Reklamy Google vás mohou identifikovat a následovat. Jak se odhlásit?

aktualizováno  30. října 21:18
V létě společnost Google mírně změnila podmínky zobrazování reklamy, aby „reflektovala nové způsoby používání webu“ například na mobilních telefonech. Podle kritiků to otevřelo cestu novému cílení reklam na konkrétní uživatele. Podívejte se, co o vás Google skutečně ví a jak změnit nastavení reklam.
Fotogalerie3

Jak funguje cílená reklama? (ilustrační snímek) | foto: Pavel Kasík - Technet.czProfimedia.cz

Asi to znáte. V e-shopu vás zaujme nějaké zboží, rozkliknete si podrobnosti a nakonec si daný produkt, třeba kvadrokoptérku, nekoupíte. Možná jste jen zjišťovali cenu pro kamaráda. Ale od té chvíle se prakticky můžete vsadit, že tuto kvadrokoptérku uvidíte skoro všude, kam se na internetu hnete.

Tzv. remarketing zobrazí uživateli reklamu se zbožím, o které uživatel projevil zájem, na různých webových stránkách. V tomto případě autora článku „pronásleduje“ reklama na kvadrokoptérku.

Vedle článků, videí i vtipů se vám tato kvadrokoptérka bude vytrvale připomínat. Často i poté, co si ji koupíte. Říká se tomu „remarketing“, tedy „opakované cílení“ reklamy. Na první pohled to vypadá jako účinná reklamní strategie (přestože např. výzkumníci MIT ukazují, že to tak být nemusí).

Remarketing

Opakovaný marketing (též retargeting) umožňuje firmám nabízet uživateli opakovaně reklamu na základě jeho historie (například nedokončeného nákupu v e-shopu) napříč webovými stránkami.

Když Google v roce 2008 koupil úspěšnou reklamní společnost DoubleClick, někteří ochránci soukromí varovali, že se tím otevírá cesta k propojení informací z reklamní sítě s informacemi, které Google má o jednotlivých uživatelích jeho služeb (Gmail, Android, Mapy, Kalendář atp.). Google však slíbil, že síť společnosti DoubleClick, která provozuje reklamy na polovině z milionu nejpoužívanějších stránek na světě (PDF), nebude mít k datům o uživatelích Googlu přístup.

„Skoro deset let Google držel tyto údaje oddělené a neumožňoval síti DoubleClick přístup ke jménům, preferencím nebo dalším údajům, které Google získal ze služeb, k nimž se lidé přihlašují pod svým jménem,“ píše reportérka magazínu ProPublica Julia Angwinová. „Ale toto léto Google potichu vymazal několik částí svých podmínek použití, které slibovaly výchozí oddělení těchto údajů.“ Její článek vyvolal novou debatu o těchto reklamách. Pojďme tedy připomenout, co se změnilo a jaké mají uživatelé nové možnosti.

Proč vidím právě tuto reklamu? Google vám po klepnutí na ikonku v pravém horním rohu reklamy vysvětlí, čím jste si vysloužili právě toto cílení

Google pozměnil podmínky, volbu uživatelům ponechal

Změna podmínek v červnu 2016 vypustila větu „Nebudeme kombinovat informace z cookie sítě DoubleClick s informacemi, které mohou vést k identifikaci konkrétního uživatele, aniž bychom k tomu měli výslovný souhlas (tzv. opt-in) uživatele,“ a nahradila ji větou „V závislosti na vašem nastavení může být vaše aktivita na ostatních webových stránkách (myšleno stránky mimo Google.com, pozn. red.) a v aplikacích propojena s vašimi osobními informacemi za účelem vylepšení služeb Google a reklam, které Google ukazuje“.

Změna podmínek Google (28. června 2016)

Podle vyjádření Google je změna podmínek reakcí na nové způsoby používání mobilních telefonů a dává tak uživatelům kontrolu nad nastavením napříč zařízeními. Google také zdůrazňuje, že změny jsou volitelné (tzv. opt-in).

„To, že data z DoubleClicku nebyla propojena s osobními daty, bylo opravdu důležité. Byla to zeď mezi neomezeným sledováním uživatelů a zbytkem soukromí,“ uvedl pro ProPublica.org Paul Ohm, ředitel centra pro soukromí na univerzitě Georgetown Law.

Je důležité dodat, že Google změnou podmínek nezměnil nastavení stávajících uživatelů. Ti, kteří měli sledování zakázané, jej mají zakázané i nadále, ale noví uživatelé jej mohou mít povolené. A i ti stávající dostali (nebo mohou dostat) „připomínku“ o tom, že si mohou zapnout „méně otravné reklamy“. Jak chválí magazín Wired: Google rozšířil sledování, ale ponechal na uživateli, zda jej povolí, či nikoli.

