Diskuse k článku

PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle odborníků měly za cíl „prohloubit dojem rozdělení společnosti“. Podobné reklamy financované ruskou vládou teď našla také firma Twitter a nejnověji i Google.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70a41r50o25m94í55r 62V91í26t 2394291821555

A americká propaganda tam samozřejmě vůbec není, že?

+1/0
1.12.2017 13:26

J60a91n 96C35h97o81b89o87t 5643828729657

>reálné zpravodajství

Opravdu? Skutečně?

Nebo reálně?

0/0
17.10.2017 7:24

J67a91n 22V92a88n45d28r57o31v57e83c 9393736428145

Rusové jsou žabaři. My když jsme chtěli, aby se na Ukrajině něco stalo, rovnou jsme tam poslali na Majdan kázat ministra zahraničí Schwarzenberga. A povedlo se! Je tam demokracie jako nikde.

+3/−1
16.10.2017 20:27

L37a37d91i14s85l30a74v 42P28o86s32p97í84c22h19a92l 1408647813290

Na každou složitou otázku lze dát jednoduchou, snadno pochopitelnou nesprávnou odpověď. ;-D;-D;-D

0/0
15.10.2017 18:44

L12a36d78i69s22l85a58v 77P47o74s83p15í74c54h89a42l 1108777473140

Reklamy za 100.000 ovlivnily volby, jimiž proteklo 10.000x více peněz?

Tomu snad nevěří ani ti, co o tom píší. A věřit tomu mohou pouze osoby s IQ < 60.

+1/−1
15.10.2017 18:35
Foto

P38a93v96e69l 40K35a76s73í92k34, 72T83e70c88h35n29e34t16.83c69z

1) Článek nerozebírá to, zda došlo ke změně výsledku voleb, ale zda došlo k ovlivnění, to jsou dvě různé věci. 2) Podívejte se, kolik hlasů rozhodlo o Trumpovi jakožto o vítězi voleb, je to méně než tisícina všech hlasů.

+1/0
16.10.2017 17:46
Foto

J50a15n 53K78u97l79í95s17e36k 8937763258971

Vy si opravdu myslíte, že Rusko přesvědčilo voliče aby volili Trumpa? Já jsem ho volil. Neznám ani jednu dezinformaci ve prospěch Trumpa, která by mne mohla ovlivnit i tou nejmenší formou.

Článek zmiňuje jakési záhadné "fake news", které Trumpovi pomohli ke zvolení. Které konkrétně to byly? V článku je odkaz na zprávu Stanfordské univerzity, která zmiňovala například jako seriozní zdroj informací BuzzFeed, který na své webce uveřejnil neskutečnou lež v podobě "intelligence report" o Trumpovi jak si zaplatil prostitutky aby močili na postel v moskevském hotelu. Naopak, BuzzFeed je jeden z hlavních generátorů falešných zpráv a ne autorita na označování jejich původu.

The Guardian rovněž publikuje neuvěřitelné lži a demagogii, ale to je samostatné téma a velmi smutné.

Jacísi Makedonští podnikatelé, to je také neuvěřitelná lež a výmysl.

Dále, rámeček pod článkem zmiňuje počet hlasů, ale nezmiňuje, že nikdo neví, kolik ilegálních hlasů bylo pro Clintonku. Už jenom v Kalifornii se nedělala kontrola volebních registrací celá desetiletí. Nedávno jsem četl zprávu, že v 11. okrscích v Kalifornii volilo více voličů, než jich bylo na seznamu, čísla 120 až 130% nejsou neobvyklá. 10 z těchto 11 okrsků volilo Clintonku.

Už jenom proto, že v Kalifornii volební registrace nevyžaduje kontrolu osobních dokladů, pouze čestné prohlášení na Internetu, volby v tomto státě jsou velmi pochybné. A ještě k tomu, každý, kdo se dostane řidičský průkaz, dostane formuláře k volbám. A řidičák tu může dostat úplně každý i třeba takový Pavel Kasík. Stačí vyplnit kalifornskou adresu a máte řidičák a můžete volit, žádný problém. V Kalifornii vyhrála Clintonka, samozřejmě.

Bohužel, tento článek nelze vůbec brát vážně a jedná se o politicky korektní a módní anti-trumpovskou demagogii, nic jiného.

Jediné, čeho si lze cenit, je, že autor článku Pavel Kasík se účastní diskuze. Ale bohužel, věcně je článek totálně mimo a nic jiného, než propaganda jež si nezadá s propagandou bývalého Rudého práva...

