Pánská košile, která je vyvíjena po vzoru NASA a nemačká se. Nová šňůra hudebních představení. Kniha s fotografiemi starých železničních tratí. Hodinky s e-inkovým displejem. Obnovení legendární hry na hrdiny. Tyto a další projekty získaly investice v řádech desetitisíců až milionů dolarů. Ne však od jedné nebo dvou firem, ale od tisíců individuálních dárců. V tom tkví jádro úspěchu platformy Kickstarter.com a dalších systémů, umožňujících tzv. crowdfunding, tedy hromadné financování projektu přes internet.
Princip je triviální. Lidé, kteří mají nápad, si v rámci crowdfundingové platformy vytvoří stránku, kde představí svůj projekt. Skromnost jim tady rozhodně nepomůže. Cení se naopak vtip, schopnost vystihnout jedinečnost projektu a důležitá je také užitečnost (či aspoň atraktivita) výsledku.
Klíčovým aspektem jsou odměny pro přispěvatele. Na základě toho, jakou sumu se rozhodnete do projektu vložit, získáte jednu z odstupňovaných odměn pro investory. Tady mají projekty prostor nalákat přispěvatele na slevu, exkluzivní zážitek a další. V prvním případě dostanete například zdarma vstupenku na koncert v hodnotě 100 dolarů. V druhém pak za patřičný příspěvek získáte ke vstupence i soukromý koncert kapely na vaší party. A když v peněžence zalovíte opravdu pořádně, může se po vás například i jmenovat speciální edice zboží.
Ukazuje se, že dobře nastavené odměny mají velký význam i pro virální šíření projektu. Netradiční, odvážné nebo výhodné nabídky snadno kolují po sociálních sítích, a získávají tak další přispěvatele. Záleží i na rychlosti. Projekt totiž musí získat částku během stanoveného časového úseku, jinak spadne do propadliště dějin. Všichni fanoušci vidí, kolik ostatních investorů už své peníze přislíbilo (vouch) a kolik je ještě třeba vybrat, aby se projekt uskutečnil.
Hop nebo trop. Napínavý závod s časem
Není trochu riskantní přispívat na projekt, u kterého není jistě, že se uskuteční? Aby se investoři nemuseli trápit podobnými otázkami, využívá Kickstarter a spol. možnost kreditních karet k povolenému čerpání. Peníze se tedy z vašeho účtu strhnou až ve chvíli, kdy je projekt úspěšný, a vy se tak nemusíte bát být mezi prvními investory.
Kickstarter vyžaduje, aby byla vybrána celá požadovaná částka, jinak projekt neuvidí z investic ani dolar. Brání se tak nereálným požadovaným sumám a klade větší nároky na aktivitu fanoušků i žadatelů. Naproti tomu jiné platformy mohou mít volnější požadavky, ale také přísnější (například vyplácet investice postupně a teprve v případě, že jsou vidět pokroky v projektu).
Úspěšné a neúspěšné projektyKickstarter je coby hlavní crowdfundingová platforma v hledáčku médií i fanoušků a umí toho využít. Kickstarter je závislý na důvěře jak projektů, tak jednotlivých investorů, a tak se snaží o maximální transparentnost. Publikuje tedy podrobné statistiky o úspěšných a neúspěšných projektech v jednotlivých kategoriích. Nejúspěšnější kategorií, co do objemu financí, je Film a video, ve které se vybralo už 67 milionů dolarů a z téměř dvaceti tisíc projektů jich zde uspělo 40 procent. U hudby, která je v pořadí kategorií druhá, je úspěšných dokonce 54 procent projektů z téměř 16 tisíc. Kategorie Design je na třetím místě se 46 miliony "úspěšných dolarů" a úspěšností projektů 35 procent. Je jich ale o poznání méně, jen dva a čtvrt tisíce. Nejúspěšnějším projektem všech dob je projekt Pebble, hodinky s elektronickým papírem, které komunikují se smartphonem. Za pozornost stojí také odvrácená strana statistik. Ukazuje se, že neúspěšné projekty jsou časté. Projekty, které si nechají delší čas na získání investic, mají ve skutečnosti menší šanci investici získat. Možná se už při stanovení délky projevila jejich počáteční nejistota. Většina projektů, které získaly výrazně větší investici, než o kterou žádaly, patří do kategorie techniky, hardwaru, designu, softwaru nebo her. Přímý vztah lze vysledovat mezi počtem facebookových přátel zakladatelů projektu a jeho úspěšností. Čím více přátel máte, tedy čím větší je počáteční skupina, které o projektu řeknete, tím větší je šance na úspěch projektu. Pouze čtvrtina úspěšných projektů dodržela svůj vlastní termín dokončení. Až po osmi měsících od termínu dosáhne podíl dokončených projektů hranice 75 procent. A trochu zvláštní, ale nikoli nesmyslné zjištění: pokud projekt získá větší investici, než o kterou si řekl, dokončení to neurychlí, ale spíše naopak. Více informací o tom, co ovlivňuje úspěch či neúspěch projektů, lze vyčíst z akademické práce Ethana Mollicka. |
Crowdfunding v Česku? Zatím v plenkách
Kickstarter je omezený na americký trh, toto omezení se ale netýká všech zahraničních platforem pro crowdfunding. Ryze české projekty pro crowdfunding již také existují, podle některých kritiků ale zatím nejsou příliš úspěšné. Podle přehledu na Lupa.cz za to může "především nepochopení českých zadavatelů projektů, kteří na české prostředí vyžadují zcela nesmyslně vysoké částky."
