Gigabajtový freemail Googlu se nelíbí některým aktivistům

  • 16
Sdružení Privacy International tvrdě kritizuje novou službu Googlu. Jeho freemailová schránka, která by měla nabídnout uživateli 1GB kapacitu, totiž neumožní definitivní mazání pošty. Tu navíc budou "prolézat" roboti, kteří se postarají, aby majiteli schránky chodila reklama šitá přesně na míru.

Je jeden gigabajt prostoru u freemailu opravdu tím, co by uživatelé chtěli? Po vystřízlivění si tuto otázku pokládá stále více uživatelů, mezi něž se přidaly i organizace chránící lidská práva.

Po oznámení, že Google testuje freemail s 1GB kapacitou, které bylo cíleně plánováno na 1. dubna, a následném nadšení a spekulacím, jestli je to opravdu možné, přichází na řadu realističtější úvahy. Vše má totiž své "ale".

Nevídaná kapacita 1 GB prostoru pro e-maily něco stojí a Google se bude snažit tuto částku v co největší míře přenést na uživatele. Ten tak sice bude moci schránku vrchovatě naplnit, avšak e-maily z ní již nevymaže. Zkrátka to nebude možné. Proč tak vlastně vůbec činit, Google argumentuje. E-maily navíc bude procházet robot, který se postará o vyhodnocení textů, a na tomto základě bude uživateli freemailu zasílána cílená reklama.

To se však nelíbí pracovníkům občanského sdružení Privacy International (PI). Podle jejího ředitele Simona Daviese se Google svým jednáním dopouští porušování evropského práva.

"Pokud uživatel smaže e-mail, měl by být přesvědčen, že se tak opravdu stalo," argumentuje na celkem kontroverzní podmínky Googlu Maurice Westerling, další pracovník občanského sdružení, tentokrát z Bits of Freedom.

Google oponuje tím, že obsah e-mailů bude probírat automatický robot, nikoliv člověk.

V reakci na nabídku Googlu spustila včera společnost Spymac obdobnou službu. Ta rovněž nabízí 1GB pro e-maily, k tomu dalších 350 MB kombinovaného prostoru (pro soubory a obrázky). Předpokládá se, že nabízený prostor přiměje i ostatní největší poskytovatele k tomu, aby kapacitu svých schránek navýšili. Konkurenční freemaily od Microsoftu či Yahoo mají řádově menší velikost - nabídka prostoru je zdarma pouze v megabajtech. Navýšení kapacity schránky na jeden gigabajt navíc ani tolik nestojí, náklady navíc jsou odhadovány na 5 amerických dolarů za jednoho uživatele.

Služba od Spymacu byla na rozdíl od Gmailu již spuštěna. Je stejně, jako je tomu u jeho konkurenta, který stále testuje tisícovka vyvolených, zdarma.