Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. října 2022 Justýna

Řekněte si o peníze, fanoušci vás nakopnou a dají vám miliony

Netradiční nápady a nadšenecké vize často ztroskotají na nedostatku peněz. Kdo by totiž sponzoroval neznámý projekt s nejistou návratností? Nové platformy pro hromadné financování ukazují, že řešení existuje. S pomocí neorganizovaných komunit dosahují různé projekty na milionové sumy. Ani tady ale nemůže uspět každý.

Kickstarter.com je cesta k penězům pro nezávislé tvůrce téměř čehokoli.

Pánská košile, která je vyvíjena po vzoru NASA a nemačká se. Nová šňůra hudebních představení. Kniha s fotografiemi starých železničních tratí. Hodinky s e-inkovým displejem. Obnovení legendární hry na hrdiny. Tyto a další projekty získaly investice v řádech desetitisíců až milionů dolarů. Ne však od jedné nebo dvou firem, ale od tisíců individuálních dárců. V tom tkví jádro úspěchu platformy Kickstarter.com a dalších systémů, umožňujících tzv. crowdfunding, tedy hromadné financování projektu přes internet.

Princip je triviální. Lidé, kteří mají nápad, si v rámci crowdfundingové platformy vytvoří stránku, kde představí svůj projekt. Skromnost jim tady rozhodně nepomůže. Cení se naopak vtip, schopnost vystihnout jedinečnost projektu a důležitá je také užitečnost (či aspoň atraktivita) výsledku.

Klíčovým aspektem jsou odměny pro přispěvatele. Na základě toho, jakou sumu se rozhodnete do projektu vložit, získáte jednu z odstupňovaných odměn pro investory. Tady mají projekty prostor nalákat přispěvatele na slevu, exkluzivní zážitek a další. V prvním případě dostanete například zdarma vstupenku na koncert v hodnotě 100 dolarů. V druhém pak za patřičný příspěvek získáte ke vstupence i soukromý koncert kapely na vaší party.  A když v peněžence zalovíte opravdu pořádně, může se po vás například i jmenovat speciální edice zboží.

Kickstarter.com - Amanda Palmer zajistila úspěch svojí kampani i propracovaným systémem odměn - včetně večeře se zpěvačkou

Ukazuje se, že dobře nastavené odměny mají velký význam i pro virální šíření projektu. Netradiční, odvážné nebo výhodné nabídky snadno kolují po sociálních sítích, a získávají tak další přispěvatele. Záleží i na rychlosti. Projekt totiž musí získat částku během stanoveného časového úseku, jinak spadne do propadliště dějin. Všichni fanoušci vidí, kolik ostatních investorů už své peníze přislíbilo (vouch) a kolik je ještě třeba vybrat, aby se projekt uskutečnil.

Hop nebo trop. Napínavý závod s časem

Není trochu riskantní přispívat na projekt, u kterého není jistě, že se uskuteční? Aby se investoři nemuseli trápit podobnými otázkami, využívá Kickstarter a spol. možnost kreditních karet k povolenému čerpání. Peníze se tedy z vašeho účtu strhnou až ve chvíli, kdy je projekt úspěšný, a vy se tak nemusíte bát být mezi prvními investory.

Kickstarter vyžaduje, aby byla vybrána celá požadovaná částka, jinak projekt neuvidí z investic ani dolar. Brání se tak nereálným požadovaným sumám a klade větší nároky na aktivitu fanoušků i žadatelů. Naproti tomu jiné platformy mohou mít volnější požadavky, ale také přísnější (například vyplácet investice postupně a teprve v případě, že jsou vidět pokroky v projektu).

Úspěšné a neúspěšné projekty

Kickstarter je coby hlavní crowdfundingová platforma v hledáčku médií i fanoušků a umí toho využít.

Kickstarter je závislý na důvěře jak projektů, tak jednotlivých investorů, a tak se snaží o maximální transparentnost. Publikuje tedy podrobné statistiky o úspěšných a neúspěšných projektech v jednotlivých kategoriích.

Nejúspěšnější kategorií, co do objemu financí, je Film a video, ve které se vybralo už 67 milionů dolarů a z téměř dvaceti tisíc projektů jich zde uspělo 40 procent. U hudby, která je v pořadí kategorií druhá, je úspěšných dokonce 54 procent projektů z téměř 16 tisíc.

Kategorie Design je na třetím místě se 46 miliony "úspěšných dolarů" a úspěšností projektů 35 procent. Je jich ale o poznání méně, jen dva a čtvrt tisíce.

Nejúspěšnějším projektem všech dob je projekt Pebble, hodinky s elektronickým papírem, které komunikují se smartphonem.

