Britský regulační úřad (The Competition and Markets Authority, CMA) se snaží omezit skrytou reklamu, která se podle něj často objevuje právě ve videopříspěvcích vlivných uživatelů Instagramu, takzvaných influencerů.
Influenceři, kteří mají tisíce sledujících, si mohou vydělat značné částky od firem, jejichž výrobky na Instagramu propagují. Změny, na které Instagram přistoupil, úřad CMA považuje za důležitý posun v přístupu velké platformy mezi sociálními médii. Provozovatelem platformy Instagram je v Británii společnost Facebook Ireland.
„Teď bude mnohem obtížnější, aby lidé na Instagram dávali i reklamy bez toho, aby to jako reklamu také označili,“ píše se ve sdělení úřadu CMA.
Úřad se zabývá připomínkami, že mnoho influencerů vkládá na Instagram příspěvky o firmách, aniž jasně uvedou, že od těchto firem dostali za propagaci zaplaceno, případně získali jiné pobídky či dary. Právě to se teď má změnit – influenceři budou muset uvádět, zda za propagaci produktu či služby něco dostali.
To může takto populárním uživatelům měnit plány.
„Nechtějí své publikum odbývat reklamami nebo riskovat pokles vlivu či ztrátu příznivců tím, že je někdo uvidí, jak se ‚zaprodávají,‘ uvedla pro BBC Sara Taskerová, instagramová trenérka a přispěvatelka na tuto sociální síť.
Instagram bude používat technologické nástroje, které mu pomohou odhalovat případy, kdy tito hojně sledovaní uživatelé jasně neoznačí, že vložený příspěvek je reklama. Nebude tak stačit, že se někde v příspěvku objeví slovíčko „ad“, tedy reklama.
V rámci balíčku změn přibude nástroj pro označování „placeného partnerství“, který se zobrazí pod jménem uživatele, aby zobrazoval vztah inzerenta. Ten by měl být rozšířen na všechny uživatele po celém světě.
Pro inzerenty vytvoří Instagram nástroj, který jim pomůže pochopit, jak uživatelé propagují jejich produkty, a požádat o odstranění neoprávněných nebo nedostatečně označených příspěvků. Zároveň také poskytne inzerentům více údajů - jako jsou metriky konverzí a značky - a povzbudí je, aby požadovali, aby influenceri zveřejnili své obchodní vztahy.
CMA začalo s vyšetřováním skryté reklamy na sociálních sítích již v srpnu 2018. Po intervenci úřadu slíbilo jen za loňský rok 16 celebrit včetně zpěvaček Ellie Gouldingové a Rity Ory a modelek Rosie Huntington-Whiteleyové a Alexy Chungové, že dají tyto záležitosti na sociálních médiích do pořádku.