Google zatnul tipec obrázkům v mailech. Už vás nebudou špehovat

  11:40aktualizováno  11:40
Možná ani nevíte o tom, že když vám přijde reklamní e-mail a vy ho otevřete, zjistí o vás odesílatel spoustu informací. Gmail, jeden z největších poskytovatelů e-mailu na světě, tomu teď udělal přítrž.

Obrázky se nyní v Gmailu zobrazují ihned po otevření zprávy, a to nikoli z jejich původního umístění, ale z cache (mezipaměti) Google. | foto: Google

Každý den vás mohou sledovat lidé, kteří vám posílají e-mail. Není to žádné tajemství a jde o bohatě využívanou funkci. Odesílatel vytvoří obrázek s adresou specifickou právě pro vás, a uloží jej k sobě na web. Tento obrázek pak vloží do e-mailu. Jakmile e-mail otevřete (někdy musíte odkliknout "zobrazit obrázky" ), na jeho server přijde požadavek, a rozesílatel tak ví, kdy jste e-mail otevřeli, jaký software používáte, jaká je vaše IP adresa. To jsou cenné informace, kterými specializované služby obohatí svou databázi.

Obrázky v e-mailu se nyní zobrazují

"Dosud jste kvůli bezpečnosti museli odkliknout, že chcete zobrazit obrázky v e-mailu. Brzy uvidíte obrázky hned při prohlížení, a to na webu, na iOS i na Androidu. Místo toho, aby se obrázky stahovaly přímo z webu odesílatele, budou se zobrazovat z bezpečných proxy serverů Googlu."

Zdroj: Oficiální Gmail Blog

Pokud si přejete funkci vypnout, postupujte podle návodu.

Ale od 12. prosince 2013 od uživatelů Gmailu (a souvisejících webmailů) nic nedostane. Obrázek totiž otevře rovnou Google a uloží si jej k sobě na server. Ve chvíli, kdy si e-mail otevřete vy, už se na rozesílatelův server žádné požadavky neposílají, uvedla ArsTechnica.

Podle informací TechCrunch to však není úplně pravda. Získali neoficiální vyjádření, podle kterého nebudou rozesílatelé reklam zcela ponechání ve tmě. Stále prý budou moci sledovat, zda došlo k otevření e-mailu, jen nedostanou tolik informací o konkrétním uživateli. Není zcela jasné, jakým způsobem.

MailChimp naznačuje, že by Google mohl posílat například informace o počtu otevření e-mailu přes načítání "trackovacího" jednopixeloveho obrázku.

Bezpečnostní expert HD Moore také upozornil na to, že by útočníci mohli okamžitého cachování obrázků u Googlu využít k některým formám zahlcení. Pouhým vložením obrázku totiž Googlu nařídíte, aby se tam šel podívat. Konkrétní příklady ovšem neposkytl, zatím jde zřejmě o spekulaci.

Dopady: čekejte více prokliků a lákavých nabídek

Krok Gmailu cachovat obrázky si rozhodně zaslouží pochvalu, protože v mnoha případech zabrání sdílení dat, o kterých nemají běžní uživatelé ani představu. Málokdo totiž ví, že pouhým zobrazením obrázků o sobě dává neanonymně vědět zasílateli reklamy. Jde také o určité zrychlení při prohlížení e-mailů.

Gmail ostatně není první, kdo cachování nabízí. Jen je tento krok důležitější právě proto, jak rozsáhlý je počet uživatelů Gmailu.

Bylo by však naivně optimistické myslet si, že zasílatelé reklamy se nechají  jen tak odradit. Informace, které jim tímto Google vzal, si budou získávat jinak. Třeba velkými, zavádějícími a lákavými odkazy, které vás proklikem odvedou na jejich stránky. Tam vás chtěli dostat i dříve, ale teď se o to budou snažit dvojnásob.

A nepochybně přijdou a prosadí se nové způsoby, jak reklamu dostat k cílovým zákazníkům. A půjde samozřejmě o reklamu čím dál cílenější. Ostatně samotný Google, jehož zisky pocházejí převážně z reklam, má v tomto ohni nejedno želízko. Jeho PPC reklamní systém AdWords zobrazuje reklamy u souvisejících hledání na jejich vyhledávači, YouTube zase pracuje s přeskakovatelnými reklamami před videoklipy. Pro cílení reklam Googlu slouží (či mohou sloužit) i informace na síti Google+ nebo nedávná aktivita na účtu.

Takže pokud Google inzerentům oslabil jeden marketingový nástroj, a zvýšil tak soukromí uživatelů, je to i proto, že stejným inzerentům zároveň může nabídnout své vlastní marketingové řešení.

Autor:
 

Nejčtenější

Soukromá kosmická loď pro lety s posádkou při zkoušce vybuchla

Elon Musk a vpravo záběr z jediného zatím dostupného neoficiálního videa, které...

Firma SpaceX během testů únikových raketových motorů přišla o jeden exemplář lodě Crew Dragon. Stroj, který za sebou...

„Převrat“ od Nikoly Tesly, který se v praxi nikdy neujal

Dobový snímek prototypu Teslovy turíbny s odhalenými disky rotoru.

Když se Nikoly Tesly na konci jeho života ptali, co považuje za svůj největší vynález, označil za něj údajně svou...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Neuvěřitelné množství chyb! Jako zázrakem většina lidí havárii přežila

Pohled na kokpit, patrný je splasklý skluz. Boeing 707 společnosti BOAC...

Piloti letu BA712 společnosti BOAC udělali koncem šedesátých let jednu fatální chybu. Neaktivovali hasicí zařízení...

Neuvěřitelné výmluvy. Vyzkoušejte si, co o vás prozradí vaše klávesnice

Prediktivní klávesnici se učí, kdo jste a co píšete

Klávesnici na mobilním telefonu používáme každý den. Většina z nich se postupně učí, aby mohly lépe předvídat, jaké...

Další z rubriky

Facebook zapnul systémy, které mají omezit šíření dezinformací

Ilustrační snímek

Facebook vyhlásil tři hlavní postupy, jejichž pomocí zintenzivní boj proti falešným zprávám. Spočívají v odstraňování...

Facebook chce konkurovat Alexe i Siri. Chystá vlastního asistenta

Facebook Portal v bílé

Společnost Facebook údajně pracuje na vývoji vlastního hlasového asistenta, který by se mohl objevit v jejích...

V Británii povolí pornostránky jen plnoletým. Ukážou pas či kreditku

Ilustrační snímek

Británie se stane první zemí na světě, která bude ověřovat věk návštěvníků pornografických internetových stránek....

Najdete na iDNES.cz