+1/0
16.10.2017 23:30
Foto

J94a35n 42K79u60l10í88s24e12k 8327893658681

Ještě dodám, co se týče voleb v Kalifornii. Bohužel si nepamatuji kdo to byl, slyšel jsem na rádiu jednoho místního politika, který vyjádřil názor, že každý, kdo žije v Kalifornii, má právo jít k volbám, občan neobčan. A dodal, že co se týče prezidentských voleb, že když jsou USA světovou velmocí, tak je nespravedlivé, aby občané jiných států neměli přístup k prezidentským volbám v USA, protože je to rovněž ovlivňuje. No a v Kalifornii mají takoví politici nyní 2/3 většinu v Kalifornském senátu a mohou si odhlasovat cokoliv, čehož využívají.

Kalifornští demokratičtí politici blokují mimo jiné jakýkoliv pokus o kontrolu volebních registrací a už vůbec nepřipustí, aby byly volební registrace dány k dispozici federální vládě ke kontrole. Připomínám, že jedině federální instituce jsou schopny kontrolovat pravost volebních registrací, protože jednotlivé státy nemají seznamy občanů USA včetně registrů čísel federálního důchodového pojištění, tzv. Social Security Number.

Je beze vší pochyby, že v Kalifornii dochází k masivním volebním podvodům. Clintonka v tomto státě nemusela vůbec vyhrát. Ale těžko se kdy dozvíme jak to skutečně bylo...

0/0
16.10.2017 23:43

M70a27r29t52i34n 21N10o17v87á25k 8717722282962

Pokud Rusáci pomohli zvolení Trumpa, tak jim svět dluží poděkování :-P

+2/0
15.10.2017 11:39

M90i81c14h13a13l 20J55a36r53o17š 7174500632835

Ty jo, to bylo strašně dlouhé na průměrného čtenáře zpráv iDnes...

0/0
13.10.2017 19:55
Foto

P71a43v35e31l 41K10a66s21í32k58, 54T54e48c66h67n81e35t72.20c46z

Ano, bylo to dlouhé. Psal jsem článek i jako rozcestník pro ty, kdo se v tom chtějí trochu zorientovat.

+1/0
14.10.2017 23:35

T15o52m68á96š 68S34v67o14b16o95d92a 5789663614498

USA jsou tedy banánovou republikou

0/0
13.10.2017 13:25

R29a42d45o10v18a60n 84S38ý45k16o43r85a 6864325474200

Když to řekl Putin, musí to být pravda.

0/0
14.10.2017 11:16

L23u70b96o32š 31R24y91c84h40n91a 1159358931221

Tuto věc stejně jako Evropa velmi podcenili.Když si přečtete diskuse na Idnes i jinde u nás vyhrávají na celé čáře. min. jeden takový účet byl i tady. S jedním kolegou jsem na něj taky upozornili a od té doby se neukázal. Světe div se ten kolega ho našel v Petrohradě. Jestli si to pamatuji dobře,byl hlavně u článků o inskanderech v Kalinigradě. Měl mužské jméno a psal v ženském rodě.?RvRv Podívejte se níže Darja atd.:-):-)

0/0
29.11.2017 20:43

P48e20t62r 78F45r44ý24d58e48k 7489821309543

$100k? To jen Hillary dostala z ruska pres $2 miliony...

0/0
13.10.2017 0:46
Foto

P15a83v92e75l 97K79a12s79í39k55, 97T69e82c97h30n51e69t21.12c17z

Během volební kampaně? Odkaz?

0/0
13.10.2017 9:13

R90a11d59o91v20a33n 66S18ý42k40o51r33a 6614405924630

A údajně to šlo z nějaké banky ve Frýdku. Nebo to bylo v Místku?

0/0
14.10.2017 11:16

L88u32b92o33š 85R31y47c60h70n67a 1229768161251

A na to jste přišel jak????

0/0
29.11.2017 20:44

J17o96z58e68f 23P21a29u14c53h14l56y 3259588917944

tak sa konecne potvrdila ruska stopa, len ruskich hackerov vystriedal Facebook ;-D

0/0
12.10.2017 23:32

D37a11r70j30a 24H35u61b24á52č47k76o88v39á 1874664285195

Dobrá paranoia - to už se skoro blíží té mandelince bramborové, kterou nám tady v padesátých létech vysadili imperialisté.;-D;-D Ale chlapci si tu dobu nepamatují, takže si ani neuvědomí, že píší stejné bludy jako ti novinářští chlapci za bolševika.