Jsou lepší reklamy anonymní, nebo přesně cílené?

A tady se dostáváme k samotnému jádru celého problému. Zatímco pro někoho jsou cílené reklamy samy o sobě symbolem ztráty soukromí na internetu, někomu jinému naopak vyhovuje, že v reklamách vidí věci, které jej alespoň vzdáleně zajímají, a nikoli „obecné reklamy“. To je ostatně i tradiční argument nejen společnosti Google, ale většiny firem, které pracují s cílenou reklamou: nabídneme vám takové reklamy, které pro vás budou zajímavé.

Cílené reklamy ostatně nejsou žádnou novinkou. Google na nich postavil svůj úspěšný byznys a cílenými reklamami se živí i Facebook a desítky dalších firem. Existují různé typy cílení a často jich firmy nabízejí více, případně jejich kombinaci.

Jak funguje cílení reklamy?
Typ cíleníCo umí
Kontextová reklamaPřizpůsobí reklamu obsahu stránky, na které se zobrazuje.
Reklama ve výsledcích hledáníPodle hledaného výrazu a dalších kritérií vybírá systém nejvhodnější reklamu.
Behaviorální cílení reklamyReklamní systém bere v potaz zájmy uživatele, případně jeho historii.
Sociální cílení reklamyReklamní systém bere v potaz preference přátel a kontaktů uživatele, jeho preference na sociálních sítích apod.
RemarketingSystém nabízí reklamu na základě dříve navštívených stránek, například zboží v e-shopu.
Demografické cílení reklamySystém bere v potaz věk, lokalitu, pohlaví a další demografické charakteristiky uživatele (známé nebo odhadnuté).

Připomeňme, že remarketing (tedy cílená reklama, která vás sleduje po webu) není nic nového. Využívá ji i celá řada dalších reklamních sítí. Provázání ohromné sítě DoubleClick s údaji, které má o svých uživatelích společnost Google, by však mohlo teoreticky vést k lépe cíleným reklamám. Například je běžné, že se vám cílená reklama na ledničku zobrazuje i několik týdnů poté, co už jste si ledničku koupili. Spojení s daty z vašeho e-mailu by teoreticky mohlo ukázat potvrzení objednávky ledničky a reklamní systém by tak věděl, že ledničku už nabízet nemá.

Jak povolit či zakázat cílené reklamy?

Máte několik možností, jak ovlivnit, jaké reklamy a jakým způsobem vám bude Google na svých stránkách nabízet a co o vás bude zjišťovat.

Pokud nejste přihlášeni ke Googlu, můžete vypnout personalizované reklamy na stránce Nastavení reklam (Ads Setting) dvěma vypínači. V takovém případě bude pro daný počítač (respektive pro daný prohlížeč) uložena cookie o tom, že nemáte zájem o personalizované reklamy (behaviorální cílení). Alternativním řešením je například nástroj Protect My Choices. Ale reklamy mohou být i nadále cíleny kontextově nebo na základě lokality.

Pokud jste přihlášení, můžete toho nastavit více a také se můžete podívat na to, co o vás má Google uloženo. Reklam se pak konkrétně týkají tato nastavení:

  • Webová aktivita - zrušením tohoto nastavení zakážete Googlu, aby si ukládal vaši historii prohlížení webových stránek a aplikací.
  • Nastavení reklam - můžete manuálně ovlivnit zájmy, demografické údaje a zapnout nebo vypnout reklamy vycházející z vašich zájmů.

Google samozřejmě zdaleka není jediná reklamní síť. Přehled nastavení desítek sítí (s možností jejich povypínání) vám nabídnou třeba stránky YourOnlineChoices nebo AboutAds.

Oprava: Upřesnili jsme terminologii na základě připomínky v diskuzi. Doplnili jsme informace o tom, jak zjistit důvod zobrazení konkrétní reklamy.

Křišťálová Lupa 2016

Nejčtenější

USAF nakupuje pancéřované „Turbočmeláky“. Jeden kus vyjde na 880 milionů

Americké letectvo si převzalo první exemplář turbovrtulového letadla Skyraider II. Vzhledem vzdáleně připomíná československého Turbočmeláka. Není divu. Vznikl úpravou civilního letounu používaného...

Atentát na Kima. Diktátora zachránil sovětský důstojník skokem na granát

V zemích s nestabilním uspořádáním nejsou politicky motivované atentáty ničím neobvyklým. Severní Korea, jako jedna z nejtužších komunistických diktatur světa, nebyla výjimkou. Prvního diktátora Kim...

Z vesmíru se vrátila ryze ženská posádka s Katy Perry i přítelkyní Bezose

Teprve podruhé v historii se dostala do kosmického prostoru posádka složená pouze z žen. Právě v pondělí totiž odstartoval nosič New Shepard, aby posádku vynesl. Nejznámější členkou týmu mise NS-31...

