Každý den vás mohou sledovat lidé, kteří vám posílají e-mail. Není to žádné tajemství a jde o bohatě využívanou funkci. Odesílatel vytvoří obrázek s adresou specifickou právě pro vás, a uloží jej k sobě na web. Tento obrázek pak vloží do e-mailu. Jakmile e-mail otevřete (někdy musíte odkliknout "zobrazit obrázky" ), na jeho server přijde požadavek, a rozesílatel tak ví, kdy jste e-mail otevřeli, jaký software používáte, jaká je vaše IP adresa. To jsou cenné informace, kterými specializované služby obohatí svou databázi.
Obrázky v e-mailu se nyní zobrazují"Dosud jste kvůli bezpečnosti museli odkliknout, že chcete zobrazit obrázky v e-mailu. Brzy uvidíte obrázky hned při prohlížení, a to na webu, na iOS i na Androidu. Místo toho, aby se obrázky stahovaly přímo z webu odesílatele, budou se zobrazovat z bezpečných proxy serverů Googlu." Zdroj: Oficiální Gmail Blog Pokud si přejete funkci vypnout, postupujte podle návodu. |
Ale od 12. prosince 2013 od uživatelů Gmailu (a souvisejících webmailů) nic nedostane. Obrázek totiž otevře rovnou Google a uloží si jej k sobě na server. Ve chvíli, kdy si e-mail otevřete vy, už se na rozesílatelův server žádné požadavky neposílají, uvedla ArsTechnica.
Podle informací TechCrunch to však není úplně pravda. Získali neoficiální vyjádření, podle kterého nebudou rozesílatelé reklam zcela ponechání ve tmě. Stále prý budou moci sledovat, zda došlo k otevření e-mailu, jen nedostanou tolik informací o konkrétním uživateli. Není zcela jasné, jakým způsobem.
MailChimp naznačuje, že by Google mohl posílat například informace o počtu otevření e-mailu přes načítání "trackovacího" jednopixeloveho obrázku.
Bezpečnostní expert HD Moore také upozornil na to, že by útočníci mohli okamžitého cachování obrázků u Googlu využít k některým formám zahlcení. Pouhým vložením obrázku totiž Googlu nařídíte, aby se tam šel podívat. Konkrétní příklady ovšem neposkytl, zatím jde zřejmě o spekulaci.
Dopady: čekejte více prokliků a lákavých nabídek
Krok Gmailu cachovat obrázky si rozhodně zaslouží pochvalu, protože v mnoha případech zabrání sdílení dat, o kterých nemají běžní uživatelé ani představu. Málokdo totiž ví, že pouhým zobrazením obrázků o sobě dává neanonymně vědět zasílateli reklamy. Jde také o určité zrychlení při prohlížení e-mailů.
Gmail ostatně není první, kdo cachování nabízí. Jen je tento krok důležitější právě proto, jak rozsáhlý je počet uživatelů Gmailu.
Bylo by však naivně optimistické myslet si, že zasílatelé reklamy se nechají jen tak odradit. Informace, které jim tímto Google vzal, si budou získávat jinak. Třeba velkými, zavádějícími a lákavými odkazy, které vás proklikem odvedou na jejich stránky. Tam vás chtěli dostat i dříve, ale teď se o to budou snažit dvojnásob.
A nepochybně přijdou a prosadí se nové způsoby, jak reklamu dostat k cílovým zákazníkům. A půjde samozřejmě o reklamu čím dál cílenější. Ostatně samotný Google, jehož zisky pocházejí převážně z reklam, má v tomto ohni nejedno želízko. Jeho PPC reklamní systém AdWords zobrazuje reklamy u souvisejících hledání na jejich vyhledávači, YouTube zase pracuje s přeskakovatelnými reklamami před videoklipy. Pro cílení reklam Googlu slouží (či mohou sloužit) i informace na síti Google+ nebo nedávná aktivita na účtu.
Takže pokud Google inzerentům oslabil jeden marketingový nástroj, a zvýšil tak soukromí uživatelů, je to i proto, že stejným inzerentům zároveň může nabídnout své vlastní marketingové řešení.