Ode dneška bez agresivních reklam. Chrome začne ty „špatné“ blokovat

aktualizováno  7:20
Filtr pro blokování reklam v prohlížečích Google Chrome firma spouští ve čtvrtek 15. února. Nebude blokovat všechny reklamy, ale jen ty, které nesplňují standardy sdružení Coalition for Better Ads, tedy Koalice pro lepší reklamu.

Koalice za lepší reklamu | foto: koláž Technet.czProfimedia.cz

Je to zapeklitá situace. Reklamy na webových stránkách jsou pro návštěvníky leckdy velmi otravné, zároveň jsou však často jediným zdrojem příjmů pro provozovatele daného webu. Pokud si uživatel nainstaluje nástroj pro blokování reklam, za konzumaci obsahu tak neplatí - označovat to jako krádež je možná příliš silné, ale rozhodně to vůči poskytovateli obsahu není fér přístup.

Stránky Koalice pro lepší reklamu

Stránky Koalice pro lepší reklamu jsou určené především pro tvůrce reklam. Naleznou tam podrobné rozepsání standardů, i seznam podporujících členů.

Koalice pro lepší reklamu chce situaci řešit kompromisem. Vytvořila soubor pravidel na rozpoznání „špatných reklam“, tedy reklam, které jsou pro návštěvníky stránek nejvíce otravné. Tato pravidla byla v loňském roce zveřejněna a autoři a zadavatelé reklam tak dostali jasné vodítko k tvorbě svých kampaní.

Reklamní filtr, který Google nyní aktivuje v prohlížečích Chrome, se zaměří na blokování právě těch reklam, které podle Koalice pro lepší reklamu nesplňují kritéria pro „dobrou“ reklamu. Návštěvník tak bude provozovatelům stránek s „dobrou“ reklamou prostřednictvím těchto reklam platit za konzumaci obsahu, ale zároveň nebude obtěžován příliš agresivní a otravnou reklamou.

Které to jsou?

S vytipováním nejotravnějších druhů reklam pomohl koalici i průzkum se 40 000 respondenty - účastníci volili zvlášť pro „desktopové“ a pro mobilní weby.

Nevhodné typy reklam pro „desktopové“ prohlížeče.

Nevhodné typy reklam pro „desktopové“ verze webů.

U desktopových jsou to zejména „vyskakující“ pop-up reklamy, automaticky spouštěné videoreklamy se zvukem, reklamy zobrazené před načtením samotného obsahu webu s odpočtem a velké „lepící“ reklamy, které drží při scrollování stránkou.

Nevhodné typy reklam pro mobilní prohlížeče.

Nevhodné typy reklam pro mobilní prohlížeče.

Pro mobilní verze webových stránek je nevhodných typů reklam definováno více. Dobrá reklama nesmí přesahovat 30 procent plochy zobrazené stránky, nesmí být „blikající“ a nesmí při scrollování zaplnit celou plochu displeje.

Podrobnější představení jednotlivých typů nedobrých reklam najdete na webu organizace (anglicky).

Podrobněji pod pokličku

Google si ze zobrazovaných webů odebere reprezentativní vzorek - několik stránek, u kterých vyhodnotí, zda splňují kritéria „dobré“ reklamy, nebo ne. Pokud ne, vytvoří stránce takzvaný Ad Experience Report, který si provozovatel nebo správce stránky může vyhledat v Google Search Console. V reportu je vyjádřena míra poručení pravidel a vypsány konkrétní zjištěné problémy. Správce webu je může napravit (neakceptovat od zadavatelů nevhodné reklamy, změnit jejich rozložení na stránce ...) a požádat Google o nové zhodnocení webu. Pokud správce webu nijak výsledky Ad Experience Reportu nezohlední, po 30ti dnech Google zobrazení reklam na daném webu zablokuje. 

Testovací systém Googlu již nějakou dobu běží a podle informací na blogu Google Crome s pozitivními výsledky. K 12. únoru totiž 42 procent stránek, které dostaly negativní Ad Experience Report, upravilo svá reklamní pravidla a postupy a nyní již kritéria splňují.      

Členem „Koalice pro lepší reklamu“ je například i společnost Microsoft, jsme tedy zvědaví, zda se podobný filtr časem objeví i v prohlížeči EDGE.

Aktualizace 7:20 - doplnili jsme box „Pod pokličkou“.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Sílu nesmíte použít! Gorbačov v listopadu 1989 vyhrožoval KSČ tanky

Konec socialistických režimů ve střední a východní Evropě přišel nečekaně rychle i díky pasivitě Sovětského svazu. Jeho...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Nenechal se vyprovokovat, stejně ho StB uvěznila. Ze strachu se zabil

Poslední byli z komunistického vězení propuštěni až na jaře v roce 1990. Říkalo se jim „iniciativníci“ a StB po nich v...

Příjemné roky u pumpy? Na trh vstupuje ropa z nových nalezišť

Těžaře ropy zřejmě čekají poměrně těžké roky, spotřebitele naopak příjemnější. Suroviny na trhu v příštích letech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Firmě SpaceX vybuchl prototyp kosmické lodi pro let k Marsu

Kosmická loď Starship společnosti SpaceX neprošla jedním z důležitých testů. Byl to sice zatím jen neúplný prototyp...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Firmy Line a Yahoo Japan se spojí, chtějí konkurovat Amazonu i Googlu

Již od června jednají majitelé společností Line a Yahoo Japan o spojení. Zatímco první společnost se prosadila jako...

O2 TV bude k internetu zdarma, ale bez sportu. Mnozí budou zklamáni

Středeční zápas Ligy mistrů mezi Slávií a Barcelonou přinesl IPTV platformě od O2 rekordní počet diváků. Firma zároveň...

Facebook mění značku, chce jasně odlišit síť od firmy

Společnost Facebook se rozhodla, že vytvoří nový vizuál značky, který ji bude reprezentovat. Sociální síti zůstane ta...

Twitter zakáže politickou reklamu. Rusko a Trump si hned stěžovali

Twitter zakáže veškerou politickou reklamu. Opatření začne platit od 22. listopadu. Oznámil to, pochopitelně i na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz