Elon Musk převzal sociální síť Twitter 27. října 2022. O pár dní později tento moment zvěčnil příchodem do centrály v San Francisku s umyvadlem v ruce (anglická hra se slovy „let that sink in“) a následně tweetnul, že pták (v logu Twitteru) je osvobozen. To byl pouhý začátek hromady změn, které měl v uplynulém roce pro sociální síť Twitter, nyní už známou jako X, v plánu. Některé přišly záhy, jiné krystalizují dodnes.
Převzetí přitom předcházely dlouhé tahanice. Už začátkem roku 2022 oznámil, že chce koupit síť za 44 miliard amerických dolarů, tedy něco málo přes bilion korun. Následně se však kvůli netransparentnosti statistik používání sítě z obchodu snažil vycouvat. Tvrdil, že čísla jsou uměle zveličena falešnými profily (boty). Možná to byl jen tah, jak vyjednat snížení ceny, nicméně to se Muskovi nakonec nepovedlo, a proto síť nakonec koupil za původně domluvenou částku.
Vyhazovy a zavedení předplatného
Hned začátkem listopadu pocítili změny především zaměstnanci tehdejšího Twitteru. Elon Musk totiž začal ve velkém propouštět, a to od řadových pracovníků až po vysoké činitele firmy. Vyhazov posléze hrozil v podstatě komukoliv. Musk si chtěl ve firmě ponechat pouze ty, kteří pracují extrémně tvrdě a sdílejí jeho vizi.
Twitter sice masovým propouštěním a rušením celých oddělení chtěl docílit finančních úspor, jenže v reakci na tento krok zároveň začaly i některé známé značky pozastavovat inzerci na síti, čímž tak Twitter přišel o celkem důležité zdroje peněz. To se rovněž pojilo i s tím, že Musk ohlásil „lidové hlasování“ o navrácení profilu bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa, který uživatelé schválili. Ačkoliv se Trump doposud na síť plně nevrátil, letos v srpnu na síti sdílel svou fotku ze zatčení.
Podobných odblokování kontroverzních lidí do konce roku proběhlo hned několik, ovšem zároveň se Musk pustil i do blokování profilů, které se mu dlouhodobě nelíbily. Sociální síť tak na jeho žádost zablokovala třeba profil ElonJet, který sledoval pohyb jeho soukromého letadla. Menší, avšak zásadní novinkou na Twitteru byl zákaz sdílení odkazů na konkurenční sociální sítě. Toto rozhodnutí si sice Musk zase rychle rozmyslel, ovšem později se k němu částečně vrátil.
Ještě před koncem roku se uživatelů dotkla citelná změna v podobě přechodu na systém předplatného služby Twitter Blue (nyní X Premium). Modrou fajfku značící ověřeného uživatele už se nedalo získat pouhou žádostí, nýbrž zaplacením měsíčního poplatku. Musk alespoň nechal podle barvy fajfky oddělit uživatele, společnosti a vládní organizace. Do evropských států včetně Česka tato novinka doputovala až letos v březnu.
Nové jméno, noví lidé, noví konkurenti
Počátek roku 2023 byl na síti relativně klidný, tedy až na pár momentů, kdy se síť potýkala s masivními výpadky různých funkcí. Už tehdy se začalo mluvit o tom, že jde o první konkrétní dopady masových vyhazovů, které postihly i samotnou správu serverů sítě. V tomto období se současně i Musk konečně přiznal, že vyhodil přibližně 80 procent zaměstnanců sítě, kteří zde pracovali před jeho převzetím firmy.
První změna, kterou negativně pocítila spousta uživatelů, byl dubnový počátek mizejících „modrých fajfek“, značících ověřenou osobu. Elon Musk tento krok označil jako boj proti falešným profilům, nicméně výsledek byl přesně opačný. Lidé vystupující jako jiná osoba či subjekt mohli najednou daleko snadněji plést jiné uživatele sociální sítě. Ve skutečnosti však síť chtěla především dále profitovat z předplatného a donutit uživatele zvyklé mít v profilu modrou fajfku za ni od nynějška platit.
V květnu se Elon Musk na oko vzdal své ředitelské pozice a jmenoval do této role Lindu Yaccariovou. Učinil tak v době, kdy se objevily odhady, že Twitter ztratil až dvě třetiny své původní hodnoty po převzetí. Souběžně s tím začal Musk provokovat konkurenci, a dokonce i ředitele Mety Marka Zuckerberga vyzval na souboj v kleci, němuž ovšem dosud nedošlo.