Mezi spuštěné české projekty patří Fondomat.cz a Nakopni.mě. Ani jeden z nich nebudí dojem aktivní platformy a až na vzácné výjimky zde najdeme spíše přehled neúspěšných projektů.
Budoucnost crowdfundingu
Fenomén Kickstarteru si za rok své existence získal značnou popularitu. Není divu: každý projekt, který přes něj hledá investice, mu zároveň dělá reklamu. A protože projektům jde o reálné peníze, burcují svoje fanoušky, rodiny i známé všemi dostupnými prostředky.
Nejhorší evropské autojede do Jižní Ameriky Trabant, Maluch a Pionýr se chystají na cestu skrz Jižní Ameriku. Pokud je chcete vidět, můžete přispět ZDE. |
Kickstarter se tak stal i terčem několika povedených parodií, třeba The Onion jej líčí jako novou formu nigerijských dopisu, Funny or Die ukazují Obamův Kickstarter projekt a Randall Munroe si zase utahuje z toho, jak moc záleží na popisu projektu a nikoli na projektu samotném.
Bližší pohled samozřejmě ukazuje, že crowdfunding je starý málem jako lidstvo samo. Třeba sbírku na české Národní divadlo sem můžeme s klidným svědomím zařadit i přesto, že probíhala off-line. Místo facebookovych stránek informace šířil vlastenecký tisk a potulné divadelní společnosti, místo čísel kreditních karet putovaly do společně pokladnice babiččiny zlaté náušnice.
Síla internetového crowdsourcingu spočívá právě v oné platformě. Začít celonárodní sbírku na divadlo, to byla naprosto jedinečná, bezprecedentní záležitost, která vyžadovala zapojení celé vlastenecké komunity.
Zato v případě internetu může projekt založit s minimálními náklady kdokoli, co nejsenzačněji nastavit strukturu odměn pro investory, pohrát si s lákavým titulkem a rozeslat pozvánku "svojí" komunitě.
Jakkoli je vaše komunita decentralizovaná, odkaz se může rozšířit a důvěryhodnost platformy je dostatečná na to, aby i méně známé projekty dosáhly na obstojné finance. Zbývá jen sledovat, zda se projekt setká s úspěchem a najde si fanoušky, kteří se rozhodnou jej do začátku pořádně nakopnout.
Jak přes crowfunding financovat cestu do Jižní AmerikyCestovatel Dan Přibáň Projeli jsme Afriku trabantem a natočili o tom film. Dali jsme do toho všechno naše úsilí, schopnosti a peníze. Výsledek překvapil i nás - stal se nejlépe a nejvíce hodnoceným dokumentem na Československé filmové databázi za rok 2011. Dostal se do zahraničí, vyhrává festivaly, všechno bylo skvělé... Mělo to jen jednu slabinu. Nevydělali jsme na tom ani korunu. Natočit film za všechny svoje prachy, a pak se ho snažit prodávat dneska pořádně nejde. Prodej DVD a online kopií nepokryl ani náklady. Náš film je totiž všude, na YouTube (jo, klidně se podívejte) ulozto, torrentech... prostě všude. Těší nás, že se líbí, že děláme radost té spoustě lidí, co si ho stáhla, ale finančně to byla katastrofa. Proto nás zaujal crowdfunding, kde nás můžou dopředu podpořit ti, kteří jsou na stejné vlně a umožnit nám alespoň trochu v klidu pracovat na dalším filmu. Proč ne Kickstarter Crowdfundingových serverů je na světě hodně. Nejznámější je rozhodně Kickstarter, takže ten byl také první, který jsme vybrali. Jenže pak se objevilo několik ale... První komplikací byla nutnost mít číslo amerického daňového plátce. Je to věc, kterou lze zařídit, ale je to komplikace navíc. Druhou, zásadnější nevýhodou je nastavení kampaní – Kickstarter při vybírání peněz na váš projekt jede na principu buď všechno, nebo nic. Motivuje vás k nastavení realistického cíle, což je rozhodně dobré. Vaši podporovatelé věcí, že si netroufnete dát nereálnou částku, protože je šance, že také nedostanete vůbec nic. Jenže my jsme český projekt, u kterého není zcela jistá tak masivní podpora, jako bývá na západ od našich hranic, neřkuli v Americe a riziko, že se peníze nesejdou, protože našinec prostě nemá kde brát a cizince to nemusí až tak moc zajímat, bylo velké. Proto jsme se rozhodli pro Indiegogo, kde si můžete vybrat, zda berete i to málo, co se vybralo, nebo jen všechno. Druhá možnost zní možná divně, ale je to jasný signál pro dárce, že peníze vážně potřebujete. Zvažovali jsme i české crowdfundigové servery, ale v naší republice je nás prostě málo a crowdfunding stojí na vybírání malých částek od spousty lidí a spoustu lidí najdeme jen v zahraničí. Problém byl i s poměrem vybírané sumy a odměnami za podporu. Zatímco pro Američana není 100 dolarů závratná částka, pro našince je 2 000 korun už hodně peněz. Sami jsme zvědaví, jaký bude poměr mezi cizinci a Čechy a Slováky. A malá rada na závěr, nemá smysl chystat podklady pro sbírku a až když máte pocit, že máte vše pohromadě, teprve zakládat projet na Indiegogo. Lepší je založit ho hned a doplňovat potřebná data (videa, fotografie a texty). Není problém ho uložit rozpracovaný a jakmile je vše hotovo, jen ho spustit. Přispět na cestu můžete i vy - ZDE. |