Firefox se chlubí miliardou stažení. Jeho podíl je ale nadále jen čtvrtinový

  12:05aktualizováno  12:05
Prohlížeč Firefox patří k nejznámnjším alternativám Internet Exploreru. Komunita vývojářů i fanoušků kolem něj cíleně propaguje každý jeho úspěch. To je samozřejmě v pořádku. Ovšem chlubit se miliardou downloadů není až tak relevantní.

Server SpreadFirefox.com slaví jednu miliardu downloadů | foto: http://www.spreadfirefox.com/fxbillion

"Včera v noci dosáhlo oficiální počítadlo downloadů Firefoxu jedné miliardy! To je celá miliarda downloadů za posledních pět let, od lidí, kteří se rozhodli pro web s Firefoxem," rozplývá se nad překročením milníku Shannon Prior. Oznamuje také spuštění stránky www.onebillionplusyou.com, která miliardtý milník oslavuje a vyzývá k dalšímu šíření prohlížeče Mozilla.

"Billion" není bilión

Rozdíl mezi americkým a evropským názvoslovím čísel

Zatímco americká angličtina používá pro číslo 1 000 000 000 (tisíc milionů) výraz "billion", v češtině je toto číslo reprezentováno slovem "miliarda". Český "bilión" je vyhrazen pro "milión milionů".

Zpráva o downloadu prohlížeče Firefox s číslem 1.000.000.000 se objevila v mnoha on-line periodicích, mj. InformationWeek, ArsTechnica, PC Magazine, PC World a další.

Obecně je toto číslo prezentováno jako důkaz, že je Firefox na vítězném tažení k tomu stát se nejoblíbenějším prohlížečem. Aniž chceme zpochybňovat význam prohlížeče Firefox, v tomto článku stručně poukážeme na několik oblíbených způsobů, kterými jsou překrucovány čísla a statistické ukazatele, a také na motivy, které k tomu vedou.

Přání otcem statistiky

Začněme jednoduše. Podle odhadů tvoří internetovou populaci přibližně 1,596 miliard lidí z celého světa. Pokud by se dalo toto číslo do souvislosti s milníkem Firefoxu, vyšlo by nám, že téměř dvě třetiny uživatelů internetu využívají Firefox. Tak to samozřejmě není.

Opravdu Firefox používají dvě třetiny lidí na internetu?

Počítadlo stažení započítá i to, že si někdo stahuje prohlížeč vícekrát, na různé počítače, po přeinstalaci systému, upgraduje na novou verzi bez využití automatického upgradu apod. To nelze počítadlu vyčítat, ale můžeme se zlobit na lidi, kteří číslo takto prezentují. CNET například upozorňuje, že také Internet Explorer 8 se může pochlubit číslem 200 milionů downloadů, což ovšem neříká tolik o jeho používání.

U prohlížeče totiž záleží spíše na tom, jak je rozšířený, tedy jaký má podíl mezi návštěvníky internetových stránek. Ale i zde se dá nasekat spoustu nepřesností a nejasností souvisejících se vzorkem dat nebo metodikou měření. Buď lze měřit počet "hitů", tedy počet požadavků prohlížeče o soubor, nebo lze započítávat každého uživatele jenom jednou, Hodně také záleží na vzorku populace, tedy na tom, který server měření provádí.

Další faktory, které statistiky prohlížečů zkreslují, jsou například:

  • některé prohlížeče se záměrně "tváří" jako jiné prohlížeče (Opera například často posílá požadavek pod identifikací IE nebo Firefoxu, aby jí server dal stejnou stránku)
  • prohlížeče na bázi Gecka mohou přednahrávat stránky, a tak vytvářet falešný provoz
  • velké firmy často neumožňují uživatelům zvolit si prohlížeč
  • intranetové stránky jsou skryty většině podobných statistik
  • vyhledávače se mohou tvářit jako prohlížeče, aby zmátly SEO podvodníky
  • grafické prohlížeče obvykle pošlou více "hitů" než textové prohlížeče
  • různé prohlížeče zacházejí různě s cache
  • a samozřejmě záleží na tom, na jak velkém a obecném vzorku je měření prováděno

Třeba takové statistiky W3schools.com jsou velmi podrobné a pro Firefox nepochybně příznivé: přisuzují mu 47,3% podíl. Internet Explorer na něj ztrácí se 40,6 %, sečteme-li jeho všechny verze. Uvědomíme-li si ale, že jde o měření návštěv na serveru zaměřeným na vývoj webových stránek, nemůžeme se divit zvýšenému podílu alternativních prohlížečů.

Férovější a vyváženější W3Counter nás už staví před realistická čísla a Net Applications udávají, že Internet Explorer má 67,69 %, Firefox 22,47 %, Safari 4,07 %, Chrome 2,59 % a Opera 1,97 %. Více o problematice podobných statistik najdete na anglické Wikipedii.

Těžko říci, zda si propagátoři toho kterého prohlížeče neuvědomují, že statistiky nevypovídají o tom, o čem se tváří, že vypovídají... Nebo zda zkrátka chtějí ovlivnit názory jednotlivců tím, že jim naznačí, co je názor většinový. Mnoho psychologických experimentů (např. Salganik, 2006, ale už i Asch, 1951) ukazuje, že na lidi velmi výrazně působí, když se dozvědí, jaké chování je většinové - a tedy "normální".

Jaký je motiv?

A proč se vlastně firmy snaží, aby jejich prohlížeč používalo co nejvíce lidí (pomineme-li nadšení, touhu sdílet prohlížeč s ostatními apod.)? Jednou z důležitých věcí je vliv - možnost prosazovat webové standardy má pochopitelně ta strana, jejíž prohlížeč využívá mnoho lidí.

A druhým, často zapomínaným důvodem, jsou zisky. Firmy, které stojí za vyhledávači, dostávají podíl z reklam, pokud využíváte jejich vyhledávací políčko v prohlížeči. Takže např. Opera nebo Mozilla Corporation získávají peníze, pokud kliknete na reklamu Google poté, co použijete hledání vestavěné do prohlížeče. Není to mnoho, za vaše kliknutí dostanou pár centů. Už je jasné, proč potřebují, aby jejich prohlížeč používalo co nejvíce lidí?

Autor:
 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Další z rubriky

Tipy na zajímavé weby: vyzkoušejte Office nebo Photoshop v prohlížeči

Ilustrační foto - cloud

Už není zcela nutné vyzvedávat e-mail v aplikaci, psát dokumenty, vytvářet tabulky v programu instalovaném v PC. Řadu...

Tipy na weby: jak parkovat v Praze nebo převedení textu z obrázku

Ilustrační foto - parkování

Parkování v Praze nemusí být peklem na zemi. Pomůže web ParkujVklidu.cz. Texty z obrázků již nemusíte přepisovat ručně....

Vyzkoušejte si v prohlížeči stínohru od Googlu s umělou inteligencí

Google oslavuje příchod nového čínského roku hrou s umělou inteligencí.

Google kvůli příchodu nového lunárního roku, který se slaví především v Asii, vyrobil novou hříčku pro prohlížeče.

Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun
Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun

Proč u vás doma nefungují všechny univerzální rady, jak ušetřit? Protože každá rodina funguje jinak! Zaměřte se na to, co opravdu potřebujete, a podle toho postupně utáhněte kohoutek na správném místě. V rozpočtu se pak najde i pár stovek navíc.

Najdete na iDNES.cz