovat, které další kategorie by rádi mezi tipy našli: tablety, telefony, auta?

Poradní hlas nakupujícího i uklidní

České alternativy

Heureka.cz - nákupní rádce s komunitními funkcemi a srovnávačem cen

Zoot.cz - pokus o sociální síť pro nakupující

dTest - testování zboží

Doporučující služba málokdy nabídne více, než co ví i průměrně informovaný nadšenec zajímající se o danou oblast. Na rozdíl od něj má ale svou intuici podloženou čísly, která naštěstí před uživateli nezatajuje, a vy tak víte, kdy si je Decide jistý a kdy jde spíše o "padesát na padesát".

Podobné služby, které pomáhají nakupujícím vyznat se ve stále rozsáhlejší, pestřejší a komplikovanější nabídce zboží, budou podle Barryho Schwarze v budoucnosti čím dál oblíbenější.

Americký psycholog poukazuje na "paradox volby". S narůstající a těžko přehlednou nabídkou je téměř nemožné být spokojený s výslednou volbou, neboť kupující je vždy pronásledován alternativními scénáři: kdybych si býval koupil tu dražší verzi, teď bych neměl problém s nedostatkem místa apod. Výčitky jsou o to silnější, že kupující nemá nic na svou obhajobu, vždyť si výrobek vybral sám.

Počkejte, říká Decide.com, kupte si raději nový model.

Pokud nevíte, který produkt přesně hledáte, pomohou vám filtry podle parametrů.

Pokud vás výběr baví a užíváte si jej, je vše v pořádku a máte zaručenou zábavu (i když si třeba nakonec nic nekoupíte). Je-li pro vás výběr spíše únavnou cestou neznámým městem plným cizích termínů, sami víte, že budete za důvěryhodnou a jasnou radu nesmírně vděční.

Konzultace, či dokonce delegace výběru na jinou osobu nebo službu tak docílí nejen časové úspory, ale především omezí výčitky ze špatného nákupu (buyer's remorse). Přestože jste tedy nevyzkoušeli všechny notebooky na trhu a nenastudovali si všechny materiály, můžete mít nakonec z toho svého větší subjektivní radost.