Nejúspěšnějším projektem na Kickstarter.com je zatím kalifornský projekt Pebble - e-inkové hodinky vybraly stokrát více, než si původně zamanuly

Úspěšný projekt nesmí váhat označit se za revoluci a budoucnost

Za pozornost stojí také odvrácená strana statistik. Ukazuje se, že neúspěšné projekty jsou časté. Projekty, které si nechají delší čas na získání investic, mají ve skutečnosti menší šanci investici získat. Možná se už při stanovení délky projevila jejich počáteční nejistota. Většina projektů, které získaly výrazně větší investici, než o kterou žádaly, patří do kategorie techniky, hardwaru, designu, softwaru nebo her.

Přímý vztah lze vysledovat mezi počtem facebookových přátel zakladatelů projektu a jeho úspěšností. Čím více přátel máte, tedy čím větší je počáteční skupina, které o projektu řeknete, tím větší je šance na úspěch projektu.

Pouze čtvrtina úspěšných projektů dodržela svůj vlastní termín dokončení. Až po osmi měsících od termínu dosáhne podíl dokončených projektů hranice 75 procent.

A trochu zvláštní, ale nikoli nesmyslné zjištění: pokud projekt získá větší investici, než o kterou si řekl, dokončení to neurychlí, ale spíše naopak.

Více informací o tom, co ovlivňuje úspěch či neúspěch projektů, lze vyčíst z akademické práce Ethana Mollicka.

Crowdfunding v Česku? Zatím v plenkách

Kickstarter je omezený na americký trh, toto omezení se ale netýká všech zahraničních platforem pro crowdfunding. Ryze české projekty pro crowdfunding již také existují, podle některých kritiků ale zatím nejsou příliš úspěšné. Podle přehledu na Lupa.cz za to může "především nepochopení českých zadavatelů projektů, kteří na české prostředí vyžadují zcela nesmyslně vysoké částky."

Nakopni.mě se snaží o crowdfunding v Česku, zatím ale nelze říci, že by se hemžil úspěšnými projekty

Jedna z mála aktivně vypadajících kampaní na Nakopni.mě patří neziskovce (Česká unie neslyšících)

Další český pokus, fondomat.cz, přes dosavadní pozornost médií nedokázal zatím "svým" projektům vydělat přes padesát tisíc korun.

Mezi spuštěné české projekty patří Fondomat.cz a Nakopni.mě. Ani jeden z nich nebudí dojem aktivní platformy a až na vzácné výjimky zde najdeme spíše přehled neúspěšných projektů.

Budoucnost crowdfundingu

Fenomén Kickstarteru si za rok své existence získal značnou popularitu. Není divu: každý projekt, který přes něj hledá investice, mu zároveň dělá reklamu. A protože projektům jde o reálné peníze, burcují svoje fanoušky, rodiny i známé všemi dostupnými prostředky.

Nejhorší evropské auto

jede do Jižní Ameriky

Trabant, Maluch a Pionýr se chystají na cestu skrz Jižní Ameriku. Pokud je chcete vidět, můžete přispět ZDE.

Kickstarter se tak stal i terčem několika povedených parodií, třeba The Onion jej líčí jako novou formu nigerijských dopisu, Funny or Die ukazují Obamův Kickstarter projekt a Randall Munroe si zase utahuje z toho, jak moc záleží na popisu projektu a nikoli na projektu samotném.

Bližší pohled samozřejmě ukazuje, že crowdfunding je starý málem jako lidstvo samo. Třeba sbírku na české Národní divadlo sem můžeme s klidným svědomím zařadit i přesto, že probíhala off-line. Místo facebookovych stránek informace šířil vlastenecký tisk a potulné divadelní společnosti, místo čísel kreditních karet putovaly do společně pokladnice babiččiny zlaté náušnice.

Síla internetového crowdsourcingu spočívá právě v oné platformě. Začít celonárodní sbírku na divadlo, to byla naprosto jedinečná, bezprecedentní záležitost, která vyžadovala zapojení celé vlastenecké komunity.

Zato v případě internetu může projekt založit s minimálními náklady kdokoli, co nejsenzačněji nastavit strukturu odměn pro investory, pohrát si s lákavým titulkem a rozeslat pozvánku "svojí" komunitě.

Jakkoli je vaše komunita decentralizovaná, odkaz se může rozšířit a důvěryhodnost platformy je dostatečná na to, aby i méně známé projekty dosáhly na obstojné finance. Zbývá jen sledovat, zda se projekt setká s úspěchem a najde si fanoušky, kteří se rozhodnou jej do začátku pořádně nakopnout.

Jak přes crowfunding financovat cestu do Jižní Ameriky

Cestovatel Dan Přibáň

Projeli jsme Afriku trabantem a natočili o tom film. Dali jsme do toho všechno naše úsilí, schopnosti a peníze. Výsledek překvapil i nás - stal se nejlépe a nejvíce hodnoceným dokumentem na Československé filmové databázi za rok 2011. Dostal se do zahraničí, vyhrává festivaly, všechno bylo skvělé...

