Internetoví novináři začínají být v kurzu

  6:00aktualizováno  6:00
Internetová žurnalistika se přehoupla z fáze odmítání do fáze zajímavého podílu na mediálním trhu technicky zaměřených médií. Co způsobilo tu změnu? Proč jsou internetoví žurnalisté najednou tak populární?
Samozřejmě je trošku podezřelé vychvalovat vlastní profesi, ale je tu zajímavá věc, která stojí za povšimnutí a možná poukazuje na zajímavý trend.

Když jsme v roce 1996 začínali s Mobil serverem, byl jakýkoliv styk s tiskovým oddělením téměř všech firem a to včetně internetových providerů takřka věcí nemožnou v případě, že jste byl internetový novinář. Tisková oddělení i oficiální zástupci firem internetové novináře ignorovali, nevnímali.

Pravdou je, že tehdy bylo internetových novinářů v tom pravém slova smyslu jako šafránu. Ale i v roce 1997, kdy už těch echtovních internetovců, kteří vždy publikovali primárně na internetu, bylo solidní množství, byly firmy velmi laxní a internetová média akceptovaly velmi sporadicky, až vůbec.

Zajímavý zvrat přišel v roce 1998 tehdy se na několika causách jasně projevilo, že internet má svůj výrazný dosah a ačkoliv třeba jednotlivé internetové tituly nejsou s návštěvností tak daleko, jako média papírová, internetové tituly čtou především lidé s koncentrovaným vlivem. A takový jeden člověk v rozhodující roli je přeci jen efektivnější čtenářská skupina, než stovka bezdomovců, kteří padnou do statistiky návštěvnosti.

Od toho roku se firmy pomalu smiřovaly s tím, že akceptace internetových novinářů bude nutností, jíž se nelze vyhnout. Tisková oddělení i velkých firem si zavedla databáze emailových kontaktů, tisková zpráva se rozesílá emailem stejně hodnotně, jako faxem. Ba co víc, na tiskové konference i velké předváděcí akce jsou internetoví novináři stejně přípustní, jako jejich kolegové z papírových médií.

Rok letošní tento trend ještě vystupňoval na mnoha tiskových konferencích firem podnikajících ve výpočetní technice, internetu, telekomunikacích a dalších převážně technických oborech již internetoví novináři představují velmi výraznou skupinu účastníků, někdy dokonce i polovinu veškeré novinářské účasti. Proč se tak děje? Je to vzestup internetové žurnalistiky v Českých luzích a hájích?

Především technických internetových serverů je dnes velké množství a ukazuje se, že čtenáře zajímají hlavně domácí zprávy. A taková tisková zpráva je vítaná příležitost, jak se nějaké ty novinky z domácí scény dozvědět. Nikoliv snad přímo během tiskové konference, ale po jejím skončení, během malého občerstvení, je možno vytáhnout z přítomných pár informací, které řečeny nebyly.

Druhým důvodem je, že PR agentury starající se o pozvání novinářů na tiskovou konferenci, jsou hodnoceny (i) podle toho, kolik novinářů na tiskovou konferenci dorazí. Vzhledem k rostoucímu počtu tiskových konferencí klesá účast klasických novinářů, kteří se soustřeďují hlavně na akce největších firem. Proto PR agentury berou za vděk i internetovými novináři. Optická přítomnost je pro PR agentury zajímavá i z dalšího důvodu. Malé internetové redakce si nemohou dovolit vyrazit na několik hodin na tiskovou konferenci a pak o ní nenapsat, protože těch několik hodin někdy představuje většinu času, jež celá redakce může ten den na shánění informací věnovat. Většina serverů je stále tvořena jedním dvěma lidmi, takže napsat informaci o novinkách z takové tiskové konference je bezmála nutnost rozhodnutí mezi tím něco na server dát nebo nedat.

To ale nahrává PR agenturám vědomí, že přítomní internetoví novináři téměř vždy napíšou zprávu na server je velmi uspokojující, protože velká média ne vždy najdou prostor tiskovou konferenci zmínit. V praxi tak ve vyhodnocení úspěšnosti tiskové konference figurují články z internetových serverů v hojném počtu. PR agentura nezapomene připomenout pochybujícímu klientovi, že internet používá management a ti bohatší, takže ačkoliv čtenářů nemá článek tolik, cílová skupina je podstatně zajímavější. Další bod pro internetové novináře.

Má tato situace nějaké východisko? Stále více se ukazuje, že internet bude především o aktuálních informacích. Ukazuje se, že internetová žurnalistika si našla své vlivné příznivce PR agentury akceptují, že většina internetových žurnalistů nepatří mezi nájemné žoldáky ochotné napsat o čemkoliv, jen aby zaplácli místo do úzávěrky, ale že představují fandy daného problému. Samozřejmě že taková spolupráce je výhodná pro všechny PR agentury mají zájem na tom, aby byly internetové servery brány jako rovnoprávné ostatním médiím a internetové servery získávají otevřené dveře a navíc důležitého spojence v boji o místo na mediálním trhu.

Není to zajímavá geneze popularity internetových médií a zajímavá symbiósa?

Autor:
 
Témata: Bezdomovec

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Další z rubriky

Tipy na zajímavé weby: portály plné zpráv o sněhu a lyžování

Ilustrační foto - sníh

Nejčerstvější informace o aktuálním stavu sněhu na horách najdete na zimních portálech Snow.cz či Kamzasněhem.cz. A...

Šéf Googlu tvrdí, že nyní neplánuje spuštění vyhledávače v Číně

Čínská vlajka před budovou firmy Google v Pekingu

Již několik měsíců se spekuluje, že by se společnost Google mohla se svým vyhledávačem vrátit na čínský trh, ale se...

Nová analýza: Ruská dezinformační kampaň v USA byla plná překvapení

Nové analýzy rozplétají taktiky ruské agentury IRA při dezinformační kampani v...

Před prezidentskými volbami USA 2016 vedli Rusové sofistikovanou dezinformační kampaň. Cílem bylo polarizovat americkou...

Advantage Consulting, s.r.o.
NAV TEAM MANAGER

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 70 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz