Česká národní banka (ČNB) zaznamenala v posledních dnech zvýšený výskyt podvodných e-mailů, které zneužívají její jméno.
„Česká národní banka předně zdůrazňuje, že se nejedná o autentickou komunikaci České národní banky, ale o phishingový útok směřující k vylákání osobních údajů dané osoby, na jejichž základě mohou být zcizeny prostředky z bankovních účtů daných osob,“ varuje na svých stránkách ČNB.
Především bezpečněPlatí pravidlo, že banky neposílají e-mailem požadavky týkající se citlivých údajů, a také to, že ke svému účtu v bance se máte přihlašovat přes prohlížeč a vámi zadanou adresu. Pokud se uživatel drží těchto pravidel a také neotevírá soubory v přílohách e-mailů, jejichž původ není jasný, výrazně zvyšuje své šance, že se různým útokům z internetu ubrání. Samozřejmostí jsou pak aktuální verze antiviru a zapnutý firewall. U bankovnictví a dalších účtů se pak vyplatí zapnout si několikavrstvé ověření známé jako vícefaktorová autentizace. To je třeba zasílání přístupového kódu přes SMS při přihlašování k účtu. |
Zpráva má asi tři odstavce a hovoří se v ní o údajném novém postupu ČNB, jehož cílem má být zabránění zneužívání finančního systému proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, financování terorismu a vytvoření podmínek pro odhalování takového jednání.
„Podle § 5, § 7, § 8, §10 jsme povinné Vás identifikovat a zjistit zákonný původ vašich peněz, aby tento požadavek splnit, je nutné dokončit proces identifikací, co nevyžaduje hodně času, který si vážíme,“ píše se následně v závadném e-mailu.
Zpráva tak vzbuzuje dojem, že byla zaslána Českou národní bankou a požaduje po klientovi ověření původu jeho peněz.
U podobných zpráv chtějí jen útočníci vylákat z uživatelů jejich citlivé údaje, kam patří i přístupové údaje k účtům. Případně může taková zpráva obsahovat zavirovanou přílohu, která nakazí počítač a dá jej všanc útočníkům.
Jak se chovat bezpečně na internetuPřečtěte si osm rad, jak se můžete chránit na internetu, a přehled hlavních hrozeb, které na vás číhají. |
„V případě, že veřejnost obdobnou e-mailovou zprávu obdrží, je zároveň vhodné o takovéto zprávě informovat instituci, jejímž jménem měla být zpráva odeslána,“ doporučuje ČNB další postup.
Stejně jako jiné banky, ani Česká národní banka neoslovuje veřejnost prostřednictvím e-mailové komunikace s cílem získat informace o původu peněžních prostředků.