Úterý 27. září 2022, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. září 2022 Jonáš

Za úspěch Schwarzenberga mohou sociální sítě. Karla je plný Facebook

  19:10aktualizováno  20:52
Facebook, Twitter, videa na YouTube, hromadné pozvánky, volební kalkulačka a nebo "hrozivé" sloupcové grafy. To byly netradiční zbraně, kterými se v prvních českých prezidentských volbách nešetřilo. Zvláště poslední týden před volbami naplno ukázal sílu okamžitě mobilizace. Nejstarší kandidát zužitkoval sílu internetu nejlépe.

Jedna z kampaní na podporu stránky LepsiPrezident.cz

"Dneska jsem vzala mobil a napsala všem příbuzným, aby šli volit Karla," poznamenala při sledování narůstajících spočítaných hlasů studentka z Prahy. Jde v jistém ohledu o výjimku. "Karla", tedy prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga, v posledních dnech podpořily tisíce lidí. Obvykle k tomu ale nepoužívali zastaralé esemesky, ale spíše některou ze svých veřejných nástěnek:

Volební kalkulačka zasáhla do prvního kola celkem výrazně - využila ji plná čtvrtina voličů.

  • statusy na Facebooku
  • hromadné pozvánky
  • sdílené výsledky z volební kalkulačky
  • příspěvky na Twitteru
  • komentáře v diskusích
  • grafické koláže, montáže a internetové memy
  • videa na YouTube

"Taky máš Facebook plný Karla?" zeptal se mne v pátek kolega. Nemusel vysvětlovat, o čem mluví. I u politicky relativně neangažovaných lidí se libovolná stránka Facebooku hemžila podpůrnými komentáři na adresu 75letého kandidáta. Nemluvě o placených reklamách, které obvykle vedly na podpůrné weby kandidátů.

Oficiální stránka kampaně Zuzany Roithové

Oficiální stránka kampaně Vladimír Franz Prezidentem

Mezi nátlakovější způsoby propagace pak patřilo např. vytváření "událostí". Tedy nástroje, který obvykle slouží pro svolání setkání či oslavy, případně pozvánky na koncert. V podání facebookových volebních aktivistů se stal nástrojem politické propagace - přátelé zvali své přátele, aby šli k volbám a volili toho či onoho kandidáta.

Událost na Facebooku: Jdu volit a volím Karla! K události se přidaly desítky tisíc lidí, každý pozvaný přitom vidí, kdo z jeho přátel se události účastní.

Profesionální a poloprofesionální klipy pak fungovaly nejen přímo jako propagační médium, ale posloužily všem, kteří se k volbám chtěli vyjádřit a přitom nechtěli psát o politice. K hojně sdíleným patřilo video "Jak odstranit Fischera se Zemanem?," které zhlédlo přes 300 000 lidí. Také pod těmito videoklipy se diskutovalo a lajkovalo v této poloveřejné sféře, kterou Facebook vytváří každému na míru. I lidi z Schwarzenbergova týmu překvapilo třeba video Dyka a Vilhelmové, ve kterém mladí herci z dovolené podpořili kandidáta a dali svým i jeho fanouškům další materiál ke sdílení a diskutování na sociálních sítích, a tedy rekrutaci dalších voličů.

Internet udělal kampaň dostupnější než kdy dřív

Oslovit velké množství voličů, mobilizovat uživatele internetu a dát jim možnosti, jak k volbám poznat ostatní, je díky sociálním sítím a on-line nástrojům levnější a jednodušší než kdykoli předtím.

Pro úspěch Karla Schwarzenberga v prvním kole prezidentských voleb byla klíčová aktivita lidí na sociálních sítích v posledních dvou týdnech. "Síla Karla na Facebooku se projevila obrovskou synergií, postavila se za něj i mnohá média, osobnosti a hlavně řada jednotlivců," řekl pro iDNES Petr Ducháček, který se podílel na facebookové kampani Karla Schwarzenberga. "Za poslední měsíc měla Schwarzenbergova facebooková stránka zásah téměř dvou milionů lidí."

Schwarzenbergův tým využil své zkušenosti s on-line kampaněmi, se kterými začali už v roce 2009 pro TOP09. "Dříve stačilo, zjednodušeně řečeno, jen něco hodit na zeď. Dnes už je potřeba do kampaně investovat více času i peněz," říká Ducháček. Pečlivému ladění a testování podléhaly třeba inzeráty.

"Internet obecně, spolu se sociálními sítěmi, dává lidem do rukou ohromné nástroje," soudí Vojta Bednář, člen volebního týmu Vladimíra Franze a šéfredaktor serveru TyInternety.cz. "Facebook je zadarmo, založení webu je otázka pár dnů a několika stovek, Google Docs a sdílené kalendáře či facebookové skupiny nám pomáhaly s organizací, spousta komunikace šla přes Skype a tak by se dalo pokračovat."

Podle něj pomáhají nové technologie stírat odlišné finanční možnosti kandidátů. Tým Vladimíra Franze údajně nedal ani korunu do facebookové reklamy. "Podpisy jsme samozřejmě museli jít sbírat do ulic, ale prvotní pozornost médií i spolupracovníky nám pomohl získat právě Facebook," dodává.

V době Facebooku a Twitteru už volba není tajná

Vzestupný trend ve vyhledávání jména Karel Schwarzenberg před prvním kolem prezidentských voleb je zřetelný z interaktivního grafu, který zveřejnil Google.

