Ode dneška bez agresivních reklam. Chrome začne ty „špatné“ blokovat

aktualizováno  7:20
Filtr pro blokování reklam v prohlížečích Google Chrome firma spouští ve čtvrtek 15. února. Nebude blokovat všechny reklamy, ale jen ty, které nesplňují standardy sdružení Coalition for Better Ads, tedy Koalice pro lepší reklamu.

Koalice za lepší reklamu | foto: koláž Technet.czProfimedia.cz

Je to zapeklitá situace. Reklamy na webových stránkách jsou pro návštěvníky leckdy velmi otravné, zároveň jsou však často jediným zdrojem příjmů pro provozovatele daného webu. Pokud si uživatel nainstaluje nástroj pro blokování reklam, za konzumaci obsahu tak neplatí - označovat to jako krádež je možná příliš silné, ale rozhodně to vůči poskytovateli obsahu není fér přístup.

Stránky Koalice pro lepší reklamu

Stránky Koalice pro lepší reklamu jsou určené především pro tvůrce reklam. Naleznou tam podrobné rozepsání standardů, i seznam podporujících členů.

Koalice pro lepší reklamu chce situaci řešit kompromisem. Vytvořila soubor pravidel na rozpoznání „špatných reklam“, tedy reklam, které jsou pro návštěvníky stránek nejvíce otravné. Tato pravidla byla v loňském roce zveřejněna a autoři a zadavatelé reklam tak dostali jasné vodítko k tvorbě svých kampaní.

Reklamní filtr, který Google nyní aktivuje v prohlížečích Chrome, se zaměří na blokování právě těch reklam, které podle Koalice pro lepší reklamu nesplňují kritéria pro „dobrou“ reklamu. Návštěvník tak bude provozovatelům stránek s „dobrou“ reklamou prostřednictvím těchto reklam platit za konzumaci obsahu, ale zároveň nebude obtěžován příliš agresivní a otravnou reklamou.

Které to jsou?

S vytipováním nejotravnějších druhů reklam pomohl koalici i průzkum se 40 000 respondenty - účastníci volili zvlášť pro „desktopové“ a pro mobilní weby.

Nevhodné typy reklam pro „desktopové“ prohlížeče.

Nevhodné typy reklam pro „desktopové“ verze webů.

U desktopových jsou to zejména „vyskakující“ pop-up reklamy, automaticky spouštěné videoreklamy se zvukem, reklamy zobrazené před načtením samotného obsahu webu s odpočtem a velké „lepící“ reklamy, které drží při scrollování stránkou.

Nevhodné typy reklam pro mobilní prohlížeče.

Nevhodné typy reklam pro mobilní prohlížeče.

Pro mobilní verze webových stránek je nevhodných typů reklam definováno více. Dobrá reklama nesmí přesahovat 30 procent plochy zobrazené stránky, nesmí být „blikající“ a nesmí při scrollování zaplnit celou plochu displeje.

Podrobnější představení jednotlivých typů nedobrých reklam najdete na webu organizace (anglicky).

Podrobněji pod pokličku

Google si ze zobrazovaných webů odebere reprezentativní vzorek - několik stránek, u kterých vyhodnotí, zda splňují kritéria „dobré“ reklamy, nebo ne. Pokud ne, vytvoří stránce takzvaný Ad Experience Report, který si provozovatel nebo správce stránky může vyhledat v Google Search Console. V reportu je vyjádřena míra poručení pravidel a vypsány konkrétní zjištěné problémy. Správce webu je může napravit (neakceptovat od zadavatelů nevhodné reklamy, změnit jejich rozložení na stránce ...) a požádat Google o nové zhodnocení webu. Pokud správce webu nijak výsledky Ad Experience Reportu nezohlední, po 30ti dnech Google zobrazení reklam na daném webu zablokuje. 

Testovací systém Googlu již nějakou dobu běží a podle informací na blogu Google Crome s pozitivními výsledky. K 12. únoru totiž 42 procent stránek, které dostaly negativní Ad Experience Report, upravilo svá reklamní pravidla a postupy a nyní již kritéria splňují.      

Členem „Koalice pro lepší reklamu“ je například i společnost Microsoft, jsme tedy zvědaví, zda se podobný filtr časem objeví i v prohlížeči EDGE.

Aktualizace 7:20 - doplnili jsme box „Pod pokličkou“.

  • Nejčtenější

Kafe jako hnůj. Trápení italského stíhače, který zabloudil do Čech

Před 60 lety se letiště v Hradci Králové stalo místem přistání italské stíhačky s mladým pilotem Ernestem De Majem. Ten...

Neutrácejte za novou televizi. Stačí takto připojit DVB-T2 za pár korun

Možná i vy budete muset svůj televizor brzy doplnit DVB-T2 set-top boxem, pokud budete chtít nadále přijímat bezplatní...

Programování vám pomůže chápat svět, říká slavný geek. Varuje před AI

Říkat počítači, co má dělat, je naprosto jedinečná činnost. Naučí nás to mnohem víc, než si uvědomujeme. Programovat...

Na cele s Meresjevem. Konec bloudění italského stíhače českou oblohou

K italskému pilotovi, který v roce 1959 zabloudil na naše území, pustily úřady představitele ambasády až po více než...

Neházejte 737 Max na piloty, píše legenda „Sully“. Byla to smrtelná past

Chesley Sullenberger varuje před svalováním viny za nehody letadel 737 Max jen na piloty. Slavný „kapitán Sully“,...

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Tipy na weby: Hudební služba s 53 miliony skladeb nebo cesty za zážitky

Až 53 milionů songů k poslechu nabízí služba Deezer.com. Přemýšlíte-li stále o novém elektromobilu, potom by vás možná...

Facebook zaútočil na Snapchat, vytvořil novou aplikaci Threads

Americká internetová společnost Facebook spouští novou komunikační aplikaci s názvem Threads určenou uživatelům služby...

Hackeři nabízí přístroje, které ušetří peníze za elektřinu i benzin

Chytré přístroje připojené na internet jsou stále častěji cílem digitálních útočníků. Potvrzuje to aktuální zpráva...

Celý stát bude bez Photoshopu. Firma předplatitelům ani nevrátí peníze

Firma Adobe oznámila, že musí deaktivovat všechny účty uživatelů ve Venezuele. Přikazuje jim to nařízení prezidenta...

Najdete na iDNES.cz