Lidé, kteří si budou chtít z internetového portálu i-legalne.cz stahovat neomezené množství hudby, zaplatí od neděle za měsíční paušál 249 korun. Roční předplatné pak přijde na 2399 korun.
Novinářům to dnes řekl manažer portálu Petr Peřina, podle kterého paušál umožní zájemcům přístup k více než půl milionu hudebních skladeb. Staženou hudbu ovšem nebude možné vypálit na CD a lidé, kterým vyprší předplatné, si ji nebudou moci přehrát.
"Za cenu jednoho alba tak bude předplatiteli umožněn přístup k více než půl milionu skladeb, a to včetně všech novinek od největších hvězd české a zahraniční scény," uvedl Peřina. Skladby budou nabízeny ve formátu WMA a budou mít v sobě zabudovánu speciální ochranu. "Ta rozpozná, zda uživatel má například po uplynutí jednoho měsíce nárok na další užívání skladby, a to v případě, že uhradil poplatek za další období. V opačném případě nebude možné skladbu přehrát," uvedla společnost DVC International, která portál i-legalne.cz provozuje od listopadu 2006. Hudba stažená prostřednictvím paušálu nepůjde ani vypálit na CD.
Za rok fungování se na portálu i-legalne.cz, který od listopadu 2006 provozuje společnost DVC International, prodalo asi 225.000 hudebních skladeb. Provozovatelé portálu původně očekávali, že si lidé budou kupovat více skladeb. Vedení portálu i-legalne.cz proto již loni na podzim nevyloučilo, že stálí zákazníci by mohli po zaplacení měsíčního paušálu stahovat větší množství hudby.
"Pokud by se našel dostatek zákazníků, i-legalne je schopné zvýšit počet nabízených skladeb až o více než 3 miliony," uvedl pro Technet.iDNES.cz Peřina. Jde jen o to, aby se zaplatil provoz dalších serverů.
Ceny nejprodávanějších hudebních skladeb se nyní na portálu i-legalne.cz pohybují mezi zhruba 26,9 koruny až 35,6 koruny. Cena nejprodávanějších alb pak činí 249 korun až 349 korun. Cenové podmínky stahování hudby za paušál zveřejní zástupci portálu v pátek.
Podle prohlášení Peřiny se firma po podpisu smlouvy se Sony/BMG chystá nabídnout novou službu, která umožní stahovat hudbu v MP3 bez jakékoliv ochrany. Ty tak bude možno například vypálit na CD.
Ve světě nabízí přístup ke svým písním za předplatné například portál Napster, který prý od rivalů odlišuje největší katalog se šesti miliony skladeb. Napster ale od tohoto měsíce prodává i jednotlivé MP3 nahrávky bez ochrany proti kopírování.
Za měsíční paušál šesti až osmi eur (zhruba 150 až 200 korun) chce letos zpřístupnit své nahrávky druhé největší hudební vydavatelství světa Sony BMG. Podle marketingových průzkumů ve světě by zákazníci o takovou službu měli velký zájem, uvádí Sony BMG.
Hudbu přes internet v Česku prodává také například mobilní operátor T-Mobile či portál allmusic.cz, který provozuje společnost Vltava Stores.
Tržby z prodeje digitální hudby se loni v Česku právě díky novým internetovým obchodům nabízejícím legální stahování digitální hudby zvýšily ze 17 milionů korun v roce 2006 na téměř 24 milionů korun.
Česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) měla v závěru loňského roku informace o necelé desítce firem, které v Česku hudbu tímto způsobem legálně prodávají. "Společně s tracky (skladbami), které jsou prodávány do mobilních telefonů, u nás prodej digitální hudby dosahuje osmi až deseti procent trhu, takže je to jeho významná část a má neustále vzrůstající tendenci," řekl tehdy ČTK Pavel Bodiš z IFPI.
Český hudební průmysl v loňském roce vykázal pokles. Tržby hudebních vydavatelství za CD, DVD, kazety a videokazety loni klesly o 12,7 procenta na 439,8 milionu korun a vyšší prodej digitální hudby tento výpadek dokázal pokrýt jen částečně. "Fyzický trh s hudbou klesá a nejen my si myslíme, že distribuce on-line je to, co může hudebnímu byznysu pomoci," uvedl již dříve Peřina.
Za dlouhodobým poklesem tržeb hudebního průmyslu podle odborníků stojí hlavně nelegální stahování hudby, které se rozmáhá kvůli masovému rozšíření přístupu k internetu. Hudební vydavatelství také stále čelí nelegálnímu vypalování a prodeji hudebních nosičů.
Díky popularitě digitální hudby v posledních letech v Česku výrazně roste prodej MP3 přehrávačů. Například v roce 2006 Češi nakoupili několik stovek tisíc MP3 přehrávačů, naopak prodej přehrávačů CD o polovinu klesl. CD přehrávače přitom před lety z trhu vytlačily zastaralé kazetové walkmany, nyní ale stejný osud podle obchodníků kvůli rostoucí oblibě digitální hudby a poklesu cen MP3 přehrávačů čeká i je.