Volby tak dostaly díky sociálním sítím nový rozměr - každý mohl vidět, kdo z jeho přátel s ním sympatizuje a hodlá volit stejně. Tento trend bude do budoucna spíše růst - zvláště podíváme-li se na USA v době vrcholící politické kampaně - Facebook a Twitter je místem, kde se formují názory i proudy, lidé testují, co si myslí jejich okolí. Také všudypřítomné průzkumy a grafy neustále a v reálném čase ukazují, jak volba asi dopadne, kdo má šanci a kdo nikoli.

Google například monitoruje českou volbu a podpořil ji i exkluzivně českým logem - volebním Google Doodle. Volby lze v reálném čase sledovat také na twitteru (hashtag #volby) nebo, pokud máte rádi interaktivní grafy, vytvořit si vlastní analýzu na blogu KohoVolit.eu.

Google Doodle u příležitosti prezidentských voleb

Google sledoval volby na mapě i ve vyhledávání

Pro někoho to znamená, že si utvrdí svůj názor. Jiný se pohádá za svého kandidáta, kterého bude bránit, přestože je proti svým kontaktům a přátelům v menšině. A pak jsou tady samozřejmě ti, na které zapůsobí tzv. spirála mlčení (jak ji popsala E. Noelle-Neumannová) - lidé ze strachu, že budou se svým názorem v menšině, tento názor nahlas nevyslovují, čímž nadále způsobují, že se tento názor dostává do ústraní. Dalším jevem je tzv. band-wagon efekt, tedy že všichni tak trochu chtějí být na vítězné straně. Jeho objevitel, Paul Lazarsfeld, to popsal v roce 1940 slovy jednoho z amerických voličů: "Těsně před volbami to vypadalo, že Roosvelt vyhraje. Tak jsem šel a volil pro něj taky. Bylo mi jedno, kdo vyhraje, ale chtěl jsem volit vítěze."

Nenechte propadnout svůj hlas, rezonovalo Facebookem

Významnou roli sehrály v prvním kole také průzkumy snažící se zachytit náladu voličů. Z povahy dvoukolové volby, a samozřejmě z cíle voleb - jediného vítěze, vyplynulo, že řada lidí už v prvním kole voleb přemýšlela o tom, koho za prezidenta rozhodně nechce. První průzkumy preferovaly dva jasné favority - bývalé premiéry Miloše Zemana a Jana Fischera. To vyprovokovalo řadu aktivit směřovaných k tomu, aby se na Hrad nedostal ani jeden z těchto kandidátů.

Stránka LepsiPrezident.cz si dala za cíl, aby do druhého kola postoupila jiná dvojice než Miloš Zeman a Jan Fischer.

Parodie na předvolební průzkum - na zitcesko.cz si lidé mohli nechat vygenerovat průzkum zcela podle jejich představ a hned jej sdílet.

Průzkumy způsobily, že řada lidí pragmaticky volila kandidáta, který má největší šanci dostat se do druhého kola. Podpořily to i různé aktivity, například stránka LepsiPrezident.cz. Ta dala návštěvníkům i možnost hlasovat, kterého alternativního kandidáta by preferovali. Ostatní tak mohli vyčíst, kdo z nich má větší naději.

Tyto kalkulace s možnými výsledky podle některých mohly poškodit například Zuzanu Roithovou - část jejích voličů hodila do urny raději pragmaticky hlas Schwarzenbergovi, protože si spočítala, že podle průzkumů nemá jejich favoritka naději dostat se do druhého kola. Sama Roithová opakovaně povzbudila voliče, aby se nerozhodovali podle průzkumů, ale podle svého srdce.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Poté, co neuspěl v té první, Putin chystá „Novou válku“

Premium Tváří v tvář dění posledních týdnů na ukrajinských frontách, vyhlásil Vladimir Putin částečnou mobilizaci. Jak...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejjasnější pohled za 30 let. Webbův teleskop vyfotil prstence planety Neptun

Vesmírný teleskop Jamese Webba prokázal své další schopnosti. Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila nové snímky...

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

NASA testovala obranu Země před vesmírným tělesem, sonda zasáhla asteroid

Sonda DART americké vesmírné agentury NASA zasáhla v úterý podle plánu měsíc planetky Didymos. Šlo o první test obrany...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Facebook se „zbláznil“. Ukazoval jen vzkazy celebritám, přátele skryl

Řada uživatelů ve středu dopoledne hlásila, že se jim „zbláznil“ Facebook. Sociální síť ukazovala náhodné vzkazy....

KOMENTÁŘ: Dobrý, nebo špatný? Jak by vypadal svět bez sociálních sítí

Svět sociálních sítí lidem poskytl mnoho pracovních příležitostí. A nejen to, daly lidem šanci popustit uzdu...

Podívejte se, kteří giganti vládli internetu v minulosti a kdo panuje nyní

Poměrně vysoké procento populace by si svět bez připojení k internetu již nedokázalo představit. Zdá se, že rychlost,...

Trendy forma videí dobyla Instagram. Může za to tlak konkurence

Sociální síť Instagram se chystá na zásadní změnu. Klasická videa totiž vystřídá modernější formát Reels. Více se tím...

Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné
Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné

Realizovat se a přitom si vydělávat a dělat něco, co má smysl. Takovou výzvu přijala Pavlína Heyduková, která už téměř 20 let dělá, podle svých...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...