Mělo to jen jednu slabinu. Nevydělali jsme na tom ani korunu. Natočit film za všechny svoje prachy, a pak se ho snažit prodávat dneska pořádně nejde. Prodej DVD a online kopií nepokryl ani náklady. Náš film je totiž všude, na YouTube (jo, klidně se podívejte) ulozto, torrentech... prostě všude. Těší nás, že se líbí, že děláme radost té spoustě lidí, co si ho stáhla, ale finančně to byla katastrofa. Proto nás zaujal crowdfunding, kde nás můžou dopředu podpořit ti, kteří jsou na stejné vlně a umožnit nám alespoň trochu v klidu pracovat na dalším filmu.

Proč ne Kickstarter

Crowdfundingových serverů je na světě hodně. Nejznámější je rozhodně Kickstarter, takže ten byl také první, který jsme vybrali. Jenže pak se objevilo několik ale... První komplikací byla nutnost mít číslo amerického daňového plátce. Je to věc, kterou lze zařídit, ale je to komplikace navíc. Druhou, zásadnější nevýhodou je nastavení kampaní – Kickstarter při vybírání peněz na váš projekt jede na principu buď všechno, nebo nic.

Motivuje vás k nastavení realistického cíle, což je rozhodně dobré. Vaši podporovatelé věcí, že si netroufnete dát nereálnou částku, protože je šance, že také nedostanete vůbec nic.

Jenže my jsme český projekt, u kterého není zcela jistá tak masivní podpora, jako bývá na západ od našich hranic, neřkuli v Americe a riziko, že se peníze nesejdou, protože našinec prostě nemá kde brát a cizince to nemusí až tak moc zajímat, bylo velké.

Proto jsme se rozhodli pro Indiegogo, kde si můžete vybrat, zda berete i to málo, co se vybralo, nebo jen všechno. Druhá možnost zní možná divně, ale je to jasný signál pro dárce, že peníze vážně potřebujete.

Zvažovali jsme i české crowdfundigové servery, ale v naší republice je nás prostě málo a crowdfunding stojí na vybírání malých částek od spousty lidí a spoustu lidí najdeme jen v zahraničí.

Problém byl i s poměrem vybírané sumy a odměnami za podporu. Zatímco pro Američana není 100 dolarů závratná částka, pro našince je 2 000 korun už hodně peněz. Sami jsme zvědaví, jaký bude poměr mezi cizinci a Čechy a Slováky.

A malá rada na závěr, nemá smysl chystat podklady pro sbírku a až když máte pocit, že máte vše pohromadě, teprve zakládat projet na Indiegogo. Lepší je založit ho hned a doplňovat potřebná data (videa, fotografie a texty). Není problém ho uložit rozpracovaný a jakmile je vše hotovo, jen ho spustit.

Přispět na cestu můžete i vy - ZDE.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Jak se bude dál vyvíjet válka na Ukrajině?

S tím, jak postupuje čas, se pomalu obnažují důvody účastníků války, pro které do ní šli. Zároveň již odpadly některé...

Proti invazi bojují i české tanky. Máme jen málo munice, říká ukrajinský tankista

Premium Česká republika byla jednou z prvních zemí, které poskytly bojující Ukrajině těžké zbraně, včetně bojových tanků T-72....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chcete YouTube ve vysokém rozlišení? Zaplaťte. Uživatelé zuří

Server YouTube začal testovat novou funkci, která však pobouřila diváky. Je totiž možné, že v budoucnu bude nutné za 4K...

VIDEO: Většího na světě není. Katarský emír přiletěl na Ruzyni obřím bizjetem

Pod názvem bizjet, v „plném znění“ business jet, si automaticky představíme menší proudové dopravní letadlo pro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejblíž za 22 let. Vysloužilá sonda pořídila snímky Jupiterova měsíce Europa

Pět let letěla sonda Juno k Jupiteru, aby v roce 2016 u něj začala svou práci. Přestože již má své původní úkoly dávno...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Nejlepší cloudová úložiště nabízí až 20 GB zdarma a pokročilé šifrování

Premium Pokud hledáte bezplatné osobní cloudové úložiště, máte na výběr z řady skvělých možností. Spousta z nich vám umožní...

KOMENTÁŘ: Dobrý, nebo špatný? Jak by vypadal svět bez sociálních sítí

Svět sociálních sítí lidem poskytl mnoho pracovních příležitostí. A nejen to, daly lidem šanci popustit uzdu...

Trendy forma videí dobyla Instagram. Může za to tlak konkurence

Sociální síť Instagram se chystá na zásadní změnu. Klasická videa totiž vystřídá modernější formát Reels. Více se tím...

Podívejte se, kteří giganti vládli internetu v minulosti a kdo panuje nyní

Poměrně vysoké procento populace by si svět bez připojení k internetu již nedokázalo představit. Zdá se, že rychlost,...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Táňa Pauhofová porodila. Její manžel prozradil pohlaví a jméno dítěte

Slovenská herečka Táňa Pauhofová (39) se poprvé stala maminkou. Na sociálních sítích zveřejnila fotky s hudebním...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...