Vyzkoušeli jsme novou sociální síť Threads. Instalace v Česku není bez rizika |
Právě Zuckerberg potrápil Twitter v červenci spuštěním nové konkurenční sítě Threads. Ta zaznamenala raketový start a celá řada uživatelů Twitteru nespokojených se směřováním sítě se šla podívat, zda nebude za plotem tráva zelenější. Jak se nakonec ukázalo, počet uživatelů Threads po úvodním šoku začal během léta zase rapidně klesat. Musk se každopádně vrátil k pravidlu zákazu odkazů na cizí sítě a znepřístupnil ty, které vedou na Threads.
Červenec zároveň značil důležitou změnu jména. Twitter navenek skončil a nahradilo jej jednoduché označení X. Lidem se postupně začala měnit loga i názvy aplikací a obří svítící X se objevilo i na centrále firmy. Doména x.com nově začala přesměrovávat na twitter.com. I přes návrhy nového slovník se však doposud drží výrazy jako třeba „tweetovat“.
Vedle toho však dorazilo ještě jedno zásadní rozhodnutí. Elon Musk v červenci zavedl stopku na neomezené zobrazování příspěvků. Platící nebo jinak ověření uživatelé dostali štědrý denní limit, neplatící ovšem limit začal omezovat. Neregistrovaní uživatelé ztratili přístup na síť úplně. Musk to obhajoval nutností omezit extrahování dat ze sítě. Limit se nicméně od té doby začal zase navyšovat a dnes už s ním problémy nejsou.
Budeme platit všichni?
V srpnu začaly uživatelům zapojeným do programu získávání odměn za zobrazování reklamy pod jejich příspěvky chodit první výplaty. V nich však zavládl chaos, jelikož zdaleka ne každý se do programu dostal, včetně profilů s vysokou návštěvností. Naopak vysokými finančními odměnami se chlubily i některé kontroverzní profily na síti. Yaccarinová v září oznámila, že uživatelům za reklamu síť vyplatila skoro 20 milionů dolarů (asi 470 milionů korun).
Sociální síť však zřejmě bude potřebovat další peníze a kontroverzním krokům možná ještě není konec. Během září začal Musk koketovat s myšlenkou, že X zpoplatní úplně každému. Vše opět obhajuje bojem proti botům a falešným profilům. Mělo by podle něj jít o nižší částku, než kolik stojí X Premium, nicméně další konkrétní plány zatím známé nejsou. Musk další plány ohledně „přístupového poplatku“ zatím neuvedl.
Placený Facebook a Instagram. Meta oficiálně představila verze bez reklam |
Trend zpoplatňování sociálních sítí je však už jasný. Nedávno oznámily zavedení měsíčního předplatného i sociální sítě Facebook a Instagram. Za měsíční poplatek vám sítě schovají všechny reklamy. Sociální síť X už tuto funkci nabízí v předplatném X Premium+. Vzhledem k tomu, že reklamy nižší třída předplatného X Premium stále vidí, není pravděpodobné, že by případné „předplatné pro všechny“ na X reklamy nějak výrazně potlačilo.
Elon Musk má do budoucna s X velkolepé plány. Chtěl by ze sociální sítě udělat „aplikaci na všechno“, podobně jako funguje například WeChat v Číně. X by tak mohlo vedle dosavadních funkcí nabídnout třeba i možnost vést peněžní účty a platit pomocí nich, což by se propojilo i s integrovanými nákupy, rezervací letenek, hotelů a podobně. V síti by také mělo jít volat a posílat textovky, sledovat živé přenosy (to už jde nyní) nebo třeba hledat nabídky práce či partnery k seznámení.
Přes vysoké ambice se X musí především vyrovnat s finančními ztrátami. Firma totiž ještě zdaleka ani nedosahuje hodnoty, za kterou ji Musk kupoval. Aktuální odhady hlásí, že hodnota firmy stále není ani na polovině toho, kolik amerického miliardáře stála. Kdyby Elon Musk nyní síť chtěl prodat, dostal by za ni jen asi 19 miliard dolarů (asi 440 miliard korun).