„Do listopadu 2012 dával údaje o počtu uživatelů k dispozici přímo Google. A poté jsme je začali počítat sami,“ vysvětluje programátor Greg Miernicki. Spolu s Francoisem Beaufortem monitorují přibližně padesát tisíc souborů (XML seznamů), ze kterých každý den čerpají seznam účtů na síti Google+. V sobotu 18. října 2014 počet uživatelů překročil dvě miliardy.
Jde o jeden z mála konkrétních odhadů počtu uživatelů Google. Nepřímo jde na počet uživatelů usuzovat například z počtu stažení mobilních aplikací. Třeba aplikace Gmail pro Android letos v květnu překonala miliardu instalací.
Dvě miliardy uživatelů, to zní naprosto nereálně. Zvláště v případě sociální sítě, která je pověstná tím, že ji navzdory propagaci firmou Google používá tak málo lidí. Je nutné si uvědomit, že číslo dvě miliardy nemluví o „aktivních uživatelích“. S trochou nadsázky lze říci, že jde o „počet uživatelů služeb Google, kteří si výslovně nezrušili Google+“.
Google+ není Facebook od Googlu
Připomeňme, že společnost udělala řadu mnohdy nepopulárních až kontroverzních kroků, aby na Google Plus nalákala uživatele z jiných služeb. Plusko tlačil Google lidem, kteří chtěli nový Gmail účet, diskutující na populárním YouTube zjistili, že najednou potřebují Google+, aby mohli vkládat komentáře pod videa. Byl to jeden z těch méně populárních kroků.
Od té doby se Google poučil a svou síť Google+ prosazuje tak nenápadně, že někteří spekulují, jestli ji Google neplánuje úplně uzavřít poté, co odešel Vic Gundotra, který vedl vývoj sítě od samého počátku. Nový šéf Google+ David Besbris však podobné zvěsti odmítá: „Jsme s postupem Google+ velmi spokojeni. Larry Page to řekl, když Vic odcházel: společnost Google stojí za touto sociální sítí a bude ji dále rozvíjet. Lidé podceňují, jak Google+ pomáhá lidem sledovat jejich zájmy.“
Na začátku byl Google+ spíše Facebookem v barvách Googlu, ale od té doby nové funkce vedly G+ jiným směrem - více na mobil, více k uzavřeným kruhům a polosoukromému sdílení, více směrem k fotografiím a komunikaci v reálném čase. „Lidé mají pocit, že Google+ je náš pokus, jak dělat něco jako někdo jiný, s kým chceme soupeřit,“ říká Besbris a vyhýbá se při tom použití slova Facebook. „Ale to my neděláme. Nechceme dělat službu proto, že už ji dělá někdo jiný.“
Cesta vede skrze Fotky a Hangouts
Pokud srovnáme údajnou dvoumiliardovou hranici s popularitou zařízení s operačním systémem Android, rázem tušíme, odkud vítr vane. A odkud se berou ty miliony nových uživatelů denně. Mobilní operační systém Android (open-source spravovaný firmou Google) nabízí novým uživatelům hned dvě na první pohled užitečné služby.
- Fotografie - Od prvního přihlášení na Android máte možnost ukládat si fotky z telefonu automaticky do cloudu od Googlu. Pokud to děláte, využíváte s největší pravděpodobností Google+. Ten nabízí aplikaci Photos s řadou zjednodušení, včetně automatických úprav a výběrů fotek. Zajímavá je také funkce AutoAwesome, která vám z fotek automaticky sestaví koláž, animaci nebo vybere nejlepší fotku ze série.
- Hangouts - Více než schopný konkurent kecálků jako Messenger nebo WhatsApp od Facebooku. Zvládá textování, hlasové hovory, telefonování, posílání obrázků a propojuje počítač, mobil i tablet. Navíc se může starat i o vaše SMS, pokud mu to dovolíte. A ani nevíte, že vlastně používáte Google+.
Podle některých odhadů je pouze 38 % registrovaných uživatelů Google+ skutečně aktivní. Pokud bychom aktivitu definovali jako každodenní návštěvu přehledu zpráv na plus.google.com, tak bude aktivita ještě mnohem nižší. Facebook si naproti tomu může dovolit citovat miliardové statistiky i u denních aktivních uživatelů.
Ale pro úspěch Googlu není momentálně důležité, jestli si prohlížíte novinky a statusy, nebo „jen“ sdílíte fotky a komunikujete s přáteli. Jste v jejich síti a oni jen musí najít způsob, jak si vás postupně získat ještě více. Ale nebude snadné vyhovět všem, mají v síti zaháčkované dvě miliardy lidí.
.