Sociální sítě bojují proti dezinformacím kolem koronaviru.

Sociální sítě bojují proti dezinformacím kolem koronaviru. | foto: Vox/Twitter, Profimedia.cz

Facebook zablokuje reklamy na léčbu koronaviru. Twitter vydává upozornění

  • 4
Facebook v rámci boje s falešnými zprávami nechce dávat prostor zavádějícím reklamám souvisejícím s koronavirem. Především těm, které slibují léčbu této nemoci, nebo vyvolávají paniku. I další sociální sítě se snaží omezit množství lživých informací souvisejících s tímto onemocněním.

V polovině února uspořádala Světová zdravotnická organizace (WHO) celodenní mítink se zástupci technologických gigantů včetně Facebooku, Amazonu a Googlu, jehož cílem bylo projednat možnosti společného postupu proti šíření koronaviru COVID-19. Hlavním tématem schůzky podle CNBC bylo omezování dezinformací spojených s novým virem, který se z Číny postupně dostal do mnoha dalších zemí.

Patrně i na základě této schůzky se Facebook rozhodl, že přistoupí k omezení reklam, které souvisejí s koronavirem, respektive slouží k propagaci lživých nebo zavádějících produktů, služeb či informací.

Facebook reaguje na šíření COVID-19

 „Nedávno jsme zavedli pravidlo, které zakazuje reklamy odkazující na koronavirus a vytvářejí pocit naléhavosti, jako je naznačování omezené nabídky nebo zajištění léčby či prevence. Také máme zásady pro platformy, jako je Marketplace, kde podobné chování zakazujeme,“ uvedl mluvčí Facebooku pro server Business Insider.

Již dříve začal Facebook využívat faktografickou kontrolu k potlačení lživých a zavádějících informací na hlavní stránce (newsfeed) uživatele o tomto virovém onemocnění.

„Jelikož zdravotnické organizace po celém světě vydávají nové pokyny a varování týkající se koronaviru (COVID-19), pokračujeme v naší práci s cílem informovat lidi zprávami od regionálních a místních zdravotnických organizací a omezit šíření dezinformací a škodlivého obsahu viru,“ píše Facebook na svém blogu.

Právě sociální sítě jsou nyní plné různých dezinformací a falešných zpráv, které mohou vyvolávat paniku a falešnou naději na nalezení léku na tuto nemoc (o hledání léku si můžete přečíst zde).

Twitter při vyhledávání slova coronavirus nabízí v USA odkaz na tamní Ústav národního zdraví (CDC)

I proto se podobně jako Facebook snaží bojovat s falešnými zprávami i Twitter, například tím, že při vyhledávání dává ve Spojených státech odkaz na  Ústav národního zdraví (CDC).

„Vzhledem k rychle se rozvíjející povaze problému a rostoucí mezinárodní reakci jsme spustili nový specializovaný vyhledávací dotaz, abychom zajistili, že když se budete snažit najít informace o #coronavirus, setkáte se nejprve s důvěryhodnými informacemi,“ psal již na konci ledna Twitter. V té době se na jeho síti objevilo asi 15 milionů zmínek se slovem coronavirus.

Jednání s WHO v sídle Facebooku

Výše zmíněné setkání velkých internetových firem se odehrálo v centrále Facebooku v kalifornském Menlo Parku. Podle nejmenovaných zdrojů CNBC obeznámených s jeho průběhem zde byli kromě tří již zmíněných společností také zástupci mobilního operátora Verizon, sociální sítě Twitter či platformy YouTube.

„WHO na schůzce s účastníky sdílela informace o své odpovědi na koronavirus a ostatní popsali své vlastní nápady, co se týče epidemie,“ popisuje CNBC. Zásadním tématem diskuzí byly údajně kroky jednotlivých společností ve snaze omezit šíření dezinformací. Aktéři se také dohodli, že nebudou veřejně hovořit o interních opatřeních ostatních firem, neboť mnohé ze zastoupených firem si navzájem konkurují.

Dezinformace nedávno označil za jeden z problémů při boji proti epidemii nového typu koronaviru i generální ředitel WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus. „Ve WHO nebojujeme jen s virem, bojujeme také s trolly a konspiračními teoriemi,“ prohlásil.

Andy Pattinson, který zdravotnickou organizaci zastupoval na jednání s představiteli Silicon Valley, ovšem hovořil o „změně nálady“ a zvýšeném úsilí technologických lídrů. Těm prý nabídl pomoc s ověřováním informací, které samy platformy nebo jejich uživatelé zveřejňují, aby společnosti nemusely spoléhat na třetí strany.

,