+3/−1
12.10.2017 16:35
Foto

M91a83r48t56a 95D59o68u71b48r62a69v78o79v48á 4530574305817

Při prohlížení Fotogalerie na mě vyskočila reklama na polštáře a deky NĚMECKÉ kvality. Prý: Vyspěte se konečně dobře!

Odmítám takové ovlivňování, které má ve mně vzbudit dojem, že v jiných, než německých polštářích a dekách, se dobře nevyspím.

Kde to mohu hlásit? ;-D

+3/0
12.10.2017 10:27

J11o92z67e23f 41N68o50v62a19k 6531493796503

aby clanok za nieco stal, malo by tam byt aj cislo, kolko na reklamu v predvolebnej kampani padlo na fb celkom. V prvych clankoch aj bolo napisane ze ten kvazi rusky prispevok nedosiahol ani 1 promile, vazne ma chce niekto presvedcit ze to mohlo mat nejaky relevantny vplyv na samotne vysledky? Iba dalsi kusok do mozaiky pri hone na carodejnice

+2/0
11.10.2017 20:44
Foto

P35a76v76e15l 44K73a54s10í76k62, 11T93e92c73h89n38e32t49.58c47z

Pletete dohromady dvě různé věci. Tady se neřeší, zda ruské reklamy někoho ovlivnily, nebo ne, ani jaký měly rozsah v porovnání s oficiálními kampaněmi Clintonové a Trumpa. Tady se řeší jen ty informační operace samotné. O vlivu na výsledky se zde nemluví.

Když už ale o vlivech mluvit chcete, tak si uvědomte, že kdyby jen třetina promile voličů hlasovalo jinak, volby by vyhrála Clintonová.

+1/−3
12.10.2017 9:11

L82u92b41o25š 78D13o81l50e59ž91e18l 1467679754156

To s tou chybou (chybějícím "the" před "cemetery") jste vymysleli sami? V tomhle případě není "the" nutné - jde o slogan, v těch se členy běžně vynechávají.

+2/0
11.10.2017 10:12
Foto

P88a19v30e17l 70K44a28s10í35k96, 62T64e67c21h59n61e40t43.81c17z

To jsme nevymysleli, toho si všimli už v New York Times, které reklamu jako první zveřejnily. Chybějící "the" samozřejmě nic nedokazuje. Někdo zase v položertu říkal, že důkazem je spíš to, že není překlep ve slově cemetery, protože Američan by tam překlep udělal :-). Každopádně "out of cemetery" není žádný "slogan" , ale prostě chybějící člen určitý. Lze najít případy, kdy se tato fráze použije v jiné frázi, ale tam má cemetary jiný gramatický význam, třeba "we are out of cemetery space" nebo "how many words can you make out of cemetery".

0/−1
11.10.2017 13:59

L30u87b66o83š 36D13o20l80e75ž37e14l 1417379154786

Já jsem to taky Googlil a našel jsem hromadu podobných vět (pravděpodobně od rodilých mluvčí):

Large gate is kept locked to keep animals out of cemetery.

Vaingankar said one of the locals had seen a man running out of cemetery at around 4.30 am.

City Council wants to keep Pokemon Go out of cemetery.

Stěží bych tedy identifikoval původ autora podle vynechaného the/a.

+2/0
11.10.2017 14:04
Foto

P78a70v19e25l 64K74a71s53í57k93, 75T78e40c77h26n80e42t36.48c98z

Znovu, nikdo původ autora podle vynechaného "the" neidentifikuje. To nic nemění na tom, že je to chyba.

0/−2
11.10.2017 15:15

L20u40b58o96š 54D79o53l38e80ž48e67l 1877889804806

V článku ale píšete toto: Chyba „out of cemetery“ místo „out of the cemetery“ naznačuje, že autor nebyl rodilý mluvčí.

+2/0
11.10.2017 15:17
Foto

P45a58v10e54l 68K30a76s35í34k38, 57T40e37c47h55n64e72t48.26c96z

Ano, to podle mého naznačuje. Není to chyba typická pro rodilé mluvčí. Ale naznačuje není dokazuje, a už vůbec nikoho neidentifikuje. To, že někdo není rodilý mluvčí, není přece nic špatného. Nebýt rodilým mluvčím není nic, co by vylučovalo z politické debaty. Je to jen poznámka, aby bylo jasné, že tam je chyba.

0/−1
11.10.2017 15:38
Foto

P96a35v60e25l 19K16a50s75í31k68, 46T30e10c50h77n35e77t62.98c82z

Já můžu taky vygooglovat desítky případů, kdy rodilí mluvčí napíšou věci jako "děti dělali". To neznamená, že to je v pořádku.

