Google vydělal na podvodném klikání. Nyní zaplatí

  8:49aktualizováno  8:49
Americká internetová společnost Google definitivně prohrála soudní spor o podvodné klikání na reklamní proužky a bude muset uhradit škody za zhruba 90 milionů dolarů (asi dvě miliardy Kč). Rozhodl o tom soud v americkém státě Arkansas, který tak dal za pravdu zadavatelům reklamy a potvrdil svůj předchozí nález.
Proti Googlu vystoupily desítky firem, které se cítily poškozeny. Podle nich jim Google účtoval nepřiměřené částky, protože klikání na jejich reklamu nemělo jedinečný charakter. Ti, kteří na reklamu klikali, nemuseli hledat konkrétní produkty těchto firem a jejich klikání mohlo mít podvodný charakter už ve své podstatě.

Soudce Joe Griffin řekl, že verdikt je spravedlivý, rozumný a přiměřený. Na Google si stěžovalo na 70 firem, žádná z nich se ale hotovosti nedočká. Google každé z nich udělí kredit, který bude ekvivalentem odškodného 4,50 USD za každých 1000 dolarů utracených v jeho reklamní sítí v posledních čtyřech a půl letech.

Hotovost tak dostanou jen právníci, kteří si mezi sebe rozdělí zhruba 30 milionů dolarů. Někteří navrhovatelé ještě v pondělí Griffinovi říkali, že Google nepřijal dostatečná opatření k tomu, aby podvodnému klikání zabránil a naopak zveličil kroky, které zavedl proti případným podvodníkům.

Klikání na reklamu, obvykle umístěnou v horní části webových stránek, Googlu zajistilo nemalé příjmy. Google si účtoval poplatky i v tom případě, kdy klikání na reklamu nevedlo k prodeji nabízeného zboží. Podvodné klikání zatěžuje rozpočet zadavatelů reklamy, kteří platí za reklamu v domnění, že ji zhlédlo více lidí.

Žaloba na Google je součástí širšího sporu, který loni v únoru vyvolala společnost Lane's Gifts and Collectibles z Texarkany. Ta se postavila proti celému odvětví a tvrdila, že firmy nabízející reklamu na internetu často vědí o podvodných praktikách při klikání. Později se připojily další firmy a soudce Griffin případu udělil status hromadné žaloby.

Podvodné klikání je Achillovou patou jinak rychle rostoucího odvětví zadávání reklamy na internetu na základě vyhledávání pomocí klíčových slov. Objevuje se v situaci, kdy člověk nebo počítačový program opakovaně kliká na reklamní proužek se záměrem zvýšit náklady zadavateli reklamy.

Firmy, které zadávají reklamu ve vyhledávacím systému, mohou platit od několika centů po několik dolarů za jedno odkliknutí, vždy záleží na tématu a dalších faktorech. Když je tato činnost automatizovaná pomocí počítače, mohou náklady na reklamu zadavateli narůst do astronomických výšek. Google proto v rámci vyrovnání slíbil i větší ochranu zadavatelů. Google před pár dny zavedl ve svém systému AdWords nové prvky, které dají zadavatelům lepší přehled o neúčinném nebo jinak potenciálně podvodném klikání.

Google letos v březnu překvapivě vybočil z řady podobných firem a zvolil s žalujícími klienty vyrovnání s úhradou škod až do 90 milionů dolarů. V červnu se na podobném vyrovnání dohodla také konkurenční společnost Yahoo!, která čelila žalobě v Kalifornii.

Autor:
 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Nový doplněk do prohlížeče Chrome vám zkontroluje bezpečnost hesel

Google upozorní na kompromitované heslo v rozšíření, které vám v prohlížeči...

Google připravil nové rozšíření do svého prohlížeče Chrome. Novinka má prozradit, zda vaše heslo nebylo kompromitováno.

Zuckerberg má radikální plán: Chce sloučit tři nejoblíbenější kecálky

Mark Zuckerberg, šéf společnosti Facebook, plánuje integraci hlavních...

Mark Zuckerberg chce sjednotit komunikační platformy WhatsApp, Messenger a Instagram, a podtrhnout tak svou dominanci...

Facebook bude muset v Německu omezit zpracování dat uživatelů

Logo Facebooku

Facebook nesmí podle rozhodnutí německých úřadů spojovat data uživatelů, která získal z různých platforem.

Najdete na iDNES.cz