Nejtemnější doba Sudet. Mrtvé pohřbívali jen tak po lesích

V dalším dílu našeho seriálu o konci druhé světové války v Sudetech se díky rozsáhlé badatelské práci dozvíme o skutečnostech, které se podařilo odkrýt teprve nedávno. Jde o velmi temnou kapitolu...

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Vzácné a netradiční vozidlo pro motorizovaný přesun pěchoty, které najdete i ve znělce našeho seriálu Poklady z depozitáře, určitě stojí za zmínku. Tříkolka je dílem belgické zbrojovky FN, nicméně...

Filozofové předpověděli, kterak zlé myslící stroje ovládnou svět. Už zase

Posledních několik dnů se hodně mluví o prognóze AI 2027. Jde o jednasedmdesátistránkový dokument, mapující možný vývoj velkých jazykových modelů v blízké budoucnosti. V tomto článku shrneme jeho...

18. dubna 2025  15:58

Výzkum 14 153 443 projevů v americkém Kongresu: zákonodárci opouštějí fakta

Zástupci amerických občanů se ve svých řečech přestávají odkazovat na ověřitelné skutečnosti. Nahrazují je intuicí a osobními dojmy. Pokles začal už v sedmdesátých letech minulého století. Současný...

18. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Viděl padat své nejoblíbenější letadlo. Na letištích natáčí skoro třicet let

Jeho zájem o letectví se zrodil na vyhlídkové terase pražského ruzyňského letiště, kam jej někdy v roce 1985 vzal tatínek. Letecký kameraman Jan Jánský vytvořil za téměř třicet let videoarchiv,...

18. dubna 2025

Vzdálená planeta má známky života, hlásí vědci. Je tu však několik „ale“

Vesmírný teleskop Jamese Webba přinesl podle skupiny vědců z Cambridgeské univerzity zajímavý objev na 124 světelných let vzdálené planetě K2-18b. V atmosféře této planety totiž odhalili molekuly...

17. dubna 2025  12:57

Bulharsko zažilo před 100 lety nejbrutálnější teroristický útok v dějinách

V polovině dubna 1925 se v bulharské Sofii odehrál nejhorší teroristický útok v dějinách země. Konečná bilance: 213 mrtvých a 500 zraněných. Bombový útok měli na svědomí místní komunisté, spekulovalo...

17. dubna 2025  10:30

Apple připravuje systém, který má změnit to, jak využíváte jeho iPady

Za necelé dva měsíce by měla společnost Apple představit novou generaci operačního systému pro své tablety. A mohla by to být změna, která konečně přinese větší využití potenciálu, který toto...

17. dubna 2025

USAF nakupuje pancéřované „Turbočmeláky“. Jeden kus vyjde na 880 milionů

Americké letectvo si převzalo první exemplář turbovrtulového letadla Skyraider II. Vzhledem vzdáleně připomíná československého Turbočmeláka. Není divu. Vznikl úpravou civilního letounu používaného...

17. dubna 2025,  aktualizováno  12:05

Spotify postupně nabíhá po masivnímu výpadku po celém světě

Pokud vám dnes hudební služba Spotify nefunguje, nejste sami. Uživatelé z celého světa hlásí výpadky této nejrozšířenější cloudové hudební platformy.

16. dubna 2025  15:54,  aktualizováno  16:46

„Ségro, nežer mě,“ pavouci mají podivné skrupule vůči pojídání sourozenců

Pokoutníci nálevkovití se zdráhají žrát své bratry a sestry. Chovají se tak ale jen, když vyrůstají v kolektivu. Jedináčci si na nich klidně smlsnou.

16. dubna 2025  15:02,  aktualizováno  15:02

OpenAI buduje sociální síť. Když bude úspěšná, může být zdrojem dat pro AI

OpenAI před dvěma a půl lety nastartovala současný boom generativní umělé inteligence. Nyní podle portálu The Verge pokukuje po možnosti vytvořit vlastní sociální síť. Může se jí hodit, když bude...

16. dubna 2025  10:22

Co udělá s tělem těhotenství? Kosti a játra se vzpamatovávají i déle než rok

Ani rok nestačí na to, aby se organismus matky vrátil po porodu do stavu, v jakém byl před otěhotněním. Nejpomaleji se vzpamatovávají po enormní zátěži kosti a játra. Dlouho „dohořívají“ v organismu...

16. dubna 2025

Velká francouzská železniční revoluce měla barvu oranžovou

Ikonické TGV první generace, kterým na kráse přidávaly decentní hrany, začínaly v barvě oranžové. Připomeňme si tento povedený vytříbený design na fotografiích. Podíváme se mimo jiné i na první...

16. dubna 2025