+1/−1
11.10.2017 15:16

V22á42c33l46a38v 69Š46u86l14á26k 6985519671809

Vůbec nechápu co se tady řeší, koneckonců volili lidé a těmi je manipulováno naprosto v každých volbách. Populismus, kauzy, zesměšňování, karikatury, reklamní spoty. Všechno se to dělá jen pro ovlivnění voliče. I kdyby Rusko zaplatilo biliony za akci pro Trumpa, v čem je problém?8-o

+2/0
11.10.2017 9:32
Foto

P39a66v32e31l 91K69a47s64í91k11, 91T28e69c89h59n50e47t73.96c57z

Kdyby USA aktivně podpořilo nějakého konkrétního kandidáta na českého prezidenta, nejlépe toho, kterého na Hradě nechcete, přišlo by vám to férové? (tomuto argumentu se říká test změnou, slouží k otestování toho, zda to, co navrhujete jako obecné řešení, není náhodou ovlivněno tím, jaké máte konkrétní postoje)

+1/−2
11.10.2017 10:02

V26á67c68l37a93v 27Š46u12l21á39k 6675549121399

Ano přišlo. Každého kandidáta má možnost aktivně podpořit jakýkoliv stát na světě. To že je kolem takové "haló" je vytvořeno opět jen medii a vytvářením černobílého světa. USA má docela zásadní vliv na dění ve světe, takže je celkem pochopitelné, že může mít Rusko zájem o volby a nic zlého v tom neshledávám. Přeci jen kdyby zrovna tyhle dva státy začaly úzce spolupracovat bylo by na světe trochu méně napětí nemyslíte?

Nemít rád Trumpa, kvůli tomu, že má podporu Ruska je ubohé. (a tento článek tento problém jen prohlubuje, protože už v titulku se uvádí, že Facebook zneužila ruská propaganda - to šlo napsat i jinak, ale i novinařina je byznys Rv

+4/−3
11.10.2017 10:43
Foto

P59a28v84e40l 88K11a34s95í74k64, 19T44e51c10h83n92e86t40.95c65z

A když je to tedy legitimní, proč to Rusko popírá a proč šly peníze na reklamu přes desítky prostředníků a falešných účtů? To vám opravdu přijde v pořádku? Mně by to nepřišlo v pořádku ani jedním, ani druhým směrem. Je to zásah do interních politických záležitostí daného státu.

+3/−1
11.10.2017 14:01

J78i47r47k90a 12B67r22u68n27n45e81r 4828272889747

Zásahy do interních politických záležitostí států jsou odjakživa, bohužel, "normálním" jevem. Propaganda ovšem vždy, na všech stranách, píše pouze jednostranně a nevidí břevno v oku svém.

+2/0
11.10.2017 20:55

D57a59r43j10a 90H74u87b30á88č12k24o77v89á 1524214315715

Proboha, vždyť skoro celý západ, celý americký mainstream otevřeně podporoval Clintonovou, to Vám přišlo normální? Je div, že Trump proti takové nerovné a pokrytecké přesile vůbec vyhrál.

+1/0
12.10.2017 16:46
Foto

P28a21v70e52l 36K79a55s11í43k30, 86T43e30c42h37n31e93t49.75c18z

Na volební kampani 2016 nebylo skoro nic normálního. Z toho právě Trump těžil. Napřed si novináře povodil, když jej nebrali vážně, když jej začali brát vážně, začal Trump ukazovat na to, jak jsou k němu "neféroví". Vyvážená novinařina ale neznamená "o každém psát stejně", ale "každému stejným metrem". Nicméně Trumpův tým si nemohl přát nic lepšího, než že velká část médií podpořila Clintonovou. Perfektně to totiž zapadlo do rétoriky Trumpa o "drain the swamp". Trump byl velmi dobrý a schopný kandidát. Problém je, že teď už je po kampani, ale Trump v kampani pokračuje, protože mu jde a evidentně ho baví.

+1/0
13.10.2017 10:38

D33a47r39j18a 93H21u21b56á65č78k47o39v12á 1614504895665

Doufám, že si nemyslíte, že v případě Trumpa byla novinařina vyvážená a že psali "každému stejným metrem", právě ta do očí bíjící nevyváženost, že Clintonová u většiny novinářů, komentátorů, politologů byla "dobro" a Trump naopak zlo, tak to prohrálo Clintonové volby. A tu samou chybu dělají novináři u nás.Čtyři roky všichni novináři včetně ČT, ČRo šijí do Babiše, nenajdete novináře, který by na Babiše napsal něco nekritického, a že by si i nějaké věci našly, a světe div se, Babiš nejspíš vyhraje volby.

