Google zatnul tipec obrázkům v mailech. Už vás nebudou špehovat

  11:40aktualizováno  11:40
Možná ani nevíte o tom, že když vám přijde reklamní e-mail a vy ho otevřete, zjistí o vás odesílatel spoustu informací. Gmail, jeden z největších poskytovatelů e-mailu na světě, tomu teď udělal přítrž.

Obrázky se nyní v Gmailu zobrazují ihned po otevření zprávy, a to nikoli z jejich původního umístění, ale z cache (mezipaměti) Google. | foto: Google

Každý den vás mohou sledovat lidé, kteří vám posílají e-mail. Není to žádné tajemství a jde o bohatě využívanou funkci. Odesílatel vytvoří obrázek s adresou specifickou právě pro vás, a uloží jej k sobě na web. Tento obrázek pak vloží do e-mailu. Jakmile e-mail otevřete (někdy musíte odkliknout "zobrazit obrázky" ), na jeho server přijde požadavek, a rozesílatel tak ví, kdy jste e-mail otevřeli, jaký software používáte, jaká je vaše IP adresa. To jsou cenné informace, kterými specializované služby obohatí svou databázi.

Obrázky v e-mailu se nyní zobrazují

"Dosud jste kvůli bezpečnosti museli odkliknout, že chcete zobrazit obrázky v e-mailu. Brzy uvidíte obrázky hned při prohlížení, a to na webu, na iOS i na Androidu. Místo toho, aby se obrázky stahovaly přímo z webu odesílatele, budou se zobrazovat z bezpečných proxy serverů Googlu."

Zdroj: Oficiální Gmail Blog

Pokud si přejete funkci vypnout, postupujte podle návodu.

Ale od 12. prosince 2013 od uživatelů Gmailu (a souvisejících webmailů) nic nedostane. Obrázek totiž otevře rovnou Google a uloží si jej k sobě na server. Ve chvíli, kdy si e-mail otevřete vy, už se na rozesílatelův server žádné požadavky neposílají, uvedla ArsTechnica.

Podle informací TechCrunch to však není úplně pravda. Získali neoficiální vyjádření, podle kterého nebudou rozesílatelé reklam zcela ponechání ve tmě. Stále prý budou moci sledovat, zda došlo k otevření e-mailu, jen nedostanou tolik informací o konkrétním uživateli. Není zcela jasné, jakým způsobem.

MailChimp naznačuje, že by Google mohl posílat například informace o počtu otevření e-mailu přes načítání "trackovacího" jednopixeloveho obrázku.

Bezpečnostní expert HD Moore také upozornil na to, že by útočníci mohli okamžitého cachování obrázků u Googlu využít k některým formám zahlcení. Pouhým vložením obrázku totiž Googlu nařídíte, aby se tam šel podívat. Konkrétní příklady ovšem neposkytl, zatím jde zřejmě o spekulaci.

Dopady: čekejte více prokliků a lákavých nabídek

Krok Gmailu cachovat obrázky si rozhodně zaslouží pochvalu, protože v mnoha případech zabrání sdílení dat, o kterých nemají běžní uživatelé ani představu. Málokdo totiž ví, že pouhým zobrazením obrázků o sobě dává neanonymně vědět zasílateli reklamy. Jde také o určité zrychlení při prohlížení e-mailů.

Gmail ostatně není první, kdo cachování nabízí. Jen je tento krok důležitější právě proto, jak rozsáhlý je počet uživatelů Gmailu.

Bylo by však naivně optimistické myslet si, že zasílatelé reklamy se nechají  jen tak odradit. Informace, které jim tímto Google vzal, si budou získávat jinak. Třeba velkými, zavádějícími a lákavými odkazy, které vás proklikem odvedou na jejich stránky. Tam vás chtěli dostat i dříve, ale teď se o to budou snažit dvojnásob.

A nepochybně přijdou a prosadí se nové způsoby, jak reklamu dostat k cílovým zákazníkům. A půjde samozřejmě o reklamu čím dál cílenější. Ostatně samotný Google, jehož zisky pocházejí převážně z reklam, má v tomto ohni nejedno želízko. Jeho PPC reklamní systém AdWords zobrazuje reklamy u souvisejících hledání na jejich vyhledávači, YouTube zase pracuje s přeskakovatelnými reklamami před videoklipy. Pro cílení reklam Googlu slouží (či mohou sloužit) i informace na síti Google+ nebo nedávná aktivita na účtu.

Takže pokud Google inzerentům oslabil jeden marketingový nástroj, a zvýšil tak soukromí uživatelů, je to i proto, že stejným inzerentům zároveň může nabídnout své vlastní marketingové řešení.

Autor:

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Jarní aktualizace Windows 10 je ke stažení. Microsoft se moc nepředvedl

Světlý motiv v jarní verzi Windows 10  2019

Microsoft uvolnil ke stažení velkou jarní aktualizaci Windows 10. Nečekejte však žádné velké změny. Většina se odehrála...

Další z rubriky

Google připravuje funkci automatického mazání záznamů o poloze a webech

(Ilustrační snímek)

Společnost Google se rozhodla vyslyšet stížnosti řady uživatelů a připravuje funkci, která umožní automaticky po určité...

Z velké kryptoburzy ukradl trpělivý hacker miliardu korun v bitcoinech

Virtuální měna Bitcoin zažívá ohromný vzestup. Je to bublina?

Burza Binance oznámila, že jim neznámý hacker či hackeři ukradli sedm tisíc bitcoinů. Útočník shromáždil velké množství...

Důchodce Babiš, nesmělý Okamura. Strany poslední den utrácí na Facebooku

Politická reklama na Facebooku (ilustrační montáž)

ČSSD a Piráti na Facebooku utráceli nejvíce. Víme to díky novým pravidlům Facebooku, podle kterých jsou všechny...

Najdete na iDNES.cz