+1/0
13.10.2017 14:49

L79a17d83i34s75l53a45v 78P35o77s90p66í22c20h15a80l 1298207763300

Okopávání někoho je jako program do voleb kontraproduktivní.

0/0
15.10.2017 18:48

V13i72l28é94m 30P34ř88í84h17o18d52a 2514699193837

Není možná! Nic takového se u nás neděje a ruská ambasáda má nadbytečné množství lidí jen proto, že nás mají rádi!

0/0
11.10.2017 1:03

R44a93d88o23s69l18a15v 31B91o25d36ř41i89c62h 2326931197982

A teď ještě v rámci objektivní novinařiny uvěřejněte story o ovlivňování všeho možného ze strany západu.

My nejsme takoví blbci, abychom vám páni novináři věřili, že toto a podobné věci dělá jen Rusko. Těmito články spoustu lidí nasměrováváte východním směrem. Totálně kontraproduktivní a ubohé.

+6/−6
10.10.2017 19:48
Foto

P89a45v62e83l 36K73a14s84í74k40, 79T30e51c58h35n10e77t10.55c75z

Například o americkém odposlouchávání a šmírování (především ze strany NSA) nebo akcích CIA jsme měli několik desítek článků. Že si je vy nepamatujete, nebo se vám zrovna nehodí do vašeho kopnutí, neznamená, že neexistují.

+7/−1
10.10.2017 23:59

R55a15d84o71s15l57a42v 13B66o76d38ř39i63c91h 2446621227902

Ano, máte pravdu. Ty články zde byly. Jen v celkovém kontextu tendenční novinařiny jako takové za posledních x měsíců, let, to vypadá účelově. Pokud to dělá západ, je to pro blaho lidstva a pokud to je aktivita východu, tak to je pomalu na vyhlášení války. Těch jednostranných pohledů je prostě už moc a je to okaté (Sýrie, migrace, Trump, Rusko a volby v USA...)

Chtě nechtě i ryze technicky zaměřený článek si čtenář zasazuje do širšího rámce všech možných zpráv, které se na něho chrlí. Kopnutí nebylo do Vás, ale do novinařiny poslední doby jako takové. Udělejte si anketu, v jakém světle lidé vidí novináře. Budete na tom podobně jako makléři.

A pokud jako čtenáři na toto nebudeme upozorńovat, tak si novináři budou myslet, že je vše v pohodě. Tak bylo mé "kopnutí" i myšlené.

+3/0
11.10.2017 7:01
Foto

P17a58v54e46l 20K51a68s83í14k88, 89T51e31c90h27n41e80t54.82c49z

Takže vlastně říkáte, že nemáte článku co konkrétně vytknout, jde o "celkový kontext tendenční novinařiny", ale pachuť, ta pachuť zůstává :-)

Jak jsem psal v diskuzi už dříve: já nemohu odpovídat za to, co si lidé z článku odnesou, pokud je to něco, co si lidé do článku sami přinesli.

+3/−1
11.10.2017 10:07

M91i29c25h58a48l 63M88o20t45y46č69k45a 4573550191379

Ja se vam divim, ze do tech diskuzi vubec chodite nekdy (a sam sobe taky vlastne). Jinak moc pekny clanek, diky za prikladne shrnuti

+1/−1
12.10.2017 12:18

P43a73v59e12l 31P23r38o27c54h28a22z49k28a 4272541743268

Hillary utratila 1,4 MILIARDY..čili 1400000 tis dolarů ! Teda ty rusové to moc nerozjeli :-))

+2/0
10.10.2017 18:59

M63a44r97t30i21n 71K60a49l46e70n75s70k44ý 8335195504981

odkaz?

0/0
11.10.2017 2:30

P24a35u79l 65J84a56r30o93s 2463758130

Horsi bude,jak ceske volby ovlivni ruska propaganda a my nebudeme mit Zemana.Co si bez nej pocnem;-D

0/0
10.10.2017 17:54

P49a72u74l 70J97a11r34o46s 2673388290

Pekna blbost..mozna to par volicu ovlivnilo,ale to patri dnes k tomu volebnimu gulasi vsude ve svete.Mne osobne ovlivnila,pri volbach v USA,ta zkorumpovana H.Clinton.

+1/−3
10.10.2017 17:11
Foto

P48a79v45e46l 65K17a32s18í51k18, 10T54e51c83h76n25e39t97.39c91z

Zde se neřeší, zda to lidi ovlivnilo.

+1/−2
10.10.2017 17:17

Najdete na iDNES.cz